motor te warm?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
motor te warm?
ik heb de laatste paar warme dagen problemen op de snelweg.
mijn vraag is:
nu het zo warm is heb ik al 2x gehad dat als ik constant 120 of 130 rij mijn lampje van het temperatuur redelijk snel aanspringt(hoe dat lampje ook heet), na ongeveer 5 min zo rijden. als ik dan gas terug geef gaat het lampje redelijk snel weer uit.
als ik 110 of minder rijd heb ik echter dat probleem niet.
sochtends als het niet zo warm is kan ik gewoon 130 a 140 rijden zonder problemen.
is dit probleem normaal met dit te warme weer?
de auto heeft die keren ook uren in de brandende zon gestaan.
koelvloeistof etc is gewoon normaal.
ik vraag dit omdat ik maandag van plan ben om naar Normandie(frankrijk) te rijden
helpt het als ik er een nieuwe luchtfilter in plaats want volgens mij is daar al jaren niks meer aan gedaan.
het gaat om een image 1.1i 1990
mijn vraag is:
nu het zo warm is heb ik al 2x gehad dat als ik constant 120 of 130 rij mijn lampje van het temperatuur redelijk snel aanspringt(hoe dat lampje ook heet), na ongeveer 5 min zo rijden. als ik dan gas terug geef gaat het lampje redelijk snel weer uit.
als ik 110 of minder rijd heb ik echter dat probleem niet.
sochtends als het niet zo warm is kan ik gewoon 130 a 140 rijden zonder problemen.
is dit probleem normaal met dit te warme weer?
de auto heeft die keren ook uren in de brandende zon gestaan.
koelvloeistof etc is gewoon normaal.
ik vraag dit omdat ik maandag van plan ben om naar Normandie(frankrijk) te rijden
helpt het als ik er een nieuwe luchtfilter in plaats want volgens mij is daar al jaren niks meer aan gedaan.
het gaat om een image 1.1i 1990
Als je lampje van je temperatuur aanspringt is je auto ECHT VEELSTE HEET
Dat mag echt niet en is echt niet goed, dus er is echt iets mis
Met dit weer mag de temp best tot 100 graden oplopen (bij normaal gebruik) maar hoger gewoon niet, dan is er iets niet in orde
Dat mag echt niet en is echt niet goed, dus er is echt iets mis
Met dit weer mag de temp best tot 100 graden oplopen (bij normaal gebruik) maar hoger gewoon niet, dan is er iets niet in orde
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
oke dan moet ik ff opzoek gaan.
enigste probleem is dat ik geen temperatuur metertje heb in de auto:S
welke dingen moet ik nalopen?
ps wat ik de laatste tijd het idee heb is dat ik de ventilator of radiateur voor in de auto niet hoor als ik de auto parkeer normaal hoor ik hem wel draaien als ik de auto uitstap.
enigste probleem is dat ik geen temperatuur metertje heb in de auto:S
welke dingen moet ik nalopen?
ps wat ik de laatste tijd het idee heb is dat ik de ventilator of radiateur voor in de auto niet hoor als ik de auto parkeer normaal hoor ik hem wel draaien als ik de auto uitstap.
dat vind ik in een AX ook echt een heel groot gemis hoor, die temperetuur meters. Toerenteller heb je nergens voor nodig, maar een temperatuur meter is zó onmisbaar.
Maar ja het kan zoveel zijn. Je zegt dat het op de snelweg is, dan heeft ie rijwind genoeg, dus de ventilator verdenk ik dan niet meteen.
Thermostaat misschien, of een lek ergens, of koppakking lek, of waterpomp niet goed.
Maar ja het kan zoveel zijn. Je zegt dat het op de snelweg is, dan heeft ie rijwind genoeg, dus de ventilator verdenk ik dan niet meteen.
Thermostaat misschien, of een lek ergens, of koppakking lek, of waterpomp niet goed.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
1-thermostaat testen in pannetje met water en thermometer ernaast (niet zo'eentje van glas, maar een geschikte) die hoort rond de 90 graden open te gaan.
2-ventilator checken of die koelt, laat de auto stationair draaien als ie goed warm is, en kijk is of de koelfan draait boven de 90/95 graden.
2-ventilator checken of die koelt, laat de auto stationair draaien als ie goed warm is, en kijk is of de koelfan draait boven de 90/95 graden.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
ik heb net een stuk gereden en normaal hoor ik de ventilator wel draaien op een gegeven moment als ik parkeer. maar nu hoor ik niks meer!
wat ik wel raar vind is dat ik dit probleem alleen heb gehad als de auto met super warm weer een aantal uren in de volle zon heb gehad en dan boven de 120 rij.
en als ik 110 constant rij er geen problemen zijn.
kan dit te maken hebben dat de koelvloeistof erg warm is geworden door te lang midden in de zon te staan met een temperatuur van 30 graden?
had namelijk een fles water in de auto liggen die was gewoon niet te drinken zo heet.
de dagen ervoor had ik de auto in de schaduw staan en kon ik gewoon met het warme weer flink doorrijden zonder problemen.
zodra het droog is ga ik ff naar de ventilator kijken.
wat ik wel raar vind is dat ik dit probleem alleen heb gehad als de auto met super warm weer een aantal uren in de volle zon heb gehad en dan boven de 120 rij.
en als ik 110 constant rij er geen problemen zijn.
kan dit te maken hebben dat de koelvloeistof erg warm is geworden door te lang midden in de zon te staan met een temperatuur van 30 graden?
had namelijk een fles water in de auto liggen die was gewoon niet te drinken zo heet.
de dagen ervoor had ik de auto in de schaduw staan en kon ik gewoon met het warme weer flink doorrijden zonder problemen.
zodra het droog is ga ik ff naar de ventilator kijken.
Zoals eerder al gezegd: bij 120 rijden heb je al zat rijwind en heeft de fan geen enkele zinvolle bijdrage.
Al eens het niveau van de koelvloeistof gecontroleerd?
De hele boel al eens goed ontlucht?
Al eens het niveau van de koelvloeistof gecontroleerd?
De hele boel al eens goed ontlucht?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=15570
^^^
hier staat er wat over.
Nivo kun je peilen door de dop op de radiateur eraf te halen en dan iets langs erin te steken (ik gebruik mijn schroevendraaier, 't gaat niet op de cm).
Kijk ook ff naar de kleur...
^^^
hier staat er wat over.
Nivo kun je peilen door de dop op de radiateur eraf te halen en dan iets langs erin te steken (ik gebruik mijn schroevendraaier, 't gaat niet op de cm).
Kijk ook ff naar de kleur...
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
testen gaat mij niet lukken geen thermometer hier in huis:D
maar ik zag dat het weinig werk was dus kan net zo goed even een nieuwe erin drukken:)
liever paar euros nu besteden dan dat ik in frankrijk aan de kant sta:)
heeft het veel nut om de luchtfilter te vernieuwen?
ik weet niet hoe vies hij nu is, maar zal al wel tijden niet iets mee gedaan zijn.
en die dingen zijn ook niet zo heel duur.
maar ik zag dat het weinig werk was dus kan net zo goed even een nieuwe erin drukken:)
liever paar euros nu besteden dan dat ik in frankrijk aan de kant sta:)
heeft het veel nut om de luchtfilter te vernieuwen?
ik weet niet hoe vies hij nu is, maar zal al wel tijden niet iets mee gedaan zijn.
en die dingen zijn ook niet zo heel duur.
iets wat niets kost en er niet goed uit ziet en makkelijk te vervangen is.. ja doe maar maar zal niet zoveel uitmaken op de temperatuur..kleutscher wrote:testen gaat mij niet lukken geen thermometer hier in huis:D
maar ik zag dat het weinig werk was dus kan net zo goed even een nieuwe erin drukken:)
liever paar euros nu besteden dan dat ik in frankrijk aan de kant sta:)
heeft het veel nut om de luchtfilter te vernieuwen?
ik weet niet hoe vies hij nu is, maar zal al wel tijden niet iets mee gedaan zijn.
en die dingen zijn ook niet zo heel duur.
zoals ik al zei in ander topic, 89 graden moet ie open gaan maar ik denk dat maar zeer weinig mensen een temperatuur meter hebben die dat aankan :pBeter nieuwe kopen, als je toch bezigbent:PDuFF wrote:1-thermostaat testen in pannetje met water en thermometer ernaast (niet zo'eentje van glas, maar een geschikte) die hoort rond de 90 graden open te gaan..
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ik sluit me aan bij bovenstaande adviezen:
- vervang de thermostaat,
- zorg dat je koelvloeistofpeil in orde is,
- trek de stekker(s) even van de thermoschakelaar in je radiateur; deze stuurt de ventilator aan.
Maak hem een beetje schoon met een schuurpapiertje en spuit de stekker in met WD40 ofzo (zuurvrije vaseline is nog beter).
Druk de stekker weer op het contact.
- Ga een stukkie rijden en laat de motor op temperatuur komen,
- stap uit en controleer bij een stationair draaiende motor of je ventilator aanslaat, morrel desnoods wat aan de stekker van je thermoschakelaar,
Dit zou voldoende moeten zijn, óf je radiateur zit vól met rotzooi -> uitbouwen en doorspoelen
Succes!
- vervang de thermostaat,
- zorg dat je koelvloeistofpeil in orde is,
- trek de stekker(s) even van de thermoschakelaar in je radiateur; deze stuurt de ventilator aan.
Maak hem een beetje schoon met een schuurpapiertje en spuit de stekker in met WD40 ofzo (zuurvrije vaseline is nog beter).
Druk de stekker weer op het contact.
- Ga een stukkie rijden en laat de motor op temperatuur komen,
- stap uit en controleer bij een stationair draaiende motor of je ventilator aanslaat, morrel desnoods wat aan de stekker van je thermoschakelaar,
Dit zou voldoende moeten zijn, óf je radiateur zit vól met rotzooi -> uitbouwen en doorspoelen
Succes!
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Extra tip: als je de stekker toch al los hebt getrokken van de thermoswitch, verbind dan ook even de twee contacten in die stekker door met een draadje en zet het contactslot op 'M'. Als het goed is, moet de fan meteen gaan draaien. Zo weet je in ieder geval zeker dat het circuit spanning krijgt, de bedrading in orde is, het relais het doet en de fan niet stuk is.
Mocht de fan niet gaan draaien bij voldoende KVS en boven de 100°C, dan is vrijwel zeker de thermoswitch stuk.
Mocht de fan niet gaan draaien bij voldoende KVS en boven de 100°C, dan is vrijwel zeker de thermoswitch stuk.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
ik heb net de boel ontlucht. en nieuwe thermostaat erin.
alleen de fan draait echt voor geen meter:S maar dat kan ook aan mij liggen:)
heb er net even naar gekeken naar de stekker maar die was nog helemaal schoon.
ik heb nu geen tijd meer om het voor de vakantie te repareren gelukkig word het weer wat minder warm. en dan heb ik iig geen last ervan zolang het maar niet boven de 30 graden word.
anders maar minder hard rijden 110 wat ik toch al van plan was
zodra ik weer terug ben ga ik er zeker ff verder mee klussen.
en dan zal ik je tip ook is proberen MNM
wish me luck, en anders ben ik iig met mijn franse auto in frankrijk.
edit:
de fan doet het weer, lag dus wel aan mij niet lang genoeg gewacht om te kijken of hij aansloeg.
alleen de fan draait echt voor geen meter:S maar dat kan ook aan mij liggen:)
heb er net even naar gekeken naar de stekker maar die was nog helemaal schoon.
ik heb nu geen tijd meer om het voor de vakantie te repareren gelukkig word het weer wat minder warm. en dan heb ik iig geen last ervan zolang het maar niet boven de 30 graden word.
anders maar minder hard rijden 110 wat ik toch al van plan was
zodra ik weer terug ben ga ik er zeker ff verder mee klussen.
en dan zal ik je tip ook is proberen MNM
wish me luck, en anders ben ik iig met mijn franse auto in frankrijk.
edit:
de fan doet het weer, lag dus wel aan mij niet lang genoeg gewacht om te kijken of hij aansloeg.