Ax turbo?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Ax turbo?
Ik heb me al wat ingelezen op dit forum.
Ik zou wel is wat willen spelen met een turbo op een ax. Kijken wat het doet.
Mijn idee was een 1600 onderblok (zijn gietijzer toch?) en ik had begrepen dat met een R5 GTT carb het makkelijkste is? Ecu aanpassen etc? wat is mogelijk. Met injectie lijkt me in de winter wel fijner.
Het punt is: onze ax is leuk zoals hij nu is, maar dat wil ik graag zo houden! en aangezien we 24000 km in het jaar nu met de Ax maken. Beetje zonde.
Dus dacht ik, gewoon voor erbij houden en de kmters maken met een diesel oid. En de Ax voor het spelen. Maar dan wil je natuurlijk ook echt spelen. Dus een turbo? of gewoon een 1.6 16v op den duur (beetje dure blokjes voor dit moment)
Evelien leek het in ieder geval wel leuk.. golfjes pesten (ze zei vanmorgen nog dat ze gister 2 pikkies heeft gepest door ze er uit te trekken, wat ze niet verwachten)
Ik zou wel is wat willen spelen met een turbo op een ax. Kijken wat het doet.
Mijn idee was een 1600 onderblok (zijn gietijzer toch?) en ik had begrepen dat met een R5 GTT carb het makkelijkste is? Ecu aanpassen etc? wat is mogelijk. Met injectie lijkt me in de winter wel fijner.
Het punt is: onze ax is leuk zoals hij nu is, maar dat wil ik graag zo houden! en aangezien we 24000 km in het jaar nu met de Ax maken. Beetje zonde.
Dus dacht ik, gewoon voor erbij houden en de kmters maken met een diesel oid. En de Ax voor het spelen. Maar dan wil je natuurlijk ook echt spelen. Dus een turbo? of gewoon een 1.6 16v op den duur (beetje dure blokjes voor dit moment)
Evelien leek het in ieder geval wel leuk.. golfjes pesten (ze zei vanmorgen nog dat ze gister 2 pikkies heeft gepest door ze er uit te trekken, wat ze niet verwachten)
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Eyz
er zijn wat AXturbo'tjes geweest.. allemaal vd zelfde eigenaar geloof ik!
die hadden niet echt een lange levensduur, de compressie vh AX blok is standaard nogal hoog, dus mits je dit aanpast, blaas je gewoon alles aan gort als je de druk ook maar iets verhoogd.
Wat je zou KUNNEN doen, is es met 2black gaan praten.. die heeft destijds zijn AX opgebouwd naar ombouw naar compressor, dus de compressie vh blok is al aangepast + er zit een KDFi systeem op (regelbaar management) de compressor is uiteindelijk niet gemonteerd, maar het blok is er dus wel klaar voor.. geen idee wat de plannen zijn met die auto, maar met collin in gesprek over zijn auto's resulteert altijd in een enoverende conversatie
er zijn wat AXturbo'tjes geweest.. allemaal vd zelfde eigenaar geloof ik!
die hadden niet echt een lange levensduur, de compressie vh AX blok is standaard nogal hoog, dus mits je dit aanpast, blaas je gewoon alles aan gort als je de druk ook maar iets verhoogd.
Wat je zou KUNNEN doen, is es met 2black gaan praten.. die heeft destijds zijn AX opgebouwd naar ombouw naar compressor, dus de compressie vh blok is al aangepast + er zit een KDFi systeem op (regelbaar management) de compressor is uiteindelijk niet gemonteerd, maar het blok is er dus wel klaar voor.. geen idee wat de plannen zijn met die auto, maar met collin in gesprek over zijn auto's resulteert altijd in een enoverende conversatie
makkelijkst blijf om een 1.6 onderblok te pakken met een 1.3sport cilinderkop.. maar om dat goed draaiende te krijgen, is weer een ander verhaal..
ik weet niet wat er aan het huidige blokje gedaan is, maar;
nokkenasje zoeken
spaghetti spruitstuk
het liefst GTcarb carburateur
nah dan ben je al weer een aardig eind verder
aangezien het een type 1 is (toch?) is het nogal veel werk om hem om te bouwen naar een 1.6multipoint, dan loop je tegen allemaal problemen met je kabelboom en dashboard aan.. (dat de mk1 toerenteller niet gaat werken bijv.)
je zou natuurlijk gewoon een schade 106/saxo kunnen kopen en alles ombouwen.. heb je gelijk ook kraakvrijer interieur
ik weet niet wat er aan het huidige blokje gedaan is, maar;
nokkenasje zoeken
spaghetti spruitstuk
het liefst GTcarb carburateur
nah dan ben je al weer een aardig eind verder
aangezien het een type 1 is (toch?) is het nogal veel werk om hem om te bouwen naar een 1.6multipoint, dan loop je tegen allemaal problemen met je kabelboom en dashboard aan.. (dat de mk1 toerenteller niet gaat werken bijv.)
je zou natuurlijk gewoon een schade 106/saxo kunnen kopen en alles ombouwen.. heb je gelijk ook kraakvrijer interieur
ander dash was laatst al ter sprake gekomen vanwege dat het dash achteruit is gegaan...
En Orgineel is de Ax ook niet meer dus dan maar zo mooi/goed mogelijk maken.
1.6 multipoint lijkt me ook wel wat wel het makkelijskt. Maar toch.... een fluitende turbo in het vooronder?......oeh!
En Orgineel is de Ax ook niet meer dus dan maar zo mooi/goed mogelijk maken.
1.6 multipoint lijkt me ook wel wat wel het makkelijskt. Maar toch.... een fluitende turbo in het vooronder?......oeh!
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
na Collin gister gesproken te hebben is turbo toch maar van de baan. Erg leuk! maar een blok wat daar tegen kan? moet gemaakt worden. Beetje kostbaar.
Voorlopig blijft het nog even een 1.4 gezien de nieuwe distri en koppakking. Maar in de toekomst is een 1.6 multi niet uitgesloten!
Voorlopig blijft het nog even een 1.4 gezien de nieuwe distri en koppakking. Maar in de toekomst is een 1.6 multi niet uitgesloten!
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Ho ho Daan.... laat je vooral door mij niet tegenhouden hoor!
Maar inderdaad, een heelblijvend blok met turbo is niet makkelijk.
1.6 onderblok met zuigerbodemkoeling, extra oliekoeler, 1.3 Rallye (TU2J2) kop en inlaat, watergekoelde Turbo, custom gemaakt uitlaatspruitstuk i.v.m. turbo, KDFi/Megasquirt/VEMS/Adaptronic o.i.d. motormanagement, radiateur met dubbele fans zoals Denny die nu heeft (was mooi om te zien Denny!) is toch wel het minste dat je dan nodig hebt.
En dan moet je nog e.e.a. zagen, lassen en verstevigen.
Kom je toch al snel aan een bedrag van €3000 voor de losse delen.
Maar inderdaad, een heelblijvend blok met turbo is niet makkelijk.
1.6 onderblok met zuigerbodemkoeling, extra oliekoeler, 1.3 Rallye (TU2J2) kop en inlaat, watergekoelde Turbo, custom gemaakt uitlaatspruitstuk i.v.m. turbo, KDFi/Megasquirt/VEMS/Adaptronic o.i.d. motormanagement, radiateur met dubbele fans zoals Denny die nu heeft (was mooi om te zien Denny!) is toch wel het minste dat je dan nodig hebt.
En dan moet je nog e.e.a. zagen, lassen en verstevigen.
Kom je toch al snel aan een bedrag van €3000 voor de losse delen.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
Kijk ook eens op http://www.dp-engineering.nl/
deze gasten zijn gespecialiseerd in turbo's en verkopen ook kits met decompressie platen, ben je van dat probleem af.
Ook staan er projecten op waar ze zelf mee bezig zijn en een 1.6 16v met 282pk op de voorwielen schijnt te kunnen...!?!?!?
Maar dan moet er dus wel een heeeeele hoop aangepast worden, zoals daar hebben te zijn;
Injectoren, brandstofpomp, decompressie plaat (koppakking) nieuwe ecu (zij gebruiken 'vems') uitlaatspuitstuk voor een turbo+ downpipe,external wastgate, en niet te vergeten (en dit maakt waarom je uberhaubt een turbo wilt hebben) een dumpvalve (speciaal voor een airflow meter)
Al met al ben je dus veel meer kwijt dan 3000 euro. Omprecies te zijn €4148,98, enige probleem is, voor die centen zit het er nog niet op en is het niet afgesteld...
Dus als je de 27miljoen wint.... ik weet het wel hoor!!
deze gasten zijn gespecialiseerd in turbo's en verkopen ook kits met decompressie platen, ben je van dat probleem af.
Ook staan er projecten op waar ze zelf mee bezig zijn en een 1.6 16v met 282pk op de voorwielen schijnt te kunnen...!?!?!?
Maar dan moet er dus wel een heeeeele hoop aangepast worden, zoals daar hebben te zijn;
Injectoren, brandstofpomp, decompressie plaat (koppakking) nieuwe ecu (zij gebruiken 'vems') uitlaatspuitstuk voor een turbo+ downpipe,external wastgate, en niet te vergeten (en dit maakt waarom je uberhaubt een turbo wilt hebben) een dumpvalve (speciaal voor een airflow meter)
Al met al ben je dus veel meer kwijt dan 3000 euro. Omprecies te zijn €4148,98, enige probleem is, voor die centen zit het er nog niet op en is het niet afgesteld...
Dus als je de 27miljoen wint.... ik weet het wel hoor!!
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
en dan vergeet ik nog helemaal alle extra dingen... zoals:v.andriessen wrote:Kijk ook eens op http://www.dp-engineering.nl/
deze gasten zijn gespecialiseerd in turbo's en verkopen ook kits met decompressie platen, ben je van dat probleem af.
Ook staan er projecten op waar ze zelf mee bezig zijn en een 1.6 16v met 282pk op de voorwielen schijnt te kunnen...!?!?!?
Maar dan moet er dus wel een heeeeele hoop aangepast worden, zoals daar hebben te zijn;
Injectoren, brandstofpomp, decompressie plaat (koppakking) nieuwe ecu (zij gebruiken 'vems') uitlaatspuitstuk voor een turbo+ downpipe,external wastgate, en niet te vergeten (en dit maakt waarom je uberhaubt een turbo wilt hebben) een dumpvalve (speciaal voor een airflow meter)
Al met al ben je dus veel meer kwijt dan 3000 euro. Omprecies te zijn €4148,98, enige probleem is, voor die centen zit het er nog niet op en is het niet afgesteld...
Dus als je de 27miljoen wint.... ik weet het wel hoor!!
luchtslangen, oliecatchtankje, aangepast luchtinlaat met injectie rails, goed luchtfilter, extra sterke DIS onstekings module, hoogwaardige bougiekabels, extra olie koeling, grotere radiator met bijbehorende slangen, intercooler zou ook wel lekker zijn... en zo zijn er vast nogwel dingen die je zo tussen neus en lippen door vergeet. Dat zal best wel eens ruim over de 5000 kunnen komen, zonder montage en afstelling
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
Je kan er wel vanuit gaan dat alles past. Die gasten van DP engineering hebben er al ééntje rijden.Drake wrote:Jup, en probeer met een 16v maar eens turbo fatsoenlijk onder de kap kwijt te raken.
Wellicht dat ik mij er nog een keer aan waag maar dan met een Rotrex ipv een turbo.
Ze hebben ook een 206 1.4 8v met (let op, goed tellen) 2 turbo's én een compressor. Het ding levert maar 175 pk, maar het kan er wel allemaal in... maar ja dat is een 206 en die wil ik noooooit hebben!
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
zat nog even hard op te denken...v.andriessen wrote:en dan vergeet ik nog helemaal alle extra dingen... zoals:v.andriessen wrote:Kijk ook eens op http://www.dp-engineering.nl/
deze gasten zijn gespecialiseerd in turbo's en verkopen ook kits met decompressie platen, ben je van dat probleem af.
Ook staan er projecten op waar ze zelf mee bezig zijn en een 1.6 16v met 282pk op de voorwielen schijnt te kunnen...!?!?!?
Maar dan moet er dus wel een heeeeele hoop aangepast worden, zoals daar hebben te zijn;
Injectoren, brandstofpomp, decompressie plaat (koppakking) nieuwe ecu (zij gebruiken 'vems') uitlaatspuitstuk voor een turbo+ downpipe,external wastgate, en niet te vergeten (en dit maakt waarom je uberhaubt een turbo wilt hebben) een dumpvalve (speciaal voor een airflow meter)
Al met al ben je dus veel meer kwijt dan 3000 euro. Omprecies te zijn €4148,98, enige probleem is, voor die centen zit het er nog niet op en is het niet afgesteld...
Dus als je de 27miljoen wint.... ik weet het wel hoor!!
luchtslangen, oliecatchtankje, aangepast luchtinlaat met injectie rails, goed luchtfilter, extra sterke DIS onstekings module, hoogwaardige bougiekabels, extra olie koeling, grotere radiator met bijbehorende slangen, intercooler zou ook wel lekker zijn... en zo zijn er vast nogwel dingen die je zo tussen neus en lippen door vergeet. Dat zal best wel eens ruim over de 5000 kunnen komen, zonder montage en afstelling
Verlengde/versterkte kop bouten, wideband lamba sonde.
OH als ik geld had... ik had het echt gedaan! Kost echt een hele grote bak geld, maar net weer even op youtube zitten luisteren naar een Anti lag systeem.... Djihaaaaad!
http://www.youtube.com/watch?v=y35rr9EH_a8&NR=1
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.