Tikkende motor (voorheen kleppendeksel verwijderen)
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Tikkende motor (voorheen kleppendeksel verwijderen)
(edit: kleppendeksel is inmiddels verwijderd, kleppen gesteld, maar motor tikt nog steeds)
Hallo allemaal,
Ik merkte dat mijn AX 1.1 injectie een tikkend geluid produceerd, volgens mij komt het boven uit de kop. Hij tikt vooral bij stationair lopen, als ik een beetje gas geef hoor ik het veel minder(dit kan ook komen doordat ik het gewoon niet meer hoor omdat de motor dan meer geluid produceerd).
Ik wil dus even een kijkje nemen bij de nokkenas, (misschien moet ik gewoon ff de kleppen stellen), maar ik krijg het kleppendeksel er niet af. Misschien vergeet ik wel iets omdat ik in het donker sleutel, maar ik heb de bougiekabels en houder verwijderd , de olievuldop en de 2 moeren bovenop het deksel.
Hoe krijg ik dat deksel er nu af, ik heb er al vrij hard aangetrokken, maar ik krijg er geen bewegen in. Vergeet ik iets, of is er een trucje om het deksel er af te krijgen?
(mensen die een vermoeden hebben wat de tik kan zijn zijn ook welkom om te antwoorden )
Hallo allemaal,
Ik merkte dat mijn AX 1.1 injectie een tikkend geluid produceerd, volgens mij komt het boven uit de kop. Hij tikt vooral bij stationair lopen, als ik een beetje gas geef hoor ik het veel minder(dit kan ook komen doordat ik het gewoon niet meer hoor omdat de motor dan meer geluid produceerd).
Ik wil dus even een kijkje nemen bij de nokkenas, (misschien moet ik gewoon ff de kleppen stellen), maar ik krijg het kleppendeksel er niet af. Misschien vergeet ik wel iets omdat ik in het donker sleutel, maar ik heb de bougiekabels en houder verwijderd , de olievuldop en de 2 moeren bovenop het deksel.
Hoe krijg ik dat deksel er nu af, ik heb er al vrij hard aangetrokken, maar ik krijg er geen bewegen in. Vergeet ik iets, of is er een trucje om het deksel er af te krijgen?
(mensen die een vermoeden hebben wat de tik kan zijn zijn ook welkom om te antwoorden )
Last edited by johanv on SatNov14, 2009 4:25:26 PM, edited 1 time in total.
Onder die moeren zit nog een ringetje. Die kunnen inderdaad de kleppendeksel erg sterk tegenhouden. (Ik heb ook wel 's zo gestaan).
Met een klein schroevedraaiertje even die ringetjes een tikje van opzij geven en het kleppendeksel zou los moeten komen.
Bij een tikkend geluid stationair is kleppen stellen wel het eerste waar je aan zou denken.
Als je heel goed luistert en voelt met je hand op het kleppendeksel zou je zelfs kunnen merken welke cilinder uit de maat loopt.
Met een klein schroevedraaiertje even die ringetjes een tikje van opzij geven en het kleppendeksel zou los moeten komen.
Bij een tikkend geluid stationair is kleppen stellen wel het eerste waar je aan zou denken.
Als je heel goed luistert en voelt met je hand op het kleppendeksel zou je zelfs kunnen merken welke cilinder uit de maat loopt.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Bedankt voor je reactie. Ik had inderdaad al het vermoeden dat dat losse ringen zouden moeten zijn. Ik heb er al een schroevendraaier tegenaangezet en er op getikt, maar ik krijg er geen beweging in. Ik zal het vanvond nog eens proberen met een dun/scherp schroevendraaiertje, misschien dat dat helpt.
Ik hoop maar dat het alleen maar kleppen stellen is, anders kost het
weer zoveel tijd of geld.
Ik hoop maar dat het alleen maar kleppen stellen is, anders kost het
weer zoveel tijd of geld.
Met een schroevendraaier zijwaarts krachtzetten, zodat je ze er als ware als een moer afdraait....
Dat werkt bij mij het beste...
En het tikken van de motor, lijkt me inderdaad klepjes stellen.
Maar zoals Happytree al zei, TUtjes hebben vaak de neiging een beetje te tikken.
Dat werkt bij mij het beste...
En het tikken van de motor, lijkt me inderdaad klepjes stellen.
Maar zoals Happytree al zei, TUtjes hebben vaak de neiging een beetje te tikken.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
OK, bedankt voor de antwoorden allemaal, ik ga vanavond proberen de ringen er als een moer af te tikken. Ik heb gister ook al met een kunststof hamer een paar klappen uitgedeeld, er gaat inderdaad niks kapot (of los). Het moet lukken zo, ik weet nu iig zeker dat ik niet ergens een klemmetje oid vergeten ben los te maken.
Over het tikken:
Hij mag inderdaad best een beetje tikken, maar het werd in 1 keer erger, dus er is wel iets meer aan de hand dan het standaard getik. Maar we zullen zien wat ik tegenkom als ik dat deksel er eindelijk af heb.
Over het tikken:
Hij mag inderdaad best een beetje tikken, maar het werd in 1 keer erger, dus er is wel iets meer aan de hand dan het standaard getik. Maar we zullen zien wat ik tegenkom als ik dat deksel er eindelijk af heb.
Nou, kleppen dus gesteld en ik dacht dat het geluid minder was, maar nu ben ik een stukje gaan rijden, en toen hij wat warmer werd begon het weer.
Tot ongeveer 300 toeren(heb geen toerenteller, dus het is maar een schatting) tikt de motor als een gek, daarboven is het weg.
Dus ik zou haast zeggen, te weinig oliedruk.(kruk/nokkenas zakt door de oliefilm?) Maar ik krijg geen olielampje, en het oliepijl staat tegen max aan.
Ik ga iig ff mijn olie en filter vervangen voor de zekerheid, maar ik betwijfel of dit het probleem op gaat lossen.
Iemand die zoiets eerder heeft meegemaakt?
edit: Olie en filter inmiddels vervangen. Slecht nieuws: hij tikt nog steeds, goed nieuws: de oude olie is schoon, glinstert niet en er zitten geen stukjes in. Iemand nog ideeen?
Tot ongeveer 300 toeren(heb geen toerenteller, dus het is maar een schatting) tikt de motor als een gek, daarboven is het weg.
Dus ik zou haast zeggen, te weinig oliedruk.(kruk/nokkenas zakt door de oliefilm?) Maar ik krijg geen olielampje, en het oliepijl staat tegen max aan.
Ik ga iig ff mijn olie en filter vervangen voor de zekerheid, maar ik betwijfel of dit het probleem op gaat lossen.
Iemand die zoiets eerder heeft meegemaakt?
edit: Olie en filter inmiddels vervangen. Slecht nieuws: hij tikt nog steeds, goed nieuws: de oude olie is schoon, glinstert niet en er zitten geen stukjes in. Iemand nog ideeen?
Vergeet niet dat de klepjes wel redelijk strak moeten.
Als je voeler maatjes hebt moeten die echt wel strak ertussen als je hem afstelt. Als je ze heel makkelijk tussen de stoters vandaan krijgt staan ze dus niet strak genoeg....
En idd, injectoren tikken ook wel...
Overigens zal je ipv 300, 3000 toeren bedoelen, maar dat is best wel veel (meeste mensen schakelen, als ze rustig rijden zo rond de 2500..) Stationair doen ze 900 tot 1000 toeren.
Als je voeler maatjes hebt moeten die echt wel strak ertussen als je hem afstelt. Als je ze heel makkelijk tussen de stoters vandaan krijgt staan ze dus niet strak genoeg....
En idd, injectoren tikken ook wel...
Overigens zal je ipv 300, 3000 toeren bedoelen, maar dat is best wel veel (meeste mensen schakelen, als ze rustig rijden zo rond de 2500..) Stationair doen ze 900 tot 1000 toeren.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).