Achterrem demonteren en achterremcylinder vervangen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 62
- Joined: ThuMay21, 2009 10:46:38 PM
Achterrem demonteren en achterremcylinder vervangen
Kom net bij de keuring vandaan. Afkeur. Naast een niet werkend stadslicht is het remkrachtverschil achter 50%. Links is de zwakke kant. De keurmeester zei dat de remcylinder waarschijnlijk vast zou zitten en dat ik deze dus maar beter kan vernieuwen.
Ik kon hier op het forum zo gauw niet een how-to vinden over hoe de zaak te demonteren en vervangen. Kent iemand een klein stappenplan, noodzakelijk gereedschap en mogelijke struikelpunten? En is het zo dat ik links en rechts tegelijk moet worden vervangen? Loop ik grote risico's (bij bv. ontluchten)?
Ik heb een 1.1i First uit '94. Vijfdeurs.
Ik kon hier op het forum zo gauw niet een how-to vinden over hoe de zaak te demonteren en vervangen. Kent iemand een klein stappenplan, noodzakelijk gereedschap en mogelijke struikelpunten? En is het zo dat ik links en rechts tegelijk moet worden vervangen? Loop ik grote risico's (bij bv. ontluchten)?
Ik heb een 1.1i First uit '94. Vijfdeurs.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 62
- Joined: ThuMay21, 2009 10:46:38 PM
Weet ik niet precies. Moet ik gokken. Ga het even proberen na te bellen. Maar denk voorlopig wel dat het om traprem gaat. Hij hield m langdurig aan, verschillende keren. Zoals hij dat eigenlijk ook met voorrem leek te doen.
Dus als het testen van de handrem op die draaiende rollen er herkenbaar anders uitziet...
Dus als het testen van de handrem op die draaiende rollen er herkenbaar anders uitziet...
Mocht je de remcilinder gaan vervangen: spuit dan eerst de remleidingwartel en de twee bevestigingsboutjes in met WD40 en laat dit ff intrekken.
Vooral bij de wartel is dit heel belangrijk, want anders heb je zeer grote kans dat de remleiding mee draait bij het losdraaien van de wartel en daarmee draai je de leiding stuk!
Vooral bij de wartel is dit heel belangrijk, want anders heb je zeer grote kans dat de remleiding mee draait bij het losdraaien van de wartel en daarmee draai je de leiding stuk!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
- Verwijder het wiel en stel door het gaatje achterin (en onderin) het handremmechanisme terug met een schroevendraaiertje.
- Verwijder de naafmoer (sw30) en sluitring en trek de remtrommel eraf.
- Kijk even goed wat er aan de hand is: cylindertje lek?
- Je kunt ervoor kiezen om alleen een remcylindertje te vervangen, je kunt ook een zgn. 'superset' kopen waar remschoenen en remcylindertjes inzitten en alles ineens vervangen (kost iets van 100 euro dacht-ik).
- Spuit kruipolie op de wartel van de remleidingaansluiting (WD40 is geen kruipolie..) en laat even inwerken.
- Zet een griptang op het rubberen deel van de remleiding en draai de ingespoten wartel los.
- Draai de twee M6 boutjes los (sw10) waarmee het remcylindertje aan de remankerplaat vastzit.
- Met een beetje pielwerk kun je nu het cylindertje tussen de remschoenen wegnemen.
- Monteren in omgekeerde volgorde, vergeet niet te ontluchten!
- Auto opnieuw aanbieden voor de APK.
Voilá
- Verwijder de naafmoer (sw30) en sluitring en trek de remtrommel eraf.
- Kijk even goed wat er aan de hand is: cylindertje lek?
- Je kunt ervoor kiezen om alleen een remcylindertje te vervangen, je kunt ook een zgn. 'superset' kopen waar remschoenen en remcylindertjes inzitten en alles ineens vervangen (kost iets van 100 euro dacht-ik).
- Spuit kruipolie op de wartel van de remleidingaansluiting (WD40 is geen kruipolie..) en laat even inwerken.
- Zet een griptang op het rubberen deel van de remleiding en draai de ingespoten wartel los.
- Draai de twee M6 boutjes los (sw10) waarmee het remcylindertje aan de remankerplaat vastzit.
- Met een beetje pielwerk kun je nu het cylindertje tussen de remschoenen wegnemen.
- Monteren in omgekeerde volgorde, vergeet niet te ontluchten!
- Auto opnieuw aanbieden voor de APK.
Voilá
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 62
- Joined: ThuMay21, 2009 10:46:38 PM
Dank voor je antwoord. Zit inmiddels klein beetje te twijfelen of ik het wel zelf ga doen. Hangt vooral af van beschikbaarheid van krik/assteunen/wielblokken of van een sleutelruimte. Moet daarnaast even wachten met beginnen tot ik nieuwe klepstelschroefjes heb. Op de oude zit de borgmoer muurvast door te hard aandraaien. Was bang dat ik het te los deed, het tegendeel bleek dus waar.
Ik laat dus even weten hoe een en ander verder loopt.
Kort vraagje: Je gebruikt aanduidingen voor sleutelmaten die ik even niet begrijp. Is daar een hele korte uitleg voor?
Ik laat dus even weten hoe een en ander verder loopt.
Kort vraagje: Je gebruikt aanduidingen voor sleutelmaten die ik even niet begrijp. Is daar een hele korte uitleg voor?
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 62
- Joined: ThuMay21, 2009 10:46:38 PM
Trommel los gehad
Inmiddels de remtrommel losgehad. De trommel zelf kon ik er zo afschuiven (zonder dus met een schroevendraaier te hoeven pielen). Het cilindertje was droog, op de schoenen zat nog twee à drie mm. voering. Daarna zaakje weer gemonteerd.
Wat bij het demonteren wél een probleem gaf was het stofkapje. Dat zat muurvast. Heb m uiteindelijk door er tamelijk gewelddadig met een schroevendraaier twee gaatjes in te meppen los kunnen wrikken.
Ben nu eigenlijk een beetje bang dat mijn wiellager daardoor een beetje speling heeft gekregen. Niet te merken met rijden. Wel als je de auto opkrikt. Dan kun je m een heel klein beetje bewegen. Andere optie is dat ik de naafmoer niet stevig genoeg zit, maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Want het ingeslagen deukje bij dat borgpuntje in de as zit op de zelfde plek, is alleen iets minder diep teruggeslagen. Dus dan zou het m daar moeten zitten.
Vragen:
- Is zo'n lager snel gemold?
- Hoe snel gaat zo'n naafmoer los?
Wat bij het demonteren wél een probleem gaf was het stofkapje. Dat zat muurvast. Heb m uiteindelijk door er tamelijk gewelddadig met een schroevendraaier twee gaatjes in te meppen los kunnen wrikken.
Ben nu eigenlijk een beetje bang dat mijn wiellager daardoor een beetje speling heeft gekregen. Niet te merken met rijden. Wel als je de auto opkrikt. Dan kun je m een heel klein beetje bewegen. Andere optie is dat ik de naafmoer niet stevig genoeg zit, maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Want het ingeslagen deukje bij dat borgpuntje in de as zit op de zelfde plek, is alleen iets minder diep teruggeslagen. Dus dan zou het m daar moeten zitten.
Vragen:
- Is zo'n lager snel gemold?
- Hoe snel gaat zo'n naafmoer los?
Re: Trommel los gehad
Welk stofkapje; dat van de remcylindertjes?shineslikesun wrote:
Wat bij het demonteren wél een probleem gaf was het stofkapje.
Zo'n lager kan wel wat hebben hoor en als de moer geborgd is loopt ze niet uit zichzelf los.- Is zo'n lager snel gemold?
- Hoe snel gaat zo'n naafmoer los?
Heb je de AX intussen al door de APK?
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 62
- Joined: ThuMay21, 2009 10:46:38 PM
Nee, nog niet. En ik zit al redelijk in de stress. Want heb alleen nog vandaag, woensdag en evt. donderdag om t gemaakt te krijgen.
Twijfel overigens niet meer of het wel vast zit achter. Ik bedoelde het stofkapje dat over de naafbout zit. Zo'n metalen cupje.
Heb even een belrondje gedaan en Citroën-garage's zitten komende weken nog volgepland. Mocht er dus iemand zijn die evt tegen vergoeding met mij naar dat remverschil kan kijken en evt. nieuwe remmen kan monteren vandaag en woensdag. HEEL GRAAG! Ik woon in Nijmegen.
Twijfel overigens niet meer of het wel vast zit achter. Ik bedoelde het stofkapje dat over de naafbout zit. Zo'n metalen cupje.
Heb even een belrondje gedaan en Citroën-garage's zitten komende weken nog volgepland. Mocht er dus iemand zijn die evt tegen vergoeding met mij naar dat remverschil kan kijken en evt. nieuwe remmen kan monteren vandaag en woensdag. HEEL GRAAG! Ik woon in Nijmegen.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 62
- Joined: ThuMay21, 2009 10:46:38 PM
OPGELOST!
Heb uiteindelijk niets aan het remverschil gedaan maar ben naar een garage gegaan waar geen rollenbank of andere modern testspul aanwezig is. Zolang de auto bij het remmen niet uitbreekt mag deze garage het goedkeuren. De auto is zodoende vanmiddag goedgekeurd. Ik ben als een kind zo blij.