Compressie verhogen, wat komt er zoal bij kijken?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Compressie verhogen, wat komt er zoal bij kijken?
Hey mensen,
M'n blokje is binnenkort toe aan een nieuwe koppakking en zo zat ik te denken, als ik dan toch bezig ben, zou ik dan niet de compressie kunnen verhogen?
Er zijn uiteraard dunnere pakkingen te verkrijgen en je kunt wat van je kop afslijpen. Maar vanaf waar zitten de risico's?
Zijn er ook mensen die dit al eens gedaan hebben?
Alle hulp/info is welkom!
Gr. Jochum
M'n blokje is binnenkort toe aan een nieuwe koppakking en zo zat ik te denken, als ik dan toch bezig ben, zou ik dan niet de compressie kunnen verhogen?
Er zijn uiteraard dunnere pakkingen te verkrijgen en je kunt wat van je kop afslijpen. Maar vanaf waar zitten de risico's?
Zijn er ook mensen die dit al eens gedaan hebben?
Alle hulp/info is welkom!
Gr. Jochum
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.
Er is een formule om te berekenen hoeveel je van de kop af moet halen om op de juiste compressie te komen. Staat ergens op internet weet alleen niet meer waar. Het was iets als de inhoud van de cilinder delen door de huidige compressieverhouding Dan heb je de inhoud boven de zuigers. als je die kleiner maakt dan stijgt je compressieverhouding. Die mag geloof ik niet hoger zijn dan 1 op 10 geloof ik wil je er nog fatsoenlijk mee kunnen rijden.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Owja, schieten me nu ook wat meer vragen te binnen.
- Zijn er ook mensen hier die weten waar je snellere nokkenassen, en verstelbare nokkenastandwielen kan krijgen?
- Hoe zit het met de lagers, moeten daar anderen voor komen, of zijn deze lagers ook nog bij de gti of 1600 blok gebruikt?
- Alleen de compressie verhogen geeft in principe niet zo heel erg veel winst of wel? Je moet toch ook wat met de kleptiming en dergelijk gaan spelen dan?
- Hoe zit het met het pingelen?
- Zijn er ook mensen hier die weten waar je snellere nokkenassen, en verstelbare nokkenastandwielen kan krijgen?
- Hoe zit het met de lagers, moeten daar anderen voor komen, of zijn deze lagers ook nog bij de gti of 1600 blok gebruikt?
- Alleen de compressie verhogen geeft in principe niet zo heel erg veel winst of wel? Je moet toch ook wat met de kleptiming en dergelijk gaan spelen dan?
- Hoe zit het met het pingelen?
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.
Jooch wrote:Owja, schieten me nu ook wat meer vragen te binnen.
- Zijn er ook mensen hier die weten waar je snellere nokkenassen, en verstelbare nokkenastandwielen kan krijgen?
- Hoe zit het met de lagers, moeten daar anderen voor komen, of zijn deze lagers ook nog bij de gti of 1600 blok gebruikt?
- Alleen de compressie verhogen geeft in principe niet zo heel erg veel winst of wel? Je moet toch ook wat met de kleptiming en dergelijk gaan spelen dan?
- Hoe zit het met het pingelen?
www.biesheuvel.nl voor motortuning
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
compressie van een GTI is 1 op 9,8 van een 1.1 1 op 9,5 ik denk dat als je op 1 op 10,1 gaat ofzo dat je dan wel veilig zit. Pingellen voorkom je voornamelijk door je compressie niet te veel te verhogen. Doe je dat wel dan zit je vaast aan euro 98 of een dikkere koppakking
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
verwacht niet dat de eerste de beste draaier even een snelle nokkeas voor je maakt. Zo'n ding is nogal precies qua ontwerp. Weet niet hoe je daar aan wil komen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Sander wrote:verwacht niet dat de eerste de beste draaier even een snelle nokkeas voor je maakt. Zo'n ding is nogal precies qua ontwerp. Weet niet hoe je daar aan wil komen.
Ongetwijfeld dat je dan wel een plan moet meenemen cq ontwerp, das wel aardig pittig ja.
Zou ik eerst een een CAD modelletje moeten maken van de originele denk ik, en die dan aanpassen.
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.
peter wrote:Jooch wrote:Mischien es kijken wat een nokkenenas mag kosten bij een metaaldraaier.
mischien krijg je korting als je er 2 neemt.....ik wil (voor een redelijke prijs) ook wel 1!
hoeveel vermogenswinst kun je eigenlijk verwachten van zo'n "snelle" nokkenas?
Alleen met een snelle nokkes as waarschijnlijk niet erg veel, je hebt eerder kans dat je motor meer gaat drinken

Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.
Sander wrote:compressie van een GTI is 1 op 9,8 van een 1.1 1 op 9,5 ik denk dat als je op 1 op 10,1 gaat ofzo dat je dan wel veilig zit. Pingellen voorkom je voornamelijk door je compressie niet te veel te verhogen. Doe je dat wel dan zit je vaast aan euro 98 of een dikkere koppakking
Ik ken overigens wel een metaalbewerker die een computer gestuurde snij machine (hoe je dat ook mag noemen) heeft.
Als ik die pakking nou uit teken in CAD, dan zou ik hem van koper kunnen maken das waarschijnlijk niet eens zoveel duurder als een originele!
Maar dan moet ik wel even een oude pakking hebben ofzo om op te meten, iemand nog een te leen?
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.
Jooch wrote:Sander wrote:compressie van een GTI is 1 op 9,8 van een 1.1 1 op 9,5 ik denk dat als je op 1 op 10,1 gaat ofzo dat je dan wel veilig zit. Pingellen voorkom je voornamelijk door je compressie niet te veel te verhogen. Doe je dat wel dan zit je vaast aan euro 98 of een dikkere koppakking
Ik ken overigens wel een metaalbewerker die een computer gestuurde snij machine (hoe je dat ook mag noemen) heeft.
Als ik die pakking nou uit teken in CAD, dan zou ik hem van koper kunnen maken das waarschijnlijk niet eens zoveel duurder als een originele!
Maar dan moet ik wel even een oude pakking hebben ofzo om op te meten, iemand nog een te leen?
uhmm wij blijken te vergeten dat een nokkenas gemiddelt zo'n 4000 keer per minuut rondgaat en dat je dus dat ding van speciaal harde metalen dient te bouwen.. Zulke harde metalen dat daardoor ook voor jouw de prijs nit leuk meer word. zelf moet je niet gaan braaien . Daarnaast is de noklift en openings/sluithoek id nogal specifiek en die zul je alleen goed krijgen door veel ontwerpen te proberen. Ik ben bang dat jij eerder een hele hoop vermogensverlies gaat lijden dan ook maar een sec sneler te zijn.. ow en daarnaast stukjes nokkenas die tussen de kleppen vastslaan geven hele leuke ronde openingen in je zuigers. Wat betreft het vermogen. Dat ligt helemaal dus aan de lift en draaihoeken. je kan kiezen voor meer koppel of vermogen en alles daar tussen in.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
denny wrote:uhmm wij blijken te vergeten dat een nokkenas gemiddelt zo'n 4000 keer per minuut rondgaat en dat je dus dat ding van speciaal harde metalen dient te bouwen...

Ik heb overigens nog wel op een ander forum goede klep timing e.d gekregen, dus het ontwerp zou nog niet eens zo moeilijk zijn.
Edit: aargh typo's

Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.
denny wrote:bla bla bla...
Wat betreft het vermogen. Dat ligt helemaal dus aan de lift en draaihoeken. je kan kiezen voor meer koppel of vermogen en alles daar tussen in.
Ik zat me net wat te bedenken. Wanneer je een dunnere koppakking gebruikt of je kop laat slijpen, dan heb je toch ook al een verlate kleptiming of niet?
Zou die in je voordeel kunnen werken of juist het tegenovergestelde?
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.