Ander blok voor AX GT 1.4 carb 1989 ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Ander blok voor AX GT 1.4 carb 1989 ?

Post by jk »

Ik heb een (Belgische) AX GT met carburateur uit 1989 (één van de laatste).

De motor loopt niet (ik moet nog uitzoeken waarom).
De auto staat al een paar jaar stil.

Welke motor kan ik eventueel gebruiken als vervanging van het originele blok?

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

TU-motoren tot 1600cc, welke types etc. hangt af van hoe handig je zelf bent.
AX GTI '91

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Daarnaast, zoek eerst even uit waarom hij niet loopt. Het GT Carb blok vind ik nog steeds 1 van de leukere blokjes die standaard in de AX is geleverd. Zonde om met iets niet-origineels te vervangen.

Ken je de staat van onderhoud van het blok ten tijde van het wegzetten?
Image Image Image

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

uit 1989 (één van de laatste).
in Belgie bent je ver van de waarheid, Er zijn zoals in Frankrijk veel langer GT Carbs geweest, zelf in type 2 8) (minstens '93)[/url]

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

klopt inderdaad niet

onze Belgische GT carb is van eind '90 en ik heb ze al in type 2 gezien ook (92)

jk, van waar ben je ergens?
AX-kopen is verslavend.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

jk woont in Nederland ;)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Dank voor jullie antwoorden zover.
Ik ga uitzoeken waarom hij niet loopt.
Wat een TU-blok is kan ik vinden hier op het forum in de FAQs.

Om antwoord te geven op jullie vragen:

De auto heb ik enkele jaren geleden gekocht.
Ook toen sloeg hij niet aan maar draaide wel rond.
Hij is toe aan een grote mechanische revisie want ook de remmen zal ik moeten checken.
Hij heeft altijd binnen gestald gestaan en is overigens in goede staat.

Dat de auto één van de laatste carburateur-GTs is is mij verteld maar ik heb het nooit uitgezocht.

Ik woon in het noorden van Belgie.
Ik ben behoorlijk handig maar tijd is de beperkende factor.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Je hoeft je niet elke keer opnieuw te registeren ;)

Maar het handigst is om eerst uit te zoeken wat er mis is. Wellicht kun je af met het vervangen van enkele delen van het blok. Om nou gelijk het hele blok te gaan vervangen is toch een behoorlijke operatie. Daarnaast, zoveel kan er niet mis gaan met een carb en de TU blokken zijn behoorlijk sterke blokken.

Dus eerst maar de standaard zaken controleren (lucht, brandstof en vonk)
Image Image Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

TU is de algemene naam voor het motorblok dat in alle AX'jes is geleverd en later ook in alle Saxo's, peu 106 en nog veel andere PSA modellen.
Het TU blok zelf is weer in verschillende uitvoeringen uitgebracht, variërend van 954 cc met eenvoudig carburateurtje tot 1587 cc 16klepper.

Zie ook deze Franstalige site voor wat meer informatie over PSA blokkies:
http://www.autoweb-france.com/index.php?rub=22&cat=3#
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Post Reply