Motorproblemen AX GT

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Motorproblemen AX GT

Post by WYD »

Wanneer het buiten wat kouder is, heeft de AX 1.4 GT injection last van een nogal hoog stationair toerental meestal zo rond de 2500-3000 tpm.
Af en toe schommelt het toerental alsof iemand met het gaspedaal aan het spelen is.
Bij het wegrijden is soms juist veel meer gas nodig soms met slipkoppeling omdat de motor anders doodvalt.
Storingscodes uitlezen gaat helaas nog niet omdat het desbetreffende dashboardlampje stuk is.
De auto rijdt verder echt prima en heeft nog alle pk's beschikbaar. Als de motor warm is, is er ook niets meer aan de hand.
Is er iemand die mij kan vertellen waar ik het concreet moet zoeken? Ik kan natuurlijk alle sensors en injectiehuis loshalen en schoonmaken/vervangen, maar heb pas met sintjuttemis daar de tijd voor :P
Last edited by WYD on FriDec11, 2009 3:11:43 PM, edited 1 time in total.
To finish first, you'll first have to finish!

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Heb bij een dergelijk probleem de stappenmotor eens vervangen en hierna was het opgelost...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Kapotte lambda sonde gaf bij mij ook zoiets.

In beide gevallen heb je misschien snel succes met het schoonmaken van de electriek (voor mensen met tijdgebrek ;-) )

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Onlangs het injectiehuis geheel gedemonteerd en schoon gemaakt.
De motor heeft direct na het starten een toerental van rond de 3000tpm, daarna zakt het toerental en dreigt de motor af te slaan.
De motor heeft nu ook een bijgeluid wat ik niet weet te plaatsen. Motor schokt behoorlijk, loopt heel onregelmatig "stationair". Uitlaat klinkt door de onregelmatige loop ook niet zoals het hoort.

Weet iemand het geluid in de motor te plaatsen? Heb een filmpje gemaakt met mobieltje, dus wel veel bijgeluid. Het geluid uit de motor doet zich niet continue voor.
Moet ik het zoeken in een onderdeel wat los zit en aan het klepperen is, de db-riem waar een stuk van gebroken is en in de distributiekappen aan het klapperen is of is het echt interne motorschade?
De distributieriem is afgelopen zomer nog vervangen, kleppen zijn toen gesteld, nieuwe olie + filter, nieuw uitlaatspruitstukafdekkapje (andere was half afgebroken).

Ik ga nu eerst de tellerunit loshalen om alle lampjes te vervangen en zo hopelijk ook weer een werkend motormanagementlampje te hebben, waarmee ik kan uitlezen.

http://tinypic.com/player.php?v=2zrnvir&s=6
To finish first, you'll first have to finish!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

dat klinkt als.......verrot heb jij de spanrol ook mee vervangen tijdens de Driem?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Ja, is vervangen.
Waarschijnlijk heb ik het probleem gevonden.
Een van de plastic nokjes die tussen de kleppenplaat en het klepdeksel zit, was in 3 stukken gebroken.
Het geluid wat je hoort, was dus waarschijnlijk de afdekplaat die zat te klepperen tussen de nok bij de kleppen en het klepdeksel.
Ik kan het helaas nog niet bevestigen, omdat ik geen nokjes op voorraad heb liggen. Iemand in de buurt van Almere of Wageningen die zo'n plastic blokje nog heeft liggen?

Kan ze ook bestellen bij de dealer, maar die zal ze niet op voorraad hebben, dan moet ik wachten tot volgend weekend.
Onderdeelnummer 0205 43 "vulring"
To finish first, you'll first have to finish!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

neem een metalen bus die breken niet. (kan goed zijn dat de kunstof busjes al vervangen zijn voor stalen bij de dealers)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Goeie tip! Ga 2 dikke moeren gebruiken. Uitlezen gaat helaas niet lukken. Gisteren heb ik alle dashboardlampjes vervanngen, maar op contactstand blijft het motormanagementlampje helaas uit. :(
To finish first, you'll first have to finish!

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Motor loopt koud nog zo'n 2000tpm regelmatig stationair, dus geen gestotter, hij rijdt ook weer redelijk goed.
Nou weet ik alleen niet of de 2 dikke moeren wel een goeie vervanging was van de 2 nylonbussen. De dikte leek hetzelfde, maar toch is er op de een of andere manier allemaal olie tussen het klepdeksel (helemaal rondom) vandaan gelekt. Volgende week zaterdag maar weer verder, want ik kan nu eerst de hele motor gaan schoonmaken. :evil:
Auto maakt nog steeds rare herrie, alleen nu iets minder. Zag wel dat de distributiekap bovenin niet goed zat en ook aan het klepperen was. Het achterste bevestigingsnokje is gescheurd. Voor was die ook al gescheurd en met tiewrap gemonteerd. Achter zit nu ook een tie-wrap.

Ik heb een "nieuwe" KVS-tempsensor geplaatst. Ook heb ik de bedrading geïsoleerd van de stekker die bovenin het gasklephuis wordt aangesloten. De plastic beschermmantel van de draden was keihard en heeft 3 draden blootgelegd, waarschijnlijk maakten deze ook sluiting.

Iemand nog een idee hoe ik het motormanagementlampje weer werkend krijg? Lampjes van het dashboard zijn al vervangen.
To finish first, you'll first have to finish!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Mijn ax heeft niet eens een motormanagementlampje en die kan ik wel uitlezen. Op het forum is hier wel ergens een howto te vinden :)
AX-kopen is verslavend.

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Ik had een howto gevonden met de groene stekker bij de ECU en kortsluiten met massa waarop het mm-lampje moet gaan branden.
Als ik ga zoeken op ECU uitlezen, dan vind ik alleen die methode.
Diagnosestekker aan uitleesapparatuur hangen kan natuurlijk ook, maar niet iedereen heeft uitleesapparatuur in de schuur.
Hoe heb jij uitgelezen dan?
To finish first, you'll first have to finish!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

je kan zelf ook iets maken dat het lampje in het dashboard nabootst. Vraag Henk Bats anders even, die heeft zo'n kastje gebouwd.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

de hoogtemaat van die afstandsbusjes komt nogal nauw. Niet de goede hoogte en je kleppendeksel trek je krom
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

denny wrote:de hoogtemaat van die afstandsbusjes komt nogal nauw. Niet de goede hoogte en je kleppendeksel trek je krom
Dat lijkt mij dus ook.
Zal nu toch morgen maar even de dealer bellen of ze deze bussen nog kunnen leveren.
Een nylon bus isoleert trillingen ook wat beter dan een metalen bus.
To finish first, you'll first have to finish!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

WYD wrote:
denny wrote:de hoogtemaat van die afstandsbusjes komt nogal nauw. Niet de goede hoogte en je kleppendeksel trek je krom
Dat lijkt mij dus ook.
Zal nu toch morgen maar even de dealer bellen of ze deze bussen nog kunnen leveren.
Een nylon bus isoleert trillingen ook wat beter dan een metalen bus.
Steek- of dopsleutel 13 in je zak en op weg naar de eerste de beste sloop, daar staat vast wel een franse voiture met een TU blokje. Ik durf te garanderen dat dat stukken voordeliger is dan de Citroën dealer.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Bij plastic materiaal zoals afdekkapjes is de dealer best duur. Zo'n redelijk universele vulbus moet toch wel te doen zijn. Daarbij wil ik niet het risico lopen dat ik 'm vervang voor een ander exemplaar wat ook uitgehard is en het risico loopt om te breken.
Waarschijnlijk is het bij mij gebeurd omdat de auto bij een vorige eigenaar meer dan 2 jaar heeft stilgestaan, dat doet een auto nooit goed.
Had jij nou ook een methode om uit te lezen zonder motormanagementlampje Henk?

Edit: sloop is voor mij zoiezo niet zo'n optie, er zit er niet 1 kort bij en ik ben van 's ochtends 7 tot 's avonds half 6 weg. Het magazijn van de dealer is op bijna loopafstand en is tot 6 uur open :wink:
To finish first, you'll first have to finish!

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

De dealer heeft de plastic nokjes inderdaad vervangen voor metalen bussen. Dit is niet altijd even prettig. De plastic nokjes hielden de afdekplaat heel mooi op z'n plaats. Bij de metalen busjes schuift deze heen en weer, uiteindelijk zit hij in het kleppendeksel uiteraard. Echter lukt het me om de een of andere vage reden niet het kleppendeksel goed te monteren.
Hele blok is nu zeiknat omdat de olie aan alle kanten er tussenuit liep. Nieuwe klepdekselpakking gehaald bij de dealer, maar het klepdeksel sluit gewoon niet strak af, er zit gewoon nog speling tussen het blok en het deksel.
Vandaag ben ik in Almere dus zojuist even naar van de Braak autosloop geweest. Lijkt wel of het een typekwaal is, want bij alle peugeotjes die daar stonden was de kleppendeksel eraf gehaald en de plastic nokjes verwijderd, bij de meeste ook nog het beschermplaatje. AX'en stonden er niet meer, is de laatste tijd nogal opgeruimd daar.

Zover ik weet heb ik alle onderdelen goed gemonteerd (zoals op het plaatje van service.Citroën.com), maar lijkt het niet te passen, daarbij 1 boutje overmidden gedraaid, maar die heb ik inmiddels weer reserve. Iemand een idee wat ik verkeerd zou kunnen doen?

Het gerammel lijkt overigens toch de spanrol te zijn volgens een automonteur. Het komt soms voor dat deze toch snel kapot gaan, bad luck zullen we maar zeggen. Deze heb ik nieuw gehaald bij de dealer voor veel te veel geld (ruim 40 euries) en wordt deze week nog vervangen.
To finish first, you'll first have to finish!

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

WYD wrote:
Het gerammel lijkt overigens toch de spanrol te zijn volgens een automonteur. Het komt soms voor dat deze toch snel kapot gaan, bad luck zullen we maar zeggen. Deze heb ik nieuw gehaald bij de dealer voor veel te veel geld (ruim 40 euries) en wordt deze week nog vervangen.
Dat vind ik nog wel meevallen: spanrollen zijn gewoon duur.
Vaak wordt wèl de D-riem vernieuwd (20-30 euro) maar laat men de spanrol gewoon zitten (want duur).
Da's ècht verkeerde zuinigheid, want het ding gaat gegarandeerd kapot met een nieuwe riem..
Je zult niet de eerste zijn die op deze manier het blok om zeep helpt.
Gewoon vernieuwen dus bij elke D-riemwissel...

:wink:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Zoals eerder in dit topic vermeld heb ik bij de distributiewissel uiteraard ook de spanrol vervangen. Dit heb ik 5000km geleden zelf nog gedaan met een bevriende monteur.
Dit was een QH spanrol van de brezan voor 2 tientjes (uiteraard was dat met zo'n 30%korting). Heb verder nooit slechte verhalen gehoord over QH, maar het schijnt wel vaker voor te komen dat een spanrol toch niet goed blijkt te zijn.
We zien het in ieder geval allemaal al weer wat rooskleuriger in dan een paar weken geleden :D
To finish first, you'll first have to finish!

Post Reply