Ontstekings probleem ?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 5
- Joined: SunSep27, 2009 6:21:28 PM
Ontstekings probleem ?
Goedenavond iedereen,
Als lid ben ik eerder nog niet actief geweest, maar mede dankzij jullie duidelijke beschrijvingen heb ik dit weekend succesvol mijn koppakking vervangen.
Echter doet zich nu het volgende probleem voor:
Ik heb een slangetje overgehouden die ik maar aan 1 zijde had gemarkeerd, dit was het slangetje wat aan de zijkant van de bobine hoort (het injectie gedeelte). Dit slangetje komt op de nippel van het ufo vormige uitsteeksel (srry ik weet de naam niet).
De lengte van het slangetje en de vorm dit het heeft aangenomen in al die jaren doet mij vermoeden dat het ergens op het inlaatspruitstuk hoort of op het injectie gedeelte, maar ik heb alles aangesloten en kan daar geen vrij nippel voor het slangetje vinden.
Ik heb mij laten vertellen dat dit ufo vormige onderdeel, doormiddel van vaccuum de ontsteking vervroegd. Wat stuurt deze vervroeging aan, oftewel waar hoort het uiteinde van dit slangetje (lengte van slangetje is +- 80 cm, vrij lang dus)
De auto liep tijdens de test rit supper echter kan het zo zijn dat hij plots begint te stotteren wat gecombineerd gaat met zwarte rook uit de uitlaat en uistoot van wat water olie achtig lijkt (zwart).
Na +- 20 km deed dit probleem zich voor maar dit is na een tijdje al snel over en soms ook na goed gas geven.
Wat is nu mijn vraag?
1. Wie kan mij vertellen waar dat zwarte slangetje op aangesloten moet worden dat bij de bobine vandaan komt?
(graag gedetaileerde beschrijving want ik heb me werkelijk al suf gezocht en kon nergens meer een vrij nippel op de inlaat of iets dergelijk vinden).
2. Kan het hierboven beschreven probleem ontstaan door het niet aangesloten hebben van dit slangetje?
(soms loopt hij slecht zoals beschreven en soms helemaal perfect)
3. Het olie peil in het blok ligt +- 0.8 cm hoger dan het maximum op de peil stok, kan dit eventueel nog voor problemen zorgen?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, in iedergeval alvast bedankt voor de reply's
Model AX: 1.1i 1991
Grt,
Als lid ben ik eerder nog niet actief geweest, maar mede dankzij jullie duidelijke beschrijvingen heb ik dit weekend succesvol mijn koppakking vervangen.
Echter doet zich nu het volgende probleem voor:
Ik heb een slangetje overgehouden die ik maar aan 1 zijde had gemarkeerd, dit was het slangetje wat aan de zijkant van de bobine hoort (het injectie gedeelte). Dit slangetje komt op de nippel van het ufo vormige uitsteeksel (srry ik weet de naam niet).
De lengte van het slangetje en de vorm dit het heeft aangenomen in al die jaren doet mij vermoeden dat het ergens op het inlaatspruitstuk hoort of op het injectie gedeelte, maar ik heb alles aangesloten en kan daar geen vrij nippel voor het slangetje vinden.
Ik heb mij laten vertellen dat dit ufo vormige onderdeel, doormiddel van vaccuum de ontsteking vervroegd. Wat stuurt deze vervroeging aan, oftewel waar hoort het uiteinde van dit slangetje (lengte van slangetje is +- 80 cm, vrij lang dus)
De auto liep tijdens de test rit supper echter kan het zo zijn dat hij plots begint te stotteren wat gecombineerd gaat met zwarte rook uit de uitlaat en uistoot van wat water olie achtig lijkt (zwart).
Na +- 20 km deed dit probleem zich voor maar dit is na een tijdje al snel over en soms ook na goed gas geven.
Wat is nu mijn vraag?
1. Wie kan mij vertellen waar dat zwarte slangetje op aangesloten moet worden dat bij de bobine vandaan komt?
(graag gedetaileerde beschrijving want ik heb me werkelijk al suf gezocht en kon nergens meer een vrij nippel op de inlaat of iets dergelijk vinden).
2. Kan het hierboven beschreven probleem ontstaan door het niet aangesloten hebben van dit slangetje?
(soms loopt hij slecht zoals beschreven en soms helemaal perfect)
3. Het olie peil in het blok ligt +- 0.8 cm hoger dan het maximum op de peil stok, kan dit eventueel nog voor problemen zorgen?
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, in iedergeval alvast bedankt voor de reply's
Model AX: 1.1i 1991
Grt,
Re: Ontstekings probleem ?
http://uploadjefoto.axclub.nl//images/2 ... 9.15-1.jpg
als het gaat om de vacuumvervroeger mag het slangetje, als je de foto hierboven hebt, op een klein blokje linksboven, hij zit rechts naast nummer 26...
en ik kan me prima voorstellen dat je *die* niet kunt vinden
De vacuumvervroeger beinvloed het moment van ontsteking. Als dat niet goed gaat krijg je inderdaad raar gedrag.
dat van het oliepeil zou ik niet weten...
als het gaat om de vacuumvervroeger mag het slangetje, als je de foto hierboven hebt, op een klein blokje linksboven, hij zit rechts naast nummer 26...
en ik kan me prima voorstellen dat je *die* niet kunt vinden
De vacuumvervroeger beinvloed het moment van ontsteking. Als dat niet goed gaat krijg je inderdaad raar gedrag.
dat van het oliepeil zou ik niet weten...
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 5
- Joined: SunSep27, 2009 6:21:28 PM
Kijk dat is een mooi snel antwoord!
Het motor storing lampje brand alleen als je de sleutel gedeeltelijk om draait, zodra je hem start dooft het lampje, soms duurt het 2 sec maar hij is nog nooit blijven branden
Ik heb daar inderdaad 2 nippels vrij, klopt het dat er dan maar 1 van de twee nippels gebruikt worden? (ik heb geen idee waarom maar ik dacht dat iets van een ander model was en daarom niet in gebruik op mijn ax).
Maakt het uit welke van de twee ik gebruik?
En zijn de symptonen van de olie,benzine achtige troep uit de uitlaat iets wat je kan verwachten als de slang niet aangesloten is? (ik vermoed dat dit indd door verkeerde timing van de ontsteking kan gebeuren.
Ik heb de ontsteking niet nagelopen, en ook niet met stroboscoop omdat mijn garage daar helaas niet mee is uitgerust. Voor zover ik weet zou dit niet noodzakelijk moeten zijn bij het vervangen van de koppakking? of zit ik er nu helemaal naast?
Ik ga nog wat foto tjes maken maar helaas heeft mijn ax sinds 91 wel wat van haar schoonheid verloren. Nogal wat roest hier en daar waardoor het plaatje niet meer zo is als de andere autos die ik op het forum zie.
Grt,
Het motor storing lampje brand alleen als je de sleutel gedeeltelijk om draait, zodra je hem start dooft het lampje, soms duurt het 2 sec maar hij is nog nooit blijven branden
Ik heb daar inderdaad 2 nippels vrij, klopt het dat er dan maar 1 van de twee nippels gebruikt worden? (ik heb geen idee waarom maar ik dacht dat iets van een ander model was en daarom niet in gebruik op mijn ax).
Maakt het uit welke van de twee ik gebruik?
En zijn de symptonen van de olie,benzine achtige troep uit de uitlaat iets wat je kan verwachten als de slang niet aangesloten is? (ik vermoed dat dit indd door verkeerde timing van de ontsteking kan gebeuren.
Ik heb de ontsteking niet nagelopen, en ook niet met stroboscoop omdat mijn garage daar helaas niet mee is uitgerust. Voor zover ik weet zou dit niet noodzakelijk moeten zijn bij het vervangen van de koppakking? of zit ik er nu helemaal naast?
Ik ga nog wat foto tjes maken maar helaas heeft mijn ax sinds 91 wel wat van haar schoonheid verloren. Nogal wat roest hier en daar waardoor het plaatje niet meer zo is als de andere autos die ik op het forum zie.
Grt,
Lampje van motorstoring gaat bij mij inderdaad ook even aan en dan weer uit. Lijkt mij positief
Welk nippel gebruikt wordt weet ik helaas even niet meer.. er blijft er 1 vrij, dat klopt ik kan morgen wel ff een foto maken...
Als je de ontsteking los gehad hebt (onder de bobine, dat is verdelerkap plus een stuk links ervan)... die kun je draaien en die moet in de juiste stand, en die bepaalt de ontsteking... Staat die niet goed heb je in het positieve geval verlies van vermogen (ontsteking is te vroeg). Als hij te laat staat wordt je motor verplicht onverbrande benzine weg te persen, dat levert onbedoelde krachten op.. kan vervelend worden..
En, ach, roesten doen ze, dat mag ook na zoveel dienstjaren. Economisch is elke AX allang "total loss" En de mijne heeft genoeg roest, alleen maak ik alleen maar plaatjes in het juiste licht zodat het niet opvalt (kun je ook doen natuurlijk ).
Welk nippel gebruikt wordt weet ik helaas even niet meer.. er blijft er 1 vrij, dat klopt ik kan morgen wel ff een foto maken...
Als je de ontsteking los gehad hebt (onder de bobine, dat is verdelerkap plus een stuk links ervan)... die kun je draaien en die moet in de juiste stand, en die bepaalt de ontsteking... Staat die niet goed heb je in het positieve geval verlies van vermogen (ontsteking is te vroeg). Als hij te laat staat wordt je motor verplicht onverbrande benzine weg te persen, dat levert onbedoelde krachten op.. kan vervelend worden..
En, ach, roesten doen ze, dat mag ook na zoveel dienstjaren. Economisch is elke AX allang "total loss" En de mijne heeft genoeg roest, alleen maak ik alleen maar plaatjes in het juiste licht zodat het niet opvalt (kun je ook doen natuurlijk ).
Toevoeging: als je kijkt op de 2 aansluitingen waar de vacuumslang op kan, kun je misschien wel zien waar er 1 gezeten heeft en waar niet
Ohja, na het vervangen van mijn koppakking heeft het ook een minuut of 20 geduurd voordat de walm uit de uitlaat verdween, dus op zich niet direct iets ernstigs tenzij je er al 100km op hebt zitten
Ohja, na het vervangen van mijn koppakking heeft het ook een minuut of 20 geduurd voordat de walm uit de uitlaat verdween, dus op zich niet direct iets ernstigs tenzij je er al 100km op hebt zitten
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 5
- Joined: SunSep27, 2009 6:21:28 PM
Ik kan aan de hand van het vuil inderdaad zien welke nippel wel en niet in gebruik is geweest dus daarmee is het fototje niet noodzakelijk, thanx.
Maar die verdelerkap past maar op 1 manier op dat draaiende onderdeel van de kop, dus dat zou dan toch goed moeten zijn ? Of moet de ontsteking nu wel opnieuw afgesteld moeten worden?
Ik ga nu eerst een test ritje maken met de slang op de juiste nippel en hoop dat daarmee de problemen opgelost zijn!
Na wat google over het olie peil krijg ik toch het vermoeden dat teveel olie niet goed is omdat het de olie kan kloppen waardoor het verbruik op kan lopen, is er iemand die hier ervaring mee heeft in een ax ?
grt,
Maar die verdelerkap past maar op 1 manier op dat draaiende onderdeel van de kop, dus dat zou dan toch goed moeten zijn ? Of moet de ontsteking nu wel opnieuw afgesteld moeten worden?
Ik ga nu eerst een test ritje maken met de slang op de juiste nippel en hoop dat daarmee de problemen opgelost zijn!
Na wat google over het olie peil krijg ik toch het vermoeden dat teveel olie niet goed is omdat het de olie kan kloppen waardoor het verbruik op kan lopen, is er iemand die hier ervaring mee heeft in een ax ?
grt,
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 5
- Joined: SunSep27, 2009 6:21:28 PM
Ik kan aan de hand van het vuil inderdaad zien welke nippel wel en niet in gebruik is geweest dus daarmee is het fototje niet noodzakelijk, thanx.
Maar die verdelerkap past maar op 1 manier op dat draaiende onderdeel van de kop, dus dat zou dan toch goed moeten zijn ? Of moet de ontsteking nu wel opnieuw afgesteld moeten worden?
Ik ga nu eerst een test ritje maken met de slang op de juiste nippel en hoop dat daarmee de problemen opgelost zijn!
Na wat google over het olie peil krijg ik toch het vermoeden dat teveel olie niet goed is omdat het de olie kan kloppen waardoor het verbruik op kan lopen, is er iemand die hier ervaring mee heeft in een ax ?
grt,
Maar die verdelerkap past maar op 1 manier op dat draaiende onderdeel van de kop, dus dat zou dan toch goed moeten zijn ? Of moet de ontsteking nu wel opnieuw afgesteld moeten worden?
Ik ga nu eerst een test ritje maken met de slang op de juiste nippel en hoop dat daarmee de problemen opgelost zijn!
Na wat google over het olie peil krijg ik toch het vermoeden dat teveel olie niet goed is omdat het de olie kan kloppen waardoor het verbruik op kan lopen, is er iemand die hier ervaring mee heeft in een ax ?
grt,
Als je dezelfde ontsteking hebt als ik (ook een 91'er met verdelerkap), en hij is los geweest (maakt het wisselen van de koppakking een stuk makkelijker), en hij is niet gemarkeerd.
In dat geval kan het niet opnieuw afstellen van de ontsteking met stroboscoop leiden tot rare dingen
Als ik er vanavond aan denk zal ik ff een foto maken om het allemaal wat duidelijker te maken Toen ik het zelf zag dacht ik meteen "aha, zo zit dat!"
In dat geval kan het niet opnieuw afstellen van de ontsteking met stroboscoop leiden tot rare dingen
Als ik er vanavond aan denk zal ik ff een foto maken om het allemaal wat duidelijker te maken Toen ik het zelf zag dacht ik meteen "aha, zo zit dat!"
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 5
- Joined: SunSep27, 2009 6:21:28 PM
even een aanvulling, na het plaatsen van het slangetje loopt de motor inderdaad een stuk beter.
De ontsteking opzich is niet los geweest van de kop, alleen de rode kap waar de koperen stukjes in zitten die het contact vormen tussen de bougies en de ontsteking. (verdelerkap ?)
Het enige probleem dat ik nog overgehouden heb is als hij helemaal koud is dat het lijkt alsof de ontsteking inderdaad nog wel verkeerd staat.
Hij begint heel erg te haperen en te stotteren en als je het pedaal te snel indrukt kan hij uitvallen.
een keer goed toeren laten komen of weg rijden zorgt ervoor dat het probleem weg is en weg blijft.. heel apart , hier had ik voor het verwisselen van de kop ook last van, alleen lijkt het nu iets te zijn dan voorheen..
klinkt dit bekend?
De ontsteking opzich is niet los geweest van de kop, alleen de rode kap waar de koperen stukjes in zitten die het contact vormen tussen de bougies en de ontsteking. (verdelerkap ?)
Het enige probleem dat ik nog overgehouden heb is als hij helemaal koud is dat het lijkt alsof de ontsteking inderdaad nog wel verkeerd staat.
Hij begint heel erg te haperen en te stotteren en als je het pedaal te snel indrukt kan hij uitvallen.
een keer goed toeren laten komen of weg rijden zorgt ervoor dat het probleem weg is en weg blijft.. heel apart , hier had ik voor het verwisselen van de kop ook last van, alleen lijkt het nu iets te zijn dan voorheen..
klinkt dit bekend?
Fijn dat ie het in ieder geval al een stuk beter doet
Het andere probleem klinkt zelfs erg bekend maar ik had er een motorstoring bij... dus dan is het bij jou iets anders..
ECU al eens gereset?
En ratelt je motor misschien? Bij mij waren de klepping ook in geen eeuwen gesteld, waardoor 1 van de zuigers niks deed.. maar soms ook weer wel...
Als je de ontsteking niet eraf gehaald hebt staat ie waarschijnlijk nog wel goed..
Het andere probleem klinkt zelfs erg bekend maar ik had er een motorstoring bij... dus dan is het bij jou iets anders..
ECU al eens gereset?
En ratelt je motor misschien? Bij mij waren de klepping ook in geen eeuwen gesteld, waardoor 1 van de zuigers niks deed.. maar soms ook weer wel...
Als je de ontsteking niet eraf gehaald hebt staat ie waarschijnlijk nog wel goed..