raoel wrote:1. Als ik het goed heb is de pot aan het einde de katalysator?
de katalysator is het eerste wat je tegenkomt na de downpipe, helemaal achteraan zit de einddemper
raoel wrote:2. Ter hoogte van de koppelingsstang zit nog een verdikking.. dit is de demper?
Dat is dus juist de kat
raoel wrote:3. verder is er een downpipe, komt van de motor dmv spruitstuk en dan een klein stukje richting 1e verdikking (demper). Dan een middenstuk, en dan aan het eind de kat. Heb ik de woorden zo goed?
zie vraag 1 en 2
voor de volledige volgorde: motor -> uitlaatspruistuk -> downpipe -> katalysator -> tussenpijp/uitlaatpijp/middenpijp (of hoe je em ook maar wilt noemen) -> einddemper
raoel wrote:4. Dat zwarte deel, heel veel roet. Kan dat de katalysator zijn, of kan ik de oorzaak ook ergens anders zoeken? Katalysator ziet er als nieuw uit, maar aan de buitenkant zie je niks.
de einddemper ziet er inderdaad nog mooi uit maar kan even goed van binnenuit door vocht doorrotten, dat zou dan op het onderste punt zijn maar daar kan ik op de foto zo gauw niets van ontdekken. tussen de einddemper en de middenpijp hoort een klem te zitten, als ik goed kijk dan zie ik daar niets zitten, kan dus zijn dat hier uitlaatgassen ontsnappen. Dat zou ook de roet op die plaats verklaren.
raoel wrote:5. Volgens mij kan je aan een kat niet zien of er wat mee is. Check?
zien niet, merken wel. Als je duidelijk vermogensverlies hebt kan het zomaar zo zijn dat de katalysator vol zit waardoor de uitlaatgassen niet goed kunenen doorstromen naar buiten toe.
raoel wrote:6. tussen demper en middendeel zit een klem. Na klem eraf bleek dat demper en middendeel aan elkaar gelast zijn. Is dat standaard?
Dat hoort niet maar wordt wel vaker gedaan voor een betere afdichting.
raoel wrote:7. Als ik stil sta voor het stoplicht kan ik beter een raampje opdraaien, het stinkt naar uitlaatgassen of benzine, weet niet precies. Is de demper lek?
Wat is je gemiddelde verbruik? het zou zomaar zo kunnen zijn dat hij er ergens brandstof uitspuugt, je zal niet de eerste zijn met een lekke dampretouslang. Gaan meeste verrot aan de buitenzijde van de auto. Even zoeken in de wielkast rechtsachter daar zit een dun slangetje aan de vulbuis. als deze erg poreus is dan kan het zijn dat er brandstof uit gegooid wordt, dit zou over moeten zijn als de tank minder dan half vol is. Dat je uitlaatgassen ruikt zou inderdaad een lek kunnen zijn in het uitlaatsysteem. Even met een koude motor de motor starten en er ondergaan liggen en voelen of je ergens lucht voelt ontsnappen. Let wel, de uitlaat is erg snel warm!
raoel wrote:8. Voor zover ik met zoekfunctie heb kunnen vinden, type 1 uitlaat is compatibel met type 2?
Voor zovel ik me meen te herinneren zal er alleen verschil in diameter en had dat verder niets te maken met voor of na de generatiewissel.
Het zal voor de rest vast nog wel aangevuld/verbeterd worden maar je hebt vast een begin
