Pascal, 'Pino' en veel meer...

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Nope..lekt nog steeds (alleen minder hard dan vóór de keerring-wissel).
Olie komt toch ècht tussen motor en V-bak weg, en het is duidelijk motorolie...
Er zit niets anders op dan voor de derde keer (zucht...) het spul los te gooien en te zien wat er aan de hand is.
Waarschijnlijk was ik er vorige keer iets te snel vanuit gegaan dat de krukaskeerring de boosdoener was.

Ach..zie het van de zonnige kant: ik word zo langzamerhand expert in koppeling-wissels.
De tweede keer 'deed' ik het al in 2 uur en 45 min, terwijl ik de eerste keer bijna 4 uur nodig had..
:lol:

Ik moet even zien wanneer ik het spul weer losgooi, dat ligt aan de beschikbaarheid en welwillendheid van mijn kennis.
Wordt vervolgd dus...

:wink:
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Hmmm, balen is dat :-S euhm, koppelingswissel binnen de 3 uur is natuurlijk top :D het is net zoiets als het vervangen van waterpompen, daar kun je ook goed in worden :P :P

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Oi, succes met het wisselen weer! Hoop dat het je dit keer dan helemaal gaat lukken en dat het heel blijft! Maar dat is wel de bedoeling natuurlijk. Pino is het volgens mij nog lang niet zat ;-)
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Pascal wrote: Ach..zie het van de zonnige kant: ik word zo langzamerhand expert in koppeling-wissels.
De tweede keer 'deed' ik het al in 2 uur en 45 min, terwijl ik de eerste keer bijna 4 uur nodig had..
:lol:

:wink:
haha, nou Pascal, dat is leuk om te weten, koppelingetje doen hier? :D

Jij bent zo de super specialist nu ;)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Eerder de DSpécial verhalen specialist ;-)
Maar ik zie het er nog wel van komen hoor :-D
Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Pascal wrote:Nope..lekt nog steeds (alleen minder hard dan vóór de keerring-wissel).
Olie komt toch ècht tussen motor en V-bak weg, en het is duidelijk motorolie...
Er zit niets anders op dan voor de derde keer (zucht...) het spul los te gooien en te zien wat er aan de hand is.
Waarschijnlijk was ik er vorige keer iets te snel vanuit gegaan dat de krukaskeerring de boosdoener was.

Ach..zie het van de zonnige kant: ik word zo langzamerhand expert in koppeling-wissels.
De tweede keer 'deed' ik het al in 2 uur en 45 min, terwijl ik de eerste keer bijna 4 uur nodig had..
:lol:

Ik moet even zien wanneer ik het spul weer losgooi, dat ligt aan de beschikbaarheid en welwillendheid van mijn kennis.
Wordt vervolgd dus...

:wink:
Is je koppakking niet lek aan die kant? zit je carterontluchting goed? Anders kan het alleen maar de bout van het oliekanaal zijn die ook nog achter je vliegwiel zit. Maar dat lijkt me heel sterk.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

denny wrote:
Is je koppakking niet lek aan die kant? zit je carterontluchting goed? Anders kan het alleen maar de bout van het oliekanaal zijn die ook nog achter je vliegwiel zit. Maar dat lijkt me heel sterk.
Daar heb ik ook al aan zitten denken, want verder dan een krukaskeerring die kan lekken aan die kant van het blok kom ik ook niet...
Die is dus pas geleden vervangen, maar nog steeds drupt er motorolie tussen blok en bak weg.
Als de koppakking of nokkenaskeerring lek zou zijn zou het hele blok aan die kant één grote vettige bende zijn, en dat is niet echt het geval...
Ik kijk er nog wel efkes naar, misschien zit de krukaskeerring niet goed of is tijdens montage toch beschadigd.

@Romy: pitsploeg samenstellen..?! :lol:

@Peter: Neem eens contact op met Richard en zijn vader (Citro Classique, Borculo)...ik denk dat zij je nog veel stiller kunnen maken qua kilometrages die ze voorbij hebben zien komen.
Het is echt geen stierepoep; niet alleen Volvo's en MB's draaien vele tonnen...
Als er iéts bulletproof is bij Citroën dan is het wel het >'65 D-blok: het zit zelfs in CX-en en ook die zijn een beetje kilometervreten niet vreemd...
Mijn eigen DSuper uit '74 heeft slechts een karige 2 1/2 ton gelopen...peanuts
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

I need help!!

'Pino' vandaag nog maar eens getracteerd op een bakde- en montage teneinde toch wederom een nieuwe krukaskeerring te plaatsen om eindelijk eens van het lekken af te komen.
Wat dacht je? Nog steeds lekken....om moedeloos van te worden.
Waarschijnlijk is de vloeibare pakking waarmee de carterdelen op elkaar zitten verbroken en lekt ze hierom olie.
Het blok moet er dus uit en uit elkaar om de boel weer dicht te krijgen.
Kun je over bakkeleien of dat zinvol is, want TU-blokjes kosten geen drol.
Anderszijds wil ik 'Pino' eigenlijk zo origineel mogelijk houden, want zoals bekend is het een erg oudje.
Daarom deze hulpkreet:

wie wil en kan me sponseren met een gebruikt TU-blokje, mag eventueel ook een serie II/III zijn maar wèl vierbak.
Ik denk aan een 1.0 of 1.1 uit bijvoorbeeld een 'First'.
Kilometrage maakt me geen ruk uit, zolang het blok maar goed (!) en lekvrij (!!) is.
Een eventuele DIS-ontsteking bouw ik wel weer om naar 'oud' (lees: verdeelkap), dat moet kunnen toch...?!? (wie weet dat?).
De injectieunit bouw ik wel weer om naar carb door het inlaatspruitstuk ook om te gooien.
Zodoende kan ik toch in 'Pino' blijven rijden terwijl ik rustig met haar eigen blok bezig ga om te zien wat er nu ècht loos is...
Mijn dank zal uitzonderlijk groot zijn, en ik hoop dan ook snel wat van iemand te horen.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Volgens mij heb je dan genoeg aan een 1.0 of 1.1 onderblok, kun je de kop die er nu op zit gewoon overzetten, met alles er op en er aan.
Image Image Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

dis en verdeler ombouw is geen probleem. (waarom je het 4bak verhaal noemt geen idee)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Omdat ik het liefst een compleet agregaat heb, dus blok mèt bak.
Vandaar.
En nee: niet alleen een onderblok, want ik wil met minimale inspanning het originele blok eruithalen, en dan het ruilblok erin.
Slechts het overzetten van het inlaatspruitstuk met carb en de dynamo, meer wil ik niet doen (alsteffekan).
Eventueel een D-riemmetje, want het is toch ècht de bedoeling dat ik 'Pino' d'r eigen blok weer opkalefater en lekvrij maak en weer teruglepel tzt...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Pascal wrote:...want het is toch ècht de bedoeling dat ik 'Pino' d'r eigen blok weer opkalefater en lekvrij maak en weer teruglepel tzt...
ik schrok al van de eerdere berichten :oops:

een van de eerst NL'se AX'jes en dan misschien ook nog met een ander blok maar gelukkig is het dus de bedoeling haar eigen hartje weer terug te plaatsen :D

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Heb je niet genoeg auto's c.q. vervoer voor tijdelijk? Anders mag je misschien wel een leenauto van mij opvragen ;-). Heb nog een 10E (Elmo) staan? :-D

Ben je er in ieder geval aan gewend, moet alleen even het originele stuurtje erin zetten (en stoelen, interieur, dashboard, gril, achterruitenwisser, spoiler, stoeltjes, achterbankhoofdsteunen, etc....) :-P
Image

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

@Mba: wees gerust; dit is een tijdelijke noodoplossing.

:wink:

@Peter: hoewel ik de CX bij de deur heb staan, leent deze zich niet voor korte stadsritten (aka: dat houdt mijn portemonnaie niet vol).
De DSuper en Mini staan alláng in de garage te wachten op beter weer/tijden, en de motor leent zich niet voor winterweer....
De bedoeling was ook de CX een dezer dagen naar binnen te halen, dus 'Pino' moet het gewoon doen.
Last edited by Pascal on SunNov01, 2009 10:12:16 AM, edited 1 time in total.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Ik heb wat kunnen regelen dus...:

'Pino' krijgt voorlopig een ruilhart in de vorm van een '92 1.1 met vijfbak.
Heb ik even de tijd om haar eigen blok te onderzoeken.
En 'Pino' krijgt tijdelijk èn meer power èn een extra verzet voor minder toeren.
Mmmm....wordt ze op leeftijd toch nog een roadburner..hahaha
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Pascal wrote: 'Pino' krijgt voorlopig... -zip-
Daar begint het mee he ;)
En dan beginnen die pk's naar meer te smaken.
Dit was ook ooit een eenvoudig carbje dat inmiddels een mp is: link

Maar, serieus, ga je nu aan de injectie?
Zou je niet liever bij een carb blijven als het alleen maar voor tijdelijk is?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Ik las iets over "ombouwen naar carb" :-)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

raoel wrote:Ik las iets over "ombouwen naar carb" :-)
Je hebt gelijk, net even goed teruggelezen.

Laatst had ik het nog met mijn buurman over het ombouwen van carb naar injectie in een 2cv. Dat leverde zoveel problemen op dat 123 het maar op de lange baan heeft geschoven.
In de AX is dat traject al door Citroën zelf bewandeld wat ons weer de nodige bewegingsvrijheid oplevert.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Al mijn auto's (en dat zijn er meer dan dat ik ooit had gedacht) hebben een carb want:

echte auto's hebben een carb, injectie is voor mietjes... :lol:




en nu wachten op de reacties uiteraard...

Even zonder gekkigheid:
dit blok wordt omgebouwd naar carb en verdeler i.p.v. DIS.
Ik heb geen zin een boordcomputer in 'Pino' te bouwen: hoort niet,mag niet, snietmooiniet.
Die 10 pk verschil zal me worst zijn: ik rij toch nooit harder dan 110-115 met mijn turquoise stadsvrachtwagen, ze is mijn woon-werkding.
Alhoewel ik de vijfbak erg verleidelijk vind om later zo te houden, bouw ik haar straks toch weer terug naar origineel.
Hoogstwaarschijnlijk is 'Pino' niet de oudste AX die nog gewoon rondrijdt (er zal vroeg of laat vast nog een ouder exemplaar opduiken...óf hier in Ollanda óf buiten de landsgrenzen), maar ze verdient het om zo oud mogelijk te worden.
Ik zal er alles aan doen om haar eigen blok weer lekvrij en gezond te krijgen, dan bouw ik ook meteen haar eigen originele carb weer terug (ik rij al tijden met een later type carb rond).

Wordt vervolgd...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

later type carb?? onorgineel hoor! :)

Post Reply