Vanochtend toen mijn vriendin met haar '94 AX 1.1 First naar het werk reed kreeg ze problemen met de koppeling.
Ik heb er vandaag even naar gekeken en het volgende geconstateerd:
Met de motor uit merk je niets aan het koppelingspedaal maar zodra de motor wordt gestart word het gevoel een stuk minder en lijkt het of de slag kleiner wordt.
Echter, als je een aantal keer de koppeling intrapt komt het 'goede gevoel' soms weer terug.
Ik kan de auto gewoon in de versnelling zetten maar bij het wegrijden is behoorlijk wat gas nodig en voelt het koppelingspedaal heel kort en vreemd aan. Rijden gaat echter wel.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Heeft dit met de drukgroep te maken?
En de tweede vraag is, of het verstandig is om met de auto te rijden. We hebben hem nu bij het werk laten staan maar zetten hem liever in de buurt of als het nodig is bij een garage.
Alvast hartstikke bedankt voor jullie input!
Koppeling
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Als een AX een hydraulisch bediende koppeling zou hebben zou ik zeggen: je werkcilinder is overleden.
Maar een AX heeft (nog) een kabelbediende koppeling, dat wordt een geheel ander verhaal dus.
Kijk eens goed naar de kabel: is die nog goed en niet gerafeld?
Wanneer je er zeker van bent dat de kabel goed is, moet je het probleem in de drukgroep zoeken.
Waarschijnlijk is een van de vingers van het diafragma afgebroken en zul je de koppeling moeten wisselen...
Dat kost je een 3-400 euro, veel goedkoper als je het zelf doet of via-via.
Maar een AX heeft (nog) een kabelbediende koppeling, dat wordt een geheel ander verhaal dus.
Kijk eens goed naar de kabel: is die nog goed en niet gerafeld?
Wanneer je er zeker van bent dat de kabel goed is, moet je het probleem in de drukgroep zoeken.
Waarschijnlijk is een van de vingers van het diafragma afgebroken en zul je de koppeling moeten wisselen...
Dat kost je een 3-400 euro, veel goedkoper als je het zelf doet of via-via.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
hoi
ik ben mijn drukgroep en koppelingsplaat bij de frikandellen meeting gedaan.
Ik was 152 kwijt voor de drukgroep 1.0 E
2 liter versnellingsbakolie € ??
en loktyte € ??
was zo'n 200 kwijt
en 5 uur sluitelen, op het hoogtepunt stonden we met zijn 5en.
gr vincent
P.s. 11 vingers van de drukgroep waren toen krom.
ik ben mijn drukgroep en koppelingsplaat bij de frikandellen meeting gedaan.
Ik was 152 kwijt voor de drukgroep 1.0 E
2 liter versnellingsbakolie € ??
en loktyte € ??
was zo'n 200 kwijt
en 5 uur sluitelen, op het hoogtepunt stonden we met zijn 5en.
gr vincent
P.s. 11 vingers van de drukgroep waren toen krom.
Mijn verlanglijstje?
de rest van de ax wat ik nog heb liggen verkopen.
deze week me mercedes sprinter L2H2 ophalen.
de rest van de ax wat ik nog heb liggen verkopen.
deze week me mercedes sprinter L2H2 ophalen.
WTF???vinnyvs wrote: Ik was 152 kwijt voor de drukgroep 1.0 E
Ik heb een complete set op de duitse Ebay voor 40 euri...
Dus jij hebt ook een 1.0E, wat is haar ORGA?
EDIT: och, je hebt een '92-3 1.0i....da's toch geen 1.0E-tje?
ORGA 5856?
Last edited by Pascal on TueJul07, 2009 8:36:28 AM, edited 3 times in total.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82