Een moeilijke keuze
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Een moeilijke keuze
Beste mensen,
Ik zit met een moeilijke keuze opgescheept, misschien dat jullie me daarbij kunnen helpen:
Mijn ax zuipt zoals jullie misschien weten veel olie (1:700). Dit zullen hoogstwaarschijnlijk de klepseals zijn volgens mijn garage waar ik goede contacten mee heb. Deze kan ik bijna kosteloos laten vervangen. De klepseals mocht ik zo hebben, en 'savonds kan een vriend van me die daar werkt ze erin zetten.
Maar er zijn nog meer probleempjes met het blok;
- je hoort de kleppen ratelen. (4000 km geleden gesteld)
- motor valt 9 vd 10 keer uit na t starten.
- Loopt onregelmatig stationair.
En nou heb ik dus een aanbod gekregen van mijn garage:
Hij heeft nog een ax blok liggen dat ik voor 200 euro mag hebben ex de dingen die er nog bij komen maar dat kwam wel goed zegt ie, en gratis er in laten zetten. Het blokje heeft volgens de sloop maar 40.000 gelopen
Wat oh wat moet ik doen, moet ik het geloven dat het blokje maar 40.000 gelopen heeft en dus goed is??
ikweethetnietmeer
gr AXcellent
Ik zit met een moeilijke keuze opgescheept, misschien dat jullie me daarbij kunnen helpen:
Mijn ax zuipt zoals jullie misschien weten veel olie (1:700). Dit zullen hoogstwaarschijnlijk de klepseals zijn volgens mijn garage waar ik goede contacten mee heb. Deze kan ik bijna kosteloos laten vervangen. De klepseals mocht ik zo hebben, en 'savonds kan een vriend van me die daar werkt ze erin zetten.
Maar er zijn nog meer probleempjes met het blok;
- je hoort de kleppen ratelen. (4000 km geleden gesteld)
- motor valt 9 vd 10 keer uit na t starten.
- Loopt onregelmatig stationair.
En nou heb ik dus een aanbod gekregen van mijn garage:
Hij heeft nog een ax blok liggen dat ik voor 200 euro mag hebben ex de dingen die er nog bij komen maar dat kwam wel goed zegt ie, en gratis er in laten zetten. Het blokje heeft volgens de sloop maar 40.000 gelopen
Wat oh wat moet ik doen, moet ik het geloven dat het blokje maar 40.000 gelopen heeft en dus goed is??
ikweethetnietmeer
gr AXcellent
Bekijk het eens nuchter:
hoeveel heeft jouw blok gelopen?
Zijn de aandrijfassen nog goed, idem koppeling?
Wanneer is de laatste Driem-wissel geweest?
Zijn de olieproblemen alleen toe te schrijven aan klepseals, of ook aan uitgelubberde klepgeleiders...?(te testen als de nokkenas eruit wordt gehaald; is er veel radiale beweging mogelijk op een klep?)
De klepseals kunnen met de kop op het blok, de nokkenas moet wel weg (en dus moet de Driem eraf..).
Met een hulpstuk kun je luchtdruk op de cilinder zetten waarmee voorkomen wordt dat de klep in de cilinder valt.
Dat scheelt een koppakkingswissel...
Hoe oud is het sloopblok?
Ondanks dat de prijs niet verkeerd is (maar ook niet meer dan dat: ik koop ze ook voor 200 euro), welke garantie heb je?
Als dat blok maar 40K gedraaid heeft zit de eerste Driem er nog op.
Dat betekent, wanneer dit blokje uit een AX komt (en niet uit een 106) dat het dus minimaal 10 jaar oud is, en je dus een nieuwe riem moet monteren wil je problemen voorkomen.
Wat komt er verder bij kijken?
De problemen die jij aanhaalt betreffende jouw onregelmatig lopende AX zijn waarschijnlijk aan een vuile BDP-sensor of injectiehuis te wijten; makkelijk te verhelpen dus..
hoeveel heeft jouw blok gelopen?
Zijn de aandrijfassen nog goed, idem koppeling?
Wanneer is de laatste Driem-wissel geweest?
Zijn de olieproblemen alleen toe te schrijven aan klepseals, of ook aan uitgelubberde klepgeleiders...?(te testen als de nokkenas eruit wordt gehaald; is er veel radiale beweging mogelijk op een klep?)
De klepseals kunnen met de kop op het blok, de nokkenas moet wel weg (en dus moet de Driem eraf..).
Met een hulpstuk kun je luchtdruk op de cilinder zetten waarmee voorkomen wordt dat de klep in de cilinder valt.
Dat scheelt een koppakkingswissel...
Hoe oud is het sloopblok?
Ondanks dat de prijs niet verkeerd is (maar ook niet meer dan dat: ik koop ze ook voor 200 euro), welke garantie heb je?
Als dat blok maar 40K gedraaid heeft zit de eerste Driem er nog op.
Dat betekent, wanneer dit blokje uit een AX komt (en niet uit een 106) dat het dus minimaal 10 jaar oud is, en je dus een nieuwe riem moet monteren wil je problemen voorkomen.
Wat komt er verder bij kijken?
De problemen die jij aanhaalt betreffende jouw onregelmatig lopende AX zijn waarschijnlijk aan een vuile BDP-sensor of injectiehuis te wijten; makkelijk te verhelpen dus..
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
dat hoeft niet waar te zijnPascal wrote: Als dat blok maar 40K gedraaid heeft zit de eerste Driem er nog op.
Dat betekent, wanneer dit blokje uit een AX komt (en niet uit een 106) dat het dus minimaal 10 jaar oud is, en je dus een nieuwe riem moet monteren wil je problemen voorkomen
Driemen moeten namelijk niet alleen om de zoveel km, maar ook om de zoveel jaar verwisseld worden. Laat ik het zo zeggen, onze dealer onderhouden 1.0E uit 87 heeft met 80.000 km op de teller al 3 nieuwe d-riemen gehad.
Maar verder mee eens. Nieuw blok kan je beter ook helemaal voorzien van nieuwe rubbers en pakkingen en riemen, juist als ze zo weinig gedraaid en dus zoveel stilgestaan hebben.
Kan je miss beter je eigen blok onder handen nemen, en dan goed
en de loop problemen, zoals pascal al zegt, zitten waarsch niet zozeer in het blok, maar de bekabeling en sensoren. Gewoon uitlezen en oplossen
Maar 1 uitzondering, als jou zuigerveren gaar zijn zou ik wél een ander blok pakken. Kan je testen door compressie te meten en lopen ze opzich ook ruk van.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
[moderator-modus]
Paar berichten verwijderd. De vraag is om advies te geven of het reviseren wordt of een nieuw blokje.
To AX or not to AX discussies kunnen elders gevoerd worden.
[/moderator-modus]
Liefhebber-modus:
Ik zou zeggen reviseren en kop eraf. Dan weet je daarna exact wat er allemaal aan vervangen is.
Paar berichten verwijderd. De vraag is om advies te geven of het reviseren wordt of een nieuw blokje.
To AX or not to AX discussies kunnen elders gevoerd worden.
[/moderator-modus]
Liefhebber-modus:
Ik zou zeggen reviseren en kop eraf. Dan weet je daarna exact wat er allemaal aan vervangen is.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Als een blok veel olie zuipt, zijn óf de klepseals of de zuigerveren versleten.
Omdat er zodoende veel 'blowby' ontstaat (mengsel dat langs de zuigerveren in het blok komen), is je carterdruk meestal een stuk hoger.
Gevolg: door de carterontluchting blaast hij dan grote hoeveelheden gasen die vermengd zijn met motorolie.
Zoals je kunt zien onder je motorkap is de carterontluchting rechtstreeks op je inlaatsnorkel aangesloten, hierdoor komt dus ook motoroliedamp in je injectiehuis...
Deze versmeert en werkt na verloop van tijd niet meer zoals zou moeten, met de gevolgen die jij ondervindt.
Zoals ik al eerder aangaf: begin er eens mee je injectiehuis schoon te maken met remmenreiniger (€1,65 bij de Action).
Omdat er zodoende veel 'blowby' ontstaat (mengsel dat langs de zuigerveren in het blok komen), is je carterdruk meestal een stuk hoger.
Gevolg: door de carterontluchting blaast hij dan grote hoeveelheden gasen die vermengd zijn met motorolie.
Zoals je kunt zien onder je motorkap is de carterontluchting rechtstreeks op je inlaatsnorkel aangesloten, hierdoor komt dus ook motoroliedamp in je injectiehuis...
Deze versmeert en werkt na verloop van tijd niet meer zoals zou moeten, met de gevolgen die jij ondervindt.
Zoals ik al eerder aangaf: begin er eens mee je injectiehuis schoon te maken met remmenreiniger (€1,65 bij de Action).
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
carterontluchtingslang zit er bij mij niet op, daar heb ik expres al een carter filtertje opgezet om nog meer problemen te voorkomen.Pascal wrote:Als een blok veel olie zuipt, zijn óf de klepseals of de zuigerveren versleten.
Omdat er zodoende veel 'blowby' ontstaat (mengsel dat langs de zuigerveren in het blok komen), is je carterdruk meestal een stuk hoger.
Gevolg: door de carterontluchting blaast hij dan grote hoeveelheden gasen die vermengd zijn met motorolie.
Zoals je kunt zien onder je motorkap is de carterontluchting rechtstreeks op je inlaatsnorkel aangesloten, hierdoor komt dus ook motoroliedamp in je injectiehuis...
Deze versmeert en werkt na verloop van tijd niet meer zoals zou moeten, met de gevolgen die jij ondervindt.
Zoals ik al eerder aangaf: begin er eens mee je injectiehuis schoon te maken met remmenreiniger (€1,65 bij de Action).