distributie riem afstellen zonder bdp sensor
Moderators: denny, vtspower, webmasters
distributie riem afstellen zonder bdp sensor
wie kan mij precies vertelle hoe ik de driem van een ax kan afstelle
het is een ax uit 92 1.1 zonder bdp sensor
alvast bedankt
het is een ax uit 92 1.1 zonder bdp sensor
alvast bedankt
Distributie-riemen stelt men sowieso nooit af mb.v. een BDP-sensor!
Vóór het verw3ijderen van de oude riem moet je eerst de nokkenas-poelie en de krukas blokkeren d.m.v. de daarvoor bedoelde blokkeer-gaten!
Nokkenas-poelie met een M8 bout in het betreffende gat van de poelie en de cylinderkop; krukas via het kleine gaatje in de zijkant van het vliegwiel-huis, net boven het motorcode-plaatje (het makkelijkste daarvoor is een inbus-sleuteltje nr. 6). Die moet je dan in het gat steken en dan de krukas zo ver draaien dat het sleuteltje in het gat in het vliegwiel schiet. Beste is om éérst de krukas te blokkeren en daarna pas de nokken-as, omdat de krukas 2x zoveel omwentelingen maakt dan de nokkenas. Als je eerst de nokkenas blokkeert, heb je kans dat het blokkeergat in het vliegwiel precies een halve slag aan de andere kant zit.
[off topic]
Als je een 1.1i motor hebt zonder verdeelkap (dus met een Magneti Marelli computer), dan heb je wel degelijk een BDP-sensor. Anders heb je een verdeelkap en een Bosch MA2.2 computer. Maar aangezien de auto van '92 is, lijkt me dat nogal onwaarschijnlijk.
[off topic]
Vóór het verw3ijderen van de oude riem moet je eerst de nokkenas-poelie en de krukas blokkeren d.m.v. de daarvoor bedoelde blokkeer-gaten!
Nokkenas-poelie met een M8 bout in het betreffende gat van de poelie en de cylinderkop; krukas via het kleine gaatje in de zijkant van het vliegwiel-huis, net boven het motorcode-plaatje (het makkelijkste daarvoor is een inbus-sleuteltje nr. 6). Die moet je dan in het gat steken en dan de krukas zo ver draaien dat het sleuteltje in het gat in het vliegwiel schiet. Beste is om éérst de krukas te blokkeren en daarna pas de nokken-as, omdat de krukas 2x zoveel omwentelingen maakt dan de nokkenas. Als je eerst de nokkenas blokkeert, heb je kans dat het blokkeergat in het vliegwiel precies een halve slag aan de andere kant zit.
[off topic]
Als je een 1.1i motor hebt zonder verdeelkap (dus met een Magneti Marelli computer), dan heb je wel degelijk een BDP-sensor. Anders heb je een verdeelkap en een Bosch MA2.2 computer. Maar aangezien de auto van '92 is, lijkt me dat nogal onwaarschijnlijk.
[off topic]
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
autos van 91 zijn ook met verdeelkap, dus 92 zal het change jaar zijn en dan kan dat best verdeelkappie zijn toch
maar ik vraag me af wat de vraag nu precies is:D
Een leek gaat toch niet zomaar zn Driem loshalen? Of gaat het om hoe strak die moet, of word er eigenlijk ontsteking timen bedoelt (verdeelkap...)?
maar ik vraag me af wat de vraag nu precies is:D
Een leek gaat toch niet zomaar zn Driem loshalen? Of gaat het om hoe strak die moet, of word er eigenlijk ontsteking timen bedoelt (verdeelkap...)?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
De pen-gat methode zoals MNM die beschrijft is het beste, maar je kunt met nagellak ook een poulie t.o.v. het motorblok merken (streepje zetten op zowel poulie als motorblok).
Dat dan op zowel nokkenas als krukas.
Zorg ervoor dat de 'merktekens' tegenover elkaar blijven als je de nieuwe riem erop legt, en dan ben je klaar.
Maar nogmaals: de gat-pen methode is het best!
Dat dan op zowel nokkenas als krukas.
Zorg ervoor dat de 'merktekens' tegenover elkaar blijven als je de nieuwe riem erop legt, en dan ben je klaar.
Maar nogmaals: de gat-pen methode is het best!
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
@mnm ik kan me vergissen maar ik meen me te herinneren dat er 2 timinggaten in het vliegwiel zitten. Dan zou het niet uit maken wat je eerst blokeert.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Nope, zit echt maar 1 gat in.
Heb al een paar keer het timing-gat opgezocht bij m'n dieseltje en
bij de motor-swap in Fietspomp z'n GT-inj. heb ik het zelfs gezien, omdat het vliegwiel overgezet moest worden.
Heb al een paar keer het timing-gat opgezocht bij m'n dieseltje en
bij de motor-swap in Fietspomp z'n GT-inj. heb ik het zelfs gezien, omdat het vliegwiel overgezet moest worden.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
nou dan zou je dus je cilinders op inlaatslag kunnen zetten en je kop op de uitlaatslag die er na staat komt. Dat klinkt als heel veel kromme kleppen .Sander wrote:@mnm ik kan me vergissen maar ik meen me te herinneren dat er 2 timinggaten in het vliegwiel zitten. Dan zou het niet uit maken wat je eerst blokeert.
Id je nokkenas maakt wat meer omwentelingen dus als je hem de eerste keer niet kunt blokkeren moet je nog even doordraaien
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Inderdaad 2 blokkeergaten in het vliegwiel en even niet opletten resulteerd zeker in niet lopen maar wel kromme klepstelen, maar wees gerust er zit maar 1 blokkeergat in het vliegwiel en als controle moet het merkstreepje op het vliegwiel dan op 0 staandenny wrote:nou dan zou je dus je cilinders op inlaatslag kunnen zetten en je kop op de uitlaatslag die er na staat komt. Dat klinkt als heel veel kromme kleppen .Sander wrote:@mnm ik kan me vergissen maar ik meen me te herinneren dat er 2 timinggaten in het vliegwiel zitten. Dan zou het niet uit maken wat je eerst blokeert.
Id je nokkenas maakt wat meer omwentelingen dus als je hem de eerste keer niet kunt blokkeren moet je nog even doordraaien
Afgelopen weekend van onze TRS de koppakking en d-riem met spanrol vervangen en wel op de manier die MNM(tm) hiervoor heeft omschreven en volgens mij is dat ook de enig juiste manier.
In iedergeval was het resultaat een perfect lopende 14TRS.
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Het zij je vergeven Sander.Sander wrote:Jullie zijn beide recht en ik ben krom. Nog even over nagedacht en idd 2 gaten in het vliegwiel zou rare gevolgen kunnen hebben.
@Sander, alles goed aan de ander kant van deze aardkloot?
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl