banden probleem, "camber"
Moderators: denny, vtspower, webmasters
banden probleem, "camber"
hallo ieder1
ik zit met een raar probleem. mijn ax slijt zijn banden schuin af.
binnekant velg geen profiel buitenkant velg wel veel profiel.
vorig jaar heeft die rond December nieuwe bandjes gekregen "165/60/14" kleine 3 weken later verlagings veren en stuggere dempers. tot april heeft die enkel band versleten op het loopvlak. aan de bijrijderskant heeft ie plots enorm veel band beginen verslijten. heb dan een klapband gehad. dus 2 nieuwe voorbanden en nieuwe uitlijning. was rond mei. de beide banden hebben in september nog gekeurd geraakt. half oktober lagere veren. nieuwe draagarmen, stuurkogels en weer uitlijning. we zijn nu een maand verder en de band is weer kaal aan de binnekant. hoe kan dat? is proffesioneel uitgelijnd geweest met de lage veren. en daar zijden ze dat de camber goed was.
help mij, foto's volgen vanavond
ik zit met een raar probleem. mijn ax slijt zijn banden schuin af.
binnekant velg geen profiel buitenkant velg wel veel profiel.
vorig jaar heeft die rond December nieuwe bandjes gekregen "165/60/14" kleine 3 weken later verlagings veren en stuggere dempers. tot april heeft die enkel band versleten op het loopvlak. aan de bijrijderskant heeft ie plots enorm veel band beginen verslijten. heb dan een klapband gehad. dus 2 nieuwe voorbanden en nieuwe uitlijning. was rond mei. de beide banden hebben in september nog gekeurd geraakt. half oktober lagere veren. nieuwe draagarmen, stuurkogels en weer uitlijning. we zijn nu een maand verder en de band is weer kaal aan de binnekant. hoe kan dat? is proffesioneel uitgelijnd geweest met de lage veren. en daar zijden ze dat de camber goed was.
help mij, foto's volgen vanavond
ik en mijn ax zijn even oud
ax GT 5deurs,
GT LM velgen, Brembo remschijven, Ferodo remblokken, Bilstein B8 rondom suspension
, spaghettie uitlaatcollecteur. Sparco veerpootbrug,
ax GT 5deurs,
GT LM velgen, Brembo remschijven, Ferodo remblokken, Bilstein B8 rondom suspension
, spaghettie uitlaatcollecteur. Sparco veerpootbrug,
-
- AX liefhebber
- Posts: 111
- Joined: FriOct19, 2007 12:49:31 PM
- Location: Klazienaveen
- Contact:
als je auto goed uitgelijnd is/was mogen de banden niet schuin afslijten. ik zou trg gaan na de garage en vragen of hun weten hoe het komt. en of ze um alsnog goed kunnen afstellen.
mijnte ik ook verlaagd, stuggere dempers etc en uitgelijnd maar nergens last van.
en aan de bandenspanning kan het ook niet liggen dat ze aan binnenkant afslijten heel vreemd dan...
succes ermee
mijnte ik ook verlaagd, stuggere dempers etc en uitgelijnd maar nergens last van.
en aan de bandenspanning kan het ook niet liggen dat ze aan binnenkant afslijten heel vreemd dan...
succes ermee
Iedereen zegt altijd:"je moet ijzer smeden als het heet is", ik zeg altijd:"je moet bier drinken als het koud is"!!!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
ik heb hetzelfde "probleem" als ik verlaagd ben, en ik heb men wagen zelf uitgelijnt . Maar zoals al gezegd, camber kan je niet aanpassen op een ax. Dus hoe lager je zakt, hoe feller dit "probleem" zich zal voordoen. Nu kan je wel verlagingskitjes kopen met instelbare topmounts. En zo kun je dus wel je camber lichtjes aanpassen. Helpt naar het schijnt.
Ik steek zo om de 5000 km de linkse band op de rechtse velg. dan gaat hij toch al dubbel zo lang mee en slijt het iet of wat beter.
Ik steek zo om de 5000 km de linkse band op de rechtse velg. dan gaat hij toch al dubbel zo lang mee en slijt het iet of wat beter.
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen
zit er geen draairichting op je banden?Netheo wrote:ik heb hetzelfde "probleem" als ik verlaagd ben, en ik heb men wagen zelf uitgelijnt . Maar zoals al gezegd, camber kan je niet aanpassen op een AX. Dus hoe lager je zakt, hoe feller dit "probleem" zich zal voordoen. Nu kan je wel verlagingskitjes kopen met instelbare topmounts. En zo kun je dus wel je camber lichtjes aanpassen. Helpt naar het schijnt.
Ik steek zo om de 5000 km de linkse band op de rechtse velg. dan gaat hij toch al dubbel zo lang mee en slijt het iet of wat beter.
En van verlagen verandert de camber bij mijn weten niet?
Stuart hoe rij je weg, als je vaak met wielspin bochten uit accelereert zal het binneste wiel doorslaan en dan juist aan de binnenkant slijten.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
Ja er zit draairichting op z'n banden daarom gaat de linkse band op de rechter velg zodat de draairichting goed blijft. K neem aan dat dan de rechter band om de linker velg gaat??Happytree wrote:zit er geen draairichting op je banden?Netheo wrote:ik heb hetzelfde "probleem" als ik verlaagd ben, en ik heb men wagen zelf uitgelijnt . Maar zoals al gezegd, camber kan je niet aanpassen op een AX. Dus hoe lager je zakt, hoe feller dit "probleem" zich zal voordoen. Nu kan je wel verlagingskitjes kopen met instelbare topmounts. En zo kun je dus wel je camber lichtjes aanpassen. Helpt naar het schijnt.
Ik steek zo om de 5000 km de linkse band op de rechtse velg. dan gaat hij toch al dubbel zo lang mee en slijt het iet of wat beter.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Dan zit de draairichting niet goed, tenzij je links en rechts van de zijkant van de auto bedoelt, maar normaal gesproken heb je het over bestuurders- en passagierszijde.
Een band wisselen met scheef slijtage lijkt me een nogal onveilig plan, je gaat na de wissel op een verkeerd loopvlak rijden met de nodige risico's.
Gewoon scheef af blijven slijten en als het je niet bevalt, wagenhoogte origineel maken of camberplaten installeren.
Een band wisselen met scheef slijtage lijkt me een nogal onveilig plan, je gaat na de wissel op een verkeerd loopvlak rijden met de nodige risico's.
Gewoon scheef af blijven slijten en als het je niet bevalt, wagenhoogte origineel maken of camberplaten installeren.
To finish first, you'll first have to finish!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
de camber verandert wel hoor.Happytree wrote:zit er geen draairichting op je banden?Netheo wrote:ik heb hetzelfde "probleem" als ik verlaagd ben, en ik heb men wagen zelf uitgelijnt . Maar zoals al gezegd, camber kan je niet aanpassen op een AX. Dus hoe lager je zakt, hoe feller dit "probleem" zich zal voordoen. Nu kan je wel verlagingskitjes kopen met instelbare topmounts. En zo kun je dus wel je camber lichtjes aanpassen. Helpt naar het schijnt.
Ik steek zo om de 5000 km de linkse band op de rechtse velg. dan gaat hij toch al dubbel zo lang mee en slijt het iet of wat beter.
En van verlagen verandert de camber bij mijn weten niet?
Stuart hoe rij je weg, als je vaak met wielspin bochten uit accelereert zal het binneste wiel doorslaan en dan juist aan de binnenkant slijten.
Omdat de draagarm door die verlagingsveren standaard iets horizontaler zal staan. Daardoor staat de veerpoot ook iets schuiner (verder van de koets) en dus ook het wiel. Een manier om dit op te lossen is verstelbare topmounts installeren en daar meer camber geven zodat de band terug vlak op de baan staat.
Als je wil teken ik het wel ff maar daar heb ik nu geen zin in
AX-kopen is verslavend.
iemand steelt men uitlegcitrofenwick wrote:de camber verandert wel hoor.Happytree wrote:zit er geen draairichting op je banden?Netheo wrote:ik heb hetzelfde "probleem" als ik verlaagd ben, en ik heb men wagen zelf uitgelijnt . Maar zoals al gezegd, camber kan je niet aanpassen op een AX. Dus hoe lager je zakt, hoe feller dit "probleem" zich zal voordoen. Nu kan je wel verlagingskitjes kopen met instelbare topmounts. En zo kun je dus wel je camber lichtjes aanpassen. Helpt naar het schijnt.
Ik steek zo om de 5000 km de linkse band op de rechtse velg. dan gaat hij toch al dubbel zo lang mee en slijt het iet of wat beter.
En van verlagen verandert de camber bij mijn weten niet?
Stuart hoe rij je weg, als je vaak met wielspin bochten uit accelereert zal het binneste wiel doorslaan en dan juist aan de binnenkant slijten.
Omdat de draagarm door die verlagingsveren standaard iets horizontaler zal staan. Daardoor staat de veerpoot ook iets schuiner (verder van de koets) en dus ook het wiel. Een manier om dit op te lossen is verstelbare topmounts installeren en daar meer camber geven zodat de band terug vlak op de baan staat.
Als je wil teken ik het wel ff maar daar heb ik nu geen zin in
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen