Snel blok bouwen, 1.3-kop op een 1.6.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ja hoor, ik heb ook geen rallye en er zijn wel meer ax club leden die er ook een coureur status hebben zonder rallye.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Coureurschap kan vanaf nu in principe dan ook alleen maar aangevraagd worden als je ook daadwerkelijk een Rallye hebt.
Je moet alleen even weten wat de inhoud van de cilinderkop is om de cr. uit te rekenen.

Edit: en hoe hol de zuigers zijn.

Compression Ration =

Cylinder vol. + clearance vol. + piston Comp. vol. + gasket vol. + chamber vol. divided by Clearance vol. + piston vol. + gasket vol. + chamber vol
Altijd meer PK's dan jou!

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

tunen

Post by Folkert »

Volgens mij zit er geen veel verschil in de koppen van een 1.3 rally, 1.4gti en 1.6vtr.
Ik heb ze een aantal malen gemeten en geen verschil gevonden ook niet in de nokkenassen of in klepdiameter.
Je kunt een gti ongeveer 1.4 mm afvlakken en dan raken de kleppen de zuiger nog niet ( met originele gti nokkenas)
Aan de uitlaat kant kun je zonder problemen de klepgeleider en de alluminium bolling weg slijpen in het uitlaat kanaal.
Meer vlakken kan wel maar dan moet je een grotere spanner plaatsen voor het spannen van de distributieriem
Zuigers van een 1.3 hebben een brede lage dome. zuigerPen gat zit 4mm hoger dan van de gti zuiger, Drijfstangen van een 1.3 zijn langer dan de 1.4.
Een lange drijfstang geeft minder zijdelingse druk op de cilinderwand
Zuigers van een 1.4 gti hebben een smalle en hoge dome
zuigers van een 1.6 hebben een inverted dome (holte)
Het alu spruitstuk van een 1.3 is in beginsel interesant voor het bouwen van een turbo het voegt volgens mij niet veel toe op een 1.6.
Je kunt met wat moeite de gasklep van het 1.3 spruitstuk in de gasklep van de gti krijgen ( uitdraaien) Ik zou gewoon het spruitstuk van de gti gebruiken en de ecu van de gti ( ivm goedkoop verkrijgbare chips)
Ik heb verschillende blokjes gemaakt met mixen van 1.3rally, 1.4gt/gti, 1.6saxo onderdelen.

setup waar ik nu mee rij

aluminiumblok
1.4 gti zuigers (afgedraaid en bewerkt ivm de 1.6 krukas en kleppen)
1.6 krukas
gti kop bewerkt en snelle nokkenas
gti spruitstuk en gasklep (maar met grotere gasklep van de 1.3 erin)



met deze setup doe ik goed mee, eigenlijk altijd finale meestal zijn de mr2 sneller
Last edited by Folkert on MonNov09, 2009 9:06:47 PM, edited 5 times in total.

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

wat voor onderblok heb je gebruikt? een 1.3 lijkt me?

zullen je zuigers wel aardig bewerkt zijn om klepcontact te voorkomen 1.6 kruk icm dat onderblok?

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

hybride blok

Post by Folkert »

klopt aluminium blok 1.4 GT
1.3 zuiger is ook 75 mm dus het maakt qwa diameter niet uit of het een 1.3, of 1.4 zuiger is. Er zitten wel 2 ( tolerantie )maten in de zuigers een A of een B je moet dus wel de juiste bussen bij de juiste zuigers zoeken of honen.
En een 1.6 krukas is met wat werk aan de zuigers in een 1.4 blok te bouwen
Image
Op de foto kun je de zuiger zien van een gewone 1.4 dus geen GT of GTI
Dit is de makkelijkste manier want je kunt hier gemakkelijk 2 mm van de buitenste rand afdraaien
Op de onderste foto heb ik de afgedraaide zuigers gebruikt van een gti
Image
Met een krik de zuigerpennen verwijderd. Bij het plaatsen het bigend goed verwarmen met een gasbrander dan gaat de montage heel makkelijk
Image
Zuigerpennen van een saxo zijn het lichts
Image
Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

ik snap niet goed waarom je 2mm afdraait van de zuiger als de doorsnede toch hetzelfde is.

Zuigerpen zit bij een 1300 zuiger wel 2mm hoger geplaatst. Maar dan top je de zuiger dus. Is dat wat je bedoelt. Dat anders de hoogte niet uitkomt met de nieuwe slag. Hoeveel cc rijd je dan eigenlijk?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

cilinder inhoud

Post by Folkert »

Cilinderinhoud is nu 1448 cc boring 75 mm x slag 82 mm dmv 1600 krukas

zuigers 1.3 en 1.4 std, GT, gti zijn het zelfde van diameter, en zou in principe kunnen. je moet wel uitkomen met de compressie verhouding dus er moet een combinatie zijn van de lengte van de drijfstang en zuiger hoogte en de mate van bewerken van de zuiger.

Je kunt dus redelijk eenvoudig een 1360 cc blokje dmv een 1600 krukas en std 1.4 zuiger ( buitenste rand 1,5 tot 2 mm afdraaien ) met std drijfstang de cc vergroten tot 1448cc

Moeilijker wordt het als je gebruik gaat maken van een zuiger van de gti omdat de zuiger dan sneller de kleppen raakt, dit vergt dus meer draai en frees werk.

Fieten.s
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 77
Joined: SunAug27, 2006 12:03:15 PM
Location: Hollandscheveld (vlakbij Hoogeveen)
Contact:

Post by Fieten.s »

Het was eigenlijk niet mijn bedoeling om het blok helemaal uit elkaar te halen, maar dit klinkt wel heel interessant.

Ik weet dat folkert geen gietijzeren onderblok wil, maar die heb ik dus nu (nog) wel.

Die 1448cc is ideaal als ze je blok gaan uitliteren bij de cross, je hebt dan een 1400 motor in je AX liggen en dat mag gewoon.

Maar zou ik met een blok zoals jij die hebt (folkert) sneller zijn als met het idee waarmee ik deze discussie starte?

Een alu 1400 onderblok heb ik nog wel ook heb ik nog een complete 1.3i en een 1.6i staan
Jij hebt een GTi kop ofniet?
Maar zo te lezen zit er nogal wat draaiwerk in de drijfstangen en de zuigers ofniet?
Image
Image

Daily: Saxo 1.6 VTS 2000 / Peugeot 306 Cabriolet 2001 (te koop) / C35 RD camper 1986 Cross: AX 1.6 Sport 1987 / Xsara VTS 167pk Sebastien Loeb 2003 Restauratie: AX Sport V.I.P. 1988.

Altijd veel AX, Saxo. Xsara, C2, 106, 206 (cc) en 307 onderdelen te koop!

Fieten.s
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 77
Joined: SunAug27, 2006 12:03:15 PM
Location: Hollandscheveld (vlakbij Hoogeveen)
Contact:

Post by Fieten.s »

ohja en dat sperdiffrentieel heb je die zelf gemaakt of zijn die ergens te koop?
Image
Image

Daily: Saxo 1.6 VTS 2000 / Peugeot 306 Cabriolet 2001 (te koop) / C35 RD camper 1986 Cross: AX 1.6 Sport 1987 / Xsara VTS 167pk Sebastien Loeb 2003 Restauratie: AX Sport V.I.P. 1988.

Altijd veel AX, Saxo. Xsara, C2, 106, 206 (cc) en 307 onderdelen te koop!

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

hybride blok

Post by Folkert »

Je moet natuurlijk altijd je eigen gevoel volgen, en je niet laten beinvloeden door wat een ander zegt. Dat geld ook voor mijn verhaal pak eruit wat je kunt gebruiken.
De ax doet goed mee omdat de auto licht is. pk/kg verhouding en dit heb ik als richtlijn voor het bouwen aangehouden. Zowel voor het chassis als blok.
Dit is mijn 3e ax die ik gemaakt heb en het is gelukt om de auto onder de 580 kg te houden. Inclusief volle tank, 7liter.
Je moet je zelf een hoge standaard aanmeten en alles 20% lichter proberen te maken.
met de setup waarmee ik rij is de auto zeer wendbaar en kun je heel gemakkelijk de binnenbocht houden.



Een 1600 heeft meer koppel maar de auto duikt ook meer in de kuilen en is minder wendbaar.

Het lastigste is om de zuigers van en op de drijfstangen te krijgen maar een revisie bedrijf doet dit voor ongeveer 10 euro p/zuiger.
Mocht je deze weg volgen dan zou ik je adviseren om eerst een gewone 1.4 zuiger te gebruiken en alleen de buitenste rand 1.5 tot 2 mm af te draaien. minste werk veel rendament.
Bij een gti zuiger moet je uitsparingen maken voor de kleppen
Last edited by Folkert on MonNov09, 2009 8:20:53 PM, edited 1 time in total.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

een sper in de standaard klasse foei nono

:wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

gasklep 13 rally 1.4 gti

Post by Folkert »

Nog even terug komend op de gasklep van de 1.3 rally deze is inderdaad groter dan de klep van een 1.4 gti. maar de effectieve doorlaat ontloopt elkaar niet, of is zelfs in het voordeel van de gti. leg beide gasklephuizen maar eens naast elkaar en je zult zien dat de 1.3 gasklep in een kuipje draait. Zal er vanavond wel even een foto van maken.

Zie onderstaande foto's

Bij de gasklep van een 1.3 zit een versmalling aan de bovenkant, Gezien vanaf de kant van het luchtfilter.
Image
Bovenstaande foto is goed te zien dat de gasklep aan de onderkant al open is maar bovenin nog afsluit (1.3 rally) Er zit eigenlijk een ovale restrictie voor de gasklep
Image
Op meten van het gti gasklephuis met een binnen passer
Image
In hoogte is het 1.3 gasklephuis nog kleiner dan die van de gti

Fieten.s
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 77
Joined: SunAug27, 2006 12:03:15 PM
Location: Hollandscheveld (vlakbij Hoogeveen)
Contact:

Post by Fieten.s »

Het inlaatspruitstuk van een 1.3 is ook veel groter, deze inlaatsets worden heel veel gebruikt als opvoerset voor een 1.4 xsi/gti en de 1.6 motoren.
Het zal echt wel vermogenswinst opleveren, want anders zou niet iedereen hiermee gaan rondrijden.

Het smallere stuk in het gasklephuis van de 1.3 is misschien voor een betere stroming van de inlaatlucht.

Ik vind het een nadeel van de GTI dat er zoveel storing in de electronica voorkomt, daarom blijf ik bij de 1.3 set.

Ik blijf eerst toch bij het idee om de 1.3 kop op de 1.6 te zetten, dit is minder werk en als ik later nog sneller wil kan ik altijd nog met dit idee verder dacht ik.
Dit is voor mij makkelijker te maken met de onderdelen die ik heb.
Er wordt gezegd dat ik met de 1.3 kop op de 1.6 naar de 115pk ga.
Image
Image

Daily: Saxo 1.6 VTS 2000 / Peugeot 306 Cabriolet 2001 (te koop) / C35 RD camper 1986 Cross: AX 1.6 Sport 1987 / Xsara VTS 167pk Sebastien Loeb 2003 Restauratie: AX Sport V.I.P. 1988.

Altijd veel AX, Saxo. Xsara, C2, 106, 206 (cc) en 307 onderdelen te koop!

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

cilkop

Post by Folkert »

Wat voor een blok is de 1.6? want als het de 1.6 vtr is heeft het blok de zelfde kop als die van de 1.3 rallye. en maakt het geen verschil.

Ik vind het machtig mooi om te lezen hoe verschillend er wordt gedacht over de spruitstukken, maar er zijn maar weinig mensen die het echt gemeten hebben. Ik heb met alle type motoren gereden en kan deze testen met een versnelling meter ( g-tech pro) en daar kwam telkens uit dat het 1.4 spruitstuk sneller was. Misschien zijn er andere factoren waarom dit zo is, maar toen ik de spruitstukken eens goed bekeek ( en meette )bleek dat er nauwelijks verschil in zat. misschien komt het ook wel doordat het management van de 1.4 beter is ? of beter past bij mijn motor?
Hou me op de hoogte en ik ben benieuwd naar je bevindingen.

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

voordeel van een kunststof spruitstuk kan ook zijn dat er minder warmte overdracht is. waardoor zo'n spruitstuk beter presteerd als het blok lekker warm wordt gereden.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Re: hybride blok

Post by denny »

Folkert wrote: Bij een gti zuiger moet je uitsparingen maken voor de kleppen
Mijn GTI aangepaste zuigers:

Image
Image
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

1.6 krukas

Post by Folkert »

Heb je er ook een 1.6 krukas ingebouwd?

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Re: 1.6 krukas

Post by denny »

Folkert wrote:Heb je er ook een 1.6 krukas ingebouwd?
nee, dit was al nodig voor de lift van de race nokkenas die erin ligt

Even extra info trouwens. Is dus een 1300cc met GTI zuigers en drijvers voor de compressie. kruk is sport.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 264
Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
Location: Texel

Post by homiethomie »

EDIT -sorry deze moet onder een ander kopje :P
Image

Post Reply