Goedendag allen,
Als eerst even kleine intro; Ik ben Aernout (34) en heb geen AX.
Mijn pa (75) ook niet, maar wel een 309 met eenzelfde TU3 blok erin als in jullie geliefde AX-en.
Er zijn wat problemen met dit motortje.
Op peug forums e.d. vind ik weinig tot geen info, en hier bij jullie een prachtig forum vol!
Het volgende is er aan de hand.
Bij een 300km snelwegrit bij 100km/u gebruikt dit blok 1:12.
Nadat ik enige tijd geleden de rood gemerkte stekkers (zie foto) heb gereinigd met contactspray, en de boel weer netjes in elkaar had gefreubeld was er een resultaat van 1:18.
Nu, na de volgende tank, zijn we weer terug bij 1:12.
Wat mij opvalt:
- het gehele injectie gebeuren is vies / nat.
- bij koude start loopt de motor niet in toeren op om vervolgens bij warmer worden terug te zakken.
Dit deed het blok wel nadat ik alle connectoren had gereinigd.
Ik zou alle input, ideeen, suggestie e.d. zeeeeeer waarderen!
vr.gr.
Aernout
en hier nog een close-up
Bosch mono-jetronic A2.2 / TU3 blok zuipt te veel ???
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Het lijkt dat ie minder hoog in toeren oploopt.
Starten doet in principe prima.
Roest is het niet! 90.000 km vanaf 1990 en altijd binnen gestaan
Ik denk eerder dat het ligt aan de lekkerij vanaf de aansluiting van het kunststof deel bovenop.
Er zit een grote O ring omheen, en ik denk dat die zijn werk niet goed doet.
zie de groene pijl.
Waar hoort deze O-ring precies te zitten?
Ik heb net ontdekt dat de slang vanaf de aansluiting rood gemerkt aan de andere aansluiting (zie onderstaande foto) gescheurd is.
War dient deze slang voor ????
Gescheurde slangen zijn nooooooooooooooooit goed, dus daar zal ongetwijfeld (een deel van) de oorzaak liggen.
Starten doet in principe prima.
Roest is het niet! 90.000 km vanaf 1990 en altijd binnen gestaan
Ik denk eerder dat het ligt aan de lekkerij vanaf de aansluiting van het kunststof deel bovenop.
Er zit een grote O ring omheen, en ik denk dat die zijn werk niet goed doet.
zie de groene pijl.
Waar hoort deze O-ring precies te zitten?
Ik heb net ontdekt dat de slang vanaf de aansluiting rood gemerkt aan de andere aansluiting (zie onderstaande foto) gescheurd is.
War dient deze slang voor ????
Gescheurde slangen zijn nooooooooooooooooit goed, dus daar zal ongetwijfeld (een deel van) de oorzaak liggen.
Die slang is van de carterventilatie, die moet er wel op anders wordt er valse lucht aangezogen.
Dat kan ook het vreemde motorgedrag (toerendansen en zuipen) verklaren.
Die carterventilatie is er ook de reden van dat het injectiehuis zo'n vettige boel is: er worden oliedampen aangezogen en die gaan mee de injectie in..
Voor de rest: alle stekkers rondom en aan het injectiehuis even losnemen, ontvetten met remmenreiniger en vervolgens inspuiten met een zuurvrije vaseline in spuitbusvorm.
Dan is het contact overal weer goed en komt er voorlopig geen vocht of olie meer bij.
Succes!
Zie je nou wel dat Citrofilie 'n goedaardige aandoening is??
Dat kan ook het vreemde motorgedrag (toerendansen en zuipen) verklaren.
Die carterventilatie is er ook de reden van dat het injectiehuis zo'n vettige boel is: er worden oliedampen aangezogen en die gaan mee de injectie in..
Voor de rest: alle stekkers rondom en aan het injectiehuis even losnemen, ontvetten met remmenreiniger en vervolgens inspuiten met een zuurvrije vaseline in spuitbusvorm.
Dan is het contact overal weer goed en komt er voorlopig geen vocht of olie meer bij.
Succes!
Zie je nou wel dat Citrofilie 'n goedaardige aandoening is??
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
nee carter ontluchting is die dikke er naast ...
Die dunne .... hij loopt naar de injectie behuizing, en zit aangesloten net onder de gasklep ...
Inmiddels heb ik 2 nieuwe O ringen weten te bemachtigen en geplaatst.
Alles schoongemaakt en in elkaar gezet.
Nu alleen de stekkers nog met vaseline.
Ik heb gewone, helaas geen spuitbus ...
Gewoon vol smeren?
Die dunne .... hij loopt naar de injectie behuizing, en zit aangesloten net onder de gasklep ...
Inmiddels heb ik 2 nieuwe O ringen weten te bemachtigen en geplaatst.
Alles schoongemaakt en in elkaar gezet.
Nu alleen de stekkers nog met vaseline.
Ik heb gewone, helaas geen spuitbus ...
Gewoon vol smeren?
Dan is het een vacuumslang, werkt volgens zelfde principe als carterontluchting.
Vaseline móet zuurvrij zijn, anders vreet hij de koperen verbindingen op (stekkertjes, bedrading).
Je kunt er ook electrospray inspuiten, werkt ook beschermend en contactverbeterend.
Uiteraard eerst goed vetvrij en schoonmaken -> remmenreiniger.
Dan een paar keer de stekkers in elkaar en uit elkaar steken om het geroeste oppervlak iets beter contact te laten maken.
Vaseline móet zuurvrij zijn, anders vreet hij de koperen verbindingen op (stekkertjes, bedrading).
Je kunt er ook electrospray inspuiten, werkt ook beschermend en contactverbeterend.
Uiteraard eerst goed vetvrij en schoonmaken -> remmenreiniger.
Dan een paar keer de stekkers in elkaar en uit elkaar steken om het geroeste oppervlak iets beter contact te laten maken.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Alles zit weer in elkaar.
Stekkers hebben GEEN roest.
Voor de zekerheid toch een beetje zuurvrije vaseline op gesmeerd.
Nu heb ik wel het vermoeden dat onderstaande afdichting ook niet goed meer afdicht.
Als ik de stekker aansluit, en dus tegen het rubbertje druk, zie ik vloeistof langs het rubber wegkomen ...
Zijn er middeltjes om zo'n afsluiting weer een beetje te dichten? (benzine bestendig!)
Stekkers hebben GEEN roest.
Voor de zekerheid toch een beetje zuurvrije vaseline op gesmeerd.
Nu heb ik wel het vermoeden dat onderstaande afdichting ook niet goed meer afdicht.
Als ik de stekker aansluit, en dus tegen het rubbertje druk, zie ik vloeistof langs het rubber wegkomen ...
Zijn er middeltjes om zo'n afsluiting weer een beetje te dichten? (benzine bestendig!)
De enige keer dat wij het voor elkaar hebben gekregen om benzine te laten lekken tussen de luchtfilter paddestoel en injectie huis (en dan inderdaad door dat rubber heen)
was toen de auto veelste veel benzine inspoot, omdat het rubbertje van de injector niet terug gemonteerd was.
Misschien is bij jou dat rubbertje uitgedroogd.
Die rubbers van het luchtfilterbak op het injectiehuis hoeven normaliter alleen lucht binnen te houden, geen benzine... Je kan immers ook starten zonder die plastic zooi en dan komen er geen fontijnen benzien uit (behalve dus als je dat 0-ringetje van de injector zelf vergeet/verkeerd terug plaatst.....)
was toen de auto veelste veel benzine inspoot, omdat het rubbertje van de injector niet terug gemonteerd was.
Misschien is bij jou dat rubbertje uitgedroogd.
Die rubbers van het luchtfilterbak op het injectiehuis hoeven normaliter alleen lucht binnen te houden, geen benzine... Je kan immers ook starten zonder die plastic zooi en dan komen er geen fontijnen benzien uit (behalve dus als je dat 0-ringetje van de injector zelf vergeet/verkeerd terug plaatst.....)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).