onmogelijk schakelen als de motor loopt
Moderators: denny, vtspower, webmasters
onmogelijk schakelen als de motor loopt
Ik kan schakelen als de motor niet loopt en als de motor loopt dan loop ik met schakelen in iedere versnelling tegen een blokkade op.
Wat is er vooraf gegaan.
De 1.1 first had ineens minder puf en een slippende koppeling.
De remedie om het gelijk goed te doen is een 1.4 erin waarvan de koppeling en blok 45d gelopen/gedraaid hebben.
Aangezien men de drukgroep niet super vond hebben we van mijn oude 1ste 1.4 blok GT (waar de koppeling 30d km ervoor van was vervangen) alles afgeschroefd en gemonteerd op het verste 1.4 blokje.
Dit alles is, is met de 1.1 bak (ivm dis onsteking) op de "nieuwe" 1.4 gezet.
Ook hebben we de 5de versnelling nog los gehad om daar een diesel versnelling op te leggen. Echter was deze al gelijk van elkaar.
Om uit eindelijk de 5 uit te sluiten heb ik die naderhand nog gedemonteerd toen het niet werkte.
Ook is er inmiddels een ander druklager op de koppelingshevel gezet.
Deze was enkele mm hoger. uiteraard gezien het verhaal zonder succes.
Wat is er vooraf gegaan.
De 1.1 first had ineens minder puf en een slippende koppeling.
De remedie om het gelijk goed te doen is een 1.4 erin waarvan de koppeling en blok 45d gelopen/gedraaid hebben.
Aangezien men de drukgroep niet super vond hebben we van mijn oude 1ste 1.4 blok GT (waar de koppeling 30d km ervoor van was vervangen) alles afgeschroefd en gemonteerd op het verste 1.4 blokje.
Dit alles is, is met de 1.1 bak (ivm dis onsteking) op de "nieuwe" 1.4 gezet.
Ook hebben we de 5de versnelling nog los gehad om daar een diesel versnelling op te leggen. Echter was deze al gelijk van elkaar.
Om uit eindelijk de 5 uit te sluiten heb ik die naderhand nog gedemonteerd toen het niet werkte.
Ook is er inmiddels een ander druklager op de koppelingshevel gezet.
Deze was enkele mm hoger. uiteraard gezien het verhaal zonder succes.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Joost,
Als je bij stilstaande motor schakeld. Legt hij dan ook de versnellingen in?
dus in zijn vrij heeft ie vrijloop en in in versnelling niet.
Staan toevallig niet nog 2 versnellingen ingeschakeld? (lijkt me haast onmogelijk maar toch ik heb het ook eens gehad)
Als dat dus allemaal niet het geval is kan het alleen maar het koppelgedeelte zijn. Hoogte van het druklager lijkt mij niet van toepassing. Daarnaast stel dat hij te dik was zou je eerder last hebben van een continue slippende koppeling lijkt mij. te smal zou kunnen maar dat kun je dan oplossen door je kabel te stellen lijkt mij.
Dat je niet kunt schakelen lijkt mij te komen doordat hij niet (goed genoeg) ontkoppeld. De primaire as blijft dan kracht uitoefenen waardoor de synchro's niet kunnen synchroniseren.
Aandrijfassen hebben er niks mee te maken (je schakelprobleem dan). Als je stilstaat staat je dif ook stil. ook als de motor draait want anders zou je vooruit gaan .
Als je bij stilstaande motor schakeld. Legt hij dan ook de versnellingen in?
dus in zijn vrij heeft ie vrijloop en in in versnelling niet.
Staan toevallig niet nog 2 versnellingen ingeschakeld? (lijkt me haast onmogelijk maar toch ik heb het ook eens gehad)
Als dat dus allemaal niet het geval is kan het alleen maar het koppelgedeelte zijn. Hoogte van het druklager lijkt mij niet van toepassing. Daarnaast stel dat hij te dik was zou je eerder last hebben van een continue slippende koppeling lijkt mij. te smal zou kunnen maar dat kun je dan oplossen door je kabel te stellen lijkt mij.
Dat je niet kunt schakelen lijkt mij te komen doordat hij niet (goed genoeg) ontkoppeld. De primaire as blijft dan kracht uitoefenen waardoor de synchro's niet kunnen synchroniseren.
Aandrijfassen hebben er niks mee te maken (je schakelprobleem dan). Als je stilstaat staat je dif ook stil. ook als de motor draait want anders zou je vooruit gaan .
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
dus wat heeft jouw opmerking toegevoegd aan het geheel, id geen drolq01z wrote:d0h!denny wrote:marc, dat heeft niks te maken met als je auto op zijn wielen staat. Dan staat het gewoon stil
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
de vraag is hoe merk ik zo makkelijk of er nog een 2de staat ingeschakeld. of hoe kan ik alles in zijn vrij gooien.denny wrote:Joost,
Als je bij stilstaande motor schakeld. Legt hij dan ook de versnellingen in?
dus in zijn vrij heeft ie vrijloop en in in versnelling niet.
Staan toevallig niet nog 2 versnellingen ingeschakeld? (lijkt me haast onmogelijk maar toch ik heb het ook eens gehad
opvallend was dat we met deze bak de blokkade via 3/5 niet ingeschakeld kregen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
zit me net te bedenken he. Volgens mij is blokkeren achteruit + 5e. even tussen haakjes. Je hebt nl 2 versnellingen nodig die een tegengestelde richting draaien in de bak om de boel te blokkeren. Welke knuppel had 3e + 5e verzonnen?
Dus achteruit inschakelen dan kapje van de bak. Pin van de selector 5e synchro verwijderen en 5e indrukken. (neem aan dat de blokkeerpin er weer in zit .)
Ik zou voordat je de bak verwijderd toch even proberen alle versnellingen los te maken door gewoon eens aan de hendels te trekken (dus niet via de pook) gewoon wat rare dingen/combinaties proberen. Half inleggen etc. Zou best zo kunnen zijn dat het binnen ergens klemt. Iets kapot duwen in de bak is tenzij je een hamer hebt gebruikt zo goed als uitgesloten.
Zit net door je foto's heen te bladeren en ik zie niet echt wat raars. Kan niet zien ok je plaat verkeerd zit maar dit lijkt me bijna onmogelijk. dikke gedeelte met de veren hoort aan de drukgroep kant.
Haynes geeft verder nog aan:
kabel verkeerd afgesteld
verkeerde montage drukgroep
plakken van plaat aan vliegwiel of drukgroep
Je selectorstangetjes zijn allemaal goed afgesteld.
Bak werkte wel he. Heb dat gister al gevraagd maar was al een beetje aangeschoten toen ik je belde hahaha.
Ik blijf echter toch denken aan ontkoppelingsproblemen. Vooral omdat je met motor uit wel kunt schakelen.
Dus achteruit inschakelen dan kapje van de bak. Pin van de selector 5e synchro verwijderen en 5e indrukken. (neem aan dat de blokkeerpin er weer in zit .)
Ik zou voordat je de bak verwijderd toch even proberen alle versnellingen los te maken door gewoon eens aan de hendels te trekken (dus niet via de pook) gewoon wat rare dingen/combinaties proberen. Half inleggen etc. Zou best zo kunnen zijn dat het binnen ergens klemt. Iets kapot duwen in de bak is tenzij je een hamer hebt gebruikt zo goed als uitgesloten.
Zit net door je foto's heen te bladeren en ik zie niet echt wat raars. Kan niet zien ok je plaat verkeerd zit maar dit lijkt me bijna onmogelijk. dikke gedeelte met de veren hoort aan de drukgroep kant.
Haynes geeft verder nog aan:
kabel verkeerd afgesteld
verkeerde montage drukgroep
plakken van plaat aan vliegwiel of drukgroep
Je selectorstangetjes zijn allemaal goed afgesteld.
Bak werkte wel he. Heb dat gister al gevraagd maar was al een beetje aangeschoten toen ik je belde hahaha.
Ik blijf echter toch denken aan ontkoppelingsproblemen. Vooral omdat je met motor uit wel kunt schakelen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
bak liep gewoon
de kabel kon ik met de lage drukgroep compleet opstellen tot het einde van het draad. en nu iets minder. (nu moet ik de koevoet er tussen zetten om de spanning te verminderen.
ik heb de neiging om mijn GT bak aan te passen (lees dis uitsparing erin slijpen)
de koppeling erop te schroeven die al op de 1.4 zat...
de kabel kon ik met de lage drukgroep compleet opstellen tot het einde van het draad. en nu iets minder. (nu moet ik de koevoet er tussen zetten om de spanning te verminderen.
ik heb de neiging om mijn GT bak aan te passen (lees dis uitsparing erin slijpen)
de koppeling erop te schroeven die al op de 1.4 zat...
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
deze moet ook gewoon werken. . Maar verder kan ik je ook niet helpen helaas.
Zit hem voor 99% zeker in je koppelgebeuren. Als je er niet aan uitkomt laat het dan weten. Kom ik dit weekend ff kijken. Desnoods maken we een passende oplossing .
Zit hem voor 99% zeker in je koppelgebeuren. Als je er niet aan uitkomt laat het dan weten. Kom ik dit weekend ff kijken. Desnoods maken we een passende oplossing .
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Hoera Joost maar wat oh wat was het?.
Groetjes, Henk
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl