Katalysator verwijderen (1991)
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Katalysator verwijderen (1991)
Ik las ergens in en topic hier dat dat mocht...
Na de einddemper is nu ook de middenpijp doorgerot Ik kan hier bij de plaatselijke sloop een pijp krijgen zonder kat, en dat is (APK-technisch gezien) toegestaan toch bij auto's voor 1992? Op mijn kentekenbewijs staat U9.
En wanneer ik de kat er eenmaal onder vandaan heb, wat moet ik dan met de lambdasensor doen? Kan ik die gewoon laten zitten of zal ik er iemand anders blij mee maken, dat ik er zelf een schroef in stop...
Na de einddemper is nu ook de middenpijp doorgerot Ik kan hier bij de plaatselijke sloop een pijp krijgen zonder kat, en dat is (APK-technisch gezien) toegestaan toch bij auto's voor 1992? Op mijn kentekenbewijs staat U9.
En wanneer ik de kat er eenmaal onder vandaan heb, wat moet ik dan met de lambdasensor doen? Kan ik die gewoon laten zitten of zal ik er iemand anders blij mee maken, dat ik er zelf een schroef in stop...
Met een injectie auto gaat je dit niet lukken, de lambda weghalen dan.
De kat weghalen kan opzich wel, maar je moet dan misschien wél voldoen aan de strenge CO eis. En of dat lukt zonder kat is de vraag.
Het is namelijk niet geheel duidelijk of dat 1 van de 2 (kat/lambda) verwijderen volstaat om een hogere CO waarde te mogen hebben.....
IIg is het zo dat als je zowel geen lambda als geen kat hebt, en je auto is voor 93, dan hoef je zoiezo niet te voldoen aan de strengere CO eis.
Lambda verwijderen kan niet (makkelijk), de computer heeft die waardes nodig om te kunnen blijven lopen.
De kat weghalen kan opzich wel, maar je moet dan misschien wél voldoen aan de strenge CO eis. En of dat lukt zonder kat is de vraag.
Het is namelijk niet geheel duidelijk of dat 1 van de 2 (kat/lambda) verwijderen volstaat om een hogere CO waarde te mogen hebben.....
IIg is het zo dat als je zowel geen lambda als geen kat hebt, en je auto is voor 93, dan hoef je zoiezo niet te voldoen aan de strengere CO eis.
Lambda verwijderen kan niet (makkelijk), de computer heeft die waardes nodig om te kunnen blijven lopen.
Last edited by grietje on WedAug12, 2009 9:27:57 PM, edited 1 time in total.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
De code S6, E2 of U9 betekent alleen dat je auto aan een bepaalde vooraf gestelde emissie-eis voldoet, niet de verplichting tot het gemonteerd zijn van een kat...
Als jij de vereiste CO-eis kunt halen zónder katalysator, dan is er niets aan de hand.
Ben alleen bang dat je dat niet gaat redden; de ECU heeft input nodig van de lambdasonde omtrent uitlaatsamenstelling en stelt aan de hand daarvan de injectiehoeveelheid en -duur aan.
Als jij de vereiste CO-eis kunt halen zónder katalysator, dan is er niets aan de hand.
Ben alleen bang dat je dat niet gaat redden; de ECU heeft input nodig van de lambdasonde omtrent uitlaatsamenstelling en stelt aan de hand daarvan de injectiehoeveelheid en -duur aan.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Mijn AX moet morgen voor de APK, en die heeft ook geen kat, ik ben benieuwd hoe dat dan gaat aflopen.
Maar ik heb me meerdere keren laten vertellen dat het verwijderen van een kat bij een AX niet bepaald zorgt voor veel meer uitstoot, dus dat zou in principe goed moeten komen, Mathijs.
In ieder geval is het vanaf 1993 verplicht om een werkende katalysator te hebben. Als je auto van vóór '93 is, hoeft er geen kat aanwezig te zijn, zolang je de maximaal toegestane CO2 uitstoot maar niet overschrijdt, zoals Pascal al zei.
Maar ik heb me meerdere keren laten vertellen dat het verwijderen van een kat bij een AX niet bepaald zorgt voor veel meer uitstoot, dus dat zou in principe goed moeten komen, Mathijs.
In ieder geval is het vanaf 1993 verplicht om een werkende katalysator te hebben. Als je auto van vóór '93 is, hoeft er geen kat aanwezig te zijn, zolang je de maximaal toegestane CO2 uitstoot maar niet overschrijdt, zoals Pascal al zei.
Ná 1992 is er wel een regel die stelt dat als er een van deze codes op je kentekenbewijs staan, deze onderdelen ook werkelijk geinstalleerd moeten zijn....Pascal wrote:De code S6, E2 of U9 betekent alleen dat je auto aan een bepaalde vooraf gestelde emissie-eis voldoet, niet de verplichting tot het gemonteerd zijn van een kat...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Is al heel vaak op het forum voorbij gekomen:
Personenauto’s met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs.
Dit geldt overigens alleen als de brandstofcode B op het kentekenbewijs staat.
Het is dus alsvolgt voor benzine (rekening houdend met die nieuwe regels):
Tot 31-12-1973
geen eisen wb emissie
van 31-12-1973 tot 31-12-1985
max 4,5% CO
Na 1985 scheiding in lambda geregeld of niet geregeld
Lambda geregeld: 0.5%
Niet geregeld: 4.5%
Na 31-12-1986: (type 1's en eerste jaar type 2)
Lambda geregeld 0.5%
Niet geregeld: 3.5%
Na 21-12-1992: (type 2 behalve eerste jaar)
Met aanduiding E2/U9: lambda geregeld: 0.5%
Geen aanduiding: 3.5%
Na 31-12-1995 (type 3.. toch?)
Kat en lambda altijd verplicht, altijd 0.5%
Na 2002
max: 0.3%
Daarbij is opgegeven moment ook een 4 gas meting verplicht:
Na 1992 als er E2 of U9 aangeduid is
en na 1995 altijd.
uitzonderingen:
Indien op het kentekenbewijs bij ‘bijzonderheden’ één van de volgende teksten is vermeld:
‘Basis TGK: EEGK-9999’ of ‘Basis EEGK-9999’, ‘Basis TGK: VERH-9999’ of ‘Basis VERH-9999’, ‘voertuig
geregistreerd geweest in een EU lidstaat’ of ‘voertuig toegelaten als verhuisgoed’ dan wel ‘Voertuig niet voorzien van
emissiebestrijdingssysteem’, en het voertuig is niet voorzien van een katalysator en/of lambdasonde kan er vanuit
worden gegaan dat dit van fabriekswege het geval is.
In dit geval behoeft de viergasmeting niet te worden uitgevoerd
En als er E2/U9 op je kenteken staat hoeft dit pas NA 1992 er ook verplicht op te zitten:
Bij personenauto’s met een verbrandingsmotor
met elektrische ontsteking die in gebruik zijn
genomen na 31 december 1992 en die zijn
voorzien van een emissiebestrijdingssysteem,
moeten de door Onze Minister aangegeven
onderdelen van dit systeem aanwezig zijn.
Na 1992 moet de lambda waarde ook kloppen, maar alleen bij autos die op papier een lambda hebben. Na 1995 is dit dus sowieso verplicht
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Voor 92 geldt deze regel:Mathijs wrote:Ik kan er geen chocola van maken... ik laat de lambdasonde er lekker inzitten...
Ik bewaar de kat wel, ga die pijp waar hij doorgerot is wel lassen en dan gooi ik die er voor de APK onder.
Dat betekent, als de lambda zijn werk doet (dus erin zit en werkt) mag de emissie 0.5% zijn. Als je de lambda niet laat werken mag je 3.5% emissie hebben.Na 31-12-1986: (type 1's en eerste jaar type 2)
Lambda geregeld 0.5%
Niet geregeld: 3.5%
Zonder lambda rijd je ook, voor zover ik weet, een stuk minder zuinig. Misschien een overweging waard.
Katalysator is voor 1992 niet verplicht.
Bij een injectie kan je de lambda sonde NIET zomaar verwijderen, je computer heeft die waardes nodig om normaal te kunnen lopen. Als je deze verwijderd gaat de computer op noodloop, dus veel uitvallen, stotteren en vergast worden van benzine dampenraoel wrote: Dat betekent, als de lambda zijn werk doet (dus erin zit en werkt) mag de emissie 0.5% zijn. Als je de lambda niet laat werken mag je 3.5% emissie hebben.
Zonder lambda rijd je ook, voor zover ik weet, een stuk minder zuinig. Misschien een overweging waard.
Als je dit doet, voldoe je waarschijnlijk bij lange na niet aan de 3,5% CO grens, denk dat je wel op 7% CO komt
Het enige hoe je dit zou kunnen oplossen is door een belgische injectie te zoeken, die hebben een stelschroef waardoor je de lambda waarde met de schroef regelt.
Maargoed, als je zonder kat op die 0.5% CO komt is er niets aan de hand
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Dat klopt, maar het zegt niets over een werkende kat..grietje wrote:Ná 1992 is er wel een regel die stelt dat als er een van deze codes op je kentekenbewijs staan, deze onderdelen ook werkelijk geinstalleerd moeten zijn....Pascal wrote:De code S6, E2 of U9 betekent alleen dat je auto aan een bepaalde vooraf gestelde emissie-eis voldoet, niet de verplichting tot het gemonteerd zijn van een kat...
er zijn er die alleen met de behuizing rondrijden nadat de kat is opengeslepen en het binnenwerk is verwijderd.
De kat is daarna gewoon weer dichtgelast en blijft zodoende 'aanwezig'; dat mag zolang de gestelde uitstoot-eis maar wordt gehaald.
Pas vanaf 01-01-1996 moet de kat ook daadwerkelijk werken...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
oke, tussen 92 en 96 is het idd per wet alleen verplicht een kat gemonteerd te hebben en te voldoen aan de gasmetingen (na 92 is 4 gas test én lambda waarde test verplicht), als dat lukt met een holle kat is dat dus prima
Denk wel dat het verdomde lastig is om zonder kat aan die eisen te voldoen :P
Denk wel dat het verdomde lastig is om zonder kat aan die eisen te voldoen :P
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Nog even een kleine toevoeging:grietje wrote: Denk wel dat het verdomde lastig is om zonder kat aan die eisen te voldoen :P
een katalysator zorgt er hoofdzakelijk voor dat schadelijke NoX-en worden omgezet in ..eh..minder schadelijke uitstoot.
APK schrijft qua uitstoot eigenlijk alleen een CO-gehalte voor, daar heeft feitelijk gezien de katalysator weinig mee van doen....
Een goed werkende lambdasonde meet de verhouding CO2/CO en stelt zonodig de verbranding wat armer.
Tegenwoordig wordt er naast injectie ook een EGR-klep toegepast, die verse lucht (via het luchtfilter) in het uitlaatspruitstuk/ cylinderkop toelaat.
Hierdoor worden onverbrandde resten alsnog verbrandt, wat de uitstoot ten goede komt.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Bijna goed, de EGR klep zorgt ervoor dat een deel van de uitlaatgassen opnieuw de motor ingaan via het inlaatkanaal. Werking: http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitlaatgasrecirculatie
Daarnaast, de lambda sensor meet hoeveel zuurstof (O2) er in de uitlaatgassen zit. Aan de hand hiervan kan je ECU regelen hoeveel brandstof er ingespoten moet worden. Lambda sensor meet geen CO of CO2.
Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor
Daarnaast, de lambda sensor meet hoeveel zuurstof (O2) er in de uitlaatgassen zit. Aan de hand hiervan kan je ECU regelen hoeveel brandstof er ingespoten moet worden. Lambda sensor meet geen CO of CO2.
Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor