uitvallen, haperen, koud hoog stationair lopen./ax-hapert w.
Moderators: denny, vtspower, webmasters
uitvallen, haperen, koud hoog stationair lopen./ax-hapert w.
Mijn ax GT van 91 geeft sinds vanacht weer problemen.
Problemen begonnen ongeveer 3 maand geleden:
- stationair hoogtoerig lopen als de auto koud was
- 2 weken later wilde de auto uit het werk niet meer starten, toen een vriend van mij hem savonds ophaalde met de vrachtwagen liep de auto gewoon weer.
Een kennis van mij heeft de auto toen nagekeken en een stekkertje van een sensor bij/op de gasklep vervangen (vraag me niet hoe of wat, ben niet echt bekend met injectie...). Problemen waren toen over
Een week of 2 later viel de auto tijdens het rijden plotseling uit. De motor viel gewoon weg zonder haperen oid. Auto wilde na die tijd ook niet meer starten.
Toen is de computer vervangen, wat direct alle problemen oploste. Auto liep supernetjes.
Tot gisteravond toen de auto tijdens het rijden plotseling een keer stotterde. Ik zat op dat moment niet echt op te letten en twijfelde nog of ik over iets kleins heengereden was of dat de motor echt even helemaal wegviel. Nog geen minuut later gebeurde dat wel, de toerentellen zakte terug naar 0, maar voordat ik de auto naar de kant wilde sturen sloeg de motor weer aan. Ik ben toen doorgereden naar huis, maar de auto liep niet echt lekker. Tijdens deze storingen begon een rood lampje rechtsonder in mn tellerhuis te branden (motorstoring?).
Nu heb ik vanmiddag mn auto ff gestart, maar hij loopt weer hoog in de toeren als ie koud is. Ook hapert ie boven de 3000k.
Hoop jullie voldoende geinformeert te hebben Wie heeft tips oplossingen etc?
alvast bedankt.
Problemen begonnen ongeveer 3 maand geleden:
- stationair hoogtoerig lopen als de auto koud was
- 2 weken later wilde de auto uit het werk niet meer starten, toen een vriend van mij hem savonds ophaalde met de vrachtwagen liep de auto gewoon weer.
Een kennis van mij heeft de auto toen nagekeken en een stekkertje van een sensor bij/op de gasklep vervangen (vraag me niet hoe of wat, ben niet echt bekend met injectie...). Problemen waren toen over
Een week of 2 later viel de auto tijdens het rijden plotseling uit. De motor viel gewoon weg zonder haperen oid. Auto wilde na die tijd ook niet meer starten.
Toen is de computer vervangen, wat direct alle problemen oploste. Auto liep supernetjes.
Tot gisteravond toen de auto tijdens het rijden plotseling een keer stotterde. Ik zat op dat moment niet echt op te letten en twijfelde nog of ik over iets kleins heengereden was of dat de motor echt even helemaal wegviel. Nog geen minuut later gebeurde dat wel, de toerentellen zakte terug naar 0, maar voordat ik de auto naar de kant wilde sturen sloeg de motor weer aan. Ik ben toen doorgereden naar huis, maar de auto liep niet echt lekker. Tijdens deze storingen begon een rood lampje rechtsonder in mn tellerhuis te branden (motorstoring?).
Nu heb ik vanmiddag mn auto ff gestart, maar hij loopt weer hoog in de toeren als ie koud is. Ook hapert ie boven de 3000k.
Hoop jullie voldoende geinformeert te hebben Wie heeft tips oplossingen etc?
alvast bedankt.
Geen idee of dat lampje eem motorstoring aangeeft hoor. Het is het lampje rechts onderin het tellerhuis. Als je de auto op contact set gaat dit lampje oranje branden en zie je het icoon van een motorblok met daarin een tekentje. Toen mijn motor uitviel lichte dit lampje snel op om vervolgens weer uit te gaan toen de motor weer oppakte.
Dat uitlezen kan waarschijnlijk bij de garage?
Dat uitlezen kan waarschijnlijk bij de garage?
dat tekentje, lijkt dat op de letter K ? Zoja -> motorstoring.sander-ja wrote:Geen idee of dat lampje eem motorstoring aangeeft hoor. Het is het lampje rechts onderin het tellerhuis. Als je de auto op contact set gaat dit lampje oranje branden en zie je het icoon van een motorblok met daarin een tekentje. Toen mijn motor uitviel lichte dit lampje snel op om vervolgens weer uit te gaan toen de motor weer oppakte.
Dat uitlezen kan waarschijnlijk bij de garage?
Je kunt het bij de garage laten uitlezen, kost je misschien geld, je kan het ook zelf, is niet heel erg moeilijk. Zie de HOWTO hier op 't forum (zoekfunctie is sowieso wel handig).
Niet meteen allemaal spullen gaan vervangen terwijl je de oorzaak nog niet weet, kan je veel geld schelen
klinkt alsTot gisteravond toen de auto tijdens het rijden plotseling een keer stotterde. Ik zat op dat moment niet echt op te letten en twijfelde nog of ik over iets kleins heengereden was of dat de motor echt even helemaal wegviel. Nog geen minuut later gebeurde dat wel, de toerentellen zakte terug naar 0,
ontstekingsmodule
Overigens als de auto uitvalt dienen inderdaad alle lampjes te gaan branden.
Uitlezen kan zoiezo geen kwaad, zie ergens een how to. Je hebt alleen maar 2 draadjes nodig!
AX Hapert... Wat kan het zijn?!
Heb een paar maand geleden al een keer een topic geopend, maar die is ondertussen verdwenen... De problemen helaas nog niet
Mijn axje valt zo af en toe tijden het rijden uit. Dit gebeurt heel plotseling, om vervolgens binnen een seconde weer aan te slaan. Wanneer de auto uitvalt gaat er als het ware een klap door de hele auto heen waarna je weer gewoon verder kunt rijden. De eerste keer dat me dit overkwam had ik het gevoel over iets heengereden te zijn, gewoon plotseling een klap en daarna is er niks aan de hand. De auto doet dit vooral als hij warm is.
Verder loopt de auto als hij koud is vrij hoog stationair (1800 tot 2000 tpm), wanneer de motor een klein beetje warm wordt zakt hij netjes terug tot 1200 en daarna naar zo'n 900tpm. Heeft dit er iets mee te maken?
Vervangen zijn:
ontstekingsmodule
brandstofpomp
bougies
computer (bosch volgens mij..)
Bij de garage komen ze er niet meer uit, misschien weten jullie het?
Er werd mij trouwens geadviseerd de computer uit te lezen, dit heb ik nog niet gedaan, maar is het wel zinvol als het motorstoringslampje niet brand? (lampje brand trouwens wel als de auto op contact staat, maar dacht dat dat normaal was?)
Wie heeft de oplossing?
Alvast hartelijk bedankt
Mijn axje valt zo af en toe tijden het rijden uit. Dit gebeurt heel plotseling, om vervolgens binnen een seconde weer aan te slaan. Wanneer de auto uitvalt gaat er als het ware een klap door de hele auto heen waarna je weer gewoon verder kunt rijden. De eerste keer dat me dit overkwam had ik het gevoel over iets heengereden te zijn, gewoon plotseling een klap en daarna is er niks aan de hand. De auto doet dit vooral als hij warm is.
Verder loopt de auto als hij koud is vrij hoog stationair (1800 tot 2000 tpm), wanneer de motor een klein beetje warm wordt zakt hij netjes terug tot 1200 en daarna naar zo'n 900tpm. Heeft dit er iets mee te maken?
Vervangen zijn:
ontstekingsmodule
brandstofpomp
bougies
computer (bosch volgens mij..)
Bij de garage komen ze er niet meer uit, misschien weten jullie het?
Er werd mij trouwens geadviseerd de computer uit te lezen, dit heb ik nog niet gedaan, maar is het wel zinvol als het motorstoringslampje niet brand? (lampje brand trouwens wel als de auto op contact staat, maar dacht dat dat normaal was?)
Wie heeft de oplossing?
Alvast hartelijk bedankt
Je kunt het injectiehuis nog proberen (wel tweedehands want nieuwe zijn niet te betalen), of opnieuw je ontstekingsmodule en dit keer tegelijk ook je bobine. Naar verluidt kunnen die twee elkaar vernielen als één van de twee stuk is, dus als je een andere module hebt geplaatst zou die ook weer stuk kunnen zijn.
Kijk uit, een Cactussssss
Thnx!
Zijn er nog aandachtspunten als ik zo'n injectiehuisje bij de sloop haal?
Edit:
mijn injectie heeft als de auto koud is ook behoorlijk last van het aan-uit effect, weet niet of alle axjes dit hebben? Ook is de auto na het vervangen van de ontstekingsmodule wel beter gaan lopen. Voor het vervangen begon de auto bij koude motor namelijk in te houden boven de 3000tpm, na vervangen was dit in ieder geval over...
Zijn er nog aandachtspunten als ik zo'n injectiehuisje bij de sloop haal?
Edit:
mijn injectie heeft als de auto koud is ook behoorlijk last van het aan-uit effect, weet niet of alle axjes dit hebben? Ook is de auto na het vervangen van de ontstekingsmodule wel beter gaan lopen. Voor het vervangen begon de auto bij koude motor namelijk in te houden boven de 3000tpm, na vervangen was dit in ieder geval over...
Ligt eraan wat ie ervoor vraagt,
het is niet zeker dat het je probleem oplost, maar als hij een prijs vraagt waarvan jij denkt "proberen we gewoon, en baat het niet, dan heb ik een reserve-injectiehuis die bij mij niet in de weg ligt", dan moet je het doen
Of zeg dat je 'm direct komt terugbrengen als hij gelijk heeft
het is niet zeker dat het je probleem oplost, maar als hij een prijs vraagt waarvan jij denkt "proberen we gewoon, en baat het niet, dan heb ik een reserve-injectiehuis die bij mij niet in de weg ligt", dan moet je het doen
Of zeg dat je 'm direct komt terugbrengen als hij gelijk heeft
Maak het injectiehuis eerst eens goed schoon voordat je begint met allerlei onderdelen (onnodig) te vervangen...
Ding eraf sleutelen en (met wat uitgevouwen kranten) gewoon er even voor gaan zitten bij de keukentafel achter de kachel.
Vaak is het ding erg vervuild, door de aanzuiging van oliemist door de carterventilatie (en dus olieverbruik..), dat het een grote zwarte plakbende is.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... stationair
of Bosch:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=16993
Ding eraf sleutelen en (met wat uitgevouwen kranten) gewoon er even voor gaan zitten bij de keukentafel achter de kachel.
Vaak is het ding erg vervuild, door de aanzuiging van oliemist door de carterventilatie (en dus olieverbruik..), dat het een grote zwarte plakbende is.
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... stationair
of Bosch:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=16993
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
`sander-ja wrote:Problemen zijn verholpen. Er is een nieuwe bobine geplaatst, ook is het injectiehuisje preventief vervangen.
Iedereen bedankt voor de reacties!
Deze kan op slot.
je vermelde al dat onstekingsmodule wel wat dingen oploste, grote kans dat onstekingsmodule en bobine elkaar gemold hadden. Die gaan vrijwel altijd samen stuk....
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).