brandstof aanvoer vraagje

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
RichardB
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

brandstof aanvoer vraagje

Post by RichardB »

goedendag,

mijn AX loopt erg slecht (nauwelijks) stationair,bij het zoeken naar de oorzaak zie ik dat brandstofleiding helemaal droog is,ook bij het starten komt daar geen benzine uit :?
toch loopt de motor wel omdat ie kennelijk z'n benzine via de retourleiding aanzuigt,wat is hier aan de hand??? de brandstofpomp in de tank is vervangen maar dit was het probreem niet...
wie weet wat dit kan zijn?
ik hoor het graag mijn dank is groot!

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Hoi Richard,

Krijgt de brandstofpomp wel stroom?
Als je de AX op contact zet zou je de pomp al moeten horen. Om te testen zou je even een direct draadje vanaf de plus van de accu op de pomp kunnen aansluiten.
Wel stroom, maar geen peut kan ook veroorzaakt worden door een verstopt brandstoffilter. Met uitzondering van de hele ouwe AX'jes hangt deze aan de onderkant, onder de achterdeur aan bestuurderskant. Een zilvergrijs busje.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Re: brandstof aanvoer vraagje

Post by Pascal »

RichardB wrote: toch loopt de motor wel omdat ie kennelijk z'n benzine via de retourleiding aanzuigt,wat is hier aan de hand??? de brandstofpomp in de tank is vervangen maar dit was het probreem niet...
Stomme vraag, maar hebben ze leidingen verwisseld?
Via retour brandstof aanzuigen...?
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Inderdaad, pascal heeft een punt, hij kan onmogelijk benzine via zijn retour 'aanzuigen' aangezien er niets in je injectie huis zuigt! (neem aan dat het een injectie is, geen carb..)

Draai voor de gein die aansluitingen op je brandstof pomp es om...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

RichardB
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by RichardB »

hartelijk dank voor de reacties,de pomp werkt prima en is goed hoorbaar bij het testen ervan.
de slangen op de pomp zelf verwisselen was geen succes,hiermee start hij helemaal niet.

Image

op het plaatje hierboven zie ik dat 1 de aanvoer is,als ik deze slang loshaal komt daar inderdaad benzine uit.
vreemd is dat de slang die volgens het boekje voor de aanvoer zorgt (waar ook dat kleine filtertje tussen zit) kurkdroog blijft,deze zit op nu,nummer 3 aangesloten :|
dus inderdaad dat van de verwisselde slangen op de pomp lijkt het meest logies maar als ik ze verander start ie dus niet meer... :(

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Pascal »

Als het goed is kijken we niet tegen een brandstofpomp, maar tegen het injectiehuis aan....een baggervet injectiehuis wel te verstaan..

1) aanvoer vanaf brandstofpomp/ tank,
2) retour naar tank,
3) aansluiting 'purge valve'.

Begin er eens mee het ding schoon te maken, ook de stappenmotor (aansluiting aan de zijkant) en de injector (kapje bovenin).
Ding is gewoon gigantisch versmeerd...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

RichardB
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by RichardB »

even ter verduidelijking,bovenstaande afbeelding komt rechtstreeks uit de how to op dit forum,de mijne is zo vies niet.

het probleem blijft dat de aanvoerleiding niet volgepompt wordt maar een andere die wel op de aanvoer aansluiting van het injectiehuis zit,dus het is nogal verwarrend allemaal.. wie kan vertellen wat hier verkeerd zit??

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Pascal »

Nogmaals: alleen (1) is de aanvoer vanuit de tank/ pomp.

Als er uit een andere slang (die op 2) benzine komt, hoort deze slang op (1) gedrukt te worden.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

leon
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

ax houd er mee op onder het rijden

Post by leon »

even een recactie op het bericht van rio97 over het benzinefilter aan de bestuurderskant - achterdeur onder de auto , je zei iets over " alleen bij hele oude auto's" eeeeeeh hoe oud eigenlijk ??? , ik heb sinds kort een probleem dat mijn AX 1.4I TGS E2 van "94 er af en toe mee ophoud onder het rijden , 2 weken geleden flikte die dat al , en vanavond alweer !!! grrrrr , hij sputterd dan ineens en dan einde verhaal , en dan laat je m tussen de 5 en 10 minuten staan , dan starten , en dan doet ie het weer , benzine zit er zat in , dat lijkt me het probleem niet , maar zou er roest in de tank kunnen zitten ??? , bij de tankopening zit roest rondom , en het zou maar zo kunnen wezen dat er iets in de tank terecht is gekomen ? , trouwens , de benzinepomp hoor ik ook niet lopen als ik m op contact zet , maar die heb ik nog nooit horen lopen sinds ik de auto heb ( al 5 jaar ) was altijd starten en lopen , of is dat ding zo fluisterstil ?

groeten leon
Citroën AX 1.4I TGS E2

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

De enige AXen die het filter niet onder de auto hebben zijn Carburateurtjes, en deze zijn na '88 niet meer geleverd ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

leon
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by leon »

dankjewel grietje , das in ieder geval al 1 vraag van mij beantwoord , er moet dus inderdaad een benzinefilter onder mijn auto zitten...........

nou de rest van mijn vragen nog , haha

thanks ! groeten leon
Citroën AX 1.4I TGS E2

leon
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by leon »

trouwens , waar zit die benzinepomp eigenlijk ??? moet ik de hele achterbank of kofferbak slopen om erbij te kunnen komen , of is ie van onder de auto bereikbaar ??? ( laten we het hopen , ik heb ervaring met ander merk auto , waarbij de hele achterbank eruit moest )

groeten leon
Citroën AX 1.4I TGS E2

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

gewoon de zitting van de achterbank lostrekken en je kan ze zien zitten onder die ronde zwarte plastiekjes

leon
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by leon »

oke , nog even iets , weet iemand of het benzine filter onder de auto ( bestuurderskant - achterdeur dus ) te vervangen is door een "universeel filter" ??? of moet dat per-se Citroën zijn ?? ( ik heb de nare ervaring dat er bij de dealers geen één onderdeel van de ax op voorraad meer is , en dat alles besteld moet worden , kan ik van het weekend nog niet weg met die auto....................

groeten leon.
Citroën AX 1.4I TGS E2

Joost
Total admin
Total admin

Re: AX houd er mee op onder het rijden

Post by Joost »

leon wrote:oke , nog even iets , weet iemand of het benzine filter onder de auto ( bestuurderskant - achterdeur dus ) te vervangen is door een "universeel filter" ??? of moet dat per-se Citroën zijn ?? ( ik heb de nare ervaring dat er bij de dealers geen één onderdeel van de AX op voorraad meer is , en dat alles besteld moet worden , kan ik van het weekend nog niet weg met die auto....................

groeten leon.
als iets universeel is, is het dat filter wel.

artikel is passend voor de volgende voertuigfabrikanten:
ALFA ROMEO, NISSAN, AUTOBIANCHI,OPEL, BMW, PEUGEOT, Citroën, ROVER, FIAT, SEAT, FSO, SKODA, ISUZU, VAUXHALL, LANCIA, VW

de automaterialenhandel zal deze dus vast op voorraad hebben.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

En let bij montage van het nieuwe filter op de stroomrichting van de brandstof.
Image Image Image

leon
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by leon »

nou , ik weet het nie meer , hij houd er nog steeds mee op onder het rijden op willekeurige momenten
heb al naar de benzinepomp gekeken , die is oke
ook gekeken of de bougies vonken tijden het probleem , die doen het wel
bobine vervangen
benzinefilter vervangen
vandaag hielt ie er weer eens mee op , natuurlijk net als je een bult verkeer achter je heb zitten ....pfffffffffffffff
heb de storingscode uitgelezen , en die kwam op 51 ( verwarmde lambdasonde ) iemand vaker met dit bijltje gehakt ???? dan graag info , over wat ik ermee moet...............

groeten leon
Citroën AX 1.4I TGS E2

Post Reply