Kloenk naar 2e versneling
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Kloenk naar 2e versneling
Goedenmorgen!
Gister viel het mij op dat met vlot optrekken vanaf 3500tpm overschakelen naar zijn 2 de versnelingsbak echt KLOENK doet, aangezien ik meestal zo rond de 3000-3100tpm schakel hoor je niks, maar gister viel het me op het klinkt zeker niet goed, terugschakelen hoog in de toeren maakt niks uit (terug naar 2) wat kan dit zijn?
bekend probleem?
Gister viel het mij op dat met vlot optrekken vanaf 3500tpm overschakelen naar zijn 2 de versnelingsbak echt KLOENK doet, aangezien ik meestal zo rond de 3000-3100tpm schakel hoor je niks, maar gister viel het me op het klinkt zeker niet goed, terugschakelen hoog in de toeren maakt niks uit (terug naar 2) wat kan dit zijn?
bekend probleem?
sorry, maar met deze in formatie kan ik vrij weinig:
wat doet er kloenk: de aandrijving, de koppeling, de assen?
Kun je het voelen in het schakelpookje of door de hele auto heen?
3500 tpm is op zich geen raar toerental, en de bak is vrij hufterproof (grote vent als je die kapotkrijgt..).
Misschien dat een synchro-ring iets moeite had met het vlotte schakelen, Citroën's houden van inleggen en niet inrammen....
wat doet er kloenk: de aandrijving, de koppeling, de assen?
Kun je het voelen in het schakelpookje of door de hele auto heen?
3500 tpm is op zich geen raar toerental, en de bak is vrij hufterproof (grote vent als je die kapotkrijgt..).
Misschien dat een synchro-ring iets moeite had met het vlotte schakelen, Citroën's houden van inleggen en niet inrammen....
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Pascal wrote:(grote vent als je die kapotkrijgt..).
Ik heb er al 2 kapot gemaakt ( en zelf gerepareerd) ben ik dan een grote vent?
Nee echt. MA bakken, zeker de oudere hebben hun beperkingen. 5e synchro gaat vaak kapot en bakhuis scheurt wel eens bij het dif (oude type bak). Verder wil het kroonwiel wel eens van het dif aflopen en zijn de satelietasjes van de oudere bakken te klein.
Vlot optrekken is veel krachtoverbrenging. Zijn je motorsteunen nog wel lekker.
Mijne doet nu ook kloenk bij lastwissels geen idee wat het is (op lelystad gehoort) Alles nagekeken niks kunnen vinden. Ga ervanuit dat het wel afbreekt als het vaak genoeg heeft gekloenkt en dat het dan kloenk'moe' is.
Naja dit help niks aan jouw probleem. Maar kijk eens of alles nog wast zit . Motorsteunen, fusees, bak zelf.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Het komt aardig duidenlijk uit de versnelingsbak, het is ook alleen de 2e versneling.
Hij doet het zowel bij heel vlot schakelen en koppelen als bij doortrekken en vervolgens normaal schakelen, je moet echt het toerental wat laten zaken wil hij geen geluid meer maken.
Gister, was het voor mijn gevoel wel wat minder, zal er volgende keer nog eens heel goed naar luisteren.
Hij is overgens al op de brug geweest, en de onderstemotorsteun zag er naar mijn mening nog heel goed uit.
Heeft er iemand een mooie tekening van de bak vanbinnen, krijg ik ook beetje een id hoe zo'n ding in elkaar zit.
Alvast bedankt!
Hij doet het zowel bij heel vlot schakelen en koppelen als bij doortrekken en vervolgens normaal schakelen, je moet echt het toerental wat laten zaken wil hij geen geluid meer maken.
Gister, was het voor mijn gevoel wel wat minder, zal er volgende keer nog eens heel goed naar luisteren.
Hij is overgens al op de brug geweest, en de onderstemotorsteun zag er naar mijn mening nog heel goed uit.
Heeft er iemand een mooie tekening van de bak vanbinnen, krijg ik ook beetje een id hoe zo'n ding in elkaar zit.
Alvast bedankt!
Euh, jij had toch gewoon zo'n briljante Haynes waar een volledige exploded view en (de)montage beschrijving in staat?q01z wrote:tekening van het inwendige vd bak...
ik heb nog wel foto's telt dat ook? (gaat zoeken..)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
hmmmm grote kans dat ik dat ook heb..... Ik hoor n.l. ook zo'n kloenk. Maar dat in z'n één, twee en drie. (zal wel aan het vermogen liggen )q01z wrote:jordi, heb je het ook als je snel vooruit/achteruit schakelt?
dan duid het op de onderste motorsteun.. dan kantelt het blok teveel..
Maar het is alleen als ik snel/normaal schakel. Als ik echt ga rammen dan heb ik het niet of nauwelijks. Maar als ik langzaam schakel hoor ik het ook niet. Dus morgen ga ik effe mijn motorsteunen checken!
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
En als dat zo is..... mogen Marco en ik die dan van je lenen?????? Please?????MNM(tm) wrote:Euh, jij had toch gewoon zo'n briljante Haynes waar een volledige exploded view en (de)montage beschrijving in staat?q01z wrote:tekening van het inwendige vd bak...
ik heb nog wel foto's telt dat ook? (gaat zoeken..)
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
vandaag even onder de auto gelegen. De motor steun onder de auto zit goed vast, maar..... het rubber in de steun is wel erg soepel. (met de hand toch wel halve cm beweegruimte. Dus met volle kracht van de motor zal dat een stukje verder zijn. Klopt dat?
of wordt het tijd voor een nieuwe motorsteun? (kan waarschijnlijk zowiezo geen kwaad)
of wordt het tijd voor een nieuwe motorsteun? (kan waarschijnlijk zowiezo geen kwaad)
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Als het rubber in de motorsteun zo veel ruimte heeft dat je die met de hand een halve cm kunt bewegen, dan is die steun GAAR! Geen twijfel over mogelijk! Daar hoort namelijk GEEN speling/ruimte/beweging in te zitten!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
de onderste motorsteun toch wel?MNM(tm) wrote:Als het rubber in de motorsteun zo veel ruimte heeft dat je die met de hand een halve cm kunt bewegen, dan is die steun GAAR! Geen twijfel over mogelijk! Daar hoort namelijk GEEN speling/ruimte/beweging in te zitten!
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
hoe moet het blok dan bewegen?MNM(tm) wrote:Nope. Zover ik weet, hoort dat ook een stugge massieve rubberen bus te zijn waar geen speling in zit, net als de draagarmrubbers.
Maar dan moet ik ook nieuwe onderste motorsteun ik kan hem ook vrij veel bewegen, maar iedereen tot nu toe zei van dat hoort, als tie maar niet gescheurd is, dan is het niet goed ofzo
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).