banden probleem, "camber"

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
User avatar
beefy
Roltabak
Roltabak
Posts: 457
Joined: WedJun25, 2008 12:33:02 PM
Location: belgie "staden"

banden probleem, "camber"

Post by beefy »

hallo ieder1

ik zit met een raar probleem. mijn ax slijt zijn banden schuin af.
binnekant velg geen profiel buitenkant velg wel veel profiel.

vorig jaar heeft die rond December nieuwe bandjes gekregen "165/60/14" kleine 3 weken later verlagings veren en stuggere dempers. tot april heeft die enkel band versleten op het loopvlak. aan de bijrijderskant heeft ie plots enorm veel band beginen verslijten. heb dan een klapband gehad. dus 2 nieuwe voorbanden en nieuwe uitlijning. was rond mei. de beide banden hebben in september nog gekeurd geraakt. half oktober lagere veren. nieuwe draagarmen, stuurkogels en weer uitlijning. we zijn nu een maand verder en de band is weer kaal aan de binnekant. hoe kan dat? is proffesioneel uitgelijnd geweest met de lage veren. en daar zijden ze dat de camber goed was.

help mij, foto's volgen vanavond
ik en mijn ax zijn even oud :D
ax GT 5deurs,
GT LM velgen, Brembo remschijven, Ferodo remblokken, Bilstein B8 rondom suspension
, spaghettie uitlaatcollecteur. Sparco veerpootbrug,

stefannn
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 111
Joined: FriOct19, 2007 12:49:31 PM
Location: Klazienaveen
Contact:

Post by stefannn »

als je auto goed uitgelijnd is/was mogen de banden niet schuin afslijten. ik zou trg gaan na de garage en vragen of hun weten hoe het komt. en of ze um alsnog goed kunnen afstellen.

mijnte ik ook verlaagd, stuggere dempers etc en uitgelijnd maar nergens last van.

en aan de bandenspanning kan het ook niet liggen dat ze aan binnenkant afslijten :? heel vreemd dan...

succes ermee
Iedereen zegt altijd:"je moet ijzer smeden als het heet is", ik zeg altijd:"je moet bier drinken als het koud is"!!!
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Ik weet niet of het van belang is, maar vergeet er niet bij te vermelden dat het volledig vernieuwde draagarmen zijn van een 1.1.

Heb je nog het blad met de resultaten van de uitlijning?
AX-kopen is verslavend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Camber kan je voor niet verstellen, dus de garagist kan hier niets aan aanpassen ...

Heb e het uitlijnrapport? Dan kunnen ee de waarden even nalopen!
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

op een gegeven moment ff de banden om laten draaien op de velg :idea: :wink: :lol:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

ik heb hetzelfde "probleem" als ik verlaagd ben, en ik heb men wagen zelf uitgelijnt :D . Maar zoals al gezegd, camber kan je niet aanpassen op een ax. Dus hoe lager je zakt, hoe feller dit "probleem" zich zal voordoen. Nu kan je wel verlagingskitjes kopen met instelbare topmounts. En zo kun je dus wel je camber lichtjes aanpassen. Helpt naar het schijnt.
Ik steek zo om de 5000 km de linkse band op de rechtse velg. dan gaat hij toch al dubbel zo lang mee en slijt het iet of wat beter.
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Netheo wrote:ik heb hetzelfde "probleem" als ik verlaagd ben, en ik heb men wagen zelf uitgelijnt :D . Maar zoals al gezegd, camber kan je niet aanpassen op een AX. Dus hoe lager je zakt, hoe feller dit "probleem" zich zal voordoen. Nu kan je wel verlagingskitjes kopen met instelbare topmounts. En zo kun je dus wel je camber lichtjes aanpassen. Helpt naar het schijnt.
Ik steek zo om de 5000 km de linkse band op de rechtse velg. dan gaat hij toch al dubbel zo lang mee en slijt het iet of wat beter.
zit er geen draairichting op je banden?

En van verlagen verandert de camber bij mijn weten niet?

Stuart hoe rij je weg, als je vaak met wielspin bochten uit accelereert zal het binneste wiel doorslaan en dan juist aan de binnenkant slijten.

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

Happytree wrote:
Netheo wrote:ik heb hetzelfde "probleem" als ik verlaagd ben, en ik heb men wagen zelf uitgelijnt :D . Maar zoals al gezegd, camber kan je niet aanpassen op een AX. Dus hoe lager je zakt, hoe feller dit "probleem" zich zal voordoen. Nu kan je wel verlagingskitjes kopen met instelbare topmounts. En zo kun je dus wel je camber lichtjes aanpassen. Helpt naar het schijnt.
Ik steek zo om de 5000 km de linkse band op de rechtse velg. dan gaat hij toch al dubbel zo lang mee en slijt het iet of wat beter.
zit er geen draairichting op je banden?
Ja er zit draairichting op z'n banden daarom gaat de linkse band op de rechter velg zodat de draairichting goed blijft. K neem aan dat dan de rechter band om de linker velg gaat??
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

WYD
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: SatJan24, 2009 7:56:07 PM
Location: Renkum

Post by WYD »

Dan zit de draairichting niet goed, tenzij je links en rechts van de zijkant van de auto bedoelt, maar normaal gesproken heb je het over bestuurders- en passagierszijde.
Een band wisselen met scheef slijtage lijkt me een nogal onveilig plan, je gaat na de wissel op een verkeerd loopvlak rijden met de nodige risico's.
Gewoon scheef af blijven slijten en als het je niet bevalt, wagenhoogte origineel maken of camberplaten installeren.
To finish first, you'll first have to finish!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Happytree wrote:
Netheo wrote:ik heb hetzelfde "probleem" als ik verlaagd ben, en ik heb men wagen zelf uitgelijnt :D . Maar zoals al gezegd, camber kan je niet aanpassen op een AX. Dus hoe lager je zakt, hoe feller dit "probleem" zich zal voordoen. Nu kan je wel verlagingskitjes kopen met instelbare topmounts. En zo kun je dus wel je camber lichtjes aanpassen. Helpt naar het schijnt.
Ik steek zo om de 5000 km de linkse band op de rechtse velg. dan gaat hij toch al dubbel zo lang mee en slijt het iet of wat beter.
zit er geen draairichting op je banden?

En van verlagen verandert de camber bij mijn weten niet?

Stuart hoe rij je weg, als je vaak met wielspin bochten uit accelereert zal het binneste wiel doorslaan en dan juist aan de binnenkant slijten.
de camber verandert wel hoor.
Omdat de draagarm door die verlagingsveren standaard iets horizontaler zal staan. Daardoor staat de veerpoot ook iets schuiner (verder van de koets) en dus ook het wiel. Een manier om dit op te lossen is verstelbare topmounts installeren en daar meer camber geven zodat de band terug vlak op de baan staat.
Als je wil teken ik het wel ff maar daar heb ik nu geen zin in :P
AX-kopen is verslavend.

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Tekening niet nodig je hebt indd gelijk :P

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

citrofenwick wrote:
Happytree wrote:
Netheo wrote:ik heb hetzelfde "probleem" als ik verlaagd ben, en ik heb men wagen zelf uitgelijnt :D . Maar zoals al gezegd, camber kan je niet aanpassen op een AX. Dus hoe lager je zakt, hoe feller dit "probleem" zich zal voordoen. Nu kan je wel verlagingskitjes kopen met instelbare topmounts. En zo kun je dus wel je camber lichtjes aanpassen. Helpt naar het schijnt.
Ik steek zo om de 5000 km de linkse band op de rechtse velg. dan gaat hij toch al dubbel zo lang mee en slijt het iet of wat beter.
zit er geen draairichting op je banden?

En van verlagen verandert de camber bij mijn weten niet?

Stuart hoe rij je weg, als je vaak met wielspin bochten uit accelereert zal het binneste wiel doorslaan en dan juist aan de binnenkant slijten.
de camber verandert wel hoor.
Omdat de draagarm door die verlagingsveren standaard iets horizontaler zal staan. Daardoor staat de veerpoot ook iets schuiner (verder van de koets) en dus ook het wiel. Een manier om dit op te lossen is verstelbare topmounts installeren en daar meer camber geven zodat de band terug vlak op de baan staat.
Als je wil teken ik het wel ff maar daar heb ik nu geen zin in :P
iemand steelt men uitleg :twisted:
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

Post Reply