Handrem kabel gebroken??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Handrem kabel gebroken??

Post by Johannus »

Nou, vrijdag dus de witte AX opgehaald (foto's volgens zsm)

Maareh, nou was ik met de volcane altijd gewend de handrem er vrij stevig op te trekken...

Dit ging echter bij de witte helaas niet zo goed :(

De eerste keer dat ik hem weg zet, trek ik de handrem aan zoals ik dat ook bij de volcane deed en PATS, volgens mij is de handrem kabel nu gebroken omdat ik de handrem zelf gewoon vrij losjes op en neer kan doen, maar dat heeft natuurlijk geen effect op de wielen.

Parkeren doe ik nu dus tijdelijk in z'n eerste versnelling zodat ie niet weg rolt...

Nou was mijn vraag dus:
Is zo'n handremkabel makkelijk te vervangen? of zit ie op een rotplek? is het een uurtje werk, of moet de halve auto open?

En kost zo'n nieuwe kabel veel? En hebben mensen dit al vaker meegemaakt hier? ik kon met de zoekfunctie namelijk niets erover vinden...
Image Image

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Kabeltje kostte mij geloof ik 35 euro. Nadeel als je er maar eentje doet is dat die andere wat uitgelubberd is door jaren gebruik, dus het is te overwegen die andere ook meteen te doen (moet sowieso voor de apk als er scheuren in die buitenmantel zitten :)).

Vervangen is zelf te doen. Je remtrommels moeten open en een klein beetje uit elkaar (het meeste kun je laten zitten). Vooral het weer op het heveltje krijgen van de laatste kabel is een klotewerkje vond ik. En dan moet je zorgen dat ie ongeveer gelijkmatig remt (kort gezegd, twee wieltjes in de lucht, handrem aantrekken en zo afstellen dat ze bij hetzelfde aantal klikjes van de rem blokkeren).

Ik was bij elkaar wel een paar uur bezig, maar ik ben dan ook geen echte sleutelheld :)
Kijk uit, een Cactussssss

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Het is met een AX (elke oudere auto) trouwens geen aanrader je auto op de handrem te zetten...

Als je hem dan ff stil laat staan gaan de remvoeringen aan je trommel plakken en heb je kans dat je je handrem eraf haalt maar de auto op de handrem blijft staan ;)

Je kan hem er dan wel doorheen rijden maar 9 v/d 10 keer ruk je dan de voeringen van de remschoen af ;)

Beter gewoon in de versnelling, dan rolt ie ook niet weg. Maar moet wel zeggen bij ons staan de AXen vaak weken stil en ja, dan is de kans op vastzitten wel iets groter:P

Oh en die handremkabel, in principe hoeft niet je hele auto open, alleen de 2 rem trommeltjes er even af.
En idd beste is om ze beide tegelijk te vervangen.

Kabel kost 26 euro (voor de type 1 GT iig..)

- Wieltjes slag los, opkrikken
- naaf dop trommels lostikken met schroevendraaier/beitel en hamer
- wieltjes er weer op, van de krik af
- dop 32(voor heeft dop 30) met flinke ratel/sleutel met verleng stuk op de naafmoer en losdraaien die hap
- wieltjes weer losdraaien, opkrikken

Dan, mijn methode (luie mensen methode?)
- grote poelietrekker op de trommel en eraf trekken.
- anders krijg je hem miss ook los door met hamer rondom te tikken, maar vind ik kl*te werk

De handremkabel moet je volgens mij losdraaien en dan kan je hem eraf wippen. Weet niet meer precies hoe ik t gedaan had.
En de nieuwe op zn langst zetten anders krijg je hem niet op de 'wip' die onder je handrem hevel zit :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

AllureEmiel
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by AllureEmiel »

pff bij mij is dus precies hetzelfde gebeurd in de vakantie. Onderweg naar berlijn heeft een vriend van mij de handrem té stevig aangetrokken en PATS, aii, dat klonk niet goed...
De handrem kan nu inderdaad makkelijk op en neer en hij rolt gewoon achteruit op een heuvel. Op een vlakker stuk lijkt het wel alsof de handrem nog een reactie heeft op het linkerachterwiel, maar heel erg veel zin heeft dat niet, kan dat?

wat zou het vervangen van de handremkabel gaan kosten bij een garage en waar kan ik de kabel(s) kopen? zelf weet ik nog geen bal van de remmen dus ik ga er liever zelf niet aan beginnen. Ook omdat binnenkort een vakantie staat gepland naar italie met de ax dus dan heb ik die handrem toch wel echt nodig haha!

alvast bedankt,

Emiel

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Ben het helemaal met Grietje eens: ik zet ook NOOIT mijn AX-en op de handrem, ook al is het maar voor even parkeren bij de supermarkt ofzo.
Handrem gebruik ik alleen in de zeldzame gevallen dat ik ik vanuit stilstand op een vrij steile helling omhoog moet rijden. Da's echt 't enige waar ik de handrem nog voor gebruik.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

of als ie voor op bokjes staat... zoals de mijne vandaag :) vind ik toch wel fijn, dat beetje extra veiligheid.

En als ik op zo'n weg parkeer met 30% helling, voelt wel zo veilig.

En ik wil 'm gaan gebruiken als het sneeuwt (dit jaar de kans niet gehad, had alleen de BX en de eend, beide handrem op de voorwielen..)

AllureEmiel
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by AllureEmiel »

tja zelf zet ik hem altijd in zijn 1 bij het parkeren, helaas was mijn vriend een slappe handrem gewend van een andere auto dus daar ben ik mooi klaar mee :P Maar omdat een vakantie in italie staat gepland wil ik hem toch wel echt hebben..

weet iemand waar ik ze kan bestellen en hoeveel het maken ervan ongeveer kost? dank!

AllureEmiel
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by AllureEmiel »

hooi..
even een update. Gisteren hebben ze de auto even op de brug gezet bij de garage. de handremkabels blijken niet gebroken te zijn maar waarschijnlijk is het stelmechanisme er door heen getrokken in de trommel!
hoe dan ook dit werd een dure grap zei de garage-man, ongeveer 200 euro aan arbeidskosten alleen al.

Dus ik blijf nog even rondrijden tot de apk:D

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

€200,- aan arbeidskosten is gewoon veel te duur!

Dat "stelmechanisme" is onderdeel van de remschoenen en worden dus meteen mee vervangen als je er nieuwe remschoenen in zet! Zo'n remschoensetje kost iets van €35,- en is echt wel in iets meer dan een half uurtje te vervangen; zeker voor een garage die al het juiste gereedschap heeft!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply