Dynamo stuk?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

fredzax
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatNov03, 2007 8:45:29 PM
Location: Halsteren

Dynamo stuk?

Post by fredzax »

beste

Ik denk dat mijn dynamo stuk is,omdat hij niet meer bij laad.
Is het moeilijk om dat zelf te doen?en waar moet ik dan op letten?

mvg,Fred

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Hoi,

Weet je heel zeker dat deze kapot is? Heb je dit al gestest? Gaat je acculampje wel/niet branden tijdens het starten en/of lopen v/d motor?
Je zou het even moeten nameten op de accu met een voltmeter, kijken wat de dynamo doet net na het starten en wat deze doet bij veel gebruikers aan. Moet ergens tussen 11-14 Volt zijn. Let goed op wat voor dynamo je hebt er zijn verschillende uitvoeringen, dit heeft te maken met de laadstroom (staat er meestal wel op). Het kan ook nog je accu zijn. Maar ga even zoeken op het forum hier staan veel problemen en oplossingen over dynamo e.d.


Het vervangen van je dynamo is niet zo heel moeillijk hoor. Kijk hier even in deze How-To dit is als je je v-snaar moet vervangen, dan heb je praktisch al je dynamo los. Je hoeft alleen dan nog de dynamo bouten los te halen. Voordat je begint haal wel even de min kabel van je accu los.
Ik moest alleen bij mijn AX (type 2 1995) het motorblok iets omhoog krikken om de bovenste bout v/d dynamo eruit te halen, deze loopt net tegen de wielkast aan. Dit kun je het best doen met een krik en een blokje hout doen onder het carterpan (WEES VOORZICHTIG WANT ALS JE HEM TE HOOG OPKRIKT KUN JE JE CARTER BESCHADIGEN)
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11159
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

..en daarom kun je dat krikje beter onder de ophanging van de onderste triangel zetten, desnoods met een blokkie hout.
Een carterpan is een dun bakkie die ècht geen gewicht kan dragen, het is er niet voor gemaakt om het als krikpunt te gebruiken (!).
Als je én je pan wilt doorboren én/óf je oliepomp wilt beschadigen is dat dé beste truc om het spul om zeep te helpen...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Een deuk op de juiste plek in je carterpan is al voldoende om te zorgen dat je oliepomp geen olie meer kan aanzuigen. Je merkt dit redelijk snel, je blok loopt nl. vast.
Image Image Image

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Dat bedoel ik dus, dan moet je anderen geen advies geven om de auto op te krikken door een krik onder de carterpan te zetten....
"ghei ies een beetje dom" om maar een citaat van onze kroonprinses te herhalen..

:lol:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

fredzax
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatNov03, 2007 8:45:29 PM
Location: Halsteren

Post by fredzax »

Dankjewel

Ik meet alleen de accuspanning bij een draaiende motor(bijna 12V),en als ik de plus of min van de accu loshaal valt hij uit.
De massa kabel heb ik ook gemeten met een ohmmeter en die is nog heel.
Er gaat alleen een massa kabel van mijn dynamo naar mijn accu(die drie weken oud is),dus geen klein stekkertje(voor het acculampje).
Ik heb vanmiddag een dynamo op de sloop gehaald 40,- en dankzij je tips vervangen.
Helaas,die doet ook niks,ook stuk denk ik.
Ik heb een AX 1,1 i uit 1990.
Als iemand nog een tip heeft,hoor ik het graag.

mvg,Fred

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Haal de spanningsregelaar eens van de oude/nieuwe af en kijk een hoe die eruit ziet...

fredzax
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatNov03, 2007 8:45:29 PM
Location: Halsteren

Post by fredzax »

hoi

heb ik net gedaan,gewoon een plat vierkantig groomig plaatje met een blauw draadje.
ziet er niet slecht uit ofzo

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

@Bossie en Pascal: Misschien is dit voor een leek geen handige tip, ikzelf ben monteur dus weet wat ik doe, vandaar ook mijn waarschuwing. Ik heb dit nu 2x zo gedaan en ik heb geen deuk in mijn carter.

@Fredzax: Brand je dynamolampje wel als deze op contact staat? En gaat deze ook uit na het starten? Het lijkt wel of de dynamo niet wordt voorbekrachtigd. Weet je zeker dat er niet ergen een draadje losligt thv je dynamo? Dit is je D+ (voorbekrachtiging) van je dynamo. Als dit er niet meer is dan zou er een nieuw draad getrokken moeten worden v.a. je dashbord waar je laadstroomcontrolelampje zit. En die massakabel naar je dynamo is je pluskabel. En je accupolen loshalen als je motor loopt kan je beter niet doen, vindt ie niet erg leuk. En toen je de spanningsregelaar eruit gehaald heb, hoe zagen de koolborstel eruit? (dat zijn die 2 koper staafjes) Zie Foto Links=nieuw Rechts=versleten

Image[/quote]
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Een carter is niet bedoeld om je auto (ook niet een klein stukje) op te krikken. Vergis je er niet in hoeveel druk je met het opkrikken uitoefent op je carterpan. Niet alleen het gewicht van je blok en v-bak, maar ook een behoorlijk deel van je autogewicht.

Het lijkt me dus sowieso niet handig om het als tip te geven, al is het met een waarschuwing.
Image Image Image

fredzax
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatNov03, 2007 8:45:29 PM
Location: Halsteren

Post by fredzax »

hoi

het lampje van de accu brandt wel op mijn dasboard als de motor uitstaat,en gaat uit als de motor loopt,maar die koolbortels kan ik niet checken,omdat die twee torrax boutjes dol zijn.
de dynamo is 12V 50Amp
Er zit een B+ en een B- schroefdraadaansluiting op de dynamo,maar daar meet ik geen spanning met draaiende motor

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

En dat is de dynamo v/d sloop? of je eigen dynamo? Kijk de koolborstels eens na van de andere dynamo. En op B- meet je niets, de dynamo krijgt massa (-) via de motor. Maar op de B+ hoor je wel wat te meten, meet je wel goed? je moet tussen de B+ en de massa (-) v/d accu meten als de motor loopt, of gewoon op je accu. Je moet daar een spanning meten die verandert bij meer verbruikers en/of een hoger toerental. Als dit allemaal niet werkt dan zijn beide dynamo's niet goed. Je kan het beste een gereviseerde dynamo halen. Een sloop dynamo of een dynamo met nieuwe koolborstels houden het ook niet erg lang uit.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

fredzax
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatNov03, 2007 8:45:29 PM
Location: Halsteren

Post by fredzax »

dankjewel

Ik ga hem maandag weer terug brengen naar de sloop,na goed doormeen blijkt deze net als mijn eigen dynamo stuk te zijn.
ik hoop dat ik een andere krijg,anders mijn geld.
dankjulliewel voor de reacties

mvg,Fred

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Je hoort ongeveer 14Volt te meten bij draaiende motor. Als je 12V meet, dan meet je slechts je accu.
To finish first, you'll first have to finish!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Bossie wrote:Een carter is niet bedoeld om je auto (ook niet een klein stukje) op te krikken. Vergis je er niet in hoeveel druk je met het opkrikken uitoefent op je carterpan. Niet alleen het gewicht van je blok en v-bak, maar ook een behoorlijk deel van je autogewicht.

Het lijkt me dus sowieso niet handig om het als tip te geven, al is het met een waarschuwing.
Ik doe het ook altijd zo maar maak wel de bovenste motorsteun los om het gewicht te beperken. Nog nooit geen problemen gehad en veel beter dan het stukje chassisbalk platkloppen zoals bij 1/3 vd ax'en het geval is.

fredzax
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatNov03, 2007 8:45:29 PM
Location: Halsteren

Post by fredzax »

Zeg djoeri,ik heb nu een andere van de sloop en die doet het wel,tenminste ik meet 13,5 volt en dat vind ik zat.
Mooie duidelijke foto trouwens.
Ik heb op jou verzoek die oude opengemaakt en daar zot nog maar iets van vier mm koolborstel.
Wat kosten eigelijk nieuwe koolborstels en waar kan je die bestellen?

mvg,Fred

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Volgens mij kun je die zo bij de Brezan bestellen.
To finish first, you'll first have to finish!

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Elke auto-onderdelenzaak kan ze leveren, en meestal kosten ze iets van 5-10euro.
Soms moet je dan zelf even aan de slag met een soldeerbout...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Dat is mooi, dat is een betere spanning. Die koolborstels kan je inderdaad bij elke automaterialenwinkel halen bv: Brezan/Harry Banis of een dynamo revisie bedrijf. Je kan het beste een nieuwe spanningsregelaar halen is compleet met koolborstels, scheelt een hoop gepruts. Ik was ongeveer 25€ kwijt voor een regelaar.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

fredzax
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SatNov03, 2007 8:45:29 PM
Location: Halsteren

Post by fredzax »

bedankt

Ik zal van de week ff langs de automaterialen zaak gaan,dan weet ik zeker dat ik straks een goede dynamo heb.
Fijn dat jullie mijn probleem hebben opgelost.

Groeten,Fred

Post Reply