Zo, beetje druk gehad deze winter, maar is toch wel een en ander gebeurd.
Ik heb nog een AX GT gekocht. Deze dient als donorauto. Overtollige onderdelen worden weer verkocht, zodat de donorauto me uiteindelijk niks kost. Bovendien is het voor mij als beginnend sleutelaar bijzonder leerzaam om dat ding helemaal uit elkaar te halen. Bovendien blijft de andere AX zo in principe altijd rijdbaar.
De AX is zonder veel problemen door de APK gekomen. De ruitensproeierpompjes deden het niet en de motor moest even afgesteld worden voor de emissie-eisen.
Ook had ik voor de zekerheid even weer een gewone voorstoel gemonteerd.
Na de keuring heb ik twee Sparco Rev's gemonteerd, samen met twee setjes 4 puntsgordels. Overigens zitten de de 3 punts gordels er ook nog steeds in.
Bij ome Rens een fraai deepdish stuurtje aangeschaft. Helaas bleek bij montage dat mijn naaf voor een type 2 AX is bedoeld. Op zich scheelt het niet veel, alleen de uitsteekseltje dat de richtingaanwijzer terug laat klikken is te lang (het lag dus niet alleen aan het plastic). Daar moet ik dus een stukje van af halen.
Verder heb ik nog wat bedacht voor de kooi. Ik wil er nog een paar buizen in. Daarvoor zal ik binnenkort Erik eens bellen.
De uitslagen van de olieanalyse heb ik ook van Willem te horen gekregen. Er is, voor zover te zien, niks wezenlijk mis met het blokje. Wel blijkt uit de analyse dat het blokje hard moet werken, veel toeren en zo. Maar dat had ik zonder analyse ook wel kunnen vertellen...
Omdat ik toch wat compressieverlies heb op twee cilinders ga ik rijden met een iets dikkere olie 20W50. Die haal ik binnenkort even op.
Hopelijk blijft het blok het dit seizoen nog doen. Het plan is om me daarna maar eens op het blok te storten.
Vandaag heb ik eindelijk mijn dempers en remblokjes opgehaald in het hoge noorden. Het is een setje Kayaba's geworden. Niet verstelbaar, wel heel degelijk en goed stug. De remblokken zijn van Textar. Dat zou het goed moeten doen op mijn lichte autootje. Als ze niet voldoen komt er een setje DS2500. En als ze wel bevallen misschien ook wel. Lijkt me sowieso leuk om het eens te vergelijken.
Ook nog nieuwe fuseekogels meegenomen. De kogels op mijn AX zijn kleiner dan die van de 106. Gelukkig passen de goeie kogels ook in mijn draagarmen. T'is net lego, daar bij PSA.
Nu ik er toch was ook maar direct een goeie doppenset aangeschaft. Mijn oude was van PBS kwaliteit, met als gevolg slijtende doppen en afgedraaide moeren.
Verder nog remmenreiniger en goeie kruipolie ingeslagen.
Thuisgekomen direct de achterdempers op de achteras gemonteerd, die heb ik namelijk thuis liggen om de moeren dagelijks met kruipolie in te kunnen spuiten.
Na montage de oude dempers nog eens goed bekeken. Na het wegvegen van vuil en vet blijkt dat er Bilstein dempertjes onder zaten....
Als ik dat eerder in de gaten had gehad had ik nog geen nieuwe dempers gekocht. Naja, nu kan ik nog gaan vergelijken. Da's ook leuk. Hoe oud die Bilsteins waren weet ik niet, de 106 waar het onder vandaan kwam had al 117.000km gelopen.
De remschijven voor waren fors ingevreten, dus daarvoor is nu een setje ATE Powerdisks besteld.
Hopelijk heb ik binnenkort tijd om het hele onderstel te monteren onder de AX. Heb er eigenlijk niet zo'n trek in om dit seizoen nog te blijven rijden met het oude onderstel. De rijeigenschappen vertonen verdacht veel overeenkomst met die van een 2CV. Erg spectaculair, maar da's nou niet precies wat ik in gedachten had.
Groet,
Antoine