Voor de veiligheid van degene die nu gelijk naar buiten rennen en de KAT gaan leegkloppen even een kopietje van een reactie van Rogier op dit verhaal...
Rio97 wrote:Let je er wel op dat het spul uit je katalysator bijzonder giftig is?
Zodat jij straks niet degene bent die schreeuwend al maar lager eindigd.
misschien een idee... bied je KAT aan op marktplaats. zijn heel wat mensen die willekeurige Katalysatoren kopen om de steen eruit te tikken omdat die een waarde hebben. zorg dat je bijvoorbeeld een dealtje maakt dat die persoon hem dan voor 20 euro leeg mag kloppen, hij de inhoud en jij 20 euro en een lege KAT
1. Het geluid verandert minimaal
2. Hij word haast niks sneller
3. Het geeft een zooi als je hem met een bezemsteel probeert leeg te ramen(ongezonde meuk zit erin)
4. Als je toch zonder kat wilt rijden kijk in mijn wie = wie ik heb gewoon een stuk overzet pijp laten maken bij een uitlaten shop in utrecht.
Met een lege kat zul je niet meer (kunnen) voldoen uit je uitstoot-eis voor de APK, het heeft dus weinig zin.
Dat heet; als je een vermelding hebt op het kenteken voor een geregelde kat...
Maar naar mijn weten hebben alle AX-en met een kat ook een lambda, dus zit je met een APK-eis...
Bij een atmosferische motor de kat verwijderen voor vermogenstoename is vrijwel onzinnig. Een atmosferische motor heeft een bepaalde tegendruk in de uitlaat nodig.
Vaak krijg je er geen mooie diepe brom van, maar juist herrie, het is natuurlijk maar net wat je mooi vindt.
WYD wrote: Een atmosferische motor heeft een bepaalde tegendruk in de uitlaat nodig.
Sorry, maar da's complete onzin: een viertaktmotor heeft geen tegendruk nodig om goed te (blijven) lopen.
Echter, doordat je de tegendruk verandert wijzigt ook de spoeling.
Je zult dus ervoor moeten zorgen dat er ook meer ingaat, anders heb je uiteindelijk alleen maar vermogensverlies (bij lage toeren).
Tuning is iets voor specialisten en niet voor de thuisprutsert die denkt met een K&N-filtertje of een uitlaatdempertje ineens 6000 pk te kunnen winnen...
Ik beweer ook helemaal niet dat zonder tegendruk de motor niet goed meer zou lopen. Ik doelde alleen maar op de spoeling die jij heel terecht aanhaalt.