Mijn allereerste berichtje op het AX forum. Ik heb me nog niet voorgesteld in het "wie is wie" forum, aangezien ik momenteel nog geen auto heb. Hopelijk over enkele dagen wel!
Want wat wil nu het geval? Ik heb als 23-jarige, op mezelf wonende student, een ontzettend leuk aanbod gehad van een goede kennis, namelijk een 5 deurs AX uit 1989. Ik kan hem voor heel weinig geld overnemen. Ik heb al opgezocht wat zo'n auto kost qua verzekering en belasting, en dat is heel goed te doen. Dan kom ik op ongeveer vier tientjes vaste lasten per maand uit.
Ik ga de auto morgen bekijken, maar ik heb de kennis van wie hij nu is wel even gevraagd naar de staat van de auto. De auto heeft momenteel 102000 KM gereden, en volgens mijn kennis is hij motorisch helemaal goed. Er lekt niks, geen rare geluiden, en hij heeft een paar maand terug nog een beurt gehad waarin de olie, wat filtertjes en dergelijke zijn ververst. Distributieriem en dat soort dingen schijnen ook mooi op tijd vervangen te zijn, dus als het goed is zitten er voorlopig geen grote onderhoudsdingen aan te komen.
De achterste wielkasten vertonen echter wel roest, en de bovenkant van één van de dorpels begint ook te roesten. Daarmee kwam hij vorig jaar nog wel door de APK, maar 't is de vraag of ze dit jaar weer zo soepel zijn natuurlijk.
Eigenlijk ben ik al helemaal verkocht. Het enige nadeel is dat ik niet bepaald bijzonder technisch onderlegd ben. Is het dan verstandig om een 20-jarige AX te kopen? Ik ben best bereid gereedschap te kopen en te leren, en als er eventueel iets gebeuren moet kan ik er hopelijk met goede aanwijzingen van jullie wel uitkomen, maar momenteel heb ik weinig tot geen verstand van auto's. Is het sleutelen en onderhoud aan een AX vrij simpel, of zou je alleen in zo'n auto moeten rijden als je zeer technisch bent?
Is het reël om een AX uit '89 met niet al teveel grote kosten rijdende te houden?

Als ik hem koop wordt het mijn eerste auto'tje (terwijl ik al drie jaar een rijbewijs heb), dus dit AX'je heeft heel wat waar te maken. Dit wordt natuurlijk de auto waar ik, als ik straks oud en versleten ben, met plezier op terug moet kunnen kijken. Als mijn kinderen mij dan vragen: "Pap, wat was uw eerste auto?" Dat ik dan kan zeggen: "een prachtige, witte Citroën AX" en daarbij een heleboel leuke anekdotes kan vertellen. Net zoals mijn vader het nog wel eens over zijn eerste auto heeft, een Daf33 waar je het wegdek door de gaten in de bodem kon zien, en waarbij de stoel op twee planken stond geschroefd. Ik bedoel, je eerste auto, daar moet je niet iedere twee dagen onder liggen sleutelen, toch?

Het gaat overigens om deze auto:
http://kentekens.axclub.nl/index.php?pa ... &ken=15865