Hallo allemaal,
Ben nu al weer een jaartje eigenaar van de harmonie.
September APK;
d-riem, verlichting voor, wiellager voor, radiateur en nog e.e.a geloof ik, weet het ff niet.
Kostenl 650 euro (slik...)
goed. Dan doet ze het vast weer een tijd niet waar? ...
Axje krijg ik terug van garage: lampjes oliepeil + motortemp. branden héél zwak soms...
Ik denk; het zal wel. Ga binnenkort wel ff terug.
Drie weken verder; dynamo begeeft het.
Gelukkig de auto naar een dichtbij zijnde dealer kunnen slepen.
Kosten nieuwe dynamo en plaatsen: 350 euro
Nou heb ik even rond gekeken en nu heb ik een vraag.
Mijn acculampje heeft NIET gebrand. (niet zwak, niet knipperen, NIET, ook niet die avond dat alle electra ermee ophield)
Hoe zou het dan de dynamo kunnen zijn?
Vinden jullie het ook typisch dat 3 weken na het plaatsen van een nieuwe d-riem mijn dynamo het begeeft of ben ik nu achterdochtig?
Ik heb nooit ergens last van gehad daarvoor...
(geen lampje, geen trage ruitewissers of wat dan ook)
Ik zou graag jou mening weten op deze twee vragen.
vast dank.
Marla
Dynamo en d-riem
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Dynamo en d-riem
PN-XX-10
Citroën AX 1.1 Harmonie 1996
Citroën AX 1.1 Harmonie 1996
ha Marla..
dat je dynamo het begeeft kan natuurlijk, dat je lampje nite gebrand heeft.. kan ook (lampje stuk?> zou aan moeten gaan als je de auto op contact zet!)
heeft de auto geen piepende/slepende geluiden gemaakt ten tijden van het uitvallen? dan zou het kunnen duiden op een vsnaar die slecht gespannen heeft gestaan (die moet er namelijk ook af met het vervangen van de driem)
wat natuurlijk ook zou kunnen, vergezocht.. is dat de bekabeling van je dynamo niet goed terug geplaatst is, bijv contact heeft gemaakt met je vsnaar... en kapot gesleten is, of dat het 'dunne kabeltje' met het kleine stekkertje dat achterop de dynamo geplaatst wordt niet terug gezet is, dan heb je namelijk ook geen laadspanning en gaat het lampje niet branden!
overigens vind ik 350,- voor een dynamo ook wel aardig aan de prijs.. die schoepen die erop zitten zijn namelijk niet van goud, das gewoon geel verzinkt!
dat je dynamo het begeeft kan natuurlijk, dat je lampje nite gebrand heeft.. kan ook (lampje stuk?> zou aan moeten gaan als je de auto op contact zet!)
heeft de auto geen piepende/slepende geluiden gemaakt ten tijden van het uitvallen? dan zou het kunnen duiden op een vsnaar die slecht gespannen heeft gestaan (die moet er namelijk ook af met het vervangen van de driem)
wat natuurlijk ook zou kunnen, vergezocht.. is dat de bekabeling van je dynamo niet goed terug geplaatst is, bijv contact heeft gemaakt met je vsnaar... en kapot gesleten is, of dat het 'dunne kabeltje' met het kleine stekkertje dat achterop de dynamo geplaatst wordt niet terug gezet is, dan heb je namelijk ook geen laadspanning en gaat het lampje niet branden!
overigens vind ik 350,- voor een dynamo ook wel aardig aan de prijs.. die schoepen die erop zitten zijn namelijk niet van goud, das gewoon geel verzinkt!
Hoi q0iz,
Dank voor je antwoord.
Tja het kán ijn dat hij het begeven heeft ja, maar die zwakke lampjes van oiepijl + temperatuur de week ervoor.. Ik heb overigens 1 keer eerder gehad in die week dat mijn ruitewisser langzamer ging wissen.
Ik denk zelf dat het er dus toen ook al was.
Acculampje brand gewoon bij contact maken. (controle; als je contact maakt brand alles even)
Gezien natuurlijk ook de injectie niet meer werkte, viel het motor vermogen weg en daardoor hoorde ik vanalles vreemds, maar iets slippends of piepends volgens mij niet.
Tja, 350.. merkdealer ;(
Maar das in de buurt; laten slepen nie handig. En ook duur...
pff... ik baal behoorljk auto kostte aan reparatie nu al wat hij vorig jaar in aanschaf was...
Dank voor je antwoord.
Tja het kán ijn dat hij het begeven heeft ja, maar die zwakke lampjes van oiepijl + temperatuur de week ervoor.. Ik heb overigens 1 keer eerder gehad in die week dat mijn ruitewisser langzamer ging wissen.
Ik denk zelf dat het er dus toen ook al was.
Acculampje brand gewoon bij contact maken. (controle; als je contact maakt brand alles even)
Gezien natuurlijk ook de injectie niet meer werkte, viel het motor vermogen weg en daardoor hoorde ik vanalles vreemds, maar iets slippends of piepends volgens mij niet.
Tja, 350.. merkdealer ;(
Maar das in de buurt; laten slepen nie handig. En ook duur...
pff... ik baal behoorljk auto kostte aan reparatie nu al wat hij vorig jaar in aanschaf was...
PN-XX-10
Citroën AX 1.1 Harmonie 1996
Citroën AX 1.1 Harmonie 1996
gelukkig compenseert je kenteken een hoop.. :P das ook geld waard!
maaruhm, voordien nooit problemen gehad met de accu/dynamo? behalve die ene keer dat je ruitenwissers wat traag gingen?
klinkt toch een beetje alsof er inderdaad weinig laadstroom is geweest, dat kan dus door een kapotte dynamo of door een los draadje.. slippende vsnaar had je wel gehoord denk ik..
maaruhm, voordien nooit problemen gehad met de accu/dynamo? behalve die ene keer dat je ruitenwissers wat traag gingen?
klinkt toch een beetje alsof er inderdaad weinig laadstroom is geweest, dat kan dus door een kapotte dynamo of door een los draadje.. slippende vsnaar had je wel gehoord denk ik..
Een dynamo en startmotor kun je heel goed(koop) laten reviseren door een autoelectrazaak.
Dat kost je, incluis de- en hermontage meestal iets van 150-200 euro...
Je krijgt gewoon garantie op het geleverde werk.
Tsja, een merkdealer is gewoon duur dat klopt.
Anderszijds heb je wel origineel spul..
Een distributieriem heeft verder niets met de dynamo van doen, anders dan dat de V-snaar er even af moet: de electra aan de dynamo blijft gewoon zitten bij een D-riemwissel.
Hoogstwaarschijnlijk was je dynamo daarvoor dus al niet erg fris, wèl vreemd dan dat je hiervan geen melding (dashboardlampje) kreeg...
Autorijden kost gewoon geld, al is het zuur dat je net zoveel geld uitgeeft aan reparaties als aan aanschaf.
Wees blij: als ik soms hoor wat collega's aan hun 6-pitters diesel 'Duitse Degelijkheid' kwijtzijn aan reparaties en onderhoud...brrrr....laat mij dan maar gewoon in een oud frans gebakje rijden en hoongelach op de koop toe nemen (maar ja: wie is er nu eigenlijk ècht gek hmmm?... )
Als je ècht geld wilt besparen laat je je neus eens zien bij een sleutelmeeting: niets is zó relaxed dan zèlf je auto (kunnen) repareren.
Fingers crossed doet ze het nu gewoon weer een tijd probleem- en reparatieloos, niet dan?!
Dat kost je, incluis de- en hermontage meestal iets van 150-200 euro...
Je krijgt gewoon garantie op het geleverde werk.
Tsja, een merkdealer is gewoon duur dat klopt.
Anderszijds heb je wel origineel spul..
Een distributieriem heeft verder niets met de dynamo van doen, anders dan dat de V-snaar er even af moet: de electra aan de dynamo blijft gewoon zitten bij een D-riemwissel.
Hoogstwaarschijnlijk was je dynamo daarvoor dus al niet erg fris, wèl vreemd dan dat je hiervan geen melding (dashboardlampje) kreeg...
Autorijden kost gewoon geld, al is het zuur dat je net zoveel geld uitgeeft aan reparaties als aan aanschaf.
Wees blij: als ik soms hoor wat collega's aan hun 6-pitters diesel 'Duitse Degelijkheid' kwijtzijn aan reparaties en onderhoud...brrrr....laat mij dan maar gewoon in een oud frans gebakje rijden en hoongelach op de koop toe nemen (maar ja: wie is er nu eigenlijk ècht gek hmmm?... )
Als je ècht geld wilt besparen laat je je neus eens zien bij een sleutelmeeting: niets is zó relaxed dan zèlf je auto (kunnen) repareren.
Fingers crossed doet ze het nu gewoon weer een tijd probleem- en reparatieloos, niet dan?!
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Bedankt voor het antwoord beide!
Ik ben ook gewoon gek op mijn autotje en dat is idd wel wat waard.
Het komt gewoon ook allemaal tegelijk. Ik spaar voor het onderhoud, maar dat was al op na die laaste beurt + apk.
Die dingen komen zelden alleen...
Ik 'sleutel' wel aan dingen die ik zelf begrijp; lekkende klapraampjes, rammelende kofferbak etc.
Maar motorisch.. Voor een vrouw vind ik het al heel wat dat ik zelf aan mijn Puch sleutel.
(ja ja, en dat noemt zich geemancipeerd....)
Mijn eigen garagehouder die vroeg dan ook in september of ik het er wel voor over had... dat ik beter een nieuwere auto kan kopen omdat het autotje toch niets meer waard wordt..
Hij vond het dan wel erg mooi dat een koplamp maar 20 euro kost. "Dat zie je natuurlijk nergens meer." hihi
bedankt, ik snap het nu allemaal wat meer.
Die lampjes op het dashboard ga ik wel even vragen zaterdag, als ik hem kan ophalen.
altijd fijn jullie hier op het forum. Ik kan de 18e waarschijnlijk niet, maar ik ga het proberen weer eens te komen. (ben pas 1x geweest... schaam, schaam)
Ik ben ook gewoon gek op mijn autotje en dat is idd wel wat waard.
Het komt gewoon ook allemaal tegelijk. Ik spaar voor het onderhoud, maar dat was al op na die laaste beurt + apk.
Die dingen komen zelden alleen...
Ik 'sleutel' wel aan dingen die ik zelf begrijp; lekkende klapraampjes, rammelende kofferbak etc.
Maar motorisch.. Voor een vrouw vind ik het al heel wat dat ik zelf aan mijn Puch sleutel.
(ja ja, en dat noemt zich geemancipeerd....)
Mijn eigen garagehouder die vroeg dan ook in september of ik het er wel voor over had... dat ik beter een nieuwere auto kan kopen omdat het autotje toch niets meer waard wordt..
Hij vond het dan wel erg mooi dat een koplamp maar 20 euro kost. "Dat zie je natuurlijk nergens meer." hihi
bedankt, ik snap het nu allemaal wat meer.
Die lampjes op het dashboard ga ik wel even vragen zaterdag, als ik hem kan ophalen.
altijd fijn jullie hier op het forum. Ik kan de 18e waarschijnlijk niet, maar ik ga het proberen weer eens te komen. (ben pas 1x geweest... schaam, schaam)
PN-XX-10
Citroën AX 1.1 Harmonie 1996
Citroën AX 1.1 Harmonie 1996
Die dingen gaan toch nooit kapot?!Marla wrote: Maar motorisch.. Voor een vrouw vind ik het al heel wat dat ik zelf aan mijn Puch sleutel.
(ja ja, en dat noemt zich geemancipeerd....)
In mijn tijd iig niet (ja..ik word al een echte ouwe lul..)
Ergens heeft hij wel een punt natuurlijk: de gewone 13-in-dozijn auto zal nooit geld opleveren, daarvoor moet het iets aparts zijn.Mijn eigen garagehouder die vroeg dan ook in september of ik het er wel voor over had... dat ik beter een nieuwere auto kan kopen omdat het autotje toch niets meer waard wordt..
En dat is de AX (nog) lang niet..
Zolang jij (en je portemonnaie) het verantwoord vindt om geld in je autootje te pompen, gewoon doen.
Je weet immers precies wat je aan je auto hebt, en koop je dat weer voor het geld wat repareren kost..?!
Lijkt me niet onverstandig: je wilt niet weer voor 'verrassingen' komen te staan..Die lampjes op het dashboard ga ik wel even vragen zaterdag, als ik hem kan ophalen.
Geeft niets: ik heb m'n kop (en 'Pino' ) ook nog maar één keer laten zien op een groter treffen.altijd fijn jullie hier op het forum. Ik kan de 18e waarschijnlijk niet, maar ik ga het proberen weer eens te komen. (ben pas 1x geweest... schaam, schaam)
Via foto's en vragen kom je op dit forum ook een héél eind.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
ff een cliche:
Als je een paar honderd euro aan onderdelen vervangt, betekent het dat *dat* onderdeel voorlopig OK is.
Als je voor een paar honderd euro een andere auto koopt, sta je misschien binnen een half jaar bij de garage voor hetzelfde onderdeel.. met wederom dezelfde beslissing..
En als je aan een puchje kunt klussen en af en toe wat klein werk doet ben je al een heel eind. Zonder die ervaring heb ik koppelingsplaten vervangen. Kost wat tijd, maar dan weet je opeens heel veel
Als je een paar honderd euro aan onderdelen vervangt, betekent het dat *dat* onderdeel voorlopig OK is.
Als je voor een paar honderd euro een andere auto koopt, sta je misschien binnen een half jaar bij de garage voor hetzelfde onderdeel.. met wederom dezelfde beslissing..
En als je aan een puchje kunt klussen en af en toe wat klein werk doet ben je al een heel eind. Zonder die ervaring heb ik koppelingsplaten vervangen. Kost wat tijd, maar dan weet je opeens heel veel
Had dat geweten. Heb nog 2 dynamo's van 70ampere liggen. Nog sterker dan een standaard ax dynamo ook. Vervangen is idd een eitje. Beetje zonde om alles voor nieuw spul te vervangen. Driem moet wel nieuw. Maar dynamo kan best af met een goeie 2 de hands. Voor een paar tientjes klaar.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.