Rio97 wrote:Krukaskeerring kun je nu wel bij inderdaad.
De pakking bij het metalen kapje van de vijf hoeft niet. die moet je trouwens juist niet met een beetje olie inwrijven mocht je die los hebben. Gewoon droog tegen de bak aan schroeven.
krukas keerring wil ik ook gedaan hebben, ik denk dat die n.l. ook een flinke tik heeft gehad.
Ook moet ik de koppeling flink schoon maken, want daar is aardig wat bakolie overheen gegaan....
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Drake wrote:topsnelheid word niet minder, vermogen blijft gewoon hetzelfde.
toch wordt er beweert dat het koppel er een beetje van weg zakt.... dat zou ook de top snelheid moeten beinvloeden, toch?
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Drake wrote:topsnelheid word niet minder, vermogen blijft gewoon hetzelfde.
toch wordt er beweert dat het koppel er een beetje van weg zakt.... dat zou ook de top snelheid moeten beinvloeden, toch?
Late reactie: een moter geeft een specifiek koppel/vermogen ik zie niet in wat er dan daaraan veranderd op het moment dat de roterende massa in rust is (ofwel niet sneller of langszamer gaat draaien).
Dan vraag ik mij toch af waarom er toch mensen zijn die hun vliegwiel willen afdraaien als het geen verschil maakt... Er moet toch een bepaald voordeel uit te halen zijn? Anders is het alleen maar gevaarlijk!
Drake wrote:topsnelheid word niet minder, vermogen blijft gewoon hetzelfde.
toch wordt er beweert dat het koppel er een beetje van weg zakt.... dat zou ook de top snelheid moeten beinvloeden, toch?
Late reactie: een moter geeft een specifiek koppel/vermogen ik zie niet in wat er dan daaraan veranderd op het moment dat de roterende massa in rust is (ofwel niet sneller of langszamer gaat draaien).
Ik heb er ook geen kaas van gegeten. Lijkt mij ook dat het gelijk blijft. Alleen dat het eerder op snelheid kan komen door de massa minder is. Misschien geeft het geheel een tegen-druk of juist een moment dat het geheel blijft door draaien. Dan zal het wel iets met het stationair draaien van de motor doen.
Als een draaiend deel lichter wordt gemaakt is er minder weerstand om het draaiend te krijgen en dus ook minder weerstand in versnelling van het draaiende deel. Dat zou dus betekenen dat de motor theoretisch minder kracht nodig heeft om de boel rond te draaien waardoor je sneller kan acceleren. Infeite blijf het motorvermogen gelijk, maar omdat dat vaak aan de wielen gemeten wordt zal er minder verlies optreden tijdens de overbreng naar de wielen en dus meer vermogen naar de wielen gaan.
Zoiets?
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Bas_S wrote:Vliegwiel kan gewoon lichter, zeker als je een 1.6 vliegwiel hebt.
ja jongens nou weet ik het helemaal niet meer!
De één zegt niet doen, want een 1.6 vliegwiel is al licht zat. Nu krijg ik weet de opmerking dat het 1.6 vliegwiel helemaal niet zo licht is en dat het makkelijk lichter kan.
Heeft iemand een alles uitsluitende uitleg van de voor en nadelen?
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Bas_S wrote:Vliegwiel kan gewoon lichter, zeker als je een 1.6 vliegwiel hebt.
ja jongens nou weet ik het helemaal niet meer!
De één zegt niet doen, want een 1.6 vliegwiel is al licht zat. Nu krijg ik weet de opmerking dat het 1.6 vliegwiel helemaal niet zo licht is en dat het makkelijk lichter kan.
Heeft iemand een alles uitsluitende uitleg van de voor en nadelen?
Het Sportje beschikt over een afgedraaid 1.3 vliegwiel en dat scheelt flink wat gewicht met het 1.6 vliegwiel. Enig verschil is volgens mij dat de motor iets sneller op toeren is.
da's ook een oplossing natuurlijk, niks meer doen, blijft ie rijden
Mja, ik denk: vliegwiel komt makkelijker op snelheid, maar door minder massa remt ie sneller af als je geen gas geeft.. maar weet niet hoe groot de weerstand van de bak + wielen is, misschien is daardoor het gewicht van je vliegwiel te verwaarlozen..
maarja, hij zit er ook weer niet voor niks... dus de massa moet wel *iets* doen
raoel wrote:da's ook een oplossing natuurlijk, niks meer doen, blijft ie rijden
Mja, ik denk: vliegwiel komt makkelijker op snelheid, maar door minder massa remt ie sneller af als je geen gas geeft.. maar weet niet hoe groot de weerstand van de bak + wielen is, misschien is daardoor het gewicht van je vliegwiel te verwaarlozen..
maarja, hij zit er ook weer niet voor niks... dus de massa moet wel *iets* doen
Ik denk dat een vliegwiel eigenlijk alleen maar vertraagd. Het is niet zo prettig om te rijden met een super nerveus gaspedaal...
Ik laat het gewoon zitten. Heb geen zin om WEER die bak los te halen als het allemaal niet werkt. Degene die hem had zei ook dat je koppel verlies... en ik heb die 1.6 niet voor niks gekocht.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
De as van de planeet wielen is los gekomen en door de bak heen geslagen. zie deze foto's!!
Dikke pech, want de bak was dus eigenlijk perfect. Iemand die een ander mantel heeft (die goed is) kan de rest nog prima gebruiken.
Had dus ook niets met aandrijfassen te maken, want het differentieelhuis is nog helemaal intact, alleen de as die de planeet wielen bijelkaar hield is er dus uit geschoten doordat de stalen ringen waarschijnlijk niet goed gemonteerd is geweest tijdens de revisie van de bak.
Er zit inmiddels een andere bak onder van een GTI dus ik kan zaterdag lekker knallen!!!!
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Kun je wel mooi zien hoe het differentieel in elkaar zit.
Maar het zit nu weer allemaal goed in elkaar?
Mooi!
Ja alles zit goed in elkaar en deze bak schakeld ook goed strak. Heb het gevoel dat deze nog 'jonger' is dan die rallyebak.
Alleen maakt m'n start motor nu echt een hels geluid. Er is olie in gelopen tijdens het ontploffen van de bak, maar na demontage is het waarschijnlijk over de electromotor heen gegaan en nu is het één en al gepiep. Maar ik heb er nog één liggen. Misschien nog even vervangen....
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.