Binnenkort ga ik beginnen met het maken van een nieuwe hoedenplank, deze wil ik helemaal rood maken en dan in het midden het citroenlogo vrezen, daaronder dan plexiglas met neon/blacklight. Als iemand nog een leuk idee daavoor heeft is dat natuurlijk altijd welkom.
Het is de bedoeling dat onderstaande boxen erin komen.
Tip 1:
Ik heb mijn hoedenplank van 9mm multiplex gemaakt en verstevigd met vurenhouten balkjes van 30x9mm.
Dit is veel steviger als een MDF plank en ook nog lichter.
Zo heb ik mijn gehele versterker gebeuren en cd wisselaar aan de onderzijde van de hoeden plank bevestigd. Tijdens het rijden houdt de AX en hoedenplank prima, ook tijdens het betere bochten werk
Tip 2:
De AX heeft achter 2 van die randjes waar je je hoeden plank in gaat leggen, gebruik daar klitteband. zo blijft je hoedenplank stevig op zijn plek en gaat deze niet stuiteren!
Verstevigen van de hoedenplank met balkjes/plankjes is zoiezo aan te raden anders gaat ie al gauw doorhangen, en dat wil je niet. Zonder wordt zo'n double chevron in de hoedenplank ook gevaarlijk (lees: breekbaar)
Als je het af hebt, willen we natuurlijk wel een foto van het eindresultaat!
Dikke AX met 2 ton voldoet priiima!!
U staat in de file en wordt rechts ingehaald door een lifter, mag dat???
Er komt een heel frame onder, daaraan monteer ik ook de blacklihgts, Ik heb bij mijn huidige hoenplank niks eronder en die hangt inderdaad aardig door.
Ik heb mijn versterkers gemonteerd achter de achterbank, 2 x mdf plaat gestoffeerd en dan met niet al te lange parkers vast gezet. Let wel op dat je woofer kisten nog achterin passen (mijn 2 subkisten 12" passen) en dat je als je op de achterbank zit geen parkers in je rug krijgt. Het handige van deze montage is dat naast de vette look wanneer je de bankjes naar voren klapt je versterkers optimaal gekoeld worden door de buitenlucht dat door 2 open ramen naar binnen stroomt. Ik heb trouwens voor de zekerheid een temperatuursensor op mijn subsversterker gedaan, je weet maar nooit natuurlijk. Nog ??n tip, zorg dat je hoedenplank goed vast zit, dit was ik vergeten tijdens mijn testrit, met als gevolg hoedenplank met speakers op mijn versterkers..... en dat wil je niet.
Kijk ook eens op het item "hoedenplank maken" Daar heb ik een uitgebreid stuk geschreven hoe je een degelijke hoedenplank maakt.
Verder even een uitspraak te niet doen. Multiplex is niet per defenitie steviger dan MDF. Ik zelf geef de voorkeur voor het gebruik van MDF.
MDF is goed te bewerken, redelijk trillingsarm en niet duur.
Maar goed, waar je een hoedenplank van wilt maken is natuurlik ieders eigen keus.
Peanut1972 wrote:Verder even een uitspraak te niet doen. Multiplex is niet per defenitie steviger dan MDF. Ik zelf geef de voorkeur voor het gebruik van MDF. MDF is goed te bewerken, redelijk trillingsarm en niet duur.
Wordt ook gezegd dat het net zo stevig is wanneer men het verstevigd met vuren houten balkjes...
Weet niet of je inmiddels al bezig/klaar bent, maar om in te haken welke houtsoort het beste is:
Multiplex is inderdaad sterker, maar dan heb je het over treksterkte en die belasting heb je niet met een hoedenplank.
Qua buigsterkte is multiplex ook sterker dan MDF, alleen merk je dat pas bij grotere oppervlakten.
Het maakt constructie matig dus niet veel uit, beide hebben een frame nodig tegen doorzakken.
Qua geluid is er wel een duidelijk verschil, MDF resoneert duidelijk minder dan multiplex.
MDF is ook makkelijker te verwrken dan Multiplex.
Daarom is van de 2 mdf eigenlijk de betere optie ( wel voldoende dikte gebruiken).
Gr,
Les
Ben m'n 2de Waarschip ( maghonie hechthout ) aan het restauren en heb ook zelf een hoedenplank en behuizingen voor gemaakt. Verschil is heel duidelijk tussen beide!
Wie heeft in godsnaam al die mensen verteld dat je minder hard door een bocht kan dan rechtuit!!