Marco, MNM(tm): '94&'95 Volcane,'96 1.5D,'91 4x4
Moderator: webmasters
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Welja, geef maar ff een seintje als je van plan bent deze kant op te komen. 
M'goe, 't werk aan de andere AX-en gaat n'tuurlijk ook gewoon door.
En aangezien de APK voor 't dieseltje er weer aan komt ('ie moet voor 22 augustus gekeurd zijn), moest ik toch maar eens wat aan de handrem doen.
Dus vanmiddag de achterwielen maar eens van de grond gehaald en op assteunen gezet en beide handremkabels vervangen (die ik nog had liggen van de GTI-Volcane na diens ombouw begin dit jaar).
Meteen ook het hele remmechaniek van beide achterwielen uit elkaar gehaald en weer goed gangbaar gemaakt. Alle over elkaar schuivende delen ingesmeerd met copaslip, zodat de goede werking ervan ook op langere termijn betrouwbaar is.
Rechts was de klus zo geklaard, maar -zoals het een echte AX betaamd- ging het aan de linker kant n'tuurlijk niet van een leien dakje.
Het uiteinde van de remkabel die in het gat van de ankerplaat steekt (waar schroefdraad op zit, zodat deze gesteld kan worden), zat helemaal vast geroest in de ankerplaat.
Met WD40 aan de gang gegaan, geprobeerd die bus los te draaien met een tang (waarbij de boel uiteraard af brak
), van binnenuit eruit meppen (waarbij de bus naar buiten krulde
), ...
Inmiddels redelijk geïrriteerd ff naar buurman gelopen om een boormachien en staalboor 6mm en 9mm te halen.
Dat ging een heel stuk beter! De bus eerst een flink stuk uit geboord met 6mm, daarna nog eens met 9mm. Ging prima. Laatste stukje van de bus eruit getikt met een 8mm bout als drevel. Ankerplaat heeft aan de aktie geen schade overgehouden.
Echter bij het schoon maken van het remmechaniek zag ik dat de remcilinder een klein beetje lekte. Niet ernstig en (hopelijk) geen probleem voor de APK, maar evengoed wel weer een aandachtspunt dat ik in de komende twee weken zal moeten aanpakken.
Wordt dus weer twee nieuwe remcilinders.
Heb daarom ook maar meteen de remleiding-wartels ingespoten met WD40. Hopelijk gaan die dan geen probleem opleveren bij het vervangen van de cilinders.
Afijn, resultaat van de werkzaamheden waren geheel naar verwachting: handrem aangetrokken en zachtjes achteruit proberen te rijden resulteert weer in een omhoog komende achterkant van de AX.

M'goe, 't werk aan de andere AX-en gaat n'tuurlijk ook gewoon door.
En aangezien de APK voor 't dieseltje er weer aan komt ('ie moet voor 22 augustus gekeurd zijn), moest ik toch maar eens wat aan de handrem doen.
Dus vanmiddag de achterwielen maar eens van de grond gehaald en op assteunen gezet en beide handremkabels vervangen (die ik nog had liggen van de GTI-Volcane na diens ombouw begin dit jaar).
Meteen ook het hele remmechaniek van beide achterwielen uit elkaar gehaald en weer goed gangbaar gemaakt. Alle over elkaar schuivende delen ingesmeerd met copaslip, zodat de goede werking ervan ook op langere termijn betrouwbaar is.
Rechts was de klus zo geklaard, maar -zoals het een echte AX betaamd- ging het aan de linker kant n'tuurlijk niet van een leien dakje.
Het uiteinde van de remkabel die in het gat van de ankerplaat steekt (waar schroefdraad op zit, zodat deze gesteld kan worden), zat helemaal vast geroest in de ankerplaat.
Met WD40 aan de gang gegaan, geprobeerd die bus los te draaien met een tang (waarbij de boel uiteraard af brak


Inmiddels redelijk geïrriteerd ff naar buurman gelopen om een boormachien en staalboor 6mm en 9mm te halen.

Dat ging een heel stuk beter! De bus eerst een flink stuk uit geboord met 6mm, daarna nog eens met 9mm. Ging prima. Laatste stukje van de bus eruit getikt met een 8mm bout als drevel. Ankerplaat heeft aan de aktie geen schade overgehouden.

Echter bij het schoon maken van het remmechaniek zag ik dat de remcilinder een klein beetje lekte. Niet ernstig en (hopelijk) geen probleem voor de APK, maar evengoed wel weer een aandachtspunt dat ik in de komende twee weken zal moeten aanpakken.
Wordt dus weer twee nieuwe remcilinders.

Heb daarom ook maar meteen de remleiding-wartels ingespoten met WD40. Hopelijk gaan die dan geen probleem opleveren bij het vervangen van de cilinders.
Afijn, resultaat van de werkzaamheden waren geheel naar verwachting: handrem aangetrokken en zachtjes achteruit proberen te rijden resulteert weer in een omhoog komende achterkant van de AX.

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Niet echt eigenlijk.
Mogelijk dat ze gaan lopen zeuren over een lekje in de einddemper, waar het laatste stukje uitlaatpijp aan zit.
En ik denk dat ik ff moet zorgen dat er gewone halogeen-pitjes in de koplamp-units zitten.
Verlichting heb ik nog niet zo heel lang geleden zelf nog helemaal nagelopen en dat werkte allemaal prima. Ook het soms niet me willen doen van de knipper linksvoor is opgelost: gewoon komplete fitting vervangen.
Mogelijk dat ze gaan lopen zeuren over een lekje in de einddemper, waar het laatste stukje uitlaatpijp aan zit.
En ik denk dat ik ff moet zorgen dat er gewone halogeen-pitjes in de koplamp-units zitten.
Verlichting heb ik nog niet zo heel lang geleden zelf nog helemaal nagelopen en dat werkte allemaal prima. Ook het soms niet me willen doen van de knipper linksvoor is opgelost: gewoon komplete fitting vervangen.

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Eindelijk fotos van de 4x4!!
Hoelang heb je hem oindertussen al? En hoelang heeft ie stil gestaan?
Hey maaruhm, ik heb natuurlijk geen idee wat je er voor geld in wilt steken.
En ook niet in hoeverre er nog reperatie plaatwerk/carosserie voor een AX te krijgen is.
Maar ik ken wel iemand die je hiermee kan helpen. Een schadehersteller bij mij op de zaak die zeer goed is in plaatwerk kan zeeer goed omgaan met las en slijpapparatuur...
En de spuiters willen ook wel een centje bij verdienen en de spuitcabine is er.
Ik weet niet hoe erg de carosserie is, je moet hem eerst zoiezo helemaal kaal trekken. En dan is de vraag zijn er reperatie delen voorhanden of moet dat van een donor body komen.
Ik zou deze koets herstellen als dat haalbaar is...
Hoelang heb je hem oindertussen al? En hoelang heeft ie stil gestaan?

Hey maaruhm, ik heb natuurlijk geen idee wat je er voor geld in wilt steken.
En ook niet in hoeverre er nog reperatie plaatwerk/carosserie voor een AX te krijgen is.
Maar ik ken wel iemand die je hiermee kan helpen. Een schadehersteller bij mij op de zaak die zeer goed is in plaatwerk kan zeeer goed omgaan met las en slijpapparatuur...
En de spuiters willen ook wel een centje bij verdienen en de spuitcabine is er.
Ik weet niet hoe erg de carosserie is, je moet hem eerst zoiezo helemaal kaal trekken. En dan is de vraag zijn er reperatie delen voorhanden of moet dat van een donor body komen.
Ik zou deze koets herstellen als dat haalbaar is...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Strippen was sowieso al de bedoeling. Zowel voor herstel van de huidige koets is dat noodzakelijk en anders is alles al los als er toch besloten wordt alles over te bouwen in een donor.
De auto staat zonder problemen op z'n eigen voetjes, dus daar verwacht ik niet echt problemen mee (hoewel de roestvorming bij de rechter veerpoot-kom me wel zorgen baart).
Het front zal sowieso vervangen moeten worden.
Hoe het dak aangepakt kan worden heb ik echt geen flauw idee van.
Ik moet zeggen: door alle berichten tot nu toe ben ik al veel positiever gestemd op behoud van huidige koets.
De auto staat zonder problemen op z'n eigen voetjes, dus daar verwacht ik niet echt problemen mee (hoewel de roestvorming bij de rechter veerpoot-kom me wel zorgen baart).
Het front zal sowieso vervangen moeten worden.
Hoe het dak aangepakt kan worden heb ik echt geen flauw idee van.
Ik moet zeggen: door alle berichten tot nu toe ben ik al veel positiever gestemd op behoud van huidige koets.

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Als ik die fotos zo zie vind ik het voorfront heel erg meevallen? Veel oppervlakte roest maar ik denk dat het meeste niet zo erg is...
Alleen die roest rond veerpoot ophanging, trek de veerpoten er eens af en ga eens schuren? is het door en door rot?
T dak ziet er op de fotos voor mij uit alsof er wel gaten in zitten..... Dus dat moet je dan eigenlijk wel vervangen....
Alleen die roest rond veerpoot ophanging, trek de veerpoten er eens af en ga eens schuren? is het door en door rot?
T dak ziet er op de fotos voor mij uit alsof er wel gaten in zitten..... Dus dat moet je dan eigenlijk wel vervangen....
Last edited by grietje on SunAug09, 2009 5:19:23 PM, edited 1 time in total.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
wie heeft t over kleien?arnie wrote:Vliegroest? Haha, hier is echt wel serieuzer plaatwerken voor nodig dan een beetje kleien...grietje wrote: Veel vliegroest maar dat is zo weg.
Ik denk idd dat het erger lijkt zo dan dat het is, en dat je na schuren nog maar de helft aan roest over houd

De keef had veel ergere roestplekken waar je nog lang niet doorheen kon prikken.. Maar duits plaatwerk zou dikker zijn

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Mja, en dat vermoeden heb ik dus ook.arnie wrote:Vliegroest? Haha, hier is echt wel serieuzer plaatwerken voor nodig dan een beetje kleien...grietje wrote: Veel vliegroest maar dat is zo weg.

(Hoewel ik wèl meteen ff duidelijk wil maken dat ik de boel echt niet 'maar een beetje aan mekaar wil kitten/plamuren', maar serieus wil herstellen!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)