Motor in de soep, help aub
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Motor in de soep, help aub
Hallo,
Ik heb een 1993 ax 1.4 met een groot probleem. Mijn vrouw kwam thuis en zei: goh, hij klinkt nu wel heel erg vreemd. Ik luisteren en het motortje draaide op zich soepel behalve met een ratel vanuit onder de distributiekap. Ik daar een beetje aan duwen/trekken, komen er opeens een paar kogelagerkogels tevoorschijn
Motor meteen uit natuurlijk en ik op onderzoek uit.
De bovenste distributiekap was snel verwijderd, maar de middelste krijg ik (nog) niet los. Ik heb al 3 schroeven gevonden, maar hij zit nog ergens vast. Hoe gaat ie verder los? Kan die kap er wel af als het blok nog in de auto ligt??
De riem zit wel nog op zijn plek, maar hangt er slapjes bij. Hij is denk ik nog niet gebroken, want ik kan hem er niet zo uit trekken.
En waar zouden die kogels vandaan kunnen komen. De waterpomp?
Iemand enig idee wat hier gebeurd zou kunnen zijn?
Help please....
Ik heb een 1993 ax 1.4 met een groot probleem. Mijn vrouw kwam thuis en zei: goh, hij klinkt nu wel heel erg vreemd. Ik luisteren en het motortje draaide op zich soepel behalve met een ratel vanuit onder de distributiekap. Ik daar een beetje aan duwen/trekken, komen er opeens een paar kogelagerkogels tevoorschijn
Motor meteen uit natuurlijk en ik op onderzoek uit.
De bovenste distributiekap was snel verwijderd, maar de middelste krijg ik (nog) niet los. Ik heb al 3 schroeven gevonden, maar hij zit nog ergens vast. Hoe gaat ie verder los? Kan die kap er wel af als het blok nog in de auto ligt??
De riem zit wel nog op zijn plek, maar hangt er slapjes bij. Hij is denk ik nog niet gebroken, want ik kan hem er niet zo uit trekken.
En waar zouden die kogels vandaan kunnen komen. De waterpomp?
Iemand enig idee wat hier gebeurd zou kunnen zijn?
Help please....
eyz
die kogels komen waarschijnlijk uit je spanrol.. als je een beetje geluk hebt (en de motor nog draaide toen je dit ontdekte..) is hij niet echt stuk.. als je een beetje pech hebt wel..
dat middelste kapje kan er zeker wel af als het blok er nog in zit.. hij zit alleen een beetje rottig vast..
succes!
die kogels komen waarschijnlijk uit je spanrol.. als je een beetje geluk hebt (en de motor nog draaide toen je dit ontdekte..) is hij niet echt stuk.. als je een beetje pech hebt wel..
dat middelste kapje kan er zeker wel af als het blok er nog in zit.. hij zit alleen een beetje rottig vast..
succes!
Kijk, dat klinkt iig al positiever dan wat ik zelf dacht. Oh ja, de kogeltjes hebben een diameter van 7mm.q01z wrote:eyz
die kogels komen waarschijnlijk uit je spanrol.. als je een beetje geluk hebt (en de motor nog draaide toen je dit ontdekte..) is hij niet echt stuk.. als je een beetje pech hebt wel..
dat middelste kapje kan er zeker wel af als het blok er nog in zit.. hij zit alleen een beetje rottig vast..
succes!
Iemand nog een tip voor het loshalen van de distributiekap?
Jah, in het midden van die kap, iets onder de draagbalk, zit nog een boutje.
(Als je de auto aan de rechterkant opkrikt, zodat het voorwiel naar beneden komt, kun je een plastic kapje uit de metalen plaat achter het wiel halen en daar doorheen kun je dan een dopsleutel (doppie 10) teken.
(Als je de auto aan de rechterkant opkrikt, zodat het voorwiel naar beneden komt, kun je een plastic kapje uit de metalen plaat achter het wiel halen en daar doorheen kun je dan een dopsleutel (doppie 10) teken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
dan heb je wel wat kniestukjes + verlengstukken nodig, maar dat is wel de methode jaMNM(tm) wrote:Jah, in het midden van die kap, iets onder de draagbalk, zit nog een boutje.
(Als je de auto aan de rechterkant opkrikt, zodat het voorwiel naar beneden komt, kun je een plastic kapje uit de metalen plaat achter het wiel halen en daar doorheen kun je dan een dopsleutel (doppie 10) teken.
't is allemaal een kwestie van "hoe kom ik erbij" want ze zitten met boutjes vast en die zijn gewoon bereikbaar. Goed gereedschap helpt inderdaad!q01z wrote:dan heb je wel wat kniestukjes + verlengstukken nodig, maar dat is wel de methode jaMNM(tm) wrote:Jah, in het midden van die kap, iets onder de draagbalk, zit nog een boutje.
(Als je de auto aan de rechterkant opkrikt, zodat het voorwiel naar beneden komt, kun je een plastic kapje uit de metalen plaat achter het wiel halen en daar doorheen kun je dan een dopsleutel (doppie 10) teken.
Zet er een assteun onder, verwijder het wiel en ga goed zoeken (ik ben er ook een tijdje mee bezig geweest maar alle boutjes zijn er nu wel uit).
Nou... het laatste boutje is gevonden. Wat een ellende zeg
Ik heb het uiteindelijk los gekregen met een ringsleutel met zo'n knik aan het eind. De bout loopt vrij stroef dus met de hand er verder uitdraaien lukte niet. Straks ff een ringratel halen om de bout er verder helemaal uit te draaien.
En wat betreft dat blokeergat voor het vliegwiel. Kan het zijn dat daar een afdekkapje voor zit dat vast zit met een kruiskop? Zo ja dan heb ik het denk ik gevonden, zo nee dan moet ik weer verder zoeken.
Ik heb het uiteindelijk los gekregen met een ringsleutel met zo'n knik aan het eind. De bout loopt vrij stroef dus met de hand er verder uitdraaien lukte niet. Straks ff een ringratel halen om de bout er verder helemaal uit te draaien.
En wat betreft dat blokeergat voor het vliegwiel. Kan het zijn dat daar een afdekkapje voor zit dat vast zit met een kruiskop? Zo ja dan heb ik het denk ik gevonden, zo nee dan moet ik weer verder zoeken.
Nee daar zit geen kapje voor. Tis maar een gaatje van paar milimeter. Als je voor je blok staat ongeveer te hoogte van je oliefilter en dan helemaal rechts. Je kan hem niet echt zien.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Dan ga ik nog ff verder zoeken. "kijkt" het gaatje naar links of naar rechts of naar voren? (Li/Re als je voor de auto staat en er naar toe kijkt)Mark wrote:Nee daar zit geen kapje voor. Tis maar een gaatje van paar milimeter. Als je voor je blok staat ongeveer te hoogte van je oliefilter en dan helemaal rechts. Je kan hem niet echt zien.
Ik heb net in zo'n elektronisch werkplaatshandboek gekeken en daar hebben ze het er over dat ik de BDP-sensor er uit moet halen en daar de boel moet blokeren?? Zou dat ook kunnen kloppen?
Kijk effe in dit topic over het vervangen van de distributieriem http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=19166
Lees de howto even door en op pagina 5 vind je een paar foto's waar dit blokkeergat op is aangegeven.
Lees de howto even door en op pagina 5 vind je een paar foto's waar dit blokkeergat op is aangegeven.
Oh ja, vergeten te vertellen. Die howto had ik al gelezen en uitgeprint.Bossie wrote:Kijk effe in dit topic over het vervangen van de distributieriem http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=19166
Lees de howto even door en op pagina 5 vind je een paar foto's waar dit blokkeergat op is aangegeven.
Hèhè... gevonden. Ik was de hele tijd wel al op de goeie plek aan het voelen/kijken maar telkens naast gevoeld/gekeken.
Bedankt zover voor de (mentale) steun, op naar de volgende fase.
Alweer een vraag, hoe kan ik snel en eenduiding vasttellen of ik een alu of ijzer blok heb? Er zit zoveel prut/vet/zooi op dat ik het niet met zekerheid durf te zeggen.
Bedankt zover voor de (mentale) steun, op naar de volgende fase.
Alweer een vraag, hoe kan ik snel en eenduiding vasttellen of ik een alu of ijzer blok heb? Er zit zoveel prut/vet/zooi op dat ik het niet met zekerheid durf te zeggen.
een alu blok heeft ook een tussencarter en een ijzeren blok niet. Dus alu heeft net boven het oliefilter rondom boutjes zitten zodat je het onderblok in 2en kan delen (dus niet je carter maar daarboven)
of je kijkt op je distributieriem hoeveel tandjes hij heeft. Alles met minder dan 104 tandjes is een ijzeren blok
of je kijkt op je distributieriem hoeveel tandjes hij heeft. Alles met minder dan 104 tandjes is een ijzeren blok
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Heb de nieuwe spullen in huis. Ik had op hbase gekeken en daar was de prijs 46,- en 42,- euro. Ik heb heb het nu samen voor 67 euro. Das dus een meevaller.
Hier een plaatje van oud en nieuw (topic moet toch wat plaatjes hebben )
Het is nu te warm om verder te klussen in de volle zon, dus ik ga vanavond de boel weer in elkaar puzzelen.
Hier een plaatje van oud en nieuw (topic moet toch wat plaatjes hebben )
Het is nu te warm om verder te klussen in de volle zon, dus ik ga vanavond de boel weer in elkaar puzzelen.