ThomasCitroen (AX 1.1i First Impression '94)
Moderator: webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 58
- Joined: ThuJul02, 2009 9:04:25 PM
- Location: Arnhem
ThomasCitroen (AX 1.1i First Impression '94)
Beste AX liefhebbers,
Sinds juli 2009 zijn mijn vriendin en ik de trotse bezitters van deze mooie AX 1.1i First Impression uit 1994
(hierna te noemen: "Mike") met destijds 142.000 km op de teller.
Inmiddels heeft Mike 148.000 km gereden en rijdt hij bijzonder comfortabel en eigenlijk steeds zuiniger
(1:18,5).
Zoals jullie kunnen zien, is Mike door de vorige eigenaar altijd goed onderhouden en uiteraard zetten
wij deze traditie voort! Zo heb ik 'm laatst met het oog op de winter even goed in de was gezet .
Anderhalve maand geleden heb ik de dynamo (moeten) vervangen, wat me zonder de hulp van het forum
niet zou zijn gelukt. Nog bedankt daarvoor
Op mijn TO DO lijst staan voorlopig nog:
- trekhaak monteren en aansluiten;
- koelsysteem reinigen;
- mistlamp achter fiksen (zit 'm denk ik in het knopje);
- naald van kilometerteller laten ophouden met trillen;
- eventueel te combineren met het inbouwen van een toerenteller
(weet iemand wellicht of de voorbereiding hiervoor al aanwezig is in een First Impression E2 uit 1994?);
- gezien het redelijk intensieve gebruik: andere zaken welke mijn onmiddellijke aandacht verdienen .
Ik houd jullie op de hoogte.
groet Thomas
Sinds juli 2009 zijn mijn vriendin en ik de trotse bezitters van deze mooie AX 1.1i First Impression uit 1994
(hierna te noemen: "Mike") met destijds 142.000 km op de teller.
Inmiddels heeft Mike 148.000 km gereden en rijdt hij bijzonder comfortabel en eigenlijk steeds zuiniger
(1:18,5).
Zoals jullie kunnen zien, is Mike door de vorige eigenaar altijd goed onderhouden en uiteraard zetten
wij deze traditie voort! Zo heb ik 'm laatst met het oog op de winter even goed in de was gezet .
Anderhalve maand geleden heb ik de dynamo (moeten) vervangen, wat me zonder de hulp van het forum
niet zou zijn gelukt. Nog bedankt daarvoor
Op mijn TO DO lijst staan voorlopig nog:
- trekhaak monteren en aansluiten;
- koelsysteem reinigen;
- mistlamp achter fiksen (zit 'm denk ik in het knopje);
- naald van kilometerteller laten ophouden met trillen;
- eventueel te combineren met het inbouwen van een toerenteller
(weet iemand wellicht of de voorbereiding hiervoor al aanwezig is in een First Impression E2 uit 1994?);
- gezien het redelijk intensieve gebruik: andere zaken welke mijn onmiddellijke aandacht verdienen .
Ik houd jullie op de hoogte.
groet Thomas
Welkom! Een First 1.1 leuk autootje en zeker erg betrouwbaar!
Fijn dat je 'm zo goed onderhoudt, kan nog heel lang mee!
Ik ga lekker ff op je TODO in, omdat ik daar zin in heb
- Mistlamp: bij het achterlicht zit een grote stekker, daar komen alle signalen aan. Zet mistlamp aan/uit en meet alle aansluitingen 1 voor 1 door. Waarschijnlijk gebeurt er niets > stekker. Anders is het je lampje zelf, of de massa.
- Die naald van de snelheidsmeter trilt bijna altijd.. Als het ernstig wordt kun je de kabel vervangen, die loopt vanaf je versnellingsbak naar je tellerhuis. Goed te doen.
- Voorbereiding toerenteller is aanwezig, zie de howto Het mooiste is een GTI tellerhuis op de kop te tikken, kun je je klok vervangen door een originele TT die erin hoort
- Zaken die je kunt doen: injectiehuis reinigen (zie howto), hoe oud is de olie, distributieriem wel eens vervangen? Lekt hij al olie rond het blok? En als je de vulhals van de kvs openmaakt, zit er al olie in? Zorgen zijn om gemaakt te worden
- Ohja, je kan massapunten eens opschuren, kan uitval voorkomen.
Maarja, eigenlijk start de AX altijd De rest is slijtage
Fijn dat je 'm zo goed onderhoudt, kan nog heel lang mee!
Ik ga lekker ff op je TODO in, omdat ik daar zin in heb
- Mistlamp: bij het achterlicht zit een grote stekker, daar komen alle signalen aan. Zet mistlamp aan/uit en meet alle aansluitingen 1 voor 1 door. Waarschijnlijk gebeurt er niets > stekker. Anders is het je lampje zelf, of de massa.
- Die naald van de snelheidsmeter trilt bijna altijd.. Als het ernstig wordt kun je de kabel vervangen, die loopt vanaf je versnellingsbak naar je tellerhuis. Goed te doen.
- Voorbereiding toerenteller is aanwezig, zie de howto Het mooiste is een GTI tellerhuis op de kop te tikken, kun je je klok vervangen door een originele TT die erin hoort
- Zaken die je kunt doen: injectiehuis reinigen (zie howto), hoe oud is de olie, distributieriem wel eens vervangen? Lekt hij al olie rond het blok? En als je de vulhals van de kvs openmaakt, zit er al olie in? Zorgen zijn om gemaakt te worden
- Ohja, je kan massapunten eens opschuren, kan uitval voorkomen.
Maarja, eigenlijk start de AX altijd De rest is slijtage
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 58
- Joined: ThuJul02, 2009 9:04:25 PM
- Location: Arnhem
Hi Raoul,
Dank voor je reactie.
De distributieriem is bij 132.000 vervangen, olie is ook nog niet zo lang geleden ververst. Dat doe ik in het voorjaar weer.
De koelvloeistof is wel een beetje bruin, maar dat lijkt me roest en geen olie (iig geen mayonaise aanwezig). Daarom wil ik wel een keer doorspoelen.
Als er een GTI tellerhuis voorbij komt op het forum, dan ga ik erachter aan
Bovendien zal ik 'ns kijken naar jouw andere punten.
Dank voor je reactie.
De distributieriem is bij 132.000 vervangen, olie is ook nog niet zo lang geleden ververst. Dat doe ik in het voorjaar weer.
De koelvloeistof is wel een beetje bruin, maar dat lijkt me roest en geen olie (iig geen mayonaise aanwezig). Daarom wil ik wel een keer doorspoelen.
Als er een GTI tellerhuis voorbij komt op het forum, dan ga ik erachter aan
Bovendien zal ik 'ns kijken naar jouw andere punten.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Hey Thomas,
Leuk om te lezen dat de First Impression (Mike) 't goed maakt!
Ben blij dat-ie bevalt! Hij staat er goed bij zo! Olie en oliefilter zijn op 6 maart van dit jaar nog ververst.
De AX heeft zich bij ons altijd keurig gedragen, ben blij dat je 'm goed verzorgt!
Mocht je er niet uitkomen met het aansluiten van de trekhaak, moet je
Heel veel plezier ermee en ik hoop hier nog een hoop leuke posts te gaan lezen van deze heerlijke AX!
Was toch m'n eerste autootje...
Leuk om te lezen dat de First Impression (Mike) 't goed maakt!
Ben blij dat-ie bevalt! Hij staat er goed bij zo! Olie en oliefilter zijn op 6 maart van dit jaar nog ververst.
De AX heeft zich bij ons altijd keurig gedragen, ben blij dat je 'm goed verzorgt!
Mocht je er niet uitkomen met het aansluiten van de trekhaak, moet je
Heel veel plezier ermee en ik hoop hier nog een hoop leuke posts te gaan lezen van deze heerlijke AX!
Was toch m'n eerste autootje...
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 58
- Joined: ThuJul02, 2009 9:04:25 PM
- Location: Arnhem
Welkom hier en veel plezier met en van de AX!
Als jouw AX uit 94 is moet je denk ik een toerenteller hebben voor DIS ontsteking:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... 66&start=0
Als jouw AX uit 94 is moet je denk ik een toerenteller hebben voor DIS ontsteking:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... 66&start=0
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- AX liefhebber
- Posts: 170
- Joined: MonApr09, 2007 9:53:45 PM
- Location: Zeist
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 58
- Joined: ThuJul02, 2009 9:04:25 PM
- Location: Arnhem
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Hey Thomas,ThomasCitroen wrote:Thanks!
Wat is precies een skirtsetje (ik ben nog niet helemaal ingeburgerd? )
Brandstoffilter moet ik je even schuldig blijven, denk eerlijk gezegd dat het geen overbodige luxe is om dat nog even te doen. Het zijn de kosten niet en ´t kan nooit kwaad!
Wat betreft een skirtsetje en GT-bumper:
Zijn dus de kunststof sierlijstjes op de spatborden, deuren etc.
GT-bumper is de versie met mistlampen erin. Skirtsetjes zijn er ook voor rechte wielkasten, helaas geen foto van voorhanden op dit moment.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 58
- Joined: ThuJul02, 2009 9:04:25 PM
- Location: Arnhem
Beetje late reactie, maar bedankt!
@Marco: de AX maakt 't uitstekend. Rijdt nog steeds als een zonnetje !
Laatst kofferbak verlichting ingebouwd welke wordt opgeladen door zonnepanelen. Zal binnenkort even foto's posten.
Zag alleen vorige week dat de ashoes (bestuurderskant) scheurtjes heeft en het vet er langzaam uitloopt. Verder tikt 'ie niet ofzo. De ashoes aan de andere kant is nog prima.
Klopt 't dat jij die heb vervangen met je pa? Is dat goed te doen?
Wat zou dat kosten om te laten doen?
Fijne Pasen
@Marco: de AX maakt 't uitstekend. Rijdt nog steeds als een zonnetje !
Laatst kofferbak verlichting ingebouwd welke wordt opgeladen door zonnepanelen. Zal binnenkort even foto's posten.
Zag alleen vorige week dat de ashoes (bestuurderskant) scheurtjes heeft en het vet er langzaam uitloopt. Verder tikt 'ie niet ofzo. De ashoes aan de andere kant is nog prima.
Klopt 't dat jij die heb vervangen met je pa? Is dat goed te doen?
Wat zou dat kosten om te laten doen?
Fijne Pasen
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Hey Thomas,ThomasCitroen wrote:Beetje late reactie, maar bedankt!
@Marco: de AX maakt 't uitstekend. Rijdt nog steeds als een zonnetje !
Laatst kofferbak verlichting ingebouwd welke wordt opgeladen door zonnepanelen. Zal binnenkort even foto's posten.
Zag alleen vorige week dat de ashoes (bestuurderskant) scheurtjes heeft en het vet er langzaam uitloopt. Verder tikt 'ie niet ofzo. De ashoes aan de andere kant is nog prima.
Klopt 't dat jij die heb vervangen met je pa? Is dat goed te doen?
Wat zou dat kosten om te laten doen?
Fijne Pasen
Geen idee of wij van de First Impression ook de ashoes/ashoezen vervangen hebben destijds. Kan 't me niet meer herinneren, maar het kan wel.
Het vervangen is overigens niet echt moeilijk. Maar ik weet natuurlijk verder niet wat jouw sleutelervaring is... Aandrijfas moet er ff tussenuit (althans, dat is 't makkelijkste).
Wat het zou kosten om te laten doen, denk dat 't een uurtje werk is, hou 't op max. €100,- incl. materiaal en montage... (Is overigens wel dik betaald hoor, universeel ashoesje kost nog geen 10-tje...)
Gr. Marco
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 58
- Joined: ThuJul02, 2009 9:04:25 PM
- Location: Arnhem
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 58
- Joined: ThuJul02, 2009 9:04:25 PM
- Location: Arnhem