Naar huis gesleept door de ANWB
Moderator: webmasters
Naar huis gesleept door de ANWB
Met het raampje open dacht ik vandaag het weekend in te rijden. Maar het stoplichtje was een echt stoplicht. Mijn creme skelter (1.1 tre) hield het voor gezien.
Lui als ik ben de ANWB gebeld, daar zijn ze voor, zeker als ik een vervangende auto nodig zou hebben. Binnen 15 minuten (met wachten er bij) was het oordeel geveld. De distributieriem was er klaar mee. Dat vreesde ik eigenlijk al.
Na wat wikken en wegen heb ik me naar huis laten slepen (dat remt trouwens wel even anders en het weggesleept worden voelt echt heel sneu). Maar wel een ervaring rijker.
Maar nu vrees ik het ergste. Zijn de kleppen kapot? Is dit het veel te vroege einde van dit heerlijke wagentje?
Ik hoop op tips zoals:
- ga ik het zelf proberen te repareren (ik ben geen ervaren sleutelaar maar het pdf-je van grietje zou moeten lukken) of naar de, hmhm, de garage.
- als ik het zelf doe waar haal ik die d-riem.
- hoe groot is de kans dat de kleppen het overleefd hebben.
- Etc. etc. gewoon algemene tips en ervaringen en hulp
En een beetje medeleven natuurlijk
(gelukkig kan ik nog rijden met mijn GS)
Lui als ik ben de ANWB gebeld, daar zijn ze voor, zeker als ik een vervangende auto nodig zou hebben. Binnen 15 minuten (met wachten er bij) was het oordeel geveld. De distributieriem was er klaar mee. Dat vreesde ik eigenlijk al.
Na wat wikken en wegen heb ik me naar huis laten slepen (dat remt trouwens wel even anders en het weggesleept worden voelt echt heel sneu). Maar wel een ervaring rijker.
Maar nu vrees ik het ergste. Zijn de kleppen kapot? Is dit het veel te vroege einde van dit heerlijke wagentje?
Ik hoop op tips zoals:
- ga ik het zelf proberen te repareren (ik ben geen ervaren sleutelaar maar het pdf-je van grietje zou moeten lukken) of naar de, hmhm, de garage.
- als ik het zelf doe waar haal ik die d-riem.
- hoe groot is de kans dat de kleppen het overleefd hebben.
- Etc. etc. gewoon algemene tips en ervaringen en hulp
En een beetje medeleven natuurlijk
(gelukkig kan ik nog rijden met mijn GS)
Last edited by Sandwich on FriJul03, 2009 9:53:17 PM, edited 2 times in total.
it's all in the family
Ik was even een weekendje weg dus nu eindelijk tijd om de reacties te beantwoorden.
Ik zal wel de nodige hulp van jullie nodig hebben.
Iig geval alvast bedankt voor de reacties en laat ze komen. Ik ben een beginnend sleutelaar. Handig maar onwetend . Dus alle hulp is welkom en ik houd jullie op de hoogte.
Een witte gs special met een 1.3 pallas motor en sinds kort een blauw pallas interieur. Net nieuwe aandrijfasjes en draagarmrubbers.q01z wrote:...
(wat voor GS heb je trwns?)+
Ik wil em zeker opknappen. Hoop dat het me in mijn eentje lukt. Weg gaat die echt nog niet.MBa@NL wrote:en hij reedt op CitroMobile zo heerlijk
Sterkte ermee! En ga em wel opknappen want dit unieke exemplaar mag gewoon niet verloren gaan
Daar gaat het waarschijnlijk op neer komen. Hoe kan ik het beste aan de de benodigde onderdelen komen? Iemand hier of een postje op gevraagd plaatsen.Joost wrote:ik zou een andere kop regelen.
voor een 200 euro Amerk onderdelen + nog een kop (of compleet blok) binnen de club ben je klaar
Ik zal wel de nodige hulp van jullie nodig hebben.
De wagen heeft 73.000 gereden en naar wat ik begreep hoeft die riem pas bij zo'n 120.000 vervangen te worden. Dus nee, eerlijk, ik dacht dat ik er nog zeker zo'n 40.000 mee verder zou kunnen.Pascal wrote:Wees eens eerlijk: hoe heeft dit kunnen gebeuren...?
Gevalletje " ahh, kan nog wel effe met die riem" en zo 50D km doorrijden?
Gegarandeerd dat er kleppen beschadigd zijn.
-> andere kop of nieuwe kleppen regelen.
Iig geval alvast bedankt voor de reacties en laat ze komen. Ik ben een beginnend sleutelaar. Handig maar onwetend . Dus alle hulp is welkom en ik houd jullie op de hoogte.
Last edited by Sandwich on MonJul06, 2009 7:06:07 PM, edited 1 time in total.
it's all in the family
De distrubutie moet sowieso bij 60.000 of 80.000, 120.000 had ie zoiezo 1x vervangen moeten zijn
Maar daarnaast moet het niet alleen na zoveel KM, ook na zoveel jaar want die dingen drogen ook uit Bij mams der AX is de d-riem al 3x gedaan, met 80.000 km op de teller....
Maar daarnaast moet het niet alleen na zoveel KM, ook na zoveel jaar want die dingen drogen ook uit Bij mams der AX is de d-riem al 3x gedaan, met 80.000 km op de teller....
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
, foutje en een behoorlijke. Wel heel jammer maar nu weet ik het dan (voel me nu wel een beetje dom).grietje wrote:De distrubutie moet sowieso bij 60.000 of 80.000, 120.000 had ie zoiezo 1x vervangen moeten zijn
Maar daarnaast moet het niet alleen na zoveel KM, ook na zoveel jaar want die dingen drogen ook uit Bij mams der AX is de d-riem al 3x gedaan, met 80.000 km op de teller....
it's all in the family
ach, gelukkig is het maar een 1.1, daar vind je wel een kopje van!
Zoek goed kopje, laat hem ff vlakken, dat kost niet zoveel.
Nieuwe koppakking (50) , d-riem(40), waterpomp (50), spanrol(20) ,kopbouten (20) en doe ook de klepseals(10) (is dan niet zoveel werk meer, en kost niets. Alleen ff een klepveertang nodig, te leen ofzo)
En dan kan alles in principe in 1 dag in en uit elkaar maar als je alles mooi schoon wil hebben enzo kan je beter een heel weekend uittrekken.
En dan moet dat toch zeker zon 80.000 wel goed zitte ja
Maar tip, vervang ALLES van wat ik hierboven vermeld heb. Anders gaat dat na korte tijd ook stuk en moet je weer of loopt het vast enbreekt weer jeriem
Zoek goed kopje, laat hem ff vlakken, dat kost niet zoveel.
Nieuwe koppakking (50) , d-riem(40), waterpomp (50), spanrol(20) ,kopbouten (20) en doe ook de klepseals(10) (is dan niet zoveel werk meer, en kost niets. Alleen ff een klepveertang nodig, te leen ofzo)
En dan kan alles in principe in 1 dag in en uit elkaar maar als je alles mooi schoon wil hebben enzo kan je beter een heel weekend uittrekken.
En dan moet dat toch zeker zon 80.000 wel goed zitte ja
Maar tip, vervang ALLES van wat ik hierboven vermeld heb. Anders gaat dat na korte tijd ook stuk en moet je weer of loopt het vast enbreekt weer jeriem
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Eerlijk? Ik begin te twijfelen of me dit gaat lukken. Ook grotendeels vanwege tijdsgebrek. Als beginnend sleutelaar ben ik met zo'n klus waarschijnlijk twee weekenden bezig. Verdeel dat dan maar over twee maanden ... Dit is niet even een probleempje fixen.grietje wrote:En dan kan alles in principe in 1 dag in en uit elkaar maar als je alles mooi schoon wil hebben enzo kan je beter een heel weekend uittrekken.
Iemand zin om bij te verdienen ?
it's all in the family
Even een tussenberichtje.
Een collega van mij, ervaren sleutelaar, heb ik vandaag ook het verhaal verteld.
Dat ik na het uitdrijven voor een stoplicht mijn ax niet meer aan de gang kreeg.
Zijn reactie:
"Dus geen klap/tik/herrie gehoord en niet echt tijdens het rijden? Hmm, dan kan het meevallen.. Dit kappie er af schroeven van dat knappe karretje (tis een Zaanstreker) en kijk even naar de kleppen. Als ze rammelen, los zitten of ook maar enigszins niet goed zitten dan is het inderdaad mis. Anders zou alleen de riem vervangen, wel bij de garage laten afstellen, genoeg kunnen zijn. Dan heb je geluk."
Ik heb inderdaad helemaal niets gemerkt. Het bakkie wilde alleen niet meer starten na de uitdrijfstop.
Zou dat inderdaad kunnen betekenen dat het meevalt?
Ik ben niet te beroerd om het nodige te vervangen om de carb in goede staat te houden, maar het onnodige vind ik dan wel weer jammer.
Een collega van mij, ervaren sleutelaar, heb ik vandaag ook het verhaal verteld.
Dat ik na het uitdrijven voor een stoplicht mijn ax niet meer aan de gang kreeg.
Zijn reactie:
"Dus geen klap/tik/herrie gehoord en niet echt tijdens het rijden? Hmm, dan kan het meevallen.. Dit kappie er af schroeven van dat knappe karretje (tis een Zaanstreker) en kijk even naar de kleppen. Als ze rammelen, los zitten of ook maar enigszins niet goed zitten dan is het inderdaad mis. Anders zou alleen de riem vervangen, wel bij de garage laten afstellen, genoeg kunnen zijn. Dan heb je geluk."
Ik heb inderdaad helemaal niets gemerkt. Het bakkie wilde alleen niet meer starten na de uitdrijfstop.
Zou dat inderdaad kunnen betekenen dat het meevalt?
Ik ben niet te beroerd om het nodige te vervangen om de carb in goede staat te houden, maar het onnodige vind ik dan wel weer jammer.
it's all in the family
Maar als de riem niets meer doet dan gebeurt er volgens mij door het starten ook niet veel meer met nokkenas of kleppen. Ik had dan wel zeker klappende kleppen (leuke titel voor Suske en Wiske) gehoord toch?Happytree wrote:Als je daarna geprobeerd hebt om nog een keer te starten zijn zoiezo je kleppen geraakt, aangezien je nokkenas in 1 positie blijft staan en je zuigers mooi heen en weer rammen.
Kijk het moet toch uit elkaar dus je ziet het gouw zat, maar ik schat de kans klein dat de boel nog heel is.
it's all in the family
ik heb tot nu toe trouwens nog niks gehoort over beschadigde zuigers of cilinder. Is vaak ook het geval. Gewoon openschroeven en kijken wat de schade is. Openschroeven kost niks namelijk
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Nieuwe riem erop en met de hand ronddraaien (bougies eruit dat maakt het makkelijker) als dat lukt dan proberen te starten. Als ie gewoon aanslaat en draait heb je mazzel gehad. Als je problemen hebt kun je de kop er altijd nog af trekken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.