rode plaisir ZR-77-KF r'dam tot aan gouda

Plaats hier alle gespotte AX 'jes en overige aanverwante zaken.

Moderator: webmasters

Post Reply
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur

rode plaisir ZR-77-KF r'dam tot aan gouda

Post by Elsje »

leuk gezwaaid, 3 woorden gewisseld in een stukje langzaam rijden en snel een flyer bij het stoplicht :-)

tot de volgende keer!
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

RoAX
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Re: rode plaisir ZR-77-KF r'dam tot aan gouda

Post by RoAX »

Elsje wrote:leuk gezwaaid, 3 woorden gewisseld in een stukje langzaam rijden en snel een flyer bij het stoplicht :-)

tot de volgende keer!
Stel je voor dat je op een normale werkdag rustig naar je werk rijdt en er een rode AX met roze spiegels/velgen met daarin een enthousiaste dame er in voorbij komt! Moest wel even glimlachen toen ik de auto zag. Op de een of andere manier is er toch een samenhorigheidsgevoel.

Bedankt voor de flyer ;-). Ik weet zeker dat ik de technische info op de site kan gebruiken om de koeling van AX te repareren.

Tot in de file op de A16/A20.

Rogier
Eet nooit gele sneeuw!

Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Elsje »

welkom rogier
wat heb je voor problemen dan?
of ben ik nu te voorbarig en kan ik dat elders in een post lezen...

ciao!
groet,
elsje

RoAX
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by RoAX »

Je bent niet voorbarig, mogelijk dat ik later nog een topic open om eens de opinie van AX-kenners te peilen. Ik heb de zoek functie ook al een paar keer gebruikt om wat van de problemen van anderen te doorgronden en te kijken om iets overeenkomstig te vinden.

Mijn probleem is dat ik mijn koelsysteem niet vertrouw. Dit komt doordat de vorige eigenaar een keer zonder kvs is komen te staan en de motor was schade heeft opgelopen. Sindsdien verbruikt de AX kvs en moet ik hem een keer per twee/drie dagen aanvullen. Ik heb het dan over een paar CC per keer, omdat hij onder het vaste peil komt. Dit in combinatie met het feit dat ik een van de slangen (die begon te zweten en zag er verweerd uit) heb moeten vervangen door een andere custom slang. Dit samen met de stoomvorming op mijn motorkap bij motregen in files, er zit geen isolatie onder mijn motorkap, en een enigzins slechte geur, wat afzetting(bruinig) aan de onderkant van de kvs dop van mijn reservoir, maakt dat ik mijn AX lief heb voor iedere dag dat hij me nog naar mijn werk brengt.

Mijn opties zijn natuurlijk redelijk uitgebreid. Ik zou mijn kvs kunnen verversen om te zien of er erg veel vervuiling is. Dan nieuwe kvs er in en goed ontluchten op alle punten. Ik zou daarnaast mijn auto stationair kunnen laten draaien om te zien of de motorventilator aan slaat of deze doorverbinden zodat hij constant draait. Ik kan de thermostaat er uit halen en even visueel controleren en testen in warm/kokend water. Uiteraard kan ik alle punten van het koelsysteem controleren op zweetplekken.

Als dit allemaal niets oplevert, dan ben ik bang dat ik toch moet denken aan een motorisch probleem waarbij langzaam kvs wordt gebruikt. Dit wordt voorlopig tegengesproken doordat de uitstoot van mijn AX er nog goed uit ziet.

Al met al kan ik nog veel doen om me te verzekeren dat er niets ernstigs is. Een dagje sleutelen is dus zeker de moeite waard! :-)

Dus voordat ik mijn problemen hier post, zal ik eerst zelf het een en ander moeten doen!

Tot in de file richting Gouda! (Ik werk in Waddinxveen)

Rogier
Eet nooit gele sneeuw!

Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Elsje »

zo te zien heb je opties en plannen genoeg.
goed zo!

de luie persoon kan evt. beginnen met een flesje leak-stop oid erin te gooien, wie weet was het gewoon een klein lekje wat te dichten valt..

(Je weet neem ik aan wel dat je niet al te super vol moet willen vullen omdat ie dan bij uitzetten het overtollige er toch weer uit gooit?
ik kan ook nog zo diep in het reservoir kijken dat ik de kvs kan zien zitten hoor... maar dat terzijde)

succes :-)

tot de volgende keer (om toch de schijn van 'on topic' te wekken ;-) )

je hebt rio misschien ook wel eens zien rijden?
groet,
elsje

RoAX
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by RoAX »

Het ligt er aan klein beetje aan in wat voor AX het is. Ik zag vanochtend een redelijke 'originele' rode AX rijden, toen ik op de motor zat. Het was alleen op een andere rijbaan, die toevallig van mij af ging.

Als je overigens een groene kawasaki met een zwart wit geblokte vlag voorbij ziet schuiven, dan ben ik dat.

Ik zal eens kijken voor die leakstop. Pas geleden heeft mijn AX een beurt gehad waarin eigenlijk alles al nagekeken is. Heb je aanraders wat betreft het merk of soort?
Eet nooit gele sneeuw!

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

LEAKSTOP IS TROEP.
kun je beter lekkage opzoeken, en nieuw onderdeel erin steken, nieuwe slang of radiateur.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

RoAX wrote: Mijn probleem is dat ik mijn koelsysteem niet vertrouw. Dit komt doordat de vorige eigenaar een keer zonder kvs is komen te staan en de motor was schade heeft opgelopen. Sindsdien verbruikt de AX kvs en moet ik hem een keer per twee/drie dagen aanvullen. Ik heb het dan over een paar CC per keer, omdat hij onder het vaste peil komt.
Tot hoever vul je deze dan bij? Het peil is correct als deze tot net over de helft van de vulbuis zit (net voorbij de sensor die daar zit)

Dit samen met de stoomvorming op mijn motorkap bij motregen in files, er zit geen isolatie onder mijn motorkap
Dat is niet zo erg hoor, dat hebben alle AXen. Zon motor, zeker in file komt een hoop warmte vanaf en met weinig regen verdampt dat meteen op je motorkap.
enigzins slechte geur
In de auto of onder de motorkap, of de olie?
wat afzetting(bruinig) aan de onderkant van de kvs dop van mijn reservoir
Is dit van die mayonaise achtige smurrie, of meer soort roestwater afzet?
De mayo smurrie duidt er op dat er olie in je water systeem zit.
zou daarnaast mijn auto stationair kunnen laten draaien om te zien of de motorventilator aan slaat
Dat zou je idd zoiezo ff moeten doen! Let wel, het kan lang duren voordat deze een keer aanslaat.
of deze doorverbinden zodat hij constant draait
Dat zou ik niet doen, als deze constant draait komt de motor ook niet lekker op temperatuur. Liever ontdekken waarom die eventueel niet aanslaat, maar ook dit denk ik eerlijk gezegt niet dat het probleem is.
Ik kan de thermostaat er uit halen en even visueel controleren en testen in warm/kokend water.
Deze gaat wel open, anders was de auto in file wel oververhit geweest. Maar nu kan testen geen kwaad, alleen de thermostaat dient bij precies 89 graden volledig te openen. Met kokend water zit je op 100 graden, wat dus al veelste laat is. Een nieuwe thermostaat kost maar 10 euro, liever meteen vervangen als hij verdenkt word.
Als dit allemaal niets oplevert, dan ben ik bang dat ik toch moet denken aan een motorisch probleem waarbij langzaam kvs wordt gebruikt. Dit wordt voorlopig tegengesproken doordat de uitstoot van mijn AX er nog goed uit ziet.
Onder motorisch probleem versta je denk ik het koppakking verhaal ;) haha. Dit hoeft niet meteen te betekenen dat je AX witte rook moet produceren. De koppakking kan ook naar buiten lekken (dan gooit hij de olie bij je dynamo naar beneden en verbruikt hij olie) of van olie circulatie naar koelsysteem. Dan krijg je olie in je water (en/of andersom) en de wel bekende mayonaise onder de vuldop(pen).

Het kan ook zijn dat er inderdaad ergens een lek/zweet plek zit. Dan raak je de KVS ook kwijt, maar word hij tijdens het rijden niet te heet en alles lijkt naar behoren te werken.
Mede door de 'vieze geur' die je noemt zou ik de kachelradiator gaan verdenken.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Emel
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Emel »

DuFF wrote:LEAKSTOP IS TROEP.
kun je beter lekkage opzoeken, en nieuw onderdeel erin steken, nieuwe slang of radiateur.
correctie het werkte bij mij prima :)

je moet het wel goed gebruiken ;)
Electra is drama!

Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Elsje »

haha, wie gaat dit onderwerp verplaatsen?
:-)

ik heb een paars flesje leakstop gebruikt. Werkte prima, alleen had ik dat niet door dus ik heb de kachelradiateur toch vervangen. Die bleek toen in een plas kvs te drijven, vandaar dat het leek of ie nog lekte.

(volgens mij is er nog een foto van dat de kvs uit de voetverwarming komt gelopen als een koffiezetapparaat ;-) )

als ie oververhit is geweest kun je aan koppakking denken maar dat hoeft inderdaad niet perse, wat grietje al zegt.
Grietje weet (bijna) overal het antwoord op :-)
groet,
elsje

RoAX
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by RoAX »

Het is een tijdje geweest dat er een vrije scherpe lucht uit de verwarming kwam na een stuk snelweg te hebben gereden. Dit nam ik na twee dagen niet meer waar en ik zocht er niet veel achter, omdat het maar korte tijd slecht rook.

Ik zal van het weekend eens in mijn dashboard kruipen en er een zaklamp op richten. Misschiendat ik zweetplekken of een kleine lekkage kan vinden.

Leuk om te zien dat jullie allemaal reageren en zaken aandragen om het op te lossen.

Bedankt! :-)
Eet nooit gele sneeuw!

Post Reply