Probleem (ernstig?)
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Probleem (ernstig?)
Gisteren deed ik weer eens een rondje, kwam bij een tankstation aan, toen lekte die allemaal koelvloeistof, bijgevuld, en savonds ging die weer ., dat ie te warm werd, ook raar dat toen ik de auto uitzette de koeling doorging.
heel vreemd allemaal, Hele tijd dat rare teken links op dashbord ging branden,
wordt echt gek van! helpie
heel vreemd allemaal, Hele tijd dat rare teken links op dashbord ging branden,
wordt echt gek van! helpie
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Dat zn koelwater dus te warm wordt! Als dat lampje gaat branden zet je best je ax aan de kant om hem even te laten afkoelen.
Ga eens op inspectie en probeer te achterhalen van waar het lek komt.
Van de radiator vertrekken 2 dikke waterslangen.
1 rechtsboven die naar de thermostaat gaat bovenaan het motorblok
1 linksonder die viavia naar de achterkant van het motorblok gaat waar de waterpomp zit
de radiator zelf kan ook lek zijn
succes!
Ga eens op inspectie en probeer te achterhalen van waar het lek komt.
Van de radiator vertrekken 2 dikke waterslangen.
1 rechtsboven die naar de thermostaat gaat bovenaan het motorblok
1 linksonder die viavia naar de achterkant van het motorblok gaat waar de waterpomp zit
de radiator zelf kan ook lek zijn
succes!
AX-kopen is verslavend.
haha,
sorry hoor, maar waarom rijd je nou door met een ROOD brandend lampje in je dashbord?
Je snapt toch ook wel dat rood meestal niet betekent dat alles goed is... Een rood verkeerslicht betekent STOPPEN dus je kan verwachten dat een rood dashbord lampje ongeveer hetzelfde betekent
Dit rode lampje betekent dat je motor extreem warm oftewel echt oververhit is.
sorry hoor, maar waarom rijd je nou door met een ROOD brandend lampje in je dashbord?
Je snapt toch ook wel dat rood meestal niet betekent dat alles goed is... Een rood verkeerslicht betekent STOPPEN dus je kan verwachten dat een rood dashbord lampje ongeveer hetzelfde betekent
Dit rode lampje betekent dat je motor extreem warm oftewel echt oververhit is.
Last edited by grietje on MonNov16, 2009 9:35:08 AM, edited 1 time in total.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
paniek zaaien is ook een vak.
je hebt waarschijnlijk ergens een lekkage zitten, waardoor je koelvloeistof verliest en hij dus te warm wordt.
om even te testen, vul je koelsysteem opnieuw, volg hierbij de ontluchtingsaanwijzingen zoals die hier al op het forum beschreven zijn (even op zoeken, staat genoeg over!)
zorg dat je motorblok zo droog mogelijk is, gemorste koelvloeistof met papier of doeken allemaal afdrogen, zodat je nergens nog koelvloeistof ziet liggen.
start nu je auto en laat deze stationair draaien, controleer ondertussen onder de kap op visuele lekkage, omdat je net alles droog hebt gemaakt kan je makkelijk kijken of het ergens lekt! grote kans dat de koelvloeistofslang die van je thermostaathuis naar je kachelradiateur loopt lek is, net in het bochtje onder je thermostaathuis (die gaat tenslotte altijd als eerste..)
laat je auto tijdje draaien terwijl je dus let op lekkage's en af en toe kijken of er op je dash geen rare lampjes gaan branden..
na een minuut of 5 moet de bovenste dikke slang die naar je radiateur gaat wel warm zijn, tegen die tijd zal de thermostaat al wel open gesprongen zijn en moet die slang warm worden, verder moet binnen 10min (eigenlijk al eerder) je fan vd radiateur al wel aangeslagen zijn om extra bij te koelen.
controleer dus eerst de werking vh koelsysteem! mogelijk heeft er gewoon te weinig koelvloeistof ingezeten of is er gewoon ergens een kleine lekkage.. een standaard TU 1.1 kan nogal veel hebben en is echt niet zomaar kapot.. al helemaal niet zo erg dat je m weg moet gooien..
je hebt waarschijnlijk ergens een lekkage zitten, waardoor je koelvloeistof verliest en hij dus te warm wordt.
om even te testen, vul je koelsysteem opnieuw, volg hierbij de ontluchtingsaanwijzingen zoals die hier al op het forum beschreven zijn (even op zoeken, staat genoeg over!)
zorg dat je motorblok zo droog mogelijk is, gemorste koelvloeistof met papier of doeken allemaal afdrogen, zodat je nergens nog koelvloeistof ziet liggen.
start nu je auto en laat deze stationair draaien, controleer ondertussen onder de kap op visuele lekkage, omdat je net alles droog hebt gemaakt kan je makkelijk kijken of het ergens lekt! grote kans dat de koelvloeistofslang die van je thermostaathuis naar je kachelradiateur loopt lek is, net in het bochtje onder je thermostaathuis (die gaat tenslotte altijd als eerste..)
laat je auto tijdje draaien terwijl je dus let op lekkage's en af en toe kijken of er op je dash geen rare lampjes gaan branden..
na een minuut of 5 moet de bovenste dikke slang die naar je radiateur gaat wel warm zijn, tegen die tijd zal de thermostaat al wel open gesprongen zijn en moet die slang warm worden, verder moet binnen 10min (eigenlijk al eerder) je fan vd radiateur al wel aangeslagen zijn om extra bij te koelen.
controleer dus eerst de werking vh koelsysteem! mogelijk heeft er gewoon te weinig koelvloeistof ingezeten of is er gewoon ergens een kleine lekkage.. een standaard TU 1.1 kan nogal veel hebben en is echt niet zomaar kapot.. al helemaal niet zo erg dat je m weg moet gooien..
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
heb het zelf ook gehad bij mijn eerste ax (1.1 TGE 5drs)
Dat kwam toen omdat ik mijn koelsysteem niet goed had ontlucht. Dan wordt het niet goed rondgepomp en dan gaat de boel koken. En dan loopt het uit elk klein gaatje wat er maar te vinden is. Bij mij kwam het keurig uit de vul dop, maar bij mijn GTI zat een heeel klein gaatje in de bovenste slang van de radiator...
Dat kwam toen omdat ik mijn koelsysteem niet goed had ontlucht. Dan wordt het niet goed rondgepomp en dan gaat de boel koken. En dan loopt het uit elk klein gaatje wat er maar te vinden is. Bij mij kwam het keurig uit de vul dop, maar bij mijn GTI zat een heeel klein gaatje in de bovenste slang van de radiator...
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
word de koelvloeistof niet uitgestoken langs de overloop aan de vulhals. kan ook wijzen op een lekke koppaking. of niet soms?
ik en mijn ax zijn even oud
ax GT 5deurs,
GT LM velgen, Brembo remschijven, Ferodo remblokken, Bilstein B8 rondom suspension
, spaghettie uitlaatcollecteur. Sparco veerpootbrug,
ax GT 5deurs,
GT LM velgen, Brembo remschijven, Ferodo remblokken, Bilstein B8 rondom suspension
, spaghettie uitlaatcollecteur. Sparco veerpootbrug,
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
dan is niet per definitie zo, maar het is natuurlijk altijd een mogelijkheid. Ik denk overigens niet dat het in dit geval zo is.beefy wrote:word de koelvloeistof niet uitgestoken langs de overloop aan de vulhals. kan ook wijzen op een lekke koppaking. of niet soms?
Heb er trouwens wel mijn twijfels over of je van een 1.1 carb of injectie de koppakking eruit kan blazen... Ik heb mijn eerste 1.1tje ook erg op z'n kloten gegeven, maar geen centje pijn hoor. Ik heb hem 6 jaar lang afgetrapt, dan had die koppakking er echt uit moeten liggen als het mogenlijk was. Het zou kunnen als je hem lange tijden stil heb staan en als je dan hem elke keer vanaf het starten direct op z'n staart trapt... maarja, wie doet dat nou?!?!
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Aan de andere kant, als Corné flink doorstampt met de dragraces zoals ´t filmpje in de openingspost van z´n wie=wie, dan zou ik de koppakking absoluut niet uitsluiten...v.andriessen wrote:dan is niet per definitie zo, maar het is natuurlijk altijd een mogelijkheid. Ik denk overigens niet dat het in dit geval zo is.beefy wrote:word de koelvloeistof niet uitgestoken langs de overloop aan de vulhals. kan ook wijzen op een lekke koppaking. of niet soms?
Heb er trouwens wel mijn twijfels over of je van een 1.1 carb of injectie de koppakking eruit kan blazen... Ik heb mijn eerste 1.1tje ook erg op z'n kloten gegeven, maar geen centje pijn hoor. Ik heb hem 6 jaar lang afgetrapt, dan had die koppakking er echt uit moeten liggen als het mogenlijk was. Het zou kunnen als je hem lange tijden stil heb staan en als je dan hem elke keer vanaf het starten direct op z'n staart trapt... maarja, wie doet dat nou?!?!
TU-blokjes zijn sterk, maar de koppakking blijft een zwakke plek...
Als hij dan ook nog doorgereden is op 't moment dat de waarschuwingslampjes branden, behoort 't allemaal tot de mogelijkheden...
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
heb het filmpje net gezien... dat heb ik dus 6 jaar lang gedaan!Mastenhose wrote:Aan de andere kant, als Corné flink doorstampt met de dragraces zoals ´t filmpje in de openingspost van z´n wie=wie, dan zou ik de koppakking absoluut niet uitsluiten...v.andriessen wrote:dan is niet per definitie zo, maar het is natuurlijk altijd een mogelijkheid. Ik denk overigens niet dat het in dit geval zo is.beefy wrote:word de koelvloeistof niet uitgestoken langs de overloop aan de vulhals. kan ook wijzen op een lekke koppaking. of niet soms?
Heb er trouwens wel mijn twijfels over of je van een 1.1 carb of injectie de koppakking eruit kan blazen... Ik heb mijn eerste 1.1tje ook erg op z'n kloten gegeven, maar geen centje pijn hoor. Ik heb hem 6 jaar lang afgetrapt, dan had die koppakking er echt uit moeten liggen als het mogenlijk was. Het zou kunnen als je hem lange tijden stil heb staan en als je dan hem elke keer vanaf het starten direct op z'n staart trapt... maarja, wie doet dat nou?!?!
TU-blokjes zijn sterk, maar de koppakking blijft een zwakke plek...
Als hij dan ook nog doorgereden is op 't moment dat de waarschuwingslampjes branden, behoort 't allemaal tot de mogelijkheden...
Maar de koppakking mag je natuurlijk nooit uitsluiten, het is natuurlijk ook een beetje met het lot tarten als je met een rood brandend koelvloeistoflampje blijft rijden
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.