Ok, vooruitMastenhose wrote:Een beetje toch wel?Bossie wrote:^
| I'm not Stupid
|
Marco, MNM(tm): '94&'95 Volcane,'96 1.5D,'91 4x4
Moderator: webmasters
Ben ik (ook) nog niet helemaal uit.raoel wrote:Wat zijn de plannen? Strippen, schuren, lassen, spuiten?
De voorkant van de carrosserie is er echt heel slecht aan toe.
Het liefst hou ik het ding geheel fabrieks-origineel, maar ik zit er toch ook aan te denken om een EJX-rode donor-AX aan te schaffen en het hele 4x4 specifieke spul over te zetten. (Volledig interieur, incl. dash; aangepaste delen van bodemplaat, tank, bak/differentiëelhuis, complete achtertrein, cardan, ...)
Jawel, ben eens druk bezig geweest met de voorwiel-ophanging en dan met name de remmerij. Sjeeeeeeees, wat een vreselijke roestbende was dat!q01z wrote:toch maar wel Marco?
ben je nog verder gegaan na de laatste keer sleutelen toen we de slangenrommel hebben gedemonteerd?
Maar 1 van de redenen dat ik het ding nu toch maar op het forum bekend heb gemaakt is eigenlijk wel dat ik -eindelijk- tot de conclusie kwam dat ik dit project niet alleen aan kan en best wel hulp nodig heb. En ja, waar kan ik die nu het beste vinden? P'sies: de AX-club!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Als je mee komt helpen duwen naar de 'werkplaats'...q01z wrote:frikandellenmeeting?
'sgoei. Alle hulp is welkom!Bossie wrote:Ik wil best een keer een zaterdag of zondag die kant op komen (als Hester het ook goed vindt ) Ik kan best wel meer dan alleen maar nutteloze opmerkingen maken
Echter blijft nog steeds de vraag: deze restaureren of volledig strippen en de boel overzetten in een donor?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Waar heb je hem nu staan?MNM(tm) wrote:Als je mee komt helpen duwen naar de 'werkplaats'...q01z wrote:frikandellenmeeting?
Hoe is de koets verder? Dus buiten het demontabele plaatwerk? Voorkeur is natuurlijk deze restaureren. Later kan het waardevol zijn om het originele chassisnummer en bijbehorende motornummer te hebben. Dan heb je hem zo origineel mogelijk. Tenzij je hem puur hebt gekocht om mee te rijden, maar dat verwacht ik niet, dan dat je hoogstwaarschijnlijk heem 4x4 genomen.MNM(tm) wrote:'sgoei. Alle hulp is welkom!Bossie wrote:Ik wil best een keer een zaterdag of zondag die kant op komen (als Hester het ook goed vindt ) Ik kan best wel meer dan alleen maar nutteloze opmerkingen maken
Echter blijft nog steeds de vraag: deze restaureren of volledig strippen en de boel overzetten in een donor?
by the looks of it...
zoek een koets
of wat eigenlijk NOG gaver is bij deze alleen de APK dingen fixen.. en gewoon met zo'n verroeste koets gaan rijden.. dat vind ik wel vet eigenlijk.. rijdt hier op het dorp ook iemand met een auto die technisch perfect is maar waarje zo doorheen kan kijken op de niet-apk-relevante punten
zoek een koets
of wat eigenlijk NOG gaver is bij deze alleen de APK dingen fixen.. en gewoon met zo'n verroeste koets gaan rijden.. dat vind ik wel vet eigenlijk.. rijdt hier op het dorp ook iemand met een auto die technisch perfect is maar waarje zo doorheen kan kijken op de niet-apk-relevante punten
MNM(tm) wrote:Als je mee komt helpen duwen naar de 'werkplaats'...q01z wrote:frikandellenmeeting?
'sgoei. Alle hulp is welkom!Bossie wrote:Ik wil best een keer een zaterdag of zondag die kant op komen (als Hester het ook goed vindt ) Ik kan best wel meer dan alleen maar nutteloze opmerkingen maken
Echter blijft nog steeds de vraag: deze restaureren of volledig strippen en de boel overzetten in een donor?
ik wil er ook wel eens een meeting aan spenderen
Overzetten! Kost meer tijd, maar het is ook goedkoper & leuker en je houdt er veel onderdelen aan over
Kortom, de vraag (naast de huidige staat) is wat wil jë:
- een originele gerestaureerde AX 4x4 (zo origineel mogelijk en technisch goed)
- een technisch goede 4x4 om vooral mee te rijden die niet origineel hoeft te zijn
- een 'hok' dat wel door de apk komt, maar er verder niet uit ziet (wat best stoer kan zijn)
- een originele gerestaureerde AX 4x4 (zo origineel mogelijk en technisch goed)
- een technisch goede 4x4 om vooral mee te rijden die niet origineel hoeft te zijn
- een 'hok' dat wel door de apk komt, maar er verder niet uit ziet (wat best stoer kan zijn)
Wat ik graag wil is dat 'ie technisch zo (fabrieks-)origineel mogelijk is/blijft, maar er weer perfect uit gaat zien.
Eigenlijk wil ik 'm nog maar 1x buiten laten rijden: naar een CitroMobile evenement als show-auto. Verder hoeft 'ie nooit meer te rijden.
Dit wordt voor mij dus echt een auto "voor de heb", omdat het binnen Nederlandse grenzen een absolute zeldzaamheid is.
Ik weet inmiddels ook al een stallingsplaats voor als 'ie uiteindelijk helemaal af is, waar 'ie 365 dagen per jaar mag blijven en hooguit 2x per jaar vandaan mag om 'buiten te spelen'.
Dingen als APK en wegenbelasting enzo hoef ik me dus niet druk over te maken. De auto komt uit zuid-Duitsland en heeft ook niet eens een NL kenteken. Dat wil ik pas gaan regelen als de auto technisch in orde is (hoewel mij ook al eens is verteld dat ik dat beter kan regelen in huidige staat, omdat 't anders veel meer kost?!).
Overigens is de originele motor (gietijzer KDY) deaud (zijn ook foto's van): zelfs zonder cilinderkop erop is de krukas met de hand maar moeilijk rond te krijgen en op een bepaald punt moet je zelfs flink kracht zetten om 'm door dat punt te draaien. De koppakking was lek, er zat een superdikke aanslag op en achter de kleppen, er lag olie (en andere troep) in de cilinders, er zat een stuk slangklem in het inlaatspruitstuk, vlak voor de ingang van cilinder-3, de distributie-riem stond niet op tijd, ...)
Eigenlijk wil ik 'm nog maar 1x buiten laten rijden: naar een CitroMobile evenement als show-auto. Verder hoeft 'ie nooit meer te rijden.
Dit wordt voor mij dus echt een auto "voor de heb", omdat het binnen Nederlandse grenzen een absolute zeldzaamheid is.
Ik weet inmiddels ook al een stallingsplaats voor als 'ie uiteindelijk helemaal af is, waar 'ie 365 dagen per jaar mag blijven en hooguit 2x per jaar vandaan mag om 'buiten te spelen'.
Dingen als APK en wegenbelasting enzo hoef ik me dus niet druk over te maken. De auto komt uit zuid-Duitsland en heeft ook niet eens een NL kenteken. Dat wil ik pas gaan regelen als de auto technisch in orde is (hoewel mij ook al eens is verteld dat ik dat beter kan regelen in huidige staat, omdat 't anders veel meer kost?!).
Overigens is de originele motor (gietijzer KDY) deaud (zijn ook foto's van): zelfs zonder cilinderkop erop is de krukas met de hand maar moeilijk rond te krijgen en op een bepaald punt moet je zelfs flink kracht zetten om 'm door dat punt te draaien. De koppakking was lek, er zat een superdikke aanslag op en achter de kleppen, er lag olie (en andere troep) in de cilinders, er zat een stuk slangklem in het inlaatspruitstuk, vlak voor de ingang van cilinder-3, de distributie-riem stond niet op tijd, ...)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
In dat geval zou ik, als de toestand van de body het toelaat, deze gaan restaureren.
Wij hebben onze MG ook helemaal uit elkaar gehad en kaal gemaakt. Voordeel hierbij was dat het een exemplaar uit California was en dat ze daar niet zo roesten. Echter, schades repareren ze daar niet zo mooi. Ik zal nog wel eens wat foto's opzoeken. Bij de MG hebben we ook een certificaat van de Brisish Car Herritage met daarop de productiegegevens van onze MG, incl. chassisnummer en motornummer.
Bij het Concervatoire kun je ook info opvragen. Ze gaan dan een onderzoek doen. Wat je exact voor gegevens kan krijgen weet ik niet, maar ze sturen je de gevonden fabrieksdata.
Het kan goedkoper zijn om nu een kenteken aan te vragen. Heeft te maken op welke manier je de BPM bepaalt. Vroeger kon dat alleen op basis van nieuwwaarde. Met een staffellijst werd de rest BPM bepaalt. Nu kan het ook aan de hand van de dagwaarde. Van welk jaar is hij eigenlijk? Het kan best zijn dat er sowieso niet veel BPM meer hoeft worden betaald. Je kunt dit nazoeken op de site van de belastingdienst.
Wij hebben onze MG ook helemaal uit elkaar gehad en kaal gemaakt. Voordeel hierbij was dat het een exemplaar uit California was en dat ze daar niet zo roesten. Echter, schades repareren ze daar niet zo mooi. Ik zal nog wel eens wat foto's opzoeken. Bij de MG hebben we ook een certificaat van de Brisish Car Herritage met daarop de productiegegevens van onze MG, incl. chassisnummer en motornummer.
Bij het Concervatoire kun je ook info opvragen. Ze gaan dan een onderzoek doen. Wat je exact voor gegevens kan krijgen weet ik niet, maar ze sturen je de gevonden fabrieksdata.
Het kan goedkoper zijn om nu een kenteken aan te vragen. Heeft te maken op welke manier je de BPM bepaalt. Vroeger kon dat alleen op basis van nieuwwaarde. Met een staffellijst werd de rest BPM bepaalt. Nu kan het ook aan de hand van de dagwaarde. Van welk jaar is hij eigenlijk? Het kan best zijn dat er sowieso niet veel BPM meer hoeft worden betaald. Je kunt dit nazoeken op de site van de belastingdienst.
Da's wel een vereiste, helemaal kaal trekken. En er ook geen haastklus van maken. Trek er maar rustig 1 à 2 jaar voor uit. Voor laswerk mensen die goed kunnen lassen lief aankijken, of anders leren. Als er veel gelast moet worden, leer je het snel genoeg
Stralen is niet direct nodig, wij hebben de MG kaal gemaakt met afbijt. Wel een takkeklus, maar scheelt wel in de kosten. Voor het spuitwerk op zoek gaan naar een spuiter die het wel in de verloren uurtjes wil doen, ook dat kan je een hoop centen schelen.
Stralen is niet direct nodig, wij hebben de MG kaal gemaakt met afbijt. Wel een takkeklus, maar scheelt wel in de kosten. Voor het spuitwerk op zoek gaan naar een spuiter die het wel in de verloren uurtjes wil doen, ook dat kan je een hoop centen schelen.
Ik zou er de tijd voor nemen. En met een paar mensen van de club kan het zoveel sneller gaan dan je misschien wel zou kunnen hopen. Sowieso is er de motivatie en ik hoop binnenkort het een en ander aan lassen te gaan leren. Kan ik je altijd helpen en koop ik er nog een Mini koets bij voor mezelf
Maar mijn persoonlijke mening ligt dus op het restaureren van het geheel, geeft het eindresultaat ook meteen een stuk meer voldoening
Wel super dat je eindelijk foto's hebt gemaakt! En succes de komende tijd!
Maar mijn persoonlijke mening ligt dus op het restaureren van het geheel, geeft het eindresultaat ook meteen een stuk meer voldoening
Wel super dat je eindelijk foto's hebt gemaakt! En succes de komende tijd!