AX overleden...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
j_stam_84
AX driver
AX driver

AX overleden...

Post by j_stam_84 »

Hoi iedereen..

Met pijn in mijn hart moet ik afscheid nemen van mijn Citroën AX Plaisir U9. Ik was niet aan het opletten en 'knalde' met ~20 km/h op mijn voorganger tijdens het remmen voor een afrit. Hij viel nog wel te repareren maar de sloopregeling was TE aantrekkelijk *schaam*.
Mijn nieuwe auto is een Citroën Saxo!

Heb onderstaand bericht op het Saxo forum achter gelaten. Maar aangezien jullie mij altijd zeer goed geholpen hebben post ik hem ook hier!

-------------
Een aantal specs van mijn auto:

Inrichting Hatchback
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1360 cm3
Vermogen 55 kW

Toch heb ik een aantal problemen gevonden waarvan ik hoop dat jullie mij misschien kunnnen helpen!
  • * Tikken bij gas geven in bochten (zowel rechts als links)
    * Tikken bij koppeling opkomen
    * Zelfde tikken als hierboven maar dan zachter (wel constant) bij > 80 km/h wanneer ik gas geef
    * Ruitenwisser sproeier doet het niet (zowel voor als achter). Ik hoor de pomp wel draaien trouwens (misschien verstopt?)
    * Airbag lampje knippert. De garage waar ik hem gekocht heb heeft dit in eerste instantie gefixed maar na ~1 dag weer terug gekomen.
    * Ik heb de stekker onder de bestuurdersstoel gecontroleerd en die zit goed/stevig vast (hoorde dat dit een punt kon zijn).
Omdat ik e.e.a. lastig uit te leggen vind, heb ik er maar filmpjes van gemaakt! Bij het filmpje '5 minuten rijden' hoor je op ~2.14 minuten het trillen > 80 km/h.
Op 4.09 min hoor je de 'tik' bij het opkomen van de koppeling. Het 'tikken' in de bochten klinkt rechts anders dan links. De overige filmpjes heb ik er voor de zekerheid
maar gewoon bij gezet.

De filmpjes staan op http://www.lens-administraties.nl/saxo/

Ook het alarm dat afgaat als je lampen nog aan staan als je je deur open doet, doet het niet altijd (op dit moment helemaal niet! ). Heb elders op dit forum gelezen
dat een schoonmaakbeurt van de deur uitkomst kan bieden. Ga dit morgen even proberen.

Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest, niet te lang van stof en dat jullie mij misschien kunnen helpen! Mochten jullie nog iets willen weten, hoor ik het graag.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Jan-Jaap

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Het tikken bij gasgeven in de bocht en bij 80 zijn de aandrijfassen. No doubt ;)

airbag lampje: Dat zou betekenen dat je er een met schade gehad hebt :S Je moet/kan de computer resetten, maar voorzover ik weet kan alleen de dealer dat met speciale computer.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

grietje wrote: airbag lampje: Dat zou betekenen dat je er een met schade gehad hebt :S Je moet/kan de computer resetten, maar voorzover ik weet kan alleen de dealer dat met speciale computer.
dit hoeft niet meteen schade te betekenen..

het lampje gaat ook aan als de bedrading bijvoorbeeld een breuk heeft..(lampje duidt aan dat er een storing in het systeem zit)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Airbaglampjes, veel voorkomende kwaal van Saxo's!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

j_stam_84
AX driver
AX driver

Post by j_stam_84 »

@iedereen.
Per request op het Saxo forum.. hier een foto van mijn nieuwe auto! :)
http://www.lens-administraties.nl/saxo/saxo.jpg

@grietje
Ja ik ben ook bang voor de aandrijfassen. Gelukkig las ik dat "van de Woude" in Barendrecht gereviseerde assen heeft. Morgen maar even bellen op voorhand ;). Wat ik wel vaag vind is dat het geklop/getik anders klinkt bij linksom sturen ten opzichte van rechtsom. :S ook >80 klinkt het anders:S vandaar dat ik begon te twijfelen.

@Grietje & TTF
m.b.t. tot dat airbag lampje ben ik het met TTF eens. ik denk niet dat deze auto schade heeft gehad maar dat het elektronische problemen zijn. Gelukkig is een vriend van mij monteur dus kan hem uitlezen. Wil hem alleen niet teveel belasten. Hij moet het immers ook in zijn vrije tijd doen ;)

@Mastenhose
Ja, heb ik ook gehoord. Trouwens misschien dat ik de bijrijders airbag vervang voor een dashboard-kastje :)

@iedereen.
Toch rijd het niet hetzelfde als een AX :(

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

kabelbreuk doet het lampje ook branden maar vergis je niet, die dingen gaan met parkeer schade al af en ex-schade is niet altijd te zien, maar soms wel vervelend aanwezig ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

j_stam_84
AX driver
AX driver

Post by j_stam_84 »

@grietje
Eigenlijk wil ik je niet geloven, want dat zou betekenen dat mijn Saxo schade heeft gehad, haha ;) No but serious, zou ik dat niet ergens aan moeten zien ? (kleurverschil van kappen oid ?)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

j_stam_84 wrote:@grietje
Eigenlijk wil ik je niet geloven, want dat zou betekenen dat mijn Saxo schade heeft gehad, haha ;) No but serious, zou ik dat niet ergens aan moeten zien ? (kleurverschil van kappen oid ?)
als het goed herstelt is mag je er niets van zien!

Als t goed is zetten ze het beter in elkaar dan dat ze nieuw geleverd zijn. Schade is echt niet altijd slecht ;)

Maar ik weet bij mij op me werk (schade herstelbedrijf) dat we altijd veel gezeik hebben met die airbagsensoren/lampjes/electronica. Komen mensen ook vaaak mee terug. Blijven ze eerst uit en dan ineens beginnen die lampjes zomaar te branden.

maja check idd eerst de kabel of installeer een nieuwe, dat eerst maar uitsluiten
=

j_stam_84
AX driver
AX driver

Post by j_stam_84 »

@grietje
als het goed herstelt is mag je er niets van zien! Als t goed is zetten ze het beter in elkaar dan dat ze nieuw geleverd zijn. Schade is echt niet altijd slecht Wink
heej dat wist ik dus niet! :) Ik ga zeker even die bekabeling controleren. Ik moet wel toegeven dat ik een N00B ben met auto's ;) Met die AX kon ik nog wel wat, maar als ik de kap van die Saxo open doe, voel ik me wel een beetje een sukkel, haha :D Op dit moment ben ik blij dat ik een goede vriend heb die er verstand van heeft ;) Dan maar wachten tot hij tijd heeft :S

Steenwiekermoat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Steenwiekermoat »

Laat je niet gek maken dat je saxo schade heeft gehad hoor.
Juist als een schade goed gerepareerd is heb je absoluut geen last van brandende lampjes!

Meestal geeft de stekkerverbinding onder de voorstoelen de problemen.
accuklem loshalen en daarna de stekkerverbinding onder de voorstoelen los halen, schoonmaken en insmeren met contactvet.
Geeft hij daarna weer hetzelfde probleem dan de stekkerverbinding gewoondoorsolderen. (stekker er tussenuit dus)
Groeten van Henk uut Blesdieke

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

Steenwiekermoat wrote:Laat je niet gek maken dat je saxo schade heeft gehad hoor.
Juist als een schade goed gerepareerd is heb je absoluut geen last van brandende lampjes!

Meestal geeft de stekkerverbinding onder de voorstoelen de problemen.
accuklem loshalen en daarna de stekkerverbinding onder de voorstoelen los halen, schoonmaken en insmeren met contactvet.
Geeft hij daarna weer hetzelfde probleem dan de stekkerverbinding gewoondoorsolderen. (stekker er tussenuit dus)
wel eerst even het lampje laten reseten bij de garage/dealer.. anders blijft ie aan

Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

al met al een erg mooie saxo !
veel plezier ermee, en pas op de stoeprandjes.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

j_stam_84
AX driver
AX driver

Post by j_stam_84 »

Kwam achter nog een probleem gisteren. Het alarm voor de verlichting werkte niet. Ben er achter gekomen toen mijn auto niet meer wilde starten... zucht.... dat was weer 30 minuten wachten op iemand met startkabels.

Heb daarnet even zitten 'sleutelen'. Bleek dat de schakelaar die er voor zorgt dat het alarm afgaat niet helemaal jofel meer is (maakt veels te snel contact waardoor het alarm niet afgaat) en dat de stekker niet goed aangesloten zat. Tip voor de mensen die hiermee bezig gaan: laat iig niet de stekker in de deurstijl (correcte benaming?) vallen... Kost je rustig een half uur pielen eer deze er weer uit is. Uiteindelijk heb ik hem schoongemaakt en doet hij het weer (tijdelijk ?). Misschien toch maar een nieuwe halen, zullen vast niet zo duur zijn :).

Saillant detail trouwens; airbag-lampje knippert nu ook niet meer. Wel vaag: op een gegeven moment nadat ik mijn accu weer had aangesloten en de auto gestart had, deed mijn hele dashboard het niet meer. Vervolgens heb ik de motor weer afgezet, klep weer dichtgedaan en alle stekkers gecontroleerd waar ik bij in de buurt heb gezeten...... Toen deed alles het ineens weer! En het airbag lampje gaat netjes uit bij het doorstarten... /me is confused.

@Duff
Thanks! Doe idd voorzichtig met de stoeprandjes... Inparkeren is NIET leuk als je op de hoogte van de stoep moet letten. Alles heeeel voorzichtig :). Mijn voorganger nam het hier niet zo nauw mee: rechtervelg heeft stoepschade helaas :(

@TTF
wel eerst even het lampje laten reseten bij de garage/dealer.. anders blijft ie aan
. Weet je dit zeker (zie bovenstaand verhaal).

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

zo is het bij vw teminste, kan zijn dat het bij Citroën anders is.. :wink:

Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

Steenwiekermoat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by Steenwiekermoat »

hoeft bij de saxo niet ;)
Groeten van Henk uut Blesdieke

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by jeffrey van dal »

als het goed is zitten er draden onder de stoel, die moet je doorsolderen.
gaan op de stekkers lopen vervelen.

Post Reply