Hallo allemaal!
Ik heb zaterdag mijn Citroën AX opgehaald. Het is een 1.1 Volcane uit 1995 geworden. Met de proefrit reed ie nog goed. Trilde alleen wel een beetje. Een latere zorg.
Gisteren reed ik ermee naar mijn stage en hij begon erg in te houden. Gas geven had geen zin en er kwam amper snelheid in. Toch maar even doorgereden en ik merkte dat wanneer ik rustig gaf was wel snelheid kon maken. Op de snelweg was 120 haalbaar maar duurde ff. Gaf ik (bijna) plankgas dan hield hij in.
Toen ik stil stond voor het stoplicht, liep overigens goed stationair, gaf ik plank gas met de koppeling in en hij deed helemaal niks. Beetje pruttelen op 1200 tp/m.
De terug weg ging goed. Alleen kwam hij moeilijk op gang. Weer erg in te houden en af te slaan maar dat ging over. 40 kilometer snelweg en geen centje pijn. Maar ik was weer bijna thuis en hij begon weer in te houden.
Vanochtend een behoorlijk ochtend humeurtje maar op de snelweg deed ie het weer goed. Toch ff langs de Citroën dealer getuft en die gaf aan dat het gasklephuis vervangen moet worden. Even langs de sloop en de andere erop schroeven. Het was een bekend probleem. Dus is de kans dat deze ook niet goed is, is toch wel aanwezig.
Vandaag op de terugweg weer een moeilijk begin maar dat ging over. En verder goed gedaan. Mij valt wel op dat ie in de stad, wel optrekken en remmen het euvel wel bevorderd.
Nou is mijn vraag, is het gasklephuis de boosdoener of zijn er nog meer mogelijkheden. Sensor voor de temperatuur ofzo?
Mocht het toch de gasklephuis zijn, waar is een goed adres waar ik een goed gasklephuis kan halen? Ik zit op kamers in Bilthoven en mijn ouders wonen in Doetinchem. Hij heeft net een nieuwe APK dus dan zal normaal gesproken de CO waarde ook goed zijn.
Ik heb al op het forum wat oplossingen gezien, maar ik heb een idee dat ik een mengelmoesje heb.
Het AX'je rijd verders lekker alleen dat inhouden is tch wel lastig en gevaarlijk als ik een kruispnt over wel steken!
Ik hoop dat jullie mij ietsje verder kunnen helpen!
Groeten,
Ernst-Jan
Update!
Het probleem is uit de wereld. Het was een combinatie van een vieze gasklephuis en twee draden die massa maakten. Hoort ook niet. Daarnaast heeft ie preventief nieuwe bougies, luchtfilter en brandstoffilter gekregen. Loopt goed, trekt goed en hij loopt redelijk vlot richting de 160. Ik heb 170 al op het klokkie gehad.
Nu bokt ie alleen als ie nog koud is. Na 500 meter rijden is het over. Wel moet ik soms twee keer starten.
Als ik van de snelweg afkom en ik sta voor het stoplicht dan loopt ie hoog stationair (1300 tp/m) om na ongeveer 5 seconden goed af te regelen. Ik kan er goed meeleven en ik zie het wel nog aan of het nog veranderd. Tot nu toe ben ik tevreden! In ieder geval bedankt voor de reacties!
Groeten,
Ernst-Jan
Inhouden, Koud en warm!
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Inhouden, Koud en warm!
Last edited by Carbest on SatAug08, 2009 5:04:18 PM, edited 1 time in total.
Mwa, "bekend probleem" vind ik persoonlijk een nogal overdreven opmerking. Want wanneer is iets een 'bekend probleem' ?
Als ik een bepaald probleem 1x eerder heb meegemaakt, is het voor mij ook een bekend probleem, maar dat wil helemaal niet zeggen dat het dan ook maar meteen een vaak voorkomend probleem is.
M'goe, een AX 1.1i Volcane heeft een Magneti Marelli injectie-systeem en daar wil het wel eens bij voorkomen dat de stationair-stappenmotor het bypass-kanaal in het gasklephuis niet goed meer afsluit door vervuiling.
Maar daarvan gaat 'ie ook hoger stationair lopen en komt 'ie (meestal) niet door de CO-meting (te hoog).
Desondanks is een grote reinigingsbeurt van het gehele injectiehuis een zinvol plan. Kijk even in dit topic voor een How-To beschrijving over hoe je dat kunt doen.
Als ik een bepaald probleem 1x eerder heb meegemaakt, is het voor mij ook een bekend probleem, maar dat wil helemaal niet zeggen dat het dan ook maar meteen een vaak voorkomend probleem is.
M'goe, een AX 1.1i Volcane heeft een Magneti Marelli injectie-systeem en daar wil het wel eens bij voorkomen dat de stationair-stappenmotor het bypass-kanaal in het gasklephuis niet goed meer afsluit door vervuiling.
Maar daarvan gaat 'ie ook hoger stationair lopen en komt 'ie (meestal) niet door de CO-meting (te hoog).
Desondanks is een grote reinigingsbeurt van het gehele injectiehuis een zinvol plan. Kijk even in dit topic voor een How-To beschrijving over hoe je dat kunt doen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ik zou bijna denken aan de kabelboom van de motor dat deze ergens beschadigd is. Omdat je er voornamelijk last van hebt bij het optrekken en remmen. Het zou kunnen dat je kabelboom ergens ligt te bewegen en een sluiting maakt via het carrosserie.
Maar ik zou ook eerst je Brandstoffilter, Bougie's (misschien je bougiekabels) vervangen en je injectiehuis reinigen en injectiecleaner gebruiken. (Kijk voor meer info even in de HOWTO en de Technische FAQ) Voordat je meteen je injectiehuis gaat vervangen
Maar ik zou ook eerst je Brandstoffilter, Bougie's (misschien je bougiekabels) vervangen en je injectiehuis reinigen en injectiecleaner gebruiken. (Kijk voor meer info even in de HOWTO en de Technische FAQ) Voordat je meteen je injectiehuis gaat vervangen
Ik ben het met de rest eens.. Injectie huis schoonmaken, bougies vervangen, brandstoffilter.. Dat kost bij elkaar niet zoveel
En dan uitlezen, wie weet komt er wel een sensor storing uit. Dat kan je thuis zelf doen met 2 draadjes.
En dan uitlezen, wie weet komt er wel een sensor storing uit. Dat kan je thuis zelf doen met 2 draadjes.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).