startmotor tikt
Moderators: denny, vtspower, webmasters
startmotor tikt
Mijn AX start niet meer!
Je hoort de startmotor tikken en een draadje dat op de veerpoot zit dat rookt tijdens het omdraaien van het contact.
Iemand enig idee waar het draadje voor is en hoe het kan dat deze verschroeid tijdens het starten?
Aanduwen is de enige oplossing om de auto aan te krijgen.
Heb ook een filmpje, die upload ik zo ff.
Je hoort de startmotor tikken en een draadje dat op de veerpoot zit dat rookt tijdens het omdraaien van het contact.
Iemand enig idee waar het draadje voor is en hoe het kan dat deze verschroeid tijdens het starten?
Aanduwen is de enige oplossing om de auto aan te krijgen.
Heb ook een filmpje, die upload ik zo ff.
(ik zit op me werk dus kon het geluid vh filmpje niet aanzetten, maar:)
euhm serieus bas.. als je bekabeling rookt moet je dat NIET filmen, maar gewoon je contact afzetten!
straks vliegt dat ding in de fik en dan starttie helemaal niet meer..
normaal zou ik bij een tikkende startmotor zeggen dat je accu leeg is.. te weinig spanning om je vliegwiel rond te krijgen..
maar gezien de rook, lijkt het op kortsluiting of te hoge weerstand!
ff je inlaattraject ervanaf halen (luchtfilterbak) om je bekabeling vd startmotor te checken
euhm serieus bas.. als je bekabeling rookt moet je dat NIET filmen, maar gewoon je contact afzetten!
straks vliegt dat ding in de fik en dan starttie helemaal niet meer..
normaal zou ik bij een tikkende startmotor zeggen dat je accu leeg is.. te weinig spanning om je vliegwiel rond te krijgen..
maar gezien de rook, lijkt het op kortsluiting of te hoge weerstand!
ff je inlaattraject ervanaf halen (luchtfilterbak) om je bekabeling vd startmotor te checken
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Controleer de massa verbinding (dikke draad) van de min pool van de accu naar de versnellingsbak en een iets minder dikke welke naar carrosserie van de auto loopt, mogelijk is deze afgebroken,
Asoluut NIET meer starten zonder bovenstaande eerst gecontroleerd te hebben, opgestookte draadbomen heb ik het afgelopen weekend genoeg gezien.
Helaas kan ik geen You Tube openen op kantoor.
Groetjes, Henk
Asoluut NIET meer starten zonder bovenstaande eerst gecontroleerd te hebben, opgestookte draadbomen heb ik het afgelopen weekend genoeg gezien.
Helaas kan ik geen You Tube openen op kantoor.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Dank ieder voor de reactie.
Uit school ben ik direct naar de garage gegaan nadat klasgenoten de auto voor me hebben aangeduwd.
De monteur frommelde wat met de draden achter de accu, ook daar zit een massapunt en die moest schoon zei hij. Dat is gebeurd en hij start weer als vanouds.
Echter snap ik nog steeds niet waarom dat draadje op de veerpoot rookte.
Volgens de monteur is dat spanningsgeleider van de schokbrekers.
Weet iemand hier nog meer over?
Uit school ben ik direct naar de garage gegaan nadat klasgenoten de auto voor me hebben aangeduwd.
De monteur frommelde wat met de draden achter de accu, ook daar zit een massapunt en die moest schoon zei hij. Dat is gebeurd en hij start weer als vanouds.
Echter snap ik nog steeds niet waarom dat draadje op de veerpoot rookte.
Volgens de monteur is dat spanningsgeleider van de schokbrekers.
Weet iemand hier nog meer over?
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Punaxio wrote:Dank ieder voor de reactie.
Uit school ben ik direct naar de garage gegaan nadat klasgenoten de auto voor me hebben aangeduwd.
De monteur frommelde wat met de draden achter de accu, ook daar zit een massapunt en die moest schoon zei hij. Dat is gebeurd en hij start weer als vanouds.
Echter snap ik nog steeds niet waarom dat draadje op de veerpoot rookte.
Volgens de monteur is dat spanningsgeleider van de schokbrekers.
Weet iemand hier nog meer over?
Het kan niet anders dan dat de min van de accu los ligt van het motorblok. Op de Min van de accu zitten 2 draden een dikke en een dunnere de dikke zit op een draadeind boven op de versnellingsbak de dunne zit op de carrosserie achter/onder de accu bevestigingsklem.
Als de dikke min draad van de versnellingsbak los zit of half afgebroken is dan is de in rook op gegane draad op de veerpoot de enige min verbinding met de startmotor en het vermogen van de startmotor is van dien aard dat de weerstand van dat dunne draadje te hoog is waardoor de startmotor niet gaat draaien (spanningsverlies) maar de stroom is wel zo groot dat de draad erg heet wordt waardoor de isolatie in rook opgaat.
Met nadruk nogmaals controleer de bedoelde verbindingen!!!!!
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Kriptische taal voor een leek!
Kan er weer niet mee rijden begrijp ik.
Morgen maar weer de garage opzoeken
Danku allen!
EDIT:
3 x lezen helpt!
Die dikke en dunne draad waar Henk het het over heeft. Ik weet welke je bedoeld, die monteur vanmiddag frommelde aan die twee draden! Hij zei dat ik die 'schoon' moest maken en dat het dan klaar zou zijn.
Ik ga morgen wel even terug om te vragen wat hij precies bedoeld!
Nogmaals dank!
Kan er weer niet mee rijden begrijp ik.
Morgen maar weer de garage opzoeken
Danku allen!
EDIT:
3 x lezen helpt!
Die dikke en dunne draad waar Henk het het over heeft. Ik weet welke je bedoeld, die monteur vanmiddag frommelde aan die twee draden! Hij zei dat ik die 'schoon' moest maken en dat het dan klaar zou zijn.
Ik ga morgen wel even terug om te vragen wat hij precies bedoeld!
Nogmaals dank!
Met een staalborstel de contacten goed schoonmaken. Er is volgens mij ook een speciaal vet wat je kunt gebruiken bij het monteren. Zit ook vaak op de accupolen.
Een groene accupoolklem komt soms ook voor, dan kun je deze het beste vervangen. Heb dat een keer gezien bij een 850 en gaf hele vage klachten.
Een groene accupoolklem komt soms ook voor, dan kun je deze het beste vervangen. Heb dat een keer gezien bij een 850 en gaf hele vage klachten.
To finish first, you'll first have to finish!
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Top aansluiting op de veerpoten is om de slijtage indicatoren van remblokken te kunnen laten werken.WYD wrote:Helemaal juist, die draadjes zijn voor afvoer van statische elektriciteit. Als deze roken is er serieus iets mis met je massabekabeling. Echt goed oplossen want zeker bij vaag contact heb je er zo de vlam in!
De slijtage indicatoren in de remblokken laten het controle lamje branden door massa te maken op de remschijf, echter om er zeker van te zijn dat de remschijf massa potentiaal (min) heeft is er een aansluiting gemaakt op de top van de veerpoot.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Vorige week had ik een paar foto's gemaakt van de massapunten die Henk bedoeld. (Ik had ook massa problemen, of beter gezegd het gebrek eraan.)
Zal er wel even een howto van maken.
Zal er wel even een howto van maken.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Als eerste het bedoelde "handremlampje" is niet alleen voor controle van de handrem maar ook indicatie slijtage voorremblokken, te laag niveau remvloeistof en dan inderdaad ook nog als controle of de handrem aangetrokken staat.Punaxio wrote:
Sinds vorige week brandt continu het parkeerremlampje!!
Althans, eerst was het lampje flauw aan het branden en in bochten is hij weg. Nu mag ik bijna toch wel zeggen dat het continu brandt.
Als het lampje brand kan dat dus een aantal oorzaken hebben.
1- te weinig remvloeistof (trek een van de stekers los van het deksel, lampje uit dan vloeistof bijvullen)
2- van beide wielen de 4 stekers van de remblokken los maken of controlenen of een van de draden geen massa verbinding maakt want dan gaat het lampje ook branden.
3- kap over handrem demonteren en draadje van de handremschakelaar losmaken, gaat het lampje uit dan is de schakelaar stuk.
Bedenk wel dat er ook twee of zelf alle drie tegelijk een probleem kunnen hebben.
Mocht geen van de bovestaaande zaken helpen dan heb je ergens in de bedrading van het controlelampje naar de 3 items zoals boven genoemd sluiting een zitten naar massa dan geldt METEN is WETEN.
Succes met de zoektocht.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
Oké, ik snap het verhaal een beetje
Ik heb nu een startkabel op de min van de accu geklemd en op het motorblok geklemd. Hopelijk kan hij nu genoeg massa kwijt.
In ieder geval start hij als een zonnetje!
Denken jullie dat het verstandig is om hiermee zondag naar Nieuwegein te komen. Daar zijn genoeg knappe koppen die me door middel van aanwijzingen vast kunnen helpen het probleem te verhelpen.
Volgens de garage is de minkabel namelijk te klein en te oud o.i.d. waardoor deze vervangen moet worden.
Ik heb nu een startkabel op de min van de accu geklemd en op het motorblok geklemd. Hopelijk kan hij nu genoeg massa kwijt.
In ieder geval start hij als een zonnetje!
Denken jullie dat het verstandig is om hiermee zondag naar Nieuwegein te komen. Daar zijn genoeg knappe koppen die me door middel van aanwijzingen vast kunnen helpen het probleem te verhelpen.
Volgens de garage is de minkabel namelijk te klein en te oud o.i.d. waardoor deze vervangen moet worden.
daar heeft rogier net een HowTo voor geschreven!Punaxio wrote:Oké, ik snap het verhaal een beetje
Ik heb nu een startkabel op de min van de accu geklemd en op het motorblok geklemd. Hopelijk kan hij nu genoeg massa kwijt.
In ieder geval start hij als een zonnetje!
Denken jullie dat het verstandig is om hiermee zondag naar Nieuwegein te komen. Daar zijn genoeg knappe koppen die me door middel van aanwijzingen vast kunnen helpen het probleem te verhelpen.
Volgens de garage is de minkabel namelijk te klein en te oud o.i.d. waardoor deze vervangen moet worden.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Bas, rij naar de sloop en zoek een nette massakabel set op en schroef dat ding in je auto.
Met behulp van de foto's van Rogier kun je precies zien waar een en ander vast zit op de versnellingsbak en de carrosserie.
Groetjes, Henk
Met behulp van de foto's van Rogier kun je precies zien waar een en ander vast zit op de versnellingsbak en de carrosserie.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl