Waar kan ik het handigst stroom aftappen voor de verlichting van de aanhanger? Uitzoeken welk gaatje van de stekker welk lampje aanstuurt lukt wel, maar die platte multisnoeren die naar de achterlichtunits gaan zijn niet zo lekker te splitsen.
Daarnaast vraag ik me af of de bedrading op de dubbele belasting is gebouwd. Ik weet dat het relais van de knippers het in ieder geval houdt (is op het forum eerder een discussie over geweest).
Ik weet ook dat op het rechterachterlicht een stel ongebruikte pinnen zitten, zijn die te gebruiken? Volgens mij houd ik dan namelijk alleen het linkerknipperlicht nog over (of is het mistlicht ook verplicht? alleen bij aanhangers vanaf 1998 ).
Of moet ik sowieso een hele extra bundel draden naar achteren trekken omdat ik anders de bestaande bedrading rooster?
Veel vragen, hopelijk ook veel antwoorden. Bij voorbaat dank!
Die ziet er alleen niet zo "toegankelijk" uit. Als in: makkelijk "af te tappen" zonder die kabel gelijk te slopen. Is er een handig truukje, onderdeeltje, bijknijpdingetje?
Je moet idd de vlakke stroken tussen de draden doorsnijden, zodat je over een lengte van ongeveer 10cm losse draden hebt.
Er zijn inderdaad van die Amphenol 'bijknijp-blokjes'.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
je kan het jezelf ook makkelijk maken door een "prefab" kabel te maken...
gewoon een stuk verlengkabel van iets van 5cm en daar de draden aftappen... kun je em op je buro in elkaar knutselen en in een keer zonder problemen inouwen en als de trekhaak er ooit afmoet heb je geen beschadigde dragden want je haalt alleen dat verleng deel er weer tussen uit en stopt de originele stekker weer in je achterlicht.
enigste wat je op de sloop even moet zoeken zijn de twee goede stekkers
NEE, onze 1.1E S6 van '89 had GEEN mistachterlicht bij aflevering.
Ondertussen zit er wel een mistachterlicht in en dan moet deze bij APK ook werken en een aangekoppelde aanhanger aan deze AX moet dan ook voorzien zijn van een werkend mistachterlicht
Ter leerring en vermaak hebben we nog wel een linkerachterlicht liggen waar geen mistachterlicht lampje in kan.
NEE, onze 1.1E S6 van '89 had GEEN mistachterlicht bij aflevering.
Ondertussen zit er wel een mistachterlicht in en dan moet deze bij APK ook werken en een aangekoppelde aanhanger aan deze AX moet dan ook voorzien zijn van een werkend mistachterlicht
Ter leerring en vermaak hebben we nog wel een linkerachterlicht liggen waar geen mistachterlicht lampje in kan.
Groetjes, Henk
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
MBa@NL wrote:je kan het jezelf ook makkelijk maken door een "prefab" kabel te maken...
gewoon een stuk verlengkabel van iets van 5cm en daar de draden aftappen... kun je em op je buro in elkaar knutselen en in een keer zonder problemen inouwen en als de trekhaak er ooit afmoet heb je geen beschadigde dragden want je haalt alleen dat verleng deel er weer tussen uit en stopt de originele stekker weer in je achterlicht.
enigste wat je op de sloop even moet zoeken zijn de twee goede stekkers
Dat klinkt goed maarrem.... bestaat de mannetjesstekker wel dan? Dat ik nog een vrouwtjesstekker kan vinden is duidelijk, die zit in elke AX, maar de mannetjesvariant (met pinnen) ben ik nog niet tegengekomen, behalve op het achterlicht.
pcrodent wrote:bestaat de mannetjesstekker wel dan? Dat ik nog een vrouwtjesstekker kan vinden is duidelijk, die zit in elke AX, maar de mannetjesvariant (met pinnen) ben ik nog niet tegengekomen, behalve op het achterlicht.
Zal vanavond eens vragen waar me vader die stekker vandaan getoverd had
Ja Joost, die ken ik, het probleem is alleen dat de bestaande kabel zo'n platte is met een stuk of 6 naast elkaar. De eerder genoemde oplossing (tussenplastic wegsnijden zodat die clipjes werken) is één optie, maar als Michel weet uit te vinden waar de mannetjesstekker vandaan komt is dat natuurlijk een veel nettere optie...
Zou iemand misschien (nogmaals) even kunnen uitleggen hoe ik de stekker nu precies moet aansluiten, zodat alle lampen het gaan doen (inclusief mistlamp) ?
Alvast bedankt.
Ik heb vroeger niet zo goed opgelet bij Techniek, vandaar...