kwaliteit Gamma-ringsleutels/aantrekken borgmoer klepstellen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

kwaliteit Gamma-ringsleutels/aantrekken borgmoer klepstellen

Post by shineslikesun »

Heb een ringsleutelset bij de Gamma gehaald (30 e). Is dit eigenlijk wel van behoorlijke kwaliteit? Had m gekocht omdat ik steeksleutels had gebruikt om die borgmoeren van bij de stelschroef op de tuimelaars mee aan te draaien, en twijfelde of dit met een steeksleutel wel krachtig genoeg aangedraaid kon worden.

Drie vragen dus:
Kan ik met een Gamma-ringsleutel iets hard aandraaien?
Is een steeksleutel voldoende om de borgmoeren bij kleppenstellen aan te draaien?
Moet die borgmoer eigenlijk héél erg hard worden aangedraaid?

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

een ring of steeksleutel kun je iets wel hard mee vastdraaien, maar let op, vast is vast ! als je het te vast aandraait heb je kans dat je het schroefdraad verpest of de stelschroef krom trekt.

een ringsleutel en steeksleutel kun je iets evenhard vastdraaien, het is namelijk de arm-lengte van de sleutel en het punt waar je je hand hebt dat het verschil maakt.

zowiezo weet ik niet of er voor de stelschroef nog Nm moment-gegevens zijn ? dat kan iemand anders vast wel vertellen.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Voordeel van een ringsleutel is een verminderde kans op het dol draaien van de kop van de bout...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

aandraaimoment staat inderdaad in de haynes.. uit mn hoofd was dat 20Nm maar dat weet ik niet meer zeker!

ik heb overigens vrijwel al mn gereedschap van LUX, en dan de duurste serie (Praxis)
mijn beginset was de rooie gereedschapskist, kost een 120/130,- maar je hebt gelijk alle gangbare doppen/goede ratels/bitjes/steekringsleutels/schreovendraaiers en goeie tangen
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

Mastenhose wrote:Voordeel van een ringsleutel is een verminderde kans op het dol draaien van de kop van de bout...
als je de steeksleutel goed op de 6kant geduwt houd heb je evenveel kans om de moer of kop van de bout te beschadigen als met een ringsleutel.

gewoon dop erop en momentsleutel dan.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

DuFF wrote:als je de steeksleutel goed op de 6kant geduwt houd heb je evenveel kans om de moer of kop van de bout te beschadigen als met een ringsleutel.
Dat bedoelde ik te zeggen, want met een steeksleutel schiet je er gewoon makkelijker vanaf...Plus dat een steeksleutel kan gaan wijken, wat bij een ringsleutel niet gebeurd.

Leuk voorbeeldje hiervan zijn de ontluchtingsnippels van de remmen, met een ringsleutel gaat dit stukken beter als met een steeksleutel...
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Die borgmoeren moeten met 18 Nm worden vastgedraaid.
Dat is dus niet zo heel erg hard vast maar gewoon vast = vast.
Moet met een Gamma huismerk setje ook prima lukken.

En inderdaad, ik vind ringsleutels ook net wat lekkerder werken in de praktijk.
Afgelopen Citromobile een setje ringratels gekocht. Dat is geen sleutelen meer, dat is genieten.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

en die ratels die Rio dus gekocht heeft zijn niet alleen handig (ik heb ook ringratels) maar die van Rio zijn gewoon bling bling ! 8)
en ze liggen lekker zwaar en prof. in de hand.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Haha, geweldig, vorige week heb ik ook een setje ringratels gekocht! Werkt inderdaad heerlijk!
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

'k werk van het begin af aan met ratels.. hebben jullie echt ook die hele lange schroeven met een sleutel gedaan? man, dan duurt elk schroefje een half uur ;-)

Losmaken met steek of ringsleutel (afhankelijk van bereikbaarheid), dan losmaken met de ratel (lijkt me dat mijn ratel dan langer meegaat).

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

DuFF wrote:
Mastenhose wrote:Voordeel van een ringsleutel is een verminderde kans op het dol draaien van de kop van de bout...
als je de steeksleutel goed op de 6kant geduwt houd heb je evenveel kans om de moer of kop van de bout te beschadigen als met een ringsleutel.

gewoon dop erop en momentsleutel dan.
Sorry Duff dit is onzin. Met een steeksleutel pak je de kop op 2 punten en met een ringsleutel op 6. De druk op een punt is dus 3 keer zo klein. Als je kracht wil zetten op een bout pak een ringsleutel of een dop.

Dit is vooral handig om te weten bij die fijne remontluchtingsnippeltjes (3x woordwaarde) Nooit proberen los te draaien met een steeksleutel altijd een ringsleutel gebruiken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

dan zijn de boutjes van verschillende onderdelen in mijn motorruim ook onzin :wink:

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

raoel goed naar de ring kijken Image
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

Joost wrote:raoel goed naar de ring kijken Image

ja zo een heb ik er ook, bijzonder handig als je, pakweg, een distributieriem wilt verwijderen, want mijn ratel past daar niet tussen :)

maar ik denk dat je bedoelt dat deze een goed middel is om eerst met steeksleutel de eerste slag te doen, waarna je 'm omdraait om het boutje eraf te schroeven?

shineslikesun
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by shineslikesun »

Maar niemand die ervaring heeft met gamma-gereedschap en iets kan zeggen over de kwaliteit daarvan?

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Guido_AXGT »

Gamma is bagger, koop gewoon echt spul, gaat een leven lang mee :lol:

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Guido_AXGT wrote:Gamma is bagger, koop gewoon echt spul, gaat een leven lang mee :lol:
Bij de Gamma kun je ook iets duurdere merken kopen...:roll:
Er staat in de openingspost echter niet of het eigen merk van de Gamma is of dat het een ander merk is...
€30,- voor een huismerk setje met ringsleutels vind ik persoonlijk behoorlijk duur...
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

mijn aldi set steeksleutels van 7 euro heeft ook al 9 jaar ervaring met ax'en. Daar wordt ook gewoon met de hamer tegen geslagen als iets echt vast zit. Denk dus niet dat je je aan een set steeksleutels een bult zal vallen als die geen merk hebben ;)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

denny wrote:mijn aldi set steeksleutels van 7 euro heeft ook al 9 jaar ervaring met AX'en. Daar wordt ook gewoon met de hamer tegen geslagen als iets echt vast zit. Denk dus niet dat je je aan een set steeksleutels een bult zal vallen als die geen merk hebben ;)
Ik heb sleutel 10 en 13 ivm hevig gebruik wat duurder gekocht... de rest niet.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

denny wrote:mijn aldi set steeksleutels van 7 euro heeft ook al 9 jaar ervaring met AX'en. Daar wordt ook gewoon met de hamer tegen geslagen als iets echt vast zit. Denk dus niet dat je je aan een set steeksleutels een bult zal vallen als die geen merk hebben ;)
Moet zeggen dat Aldi-gereedschap goed spul is...
Heb zelf ook al jaren steek-ringsleutels van de Aldi, ook m'n doppenset komt daar vandaan. Leuke is dat je er jaren mee kunt doen, en als 't dan onverhoopt kapot gaat door je eigen lompe gedrag, koop je voor dat geld een nieuwe set zonder te zeuren...
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Post Reply