uitvallen, haperen, koud hoog stationair lopen./ax-hapert w.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

uitvallen, haperen, koud hoog stationair lopen./ax-hapert w.

Post by sander-ja »

Mijn ax GT van 91 geeft sinds vanacht weer problemen.

Problemen begonnen ongeveer 3 maand geleden:

- stationair hoogtoerig lopen als de auto koud was
- 2 weken later wilde de auto uit het werk niet meer starten, toen een vriend van mij hem savonds ophaalde met de vrachtwagen liep de auto gewoon weer.

Een kennis van mij heeft de auto toen nagekeken en een stekkertje van een sensor bij/op de gasklep vervangen (vraag me niet hoe of wat, ben niet echt bekend met injectie...). Problemen waren toen over

Een week of 2 later viel de auto tijdens het rijden plotseling uit. De motor viel gewoon weg zonder haperen oid. Auto wilde na die tijd ook niet meer starten.

Toen is de computer vervangen, wat direct alle problemen oploste. Auto liep supernetjes.

Tot gisteravond toen de auto tijdens het rijden plotseling een keer stotterde. Ik zat op dat moment niet echt op te letten en twijfelde nog of ik over iets kleins heengereden was of dat de motor echt even helemaal wegviel. Nog geen minuut later gebeurde dat wel, de toerentellen zakte terug naar 0, maar voordat ik de auto naar de kant wilde sturen sloeg de motor weer aan. Ik ben toen doorgereden naar huis, maar de auto liep niet echt lekker. Tijdens deze storingen begon een rood lampje rechtsonder in mn tellerhuis te branden (motorstoring?).

Nu heb ik vanmiddag mn auto ff gestart, maar hij loopt weer hoog in de toeren als ie koud is. Ook hapert ie boven de 3000k.

Hoop jullie voldoende geinformeert te hebben :P Wie heeft tips oplossingen etc?

alvast bedankt.

Bassieh
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunAug09, 2009 11:03:25 PM

Post by Bassieh »

Hey, zijn de bougies al eens vervangen? heb zelf ook wat problemen gehad met stationair lopen en wat stotteren. Nieuwe bougies waren de oplossing.

sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

Post by sander-ja »

Bedankt voor de snelle reactie :wink: Bougie's zijn nog niet vervangen, kan ik sowieso wel ff proberen.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

als het lampje motorstoring is (welke is het?) dan kun je die storing uitlezen; dat geeft altijd wel een hint in welke richting je kunt kijken...

sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

Post by sander-ja »

Geen idee of dat lampje eem motorstoring aangeeft hoor. Het is het lampje rechts onderin het tellerhuis. Als je de auto op contact set gaat dit lampje oranje branden en zie je het icoon van een motorblok met daarin een tekentje. Toen mijn motor uitviel lichte dit lampje snel op om vervolgens weer uit te gaan toen de motor weer oppakte.

Dat uitlezen kan waarschijnlijk bij de garage?

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

sander-ja wrote:Geen idee of dat lampje eem motorstoring aangeeft hoor. Het is het lampje rechts onderin het tellerhuis. Als je de auto op contact set gaat dit lampje oranje branden en zie je het icoon van een motorblok met daarin een tekentje. Toen mijn motor uitviel lichte dit lampje snel op om vervolgens weer uit te gaan toen de motor weer oppakte.

Dat uitlezen kan waarschijnlijk bij de garage?
dat tekentje, lijkt dat op de letter K ? Zoja -> motorstoring.

Je kunt het bij de garage laten uitlezen, kost je misschien geld, je kan het ook zelf, is niet heel erg moeilijk. Zie de HOWTO hier op 't forum (zoekfunctie is sowieso wel handig).

Niet meteen allemaal spullen gaan vervangen terwijl je de oorzaak nog niet weet, kan je veel geld schelen :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Tot gisteravond toen de auto tijdens het rijden plotseling een keer stotterde. Ik zat op dat moment niet echt op te letten en twijfelde nog of ik over iets kleins heengereden was of dat de motor echt even helemaal wegviel. Nog geen minuut later gebeurde dat wel, de toerentellen zakte terug naar 0,
klinkt als
ontstekingsmodule


Overigens als de auto uitvalt dienen inderdaad alle lampjes te gaan branden.
Uitlezen kan zoiezo geen kwaad, zie ergens een how to. Je hebt alleen maar 2 draadjes nodig!

sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

Post by sander-ja »

@raoel: idd dat tekentje. Ik heb de how to net gelezen, erg duidelijk! MOet me wel lukken.

@grietje: thnx, is zoiets makkelijk te vervangen?

sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

AX Hapert... Wat kan het zijn?!

Post by sander-ja »

Heb een paar maand geleden al een keer een topic geopend, maar die is ondertussen verdwenen... De problemen helaas nog niet :(

Mijn axje valt zo af en toe tijden het rijden uit. Dit gebeurt heel plotseling, om vervolgens binnen een seconde weer aan te slaan. Wanneer de auto uitvalt gaat er als het ware een klap door de hele auto heen waarna je weer gewoon verder kunt rijden. De eerste keer dat me dit overkwam had ik het gevoel over iets heengereden te zijn, gewoon plotseling een klap en daarna is er niks aan de hand. De auto doet dit vooral als hij warm is.
Verder loopt de auto als hij koud is vrij hoog stationair (1800 tot 2000 tpm), wanneer de motor een klein beetje warm wordt zakt hij netjes terug tot 1200 en daarna naar zo'n 900tpm. Heeft dit er iets mee te maken?

Vervangen zijn:

ontstekingsmodule
brandstofpomp
bougies
computer (bosch volgens mij..)

Bij de garage komen ze er niet meer uit, misschien weten jullie het?

Er werd mij trouwens geadviseerd de computer uit te lezen, dit heb ik nog niet gedaan, maar is het wel zinvol als het motorstoringslampje niet brand? (lampje brand trouwens wel als de auto op contact staat, maar dacht dat dat normaal was?)

Wie heeft de oplossing?

Alvast hartelijk bedankt :wink:

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Je kunt het injectiehuis nog proberen (wel tweedehands want nieuwe zijn niet te betalen), of opnieuw je ontstekingsmodule en dit keer tegelijk ook je bobine. Naar verluidt kunnen die twee elkaar vernielen als één van de twee stuk is, dus als je een andere module hebt geplaatst zou die ook weer stuk kunnen zijn.
Kijk uit, een Cactussssss

sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

Post by sander-ja »

Thnx!

Zijn er nog aandachtspunten als ik zo'n injectiehuisje bij de sloop haal?

Edit:

mijn injectie heeft als de auto koud is ook behoorlijk last van het aan-uit effect, weet niet of alle axjes dit hebben? Ook is de auto na het vervangen van de ontstekingsmodule wel beter gaan lopen. Voor het vervangen begon de auto bij koude motor namelijk in te houden boven de 3000tpm, na vervangen was dit in ieder geval over...

Stefan36
AX driver
AX driver
Posts: 38
Joined: SunApr12, 2009 3:34:26 PM
Location: Groningen

Post by Stefan36 »

Bij mij was het injectiehuis het probleem..

Schijnt nogal vaak voor te komen bij dat type motor.

,Stefan

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ik denk een TECHNISCH probleem of ELECTRISCH
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

Post by sander-ja »

Ow srry, verkeerd geplaatst? :oops: . Ben hier niet zo vaak op het forum, vandaar.

sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

Post by sander-ja »

Ben vandaag even naar de sloperij geweest voor een injectiehuisje, maar de eigenaar adviseerde mij om er niet een te kopen als het motorstoringslampje van de auto niet brand...

Wie moet ik nu geloven?

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Ligt eraan wat ie ervoor vraagt,

het is niet zeker dat het je probleem oplost, maar als hij een prijs vraagt waarvan jij denkt "proberen we gewoon, en baat het niet, dan heb ik een reserve-injectiehuis die bij mij niet in de weg ligt", dan moet je het doen :-)

Of zeg dat je 'm direct komt terugbrengen als hij gelijk heeft ;-)

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Daarnaast brandt dat lampje niet altijd als het injectiehuis problemen veroorzaakt. Althans niet bij mij destijds...
Kijk uit, een Cactussssss

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Maak het injectiehuis eerst eens goed schoon voordat je begint met allerlei onderdelen (onnodig) te vervangen...
Ding eraf sleutelen en (met wat uitgevouwen kranten) gewoon er even voor gaan zitten bij de keukentafel achter de kachel.
Vaak is het ding erg vervuild, door de aanzuiging van oliemist door de carterventilatie (en dus olieverbruik..), dat het een grote zwarte plakbende is.

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... stationair

of Bosch:

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=16993
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

sander-ja
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: TueMar17, 2009 1:51:29 PM
Location: hoogeveen

Post by sander-ja »

Problemen zijn verholpen. Er is een nieuwe bobine geplaatst, ook is het injectiehuisje preventief vervangen.

Iedereen bedankt voor de reacties!

Deze kan op slot.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

sander-ja wrote:Problemen zijn verholpen. Er is een nieuwe bobine geplaatst, ook is het injectiehuisje preventief vervangen.

Iedereen bedankt voor de reacties!

Deze kan op slot.
`

je vermelde al dat onstekingsmodule wel wat dingen oploste, grote kans dat onstekingsmodule en bobine elkaar gemold hadden. Die gaan vrijwel altijd samen stuk....
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply