Gaskleppotentiemeter

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
22G
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuOct08, 2009 5:44:03 PM
Location: Maastricht

Gaskleppotentiemeter

Post by 22G »

Heye,

Ik heb sinds kort een ax 1.1i die regelatig wat hoger in de toeren inhoudt en zo nu en dan gaat het katalysator lampje branden. Nu heb ik al op het forum gelezen dat dat meestal een probleem is met de gaskleppotentiemeter maar nu is mijn vraag: heeft het nog nut om eerst het injectiehuis te reinigen, of zit er weinig anders op dan het hele huis vervangen?

Alvast bedankt!

P.S. voor iedereen die zit te wachten op de foto's van de auto, helaas hebben die wat vertraging opgelopen door het (nog altijd) ontbreken van een digitale camera.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

allereerst, welkom !!

Voordat je dingen gaat vervangen, je zegt dat het ' kat' lampje brand?

Welk lampje doel je dan op?

En uit welk jaar is je AX?

Het zou zomaar kunnen zijn dat deze brand vanwege een motorstoring, en dan zou ik dus eerst de AX eens uitlezen. Als die lampje brand is er namelijk ergens een sensor storing en dan geeft ie precies aan waar deze storing precies zit ;)

22G
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuOct08, 2009 5:44:03 PM
Location: Maastricht

Post by 22G »

Dank voor het welkom. Het kat lampje zit links boven (een uitlaat met streepjes erboven) en mijn AX is uit 1991.
Vrijdag laat ik de ecu uitlezen, maar ik wil altijd goed voorbereid zijn ;P

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

22G wrote:Dank voor het welkom. Het kat lampje zit links boven (een uitlaat met streepjes erboven) en mijn AX is uit 1991.
Vrijdag laat ik de ecu uitlezen, maar ik wil altijd goed voorbereid zijn ;P
1991, heeft deze een vierkant dashbord of een ronde?

22G
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuOct08, 2009 5:44:03 PM
Location: Maastricht

Post by 22G »

Het is een phase 1, dus een vierkant dash

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

In dat geval is dat inderdaad het lampje van motorstoring.

Heeft dus niets met de katalysator te maken. Type 1's hebben geen lampje voor motorstoring (niet voorbereid op injectie), maar NL Axen hebben ook geen senssor in de katalysator dus daarom hebben ze dat lampje gebruikt.

Je kan hem heel simpel zelf even uitlezen, er is ook een howto voor. Bij een garage gaat ze het meestal niet lukken (oude computer nodig die ze meestal niet meer hebben)

Je hebt 2 draadjes nodig, 1tje maak je aan de uitleesstekker pool 2. Uitleesstekker is een groene stekker die onder de ECU onder de motorkap los bungelt. Wat de 2de pool is is niet altijd duidelijk, meestal moet je het gewoon gokken en proberen.

De andere draadje maak je aan een massa punt (- pool accu bijvoorbeeld)

Dan leg je de uiteindes van deze draadjes door je deur bij je stuur en ga je binnen zitten.
Je zet de auto op contact (eerste stand). Dan gaat het storingslampje branden.

Dan druk je de 2 uiteindes van die draadjes stevig tegen elkaar voor zon 3/4 seconden. Als je loslaat moet het storings lampje uit gaan.

Gaat deze niet uit, heb je of niet stevig genoeg gedrukt of niet lang genoeg, of het is de verkeerde pool in de groene stekker. ;)


Gaat ie wel uit, moet je opletten, want dan gaat ie daarna knipperen.
De eerste keer geeft ie 1 - 1. Dat wil dus zeggen, KNIPPER.... rust.... KNIPPER.

Dan druk je die draadjes weer tegen elkaar voor zon 3 seconden en dan weer los. Dan krijg je een storingscode.

Bijvoorbeeld KNIPPER KNIPPER .... rust.... .KNIPPER. Dat zou dan 2-1 dus 21 zijn.

Als je 12 krijgt is het uitlezen klaar, dat is de ' eindcode'

De codes moet je ff opschrijven en kan je hier op t forum opzoeken wat het betekent :)

22G
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuOct08, 2009 5:44:03 PM
Location: Maastricht

Post by 22G »

Damn :D dat is nog eens een doe het zelf gids! Thnx! En ook fijn dat ik weet waar die groene stekker voor dient, was m al tegengekomen maar geen idee wat ik ermee moest
Maaruh.. nog even een vraag dan: ik heb (geloof ik) ook een oranje lampje van een motor met soort K erin - ik dacht dat dat het motorstoringslampje was?
Heel erg bedankt voor de uitlees tips, ik zal straks eens kijken of ik nog ergens wat draden heb liggen om te gebruiken

22G
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuOct08, 2009 5:44:03 PM
Location: Maastricht

Post by 22G »

Okay, na verwoede pogingen is het me nog niet gelukt om de ecu uit te lezen. Misschien nog hints en tips?
Ik heb geloof ik de goede pool van de groene stekker. Als ik het contact op 1 zet is het controle lampje uit, als ik de draadjes tegen elkaar doe gaat deze aan, op stand 2 is het controle lampje wel aan, maar weigert het uit te gaan na 3/4/5 seconden. Met lopende motor heb ik niet geprobeerd.
Enig idee wat ik fout doe?

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Image Image Image

22G
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuOct08, 2009 5:44:03 PM
Location: Maastricht

Post by 22G »

Whohoo, okay het is uiteindelijk toch gelukt!
Foutcode 41 Krukaspositiesensor/motortoerentalsensor,
gezien t de discussie die grietje al een tijdje gelden heeft gehad (2007) zou ik zeggen, ik heb vast ook geen krukaspositiesensor. De uitlaat is gisteren nog (!) dichtgelast dus denk ook dat dat t niet kan zijn. Zijn er nog andere smaken?

22G
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuOct08, 2009 5:44:03 PM
Location: Maastricht

Post by 22G »

Whohoo, okay het is uiteindelijk toch gelukt!
Foutcode 41 Krukaspositiesensor/motortoerentalsensor,
gezien de discussie die grietje al een tijdje gelden heeft gehad (2007) zou ik zeggen, ik heb vast ook geen krukaspositiesensor. De uitlaat is gisteren nog (!) dichtgelast dus denk ook dat dat t niet kan zijn. Zijn er nog andere smaken?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

22G wrote:Maaruh.. nog even een vraag dan: ik heb (geloof ik) ook een oranje lampje van een motor met soort K erin - ik dacht dat dat het motorstoringslampje was?
oke weird! ik dacht dat ze die niet hadden :P Michel??

Krukaspositie sensor heb je idd niet. en verder gaf die niets? Flauw..

Nouja, dan zou ik idd toch maar beginnen met het schoonmaken van t injectiehuis, staat een geweldige how to online van MBA hoe dat moet ;)
Zit je kat niet verstopt?

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Krukaspositiesensor is volgens mij de BPD sensor. Heb je een DIS-ontsteking of een ontsteking met verdeelkap? In het laatste geval kan het zijn dat vanaf je ontstekingsmodule een verkeerd signaal naar de ECU gaat.
Image Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Bossie wrote:Krukaspositiesensor is volgens mij de BPD sensor. Heb je een DIS-ontsteking of een ontsteking met verdeelkap? In het laatste geval kan het zijn dat vanaf je ontstekingsmodule een verkeerd signaal naar de ECU gaat.
Het is een type 1 uit 91.

Verdeelkap ontsteking dus... Dus ook geen BDP sensor?

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

grietje wrote:
Bossie wrote:Krukaspositiesensor is volgens mij de BPD sensor. Heb je een DIS-ontsteking of een ontsteking met verdeelkap? In het laatste geval kan het zijn dat vanaf je ontstekingsmodule een verkeerd signaal naar de ECU gaat.
Het is een type 1 uit 91.

Verdeelkap ontsteking dus... Dus ook geen BDP sensor?
Waarschijnlijk niet, de ECU krijgt in dit geval het toerental signaal van de ontsteking.

http://www.bs-autotune.nl/content/view/84/94/


En:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... ht=#276837
Image Image Image

Post Reply