@Peter
Dank voor je antwoord. Dat was ik sowieso al van plan, om die riem te laten voor wat hij is. Mocht ik 'm eventueel toch vervangen, dan laat ik sowieso de waterpomp voor wat hij is.
Tja, ik ben echt de hele tijd aan het wikken en wegen.
Het punt is: Deze AX is in staat van ontbinding. Alles wat mág roesten, roest ook behoorlijk, en alles waar hij níet mag roesten (dragende delen) zijn nog wel goed. Wat dat roestprobleem betreft zou hij nog een jaar mee kunnen.
Dan blijf je bij het probleem dat 'ie last heeft van ontiegelijk veel achterstallig onderhoud, maar dat geldt volgens mij voor de meeste AX'en. Ze worden gebruikt als boodschappenwagentjes, en daar doe je alleen het hoognodige aan.
Enfin, Bruintwitje in showroomstatus krijgen is niet mijn bedoeling. Mijn bedoeling is er puur nog anderhalf jaar in te rijden. Houdt in gedachten dat ik ongeveer 100 k/m per week rijdt, dus als ze nu nog 7000 KM mee kan, ben ik tevreden.
Goed, de punten die voor de APK sowieso moeten worden aangepakt zijn die ashoes en remleidingen. Die ashoes is het belangrijkste, want als ik dat laat voor wat het is, dan gaat de hele homokineet (volgens mij) naar de kl*te. Dus daar moet ik echt werk van maken (Ga morgen effe bellen naar wat zo'n ashoes+remleidingen kost).
Als die twee dingen eronder zitten, dan hoop ik dat de garage waar ik 'm APK ga laten keuren de homokineet door de vingers wil zien. Da's dus een grote gok, maar het is een garage speciaal voor oudere auto's en ze zijn er redelijk coulant (helemaal wat roest op niet-dragende delen betreft).
Dus met een nieuwe ashoes en remleidingen kan Bruinwitje veilig rijden tot aan de komende APK. Het probleem van het remverschil (linksachter blokkeert eerder) zal echter ook nog opgelost moeten worden, maar dat kan ook over een paar maanden. Dat is volgens mij niet het ergste probleem. En de verrotte kriksteun moet eraf.
Dus, alles even op een rijtje:
Volgens mij maak ik een kans om er anderhalf jaar in te rijden als ik:
- ashoes laat vervangen
- remleidingen laat vervangen
- kriksteun eraf haal
- remverschil laat oplossen.
Dan blijven als minder goeie punten nog over:
- homokineet
- ROEST
Maar ik gok erop dat de garage die ik op het oog heb daar niet al te moeilijk over zal doen. Als dat wel afkeur gaat worden, dan tja...Maargoed, zien we dan wel weer.
Dus een vraagje aan de experts: Is dit een beetje goed plan van aanpak? De hoogdnodige onderdelen vervangen, en dan met een beetje geluk het ding door de APK lozen?..
Want ze rijdt echt prima, en ik zou het zó zonde vinden als dat geinige witte autootje naar de sloop moet gaan. Dan rijdt ik d'r liever zo ver af dat het écht meer wil. Het is mij inmiddels wel duidelijk dat deze wagen geen 100.000 KM meer mee gaat, en dat ze in slechtere staat verkeert dan de vorige eigenaar (en ik ook) dacht, maar als ik het met nog een extra jaar rekken kan (tegen niet al te hoge kosten), dan lijkt me dat een goed idee.