aandrijfas en draagarm.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
macdrive-r
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

aandrijfas en draagarm.

Post by macdrive-r »

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, hallo en fijn dat dit soort forums er zijn.

Ik als trotse bezitter van een Citroën AX SPOT 1.1I bj 96 met 140K op de teller met een fijne mint groene kleur, heb wat problemen met de aandrijfassen zowel links als rechts en de achterwielen die er scheef onder zitten.
Hij is in april nog wel door de apk heen gekomen, maar van de garage zeggen ze al dat hij er hiermee ws volgend jaar niet doorheen komt ( de scheve wielen)
De vooras tikt steeds erger, en natuurlijk wil ik dat dit gerepareerd word.

Nu kost mij dat in de betreffende garage zo'n 1100 euro in totaal, incl een 2e hands achteras.
Ik heb natuurlijk al via internet gezien dat dit vele malen goedkoper kan, en vraag hier een aantal tips, aangezien het AX kwaaltjes zijn volgens de garage.

Aandrijf assen zou ik in principe zelf kunnen doen, maar via deze link op marktplaats.
http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 3Fxref%3D1

zou ik het ook voor 125 euro kunnen laten doen.

graag zou ik jullie advies willen .

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

denk ook niet dat het meerendeel van die 1100 euro in de aandrijfassen zal zitten. Meer in het feit dat waarschijnlijk de lagers van je achterdraagarmen niet goed meer zijn. Hier gaan gewoon aardig wat uurtjes inzitten kwa reparatie.

Beste gewoon op de sloop een achterasje halen voor 100€ en die eronde maken (4 bouten en wat remleidingen omschroeven) asjes kosten zo'n 35 € op de sloop.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

macdrive-r
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by macdrive-r »

Klinkt best eenvoudig allemaal, maar aangezien het een ax kwaaltje is loop ik dan niet de kans dat de 2e hands asjes en achteras dezelfde problemen vertonen ?

Uiteraard wil ik er geen 1100 euro aan uitgeven, maar een goede en veilige auto is mij wel iets waard.

Ik haal elke 2 weken mij dochter op met deze auto, ongeveer 600 km voor 2 keer heen en weer, tussendoor gebruik ik hem niet zo veel.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

zoveel problemen met achterasjes heb ik hier anders op het forum nog niet gelezen, dus ik denk dat het daarmee nog wel los lopen zal, de aandrijfasjes daarintegen zijn wel een bekend euvel, net als ondermeer de koppakking, diverse massaprobleempjes enz enz.

Kijk gewoon naar een slopertje met een redelijk recent bouwjaar, waarvan de km stand ook niet al te gek hoog is, dan lijkt me de kans redelijk goed dat je een nette achteras treft. Als je zelf een beetje handig bent, dan is het zelf goed te vervangen, je zou zelfs gelijk de achterremvoeringen + remcylinders kunnen meenemen aangezien alles toch al los ligt, en je toch je remmen weer moet gaan ontluchten.

macdrive-r
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by macdrive-r »

En het laten doen, wat zou dat kunnen kosten. Via. Beun de haas maar dan wel betrouwbaar.
Iemand tips

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

macdrive-r wrote:En het laten doen, wat zou dat kunnen kosten. Via. Beun de haas maar dan wel betrouwbaar.
Iemand tips
1) 250 (aandrijfas, nieuw, 2x) + 80 (montage, 2 uur werk * 40 euro uurloon) = 330 voor de aandrijfassen.
2) achteras: hieronder staat een keer 35 en een keer 100 euro , of ik lees het niet goed (gemiddeld 70) :) maargoed, monteren kost 3-4 uur voor een goeie beun denk ik?? dus ~140 euro voor montage.

330 + 70 + 140 = 540.

Plus nog wat kleine materialen en stoffen kom je zo uit rond de 575? Moet je zelf dus wel de achteras demonteren....

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Waarom niet gewoon gereviseerde assen van €75,- per stuk waar ook gewoon garantie op zit?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

MNM(tm) wrote:Waarom niet gewoon gereviseerde assen van €75,- per stuk waar ook gewoon garantie op zit?
omdat de kant die altijd kapot gaat niet te reviseren is. Revisie is alleen mogelijk voor vbak kant en die gaat niet tikken. Die breekt gewoon.

en omdat ik van veel mensen hoor dat ze binnen 1,5 jaar weer tikken en dan is net de grantie voorbij :S
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Happytree
AX Master
AX Master

Post by Happytree »

Koop een achteras zonder stabistangen die zijn minder gevoelig voor speling op de draagarmen! en je huidige as heeft het ook niet.

Aandrijfassen reviseren snap ik ook niks van hoe willen ze dat doen? ben best benieuwd hoe dat gaat.

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

rijdt er iemand op zo'n aandrijfas rond?? ik wil anders het experiment wel aan (rechteraandrijfas).

Achteras zonder stabistang: wat is de standaard, op wat voor ax'en kom je die tegen, enig idee?
En dat is zeker alleen maar als je niet het circuit op wilt :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

raoel wrote:rijdt er iemand op zo'n aandrijfas rond?? ik wil anders het experiment wel aan (rechteraandrijfas).

Achteras zonder stabistang: wat is de standaard, op wat voor AX'en kom je die tegen, enig idee?
En dat is zeker alleen maar als je niet het circuit op wilt :)
Bij gereviseerde aandrijfassen lassen ze er volgens mij gewoon een nieuwstuk op het stuk wat altijd uitslijt.

Achteras zonder stabilisator stang zitten volgens mij op alle standaard 1.0's en 1.1's.
GT, GTi heeft wel achter-stabi, Furio en Volcane en TGS enzo weet ik niet.

Als een AX een stabilisatorstang heeft komen er meer krachten op de naaldlagers van de draagarmen, en bij die auto's slijten die naaldlagers dus eerder.
maar goed, ik ken toch ook echt 3 AXen zonder stabi die ingekakte naaldlagers hebben.....

Als je een andere achteras koopt, goed kijken hoe de achterwielen erbij staan. als ze van achter gezien, verticaal scheef staan, achteras laten zitten....

macdrive-r
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by macdrive-r »

Oke, bedankt voor de tips. Nu nog een leuk adresje voor de onderdelen en een beunhaas zoeken..:)

Iemand tips? Mag via pb.

Happytree
AX Master
AX Master

Post by Happytree »

Tgs en volcane hebben geen stabi achter een volcane zelfs helemaal geen een, gister werd ik zeeziek :lol:

Post Reply