Wat is het verschil tussen een AX First en AX Escapade
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 119
- Joined: SatJul25, 2009 10:59:48 PM
- Location: Eindhoven
Wat is het verschil tussen een AX First en AX Escapade
Wat is het verschil tussen een AX First en AX Escapade?
Kan iemand mij dit precies uitleggen, want ben van plan er een te gaan kopen.
Mischien dat jullie ook tips hebben waar ik op moet letten bij het kopen van een AX. Minpunten, pluspunten van de tweeseries of algemeen over de AX?
Sorry als ik een beetje teveel vraag, hoop wel dat ik snel een antwoord krijg over wat het verschil precies is tussen de First en de Escapade.
Mvg,
Dennis
Kan iemand mij dit precies uitleggen, want ben van plan er een te gaan kopen.
Mischien dat jullie ook tips hebben waar ik op moet letten bij het kopen van een AX. Minpunten, pluspunten van de tweeseries of algemeen over de AX?
Sorry als ik een beetje teveel vraag, hoop wel dat ik snel een antwoord krijg over wat het verschil precies is tussen de First en de Escapade.
Mvg,
Dennis
Een First is een 1.1i, uitgevoerd met een vier óf vijfbak.
De Escapade is een 1.0 met een injectiemotor.
beide zijn prima auto's, de keuze die je moet maken is afhankelijk van het gebruik.
Ik zou voor een 1.1i met vijfbak gaan, dan zijn de prettigste en handigste allround AX-jes: zuinig, vlot en goedkoop.
De Escapade is een 1.0 met een injectiemotor.
beide zijn prima auto's, de keuze die je moet maken is afhankelijk van het gebruik.
Ik zou voor een 1.1i met vijfbak gaan, dan zijn de prettigste en handigste allround AX-jes: zuinig, vlot en goedkoop.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- AX liefhebber
- Posts: 119
- Joined: SatJul25, 2009 10:59:48 PM
- Location: Eindhoven
Ondanks dat de +/50 pk van het éénliter injectieblok niet gering is in verhouding tot het vrij lage wagengewicht van 700 kg, is de combinatie met een 1.1 motor nèt even wat prettiger.
En dat merk je doorgaans in verbruik: de 1.1i heeft er nèt even wat minder moeite mee de auto + inhoud voort te trekken.
Als je moeite doet zal een 1.0i misschien iets zuiniger zijn; in praktijk doen ze eigenlijk niets voor elkaar onder.
Ik heb nog een oude 1.0 met een carburateur en die verbruikt in de stad bijna net zoveel als mijn 2-liter CX in algemeen gebruik: ongeveer 1 op 10
Op de lange baan/ snelweg is daarintegen 1 op 19-20 mogelijk met een snelheid van 110 km/u...
Als je (qua AX uiteraard) de ideale uitvoering wilt hebben neem dan een 1.1i mèt vijfbak.
En dat merk je doorgaans in verbruik: de 1.1i heeft er nèt even wat minder moeite mee de auto + inhoud voort te trekken.
Als je moeite doet zal een 1.0i misschien iets zuiniger zijn; in praktijk doen ze eigenlijk niets voor elkaar onder.
Ik heb nog een oude 1.0 met een carburateur en die verbruikt in de stad bijna net zoveel als mijn 2-liter CX in algemeen gebruik: ongeveer 1 op 10
Op de lange baan/ snelweg is daarintegen 1 op 19-20 mogelijk met een snelheid van 110 km/u...
Als je (qua AX uiteraard) de ideale uitvoering wilt hebben neem dan een 1.1i mèt vijfbak.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
1.0 carb is niet te vergelijken met de 1.0 escapade, en pascal, 1 op 10 voor de 1.0E is slecht, zelfs onze doet nog 1 op 16.
De Escapade zal een lager verbruik hebben, maar een 1.1tje doet het ook zeker niet slecht qua verbruik! Escapade zal tussen de 1 op 16 en 1 op 20 zitten en de 1.1 tussen de 1 op 14 en 1 op 18.
Klein verschil iig
Er zitten natuurlijk ook uitvoeringsverschillen in maar die weet ik niet zo.
Escapades hebben een veel leuker interieur en mooiere buiten kleuren, firsts vind ik zowel qua uiterlijk als interieur saai
Maar als de First een 5 bak heeft (Er zit een kans in dat die dat heeft) zou ik toch voor die kiezen.
4-bak is toch wel een beetje weinig..
De Escapade zal een lager verbruik hebben, maar een 1.1tje doet het ook zeker niet slecht qua verbruik! Escapade zal tussen de 1 op 16 en 1 op 20 zitten en de 1.1 tussen de 1 op 14 en 1 op 18.
Klein verschil iig
Er zitten natuurlijk ook uitvoeringsverschillen in maar die weet ik niet zo.
Escapades hebben een veel leuker interieur en mooiere buiten kleuren, firsts vind ik zowel qua uiterlijk als interieur saai
Maar als de First een 5 bak heeft (Er zit een kans in dat die dat heeft) zou ik toch voor die kiezen.
4-bak is toch wel een beetje weinig..
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX liefhebber
- Posts: 119
- Joined: SatJul25, 2009 10:59:48 PM
- Location: Eindhoven
-
- AX liefhebber
- Posts: 119
- Joined: SatJul25, 2009 10:59:48 PM
- Location: Eindhoven
Maar ze zijn wel beide even zuinig 1:17 +/- ?CitroCin wrote:Escapade heeft 4 versnellingen, sommige Firsts hebben er 5
Je maakt dan met de First met 5 versnellingen minder toeren en dat rijdt toch een stuk lekkerder
Succes met je keuze!
Als ik kon kiezen tussen een Escapade met 50dkm of een First met 130dkm? Wat moet ik dan kiezen?
Hoevveel touren maakt een 4bak in 120 en hoevveel touren maakt een 5bak met 120km per uur? (ivm met de zuinigheid)
Mvg,
Dennis
die 4 bak maakt je auto niet direct zuiniger, tenzij je met 140 over de snelweg gaat, maar dan doet ie zoiezo geen 1 op 16 of hoger meer
Als je zuinig wilt rijden moet je eigenlijk niet over de 110 gaan.
Denk zelfs dat met een 5de versnelling de auto onzuiniger word, omdat je dan harder gaat rijden en in zn 5 gas gaat geven als je wilt inhalen -> Ondertoeren -> hoger verbruik
enige voordeel van de 5de versnelling is dat je met 120 over de snelweg wat rustiger zit omdat t motortje iets minder geluid maakt e.d.
En wat betrefd je keuze:
Kijk welke AX technisch in de meest beste staat is. Denk aan koppakking, aandrijfassen, wiellagers, remmerij, banden en roest.
Baseer daar je keuze op, want als je een AX koopt die miss die 5de versnelling heeft maar van ellende uit elkaar valt heb je er nog niets aan
Een escapade is een prima ax en vaak nieuwer als de firsts. Firsts roesten vaak harder (kleur issue misschien??)
Als je zuinig wilt rijden moet je eigenlijk niet over de 110 gaan.
Denk zelfs dat met een 5de versnelling de auto onzuiniger word, omdat je dan harder gaat rijden en in zn 5 gas gaat geven als je wilt inhalen -> Ondertoeren -> hoger verbruik
enige voordeel van de 5de versnelling is dat je met 120 over de snelweg wat rustiger zit omdat t motortje iets minder geluid maakt e.d.
En wat betrefd je keuze:
Kijk welke AX technisch in de meest beste staat is. Denk aan koppakking, aandrijfassen, wiellagers, remmerij, banden en roest.
Baseer daar je keuze op, want als je een AX koopt die miss die 5de versnelling heeft maar van ellende uit elkaar valt heb je er nog niets aan
Een escapade is een prima ax en vaak nieuwer als de firsts. Firsts roesten vaak harder (kleur issue misschien??)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX liefhebber
- Posts: 119
- Joined: SatJul25, 2009 10:59:48 PM
- Location: Eindhoven
Kleur issue?grietje wrote:die 4 bak maakt je auto niet direct zuiniger, tenzij je met 140 over de snelweg gaat, maar dan doet ie zoiezo geen 1 op 16 of hoger meer
Als je zuinig wilt rijden moet je eigenlijk niet over de 110 gaan.
Denk zelfs dat met een 5de versnelling de auto onzuiniger word, omdat je dan harder gaat rijden en in zn 5 gas gaat geven als je wilt inhalen -> Ondertoeren -> hoger verbruik
enige voordeel van de 5de versnelling is dat je met 120 over de snelweg wat rustiger zit omdat t motortje iets minder geluid maakt e.d.
En wat betrefd je keuze:
Kijk welke AX technisch in de meest beste staat is. Denk aan koppakking, aandrijfassen, wiellagers, remmerij, banden en roest.
Baseer daar je keuze op, want als je een AX koopt die miss die 5de versnelling heeft maar van ellende uit elkaar valt heb je er nog niets aan
Een escapade is een prima AX en vaak nieuwer als de firsts. Firsts roesten vaak harder (kleur issue misschien??)
Wat zijn de tourentallen bij 120km/h?
Mvg,
Dennis
Ik heb geen idee wat de toerentallen zijn,
Heb zelfs een keer begrepen dat een 4 bak een veel langere 2 heeft en dat is in de stad wel zeer fijn, en daarbij zou de 4 ook bijna overeen komen met de 5 van een 5 bak, dus uiteindelijk maakt het misschien niet zoveel uit.
TGS en diesel hebben veel langere 5 dus veel minder toeren bij 120.
En kleur issue, de meeste first kleuren (donkergroen en donkerblauw en atraciet) zijn enorm roest gevoelig. Waarsch dure lak geweest waardoor ze maar een enkele laag konden financieren.
Heb zelfs een keer begrepen dat een 4 bak een veel langere 2 heeft en dat is in de stad wel zeer fijn, en daarbij zou de 4 ook bijna overeen komen met de 5 van een 5 bak, dus uiteindelijk maakt het misschien niet zoveel uit.
TGS en diesel hebben veel langere 5 dus veel minder toeren bij 120.
En kleur issue, de meeste first kleuren (donkergroen en donkerblauw en atraciet) zijn enorm roest gevoelig. Waarsch dure lak geweest waardoor ze maar een enkele laag konden financieren.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX liefhebber
- Posts: 119
- Joined: SatJul25, 2009 10:59:48 PM
- Location: Eindhoven
Op veel foto's van een witte AX zie ik dat de bumpers beetje licht grijs zijn? Kan ik dit ook weer wit maken? En hoe?grietje wrote:Ik heb geen idee wat de toerentallen zijn,
Heb zelfs een keer begrepen dat een 4 bak een veel langere 2 heeft en dat is in de stad wel zeer fijn, en daarbij zou de 4 ook bijna overeen komen met de 5 van een 5 bak, dus uiteindelijk maakt het misschien niet zoveel uit.
TGS en diesel hebben veel langere 5 dus veel minder toeren bij 120.
En kleur issue, de meeste first kleuren (donkergroen en donkerblauw en atraciet) zijn enorm roest gevoelig. Waarsch dure lak geweest waardoor ze maar een enkele laag konden financieren.
Mvg,
Dennis
Lieve schat: Hengelo is meer stilstaan dan rijden, zoals in elke grote stad.grietje wrote:pascal, 1 op 10 voor de 1.0E is slecht, zelfs onze doet nog 1 op 16.
Efkes op en neer naar de C1000 of Gamma is ongeveer 3 kilometer, 'Pino' draait zelfs bij thuiskomen nog op de choke...
Als jij me een auto kan noemen die bij dít gebruik beter draait dan 1 op 10....
M'n vrouw d'r 1.4 ZX (en da's een i) loopt ook ongeveer 1 op 10 tijdens woon-werken: ze werkt 7 kilometer verderop, tegen de tijd dat ze aankomt is de temperatuurmeter nauwelijks van z'n plek gekomen.
M'n CX doet bij hetzelfde gebruik ongeveer 1 op 6 à 7....
in dat oogpunt beschouwd vind ik een 1 op 10 voor een 22 jaar oud hand-choke carburateur eenlitertje niet slecht.
Bovendien doet ze daarintegen ruim 1 op 18 op de lange baan, dus je hoort mij niet klagen
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- AX liefhebber
- Posts: 119
- Joined: SatJul25, 2009 10:59:48 PM
- Location: Eindhoven
Dan zou ik persoonlijk liever kijken voor een 1.1 of zelfs 1.4 met 5 bak.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX liefhebber
- Posts: 119
- Joined: SatJul25, 2009 10:59:48 PM
- Location: Eindhoven