Olé, de katalysator mag eronderuit, viergasttest vervalt dan
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Olé, de katalysator mag eronderuit, viergasttest vervalt dan
Volgens mij hoef ik voor de apk de katalysator niet iedere keer terug te plaatsen op de ax.
http://www.voertuigtoelating.nl/voertui ... ent/APK_2/
Zie pagina 8 bij het onderdeel "motor
En op het rechterdeel van de pagina (rechterplaatje aanklikken) valt te lezen dat als ie eronderuit is er geen viergastest meer nodig is!
http://www.voertuigtoelating.nl/voertui ... ent/APK_2/
Zie pagina 8 bij het onderdeel "motor
En op het rechterdeel van de pagina (rechterplaatje aanklikken) valt te lezen dat als ie eronderuit is er geen viergastest meer nodig is!
Vergeet dan niet om ook de lambda er onderuit te schroeven.
Anders zit je nog steeds met een uitstoot die niet hoger mag zijn dan 0,5 %.
Zie: "Milieuboek - vervallen".
Wel een handige site!
Anders zit je nog steeds met een uitstoot die niet hoger mag zijn dan 0,5 %.
Zie: "Milieuboek - vervallen".
Wel een handige site!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Re: Olé, de katalysator mag eronderuit, viergasttest vervalt
Maar, ik weet niet van welk jaar je GT is,Browny wrote:Volgens mij hoef ik voor de apk de katalysator niet iedere keer terug te plaatsen op de AX.
http://www.voertuigtoelating.nl/voertui ... ent/APK_2/
Zie pagina 8 bij het onderdeel "motor
En op het rechterdeel van de pagina (rechterplaatje aanklikken) valt te lezen dat als ie eronderuit is er geen viergastest meer nodig is!
Na 1992 is het verplicht, als je U9 of die andere op je kentekenbewijs hebt staan, ook een lambda en katalysator geinstalleerd te hebben op de auto.
En als het geinstalleerd is moet het ook werken. Dit geld dus ook voor alleen de lambda. Als jij die hebt, moet het werken ook!! En de vraag is of het mogelijk is om zonder kat door de CO meting te komen, en anderzijds, je kan niet zomaar je lambda uit een injectie schroeven. Dan moet je toch echt zon stelschroef terug plaatsen....
Dus alle AXen vóór '93 hoeven idd geen kat en lambda te hebben, en alles daarna alleen als het op je kenteken vermeld is.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Die eis is er wel, maar de viergasmeting is niet meer verplicht omdat ik niet zowel een lambda als een katalysator heb, dus hoeft het niet te worden gecontroleerd. Iig, zo interpreteer ik het.Rio97 wrote: Anders zit je nog steeds met een uitstoot die niet hoger mag zijn dan 0,5 %.
Last edited by Browny on WedJun17, 2009 6:50:19 PM, edited 1 time in total.
Re: Olé, de katalysator mag eronderuit, viergasttest vervalt
dat is dus veranderd!grietje wrote: Na 1992 is het verplicht, als je U9 of die andere op je kentekenbewijs hebt staan, ook een lambda en katalysator geinstalleerd te hebben op de auto.
Re: Olé, de katalysator mag eronderuit, viergasttest vervalt
Klopt, die datum is tijdens het opstellen van de aangepaste regelgeving opgeschoven.Browny wrote:dat is dus veranderd!
Je zit dan alleen nog met je lambda; met mag je max 0,5 % uitstoten, zonder 3,5 %.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Ik denk dat je het verkeerd leest Ivar,
er staat, dat een emissie bestrijdingssysteem verplicht is na 1995. Verplicht, in alle gevallen! (tenzij bezondere vermelding op kenteken bewijs)
Maar dat er na 1992, als er U9 staat, dit ook aanwezig mag zijn, die regel blijft onbetast!! Dit is namelijk ook in het huidige APK boek een aparte regel.
Daarnaast is een 4 gas meting iets anders dan een CO-waarde meting.
er staat, dat een emissie bestrijdingssysteem verplicht is na 1995. Verplicht, in alle gevallen! (tenzij bezondere vermelding op kenteken bewijs)
Maar dat er na 1992, als er U9 staat, dit ook aanwezig mag zijn, die regel blijft onbetast!! Dit is namelijk ook in het huidige APK boek een aparte regel.
Daarnaast is een 4 gas meting iets anders dan een CO-waarde meting.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Volgens mij is na 1992 nu dus na 1995 geworden.
Bij de viergastest wordt de co onder andere gemeten.
(CO, CO2, O en HC)
@Rio: Er staat het volgende iets verderop:
"Voor personenauto's met DET na 31 december 1992 blijft een viergasmeting verplicht als er een emissiebestreidingssysteem, bestaande uit een katalysator en een lambdasonde, aanwezig is."
Ik heb de woordjes "als" en "en" zelf even dikgedrukt. Als hier en/of stond is de viergasmeting dus verplicht, maar dit staat er niet, vandaar vermoed ik dat de viergastest als er geen katalysator onder zit, niet verplicht is.
Bij de viergastest wordt de co onder andere gemeten.
(CO, CO2, O en HC)
@Rio: Er staat het volgende iets verderop:
"Voor personenauto's met DET na 31 december 1992 blijft een viergasmeting verplicht als er een emissiebestreidingssysteem, bestaande uit een katalysator en een lambdasonde, aanwezig is."
Ik heb de woordjes "als" en "en" zelf even dikgedrukt. Als hier en/of stond is de viergasmeting dus verplicht, maar dit staat er niet, vandaar vermoed ik dat de viergastest als er geen katalysator onder zit, niet verplicht is.
Een viergastest is wat anders als CO testBrowny wrote:Volgens mij is na 1992 nu dus na 1995 geworden.
Bij de viergastest wordt de co onder andere gemeten.
(CO, CO2, O en HC)
Dat er bij viergas test OOK CO word gemeten, wil niet zeggen dat als je geen viergastest hoeft, je CO oneindig hoog mag zijn
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Nieuwe regels per 1 mei 2009 wat betreft uitstoot/CO
Regel 1
Personenauto’s met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
Regel 2
Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs.
Dit geldt overigens alleen als de brandstofcode B op het kentekenbewijs staat.
Regel 3
En als er E2/U9 op je kenteken staat hoeft dit pas NA 1992 er ook verplicht op te zitten:
Bij personenauto’s met een verbrandingsmotor
met elektrische ontsteking die in gebruik zijn
genomen na 31 december 1992 en die zijn
voorzien van een emissiebestrijdingssysteem,
moeten de door Onze Minister aangegeven
onderdelen van dit systeem aanwezig zijn.
Het is dus alsvolgt voor benzine (rekening houdend met die nieuwe regels):
Tot 31-12-1973
geen eisen wb emissie
van 31-12-1973 tot 31-12-1985
max 4,5% CO
Na 1985 scheiding in lambda geregeld of niet geregeld
Lambda geregeld: 0.5%
Niet geregeld: 4.5%
Na 31-12-1986: (type 1's en eerste jaar type 2)
Lambda geregeld 0.5%
Niet geregeld: 3.5%
Na 21-12-1992: (type 2 behalve eerste jaar)
Met aanduiding E2/U9 VERPLICHT lambda geregeld: 0.5%
Geen aanduiding: 3.5%
Na 31-12-1995 (type 3.. toch?)
Kat en lambda altijd verplicht, altijd 0.5%
Na 2002
max: 0.3%
Daarbij is opgegeven moment ook een 4 gas meting verplicht:
Na 1992 als er E2 of U9 aangeduid is
en na 1995 altijd.
uitzonderingen:
Indien op het kentekenbewijs bij ‘bijzonderheden’ één van de volgende teksten is vermeld:
‘Basis TGK: EEGK-9999’ of ‘Basis EEGK-9999’, ‘Basis TGK: VERH-9999’ of ‘Basis VERH-9999’, ‘voertuig
geregistreerd geweest in een EU lidstaat’ of ‘voertuig toegelaten als verhuisgoed’ dan wel ‘Voertuig niet voorzien van
emissiebestrijdingssysteem’, en het voertuig is niet voorzien van een katalysator en/of lambdasonde kan er vanuit
worden gegaan dat dit van fabriekswege het geval is.
In dit geval behoeft de viergasmeting niet te worden uitgevoerd
Dus, samengevat:
- Auto's VOOR 12-1992 hoeven geen katalysator of lambda te hebben. Maar, als je deze monteerd MOET het werken ook, en moet je aan CO eis voldoen. Viergast test hoeft nooit voor deze leeftijd
- Autos van 1-1993 tot 12-1995 hoeven geen lambda en katalysator als je geen U9/E2 op je kentekenpapieren heb staan. Heb je dit wel op je kenteken MOET het gemonteerd zijn en moet je naast CO ook een viergast test ondergaan.
- Auto's na 1995 MOETEN altijd lambda en kat hebben, ongeacht apart vermeld. Er zijn wel uitzonderingen (importjes). Deze autos moeten altijd voldoen aan de 4 gastest.
Regel 1
Personenauto’s met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
Regel 2
Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs.
Dit geldt overigens alleen als de brandstofcode B op het kentekenbewijs staat.
Regel 3
En als er E2/U9 op je kenteken staat hoeft dit pas NA 1992 er ook verplicht op te zitten:
Bij personenauto’s met een verbrandingsmotor
met elektrische ontsteking die in gebruik zijn
genomen na 31 december 1992 en die zijn
voorzien van een emissiebestrijdingssysteem,
moeten de door Onze Minister aangegeven
onderdelen van dit systeem aanwezig zijn.
Het is dus alsvolgt voor benzine (rekening houdend met die nieuwe regels):
Tot 31-12-1973
geen eisen wb emissie
van 31-12-1973 tot 31-12-1985
max 4,5% CO
Na 1985 scheiding in lambda geregeld of niet geregeld
Lambda geregeld: 0.5%
Niet geregeld: 4.5%
Na 31-12-1986: (type 1's en eerste jaar type 2)
Lambda geregeld 0.5%
Niet geregeld: 3.5%
Na 21-12-1992: (type 2 behalve eerste jaar)
Met aanduiding E2/U9 VERPLICHT lambda geregeld: 0.5%
Geen aanduiding: 3.5%
Na 31-12-1995 (type 3.. toch?)
Kat en lambda altijd verplicht, altijd 0.5%
Na 2002
max: 0.3%
Daarbij is opgegeven moment ook een 4 gas meting verplicht:
Na 1992 als er E2 of U9 aangeduid is
en na 1995 altijd.
uitzonderingen:
Indien op het kentekenbewijs bij ‘bijzonderheden’ één van de volgende teksten is vermeld:
‘Basis TGK: EEGK-9999’ of ‘Basis EEGK-9999’, ‘Basis TGK: VERH-9999’ of ‘Basis VERH-9999’, ‘voertuig
geregistreerd geweest in een EU lidstaat’ of ‘voertuig toegelaten als verhuisgoed’ dan wel ‘Voertuig niet voorzien van
emissiebestrijdingssysteem’, en het voertuig is niet voorzien van een katalysator en/of lambdasonde kan er vanuit
worden gegaan dat dit van fabriekswege het geval is.
In dit geval behoeft de viergasmeting niet te worden uitgevoerd
Dus, samengevat:
- Auto's VOOR 12-1992 hoeven geen katalysator of lambda te hebben. Maar, als je deze monteerd MOET het werken ook, en moet je aan CO eis voldoen. Viergast test hoeft nooit voor deze leeftijd
- Autos van 1-1993 tot 12-1995 hoeven geen lambda en katalysator als je geen U9/E2 op je kentekenpapieren heb staan. Heb je dit wel op je kenteken MOET het gemonteerd zijn en moet je naast CO ook een viergast test ondergaan.
- Auto's na 1995 MOETEN altijd lambda en kat hebben, ongeacht apart vermeld. Er zijn wel uitzonderingen (importjes). Deze autos moeten altijd voldoen aan de 4 gastest.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
als je je Lamdba bij een injectie weghaald doet je auto 1 op 9 en loopt ie voor geen ene meter
Die heeft ie nodig, maar je kat kan weg ja
Ik weet alleen níet, of ze dus idd bedoelen dat je zowel geen kat en lambda gemonteerd moet hebben, of dat als 1 v/d 2 mist je er al niet meer aan hoeft te voldoen. Is mij niet geheel duidelijk...
Die heeft ie nodig, maar je kat kan weg ja
Ik weet alleen níet, of ze dus idd bedoelen dat je zowel geen kat en lambda gemonteerd moet hebben, of dat als 1 v/d 2 mist je er al niet meer aan hoeft te voldoen. Is mij niet geheel duidelijk...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Als aanvulling, hiervoor was het zo:
De in het zevende lid bedoelde controle van de afstelling van het stationaire mengsel vindt bij personenauto's die worden gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas en die in gebruik zijn genomen:
a. na 31 december 1993, of
b. na 31 december 1990 doch vóór 1 januari
1994, indien aan de typeaanduiding op het
voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs
de aanduiding S6, K6, S9, K9, U9, N9, E2
of N2 is toegevoegd
Dus a is veranderd in 01-1996, en dingetje b is verplaatst naar 01-1993-01-1996.
De in het zevende lid bedoelde controle van de afstelling van het stationaire mengsel vindt bij personenauto's die worden gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas en die in gebruik zijn genomen:
a. na 31 december 1993, of
b. na 31 december 1990 doch vóór 1 januari
1994, indien aan de typeaanduiding op het
voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs
de aanduiding S6, K6, S9, K9, U9, N9, E2
of N2 is toegevoegd
Dus a is veranderd in 01-1996, en dingetje b is verplaatst naar 01-1993-01-1996.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
naar mijn idee heeft het verwijderen van je kat helemaal nergens effect op :PPunaxio wrote:En wat heeft kat verwijderen voor invloed op brandstofverbruik? Of maakt dit niets uit. In dat geval.....
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).