4 vragen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

warnette
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueJun02, 2009 2:06:41 PM

Post by warnette »

Heb maar even een lijstje gemaakt wat de plannen zijn voor de 3 deurs ax die ik over een jaar ga kopen, de bedoeling is dus om er een indien mogelijk nog zuinigere, beter ogende en het belangrijkste: betrouwbaardere auto van te maken.

Things to do:

Elektrische ramen en centrale deurvergrendeling. (iemand een idee hoe duur dit is?)

Radio inbouwen, Iemand die weet of er standaard radio voorbereiding is of moeten die kabels enzo nog helemaal gelegd?

Achterruiten blinderen

Achterbank er helemaal uit halen en passagiersstoel af en toe loshalen voor dingen vervoeren enzo, iemand die weet of dit een beetje makkelijk gaat? en achterbank blijft eruit, iemand die weet of dit lelijk is en hoe je het nog ruimer kunt maken?

Sportfilter of niet?? Blijft de grote vraag. Hoor verhalen over sportief geluid en meer ruimte om te sleutelen en ziet er beter uit, dit is natuurlijk super!! Maar wat ik nog belangrijker vind is dat de ax altijd start en betrouwbaar is, hoorde verhalen over dat het soms niet goed werkt bij koude start, dus als iemand uitsluitsel kan geven:P

Spoiler achterop zetten (gewoon omdat dit vet oogt)

Dat was het wel zo'n beetje, als iemand nog suggesties heeft hoor ik dat ook graag, evenals antwoorden

In ieder geval super bedankt, en ik vind het nou al een gezellig forum 8)



Edit woont er toevallig iemand omgeving Alphen aan den Rijn die ervaring heeft en het leuk zou vinden om te komen helpen met het projectje??

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Elektrische ramen en centrale deurvergrendeling. (iemand een idee hoe duur dit is?)
OP de club setje scoren van sloop auto. Voor 3 deurs hoeft dit niet de wereld te kosten maaruhm, 100 euro voor beide compleet?
Radio inbouwen, Iemand die weet of er standaard radio voorbereiding is of moeten die kabels enzo nog helemaal gelegd?
Als het goed is ligt er gewoon bedrading
Achterbank er helemaal uit halen en passagiersstoel af en toe loshalen voor dingen vervoeren enzo, iemand die weet of dit een beetje makkelijk gaat? en achterbank blijft eruit, iemand die weet of dit lelijk is en hoe je het nog ruimer kunt maken?
passagiersstoel is er binnen 5 min uit (4 schroeven) mits je ze niet lam draait door verrotting.
achterbank eruit kan heel mooi zijn als je vloertje maakt.. voorbeeldje
:
Image

Sportfilter of niet?? Blijft de grote vraag. Hoor verhalen over sportief geluid en meer ruimte om te sleutelen en ziet er beter uit, dit is natuurlijk super!! Maar wat ik nog belangrijker vind is dat de AX altijd start en betrouwbaar is, hoorde verhalen over dat het soms niet goed werkt bij koude start, dus als iemand uitsluitsel kan geven:P
Hij start er heus niet slechter om, hoogstens, en echt hoogstens zal je verbruik ieeetsjepietsje hoger worden met heel koud weer of stationair met koudweer en koude motor iets hoger zijn maar ik heb dat nooit gemerkt
Last edited by grietje on TueJun09, 2009 8:41:59 PM, edited 1 time in total.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Electrische ramen: gewoon het verkoop-topic in de gaten houden voor elektrische raammechanismen, evenals voor CV-motortjes.

Radio inbouwen: hangt er vanaf hoe fatsoenlijk de vorige eigenaar(s) die hadden aangesloten. Zijn die zo netjes geweest om de originele ISO-stekkers te laten zitten en braaF eventueel een verloop-kabeltje hebben gebruikt, of zijn ze bruuT met de kniptang aan de gang gegaan en moet je het nu doen met kroonsteentjes?! Standaard zijn AX-en gewoon al voorbereid voor radio: alle bedrading is gewoon aanwezig en zelfs speakers zitten er al in (hoewel je daar geen hifidelitie van moet verwachten!)

Blinderen: kies niet te snel voor te donkere folie!!

Achterbank er definitief uit: kun je dan niet beter meteen op zoek gaan naar een AX Service?! Als je de achterbank-zitting eruit laat, kijk je tegen een nogal lelijke bodem aan. Een nieuwe, vlakke bodemplaat is dan wel verstandig.

Spoiler achterop zetten: zorg wel dat je hulp hebt: in je eentje moet je 't beter niet doen, omdat de kans op barsten van de achterruit erg groot is!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

MNM(tm) wrote:Radio inbouwen: hangt er vanaf hoe fatsoenlijk de vorige eigenaar(s) die hadden aangesloten. Zijn die zo netjes geweest om de originele ISO-stekkers te laten zitten en braaF eventueel een verloop-kabeltje hebben gebruikt, of zijn ze bruuT met de kniptang aan de gang gegaan en moet je het nu doen met kroonsteentjes?! Standaard zijn AX-en gewoon al voorbereid voor radio: alle bedrading is gewoon aanwezig en zelfs speakers zitten er al in (hoewel je daar geen hifidelitie van moet verwachten!)
Bij mij was er dus bruuT geknipt. Heb even moeten doorgemeten, aangezien de oude radio zo'n mega-analoog ding was (Rij je met een auto van '91, komt je radio uit '72 :shock:).
Mocht je een leuke AX tegenkomen zonder radio en of iso-aansluiting, niet getreurd, koop een leuke radio en kom naar een meeting ;-). Zo gebeurd, kan ik zelfs :roll:.
MNM(tm) wrote:Spoiler achterop zetten: zorg wel dat je hulp hebt: in je eentje moet je 't beter niet doen, omdat de kans op barsten van de achterruit erg groot is!
Ik weet echt niet wat dit toch allemaal is! Heb zelf al drie keer m'n achterklep er volledig uitgehaald. Gewoon voorzichtig, muts op je hoofd en ondersteunen die klep. Misschien haal je het zelfs wel als je 1.50 meter bent ;-)
Image

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

P.S.: Ben persoonlijk geen fan van kroonsteentjes in de auto. Bij de radio kan het wel, maar het plastic ervan kan tegen de achterkant van je dashboard gaan trillen. Bij de Gamma (oid) haal je gewoon zo'n elektra knijptang

Image

Hier heb ik hem vandaan, kost je wel 2,50: http://kleinspul.nl/index.php?productID=1924


Misschien voor de elektra-fanaten die een hekel hebben aan digitale multimeters ivm kabelbreuk opsporing:

http://kleinspul.nl/index.php?productID=2120&cat=1138 (ja, zelfde site toevallig ;-))!
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

achterklep vervangen/demonteren doe je gewoon met 2 man!
als er wat misgaat heb je back-up.
en als je dit nu zo zegt, en mensen er vanuit gaan dat het alleen kan, en het gaat mis, dan kloppen ze bij jou aan, dus gewoon met 2 personen!
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

DuFF wrote:achterklep vervangen/demonteren doe je gewoon met 2 man!
als er wat misgaat heb je back-up.
en als je dit nu zo zegt, en mensen er vanuit gaan dat het alleen kan, en het gaat mis, dan kloppen ze bij jou aan, dus gewoon met 2 personen!
Fair enough, beetje veiligheid kan geen kwaad, en niet iedereen heeft een grote lap gras onder z'n voeten tijdens het klussen ;-).

Dus voor de duidelijkheid: Duff heeft wel gelijk (en die anderen ook), maar ik ben gewoon stronteigenwijs, en dat is niet grappig bedoeld!
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Pgoddijn wrote:...maar ik ben gewoon stronteigenwijs, en dat is niet grappig bedoeld!
En gelukkig ontbreekt het je ook niet aan een prettige hoeveelheid zelfkennis! :twisted:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

warnette
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueJun02, 2009 2:06:41 PM

Post by warnette »

Ik had trouwens nog 3 vragen:
1. Heeft iemand nog tips om je ax betrouwbaarder te maken?
2. Om de hoeveeltijd moet je je ax apk laten keuren en is een grote en een kleine beurt bij de garage verplicht of mag je dit ook zelf doen?
3. Als je je ax wilt schoonmaken, wat is dan beter, met de hand en een sponsje, naar de wasstraat of met de hogedrukspuit?

Sorry als de vragen een beetje of topic zijn :oops:

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

1. Heeft iemand nog tips om je AX betrouwbaarder te maken?
Over 't algemeen zijn AX-jes erg betrouwbaar, maar je kunt 't slecht treffen natuurlijk. Maareh, 'betrouwbaarder' maken? Een auto is betrouwbaar of niet!
2. Om de hoeveeltijd moet je je AX apk laten keuren en is een grote en een kleine beurt bij de garage verplicht of mag je dit ook zelf doen?
APK is een jaarlijkse verplichting, kleine beurt is niet verplicht, onderhoud mag je zelf doen.
3. Als je je AX wilt schoonmaken, wat is dan beter, met de hand en een sponsje, naar de wasstraat of met de hogedrukspuit?
Beste is met de hand en een zachte spons. Een aanrader is overigens wel om af en toe de binnenkant van met name de achterwielkasten uit te spuiten met de hogedrukspuit. Hierdoor verwijder je het vuil dat daar aangekoekt blijft zitten en op den duur een veroorzaker van roest kan worden...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Een niet betrouwbare AX is op zich (meestal) wel betrouwbaar te maken, alleen speelt dan wel de vraag hoeveel geld je er voor over hebt.
(En het is trouwens ook een feit dat sommige AX-en niet betrouwbaar wìllen zijn. Een praktijkvoorbeeld was daar de inmiddels overleden TRS van Grietje. Ze heeft daar echt heel veel moeite, tijd en geld in gestoken om daar een fijn betrouwbare auto van te maken, maar 't ding wist toch elke keer weer iets te bedenken waarvan je dacht: "hoe komt 't ding erbij om nu weer dáár problemen te hebben :roll:" )

APK keuring moet elk jaar uitgevoerd worden. Meestal krijg je tijdig een herinnering toegestuurd van de garage die de laatste APK heeft uitgevoerd.
Onderhoudsbeurten hoeven niet verplicht door/bij een garage uitgevoerd te worden (hoewel dat voor een flink aantal weggebruikers nog niet eens zo'n slecht idee is, al is het alleen maar vanwege de correcte afstelling van de koplampen! :roll:)

En wat schoon maken van de AX betreft: zou je zelf schoon gespoten willen worden met een hogedrukspuit? ;)
Wees gewoon lief voor je auto en neem de moeite om 'm met 'n zachte spons en een lekker warm sopje te wassen. ;)
(Je zult zien dat 'ie dan ook veel liever voor jou is en veel minder problemen geeft. :))
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

MNM(tm) wrote:
Pgoddijn wrote:...maar ik ben gewoon stronteigenwijs, en dat is niet grappig bedoeld!
En gelukkig ontbreekt het je ook niet aan een prettige hoeveelheid zelfkennis! :twisted:
Helaas, heb een vader die er vaak problemen mee heeft (bijvoorbeeld toen ik m'n achterklep aan het verwijderen was :-P)... Hij wrijft het er nog wel eens in ;-)

En natuurlijk is een auto van staal en een mens van vlees geen vergelijking, maar feit is wel dat lak niet aangroeit ;-)
Ik geloof ook dat je uberhaupt liefde moet hebben voor een auto, dan gaat het onderhoud een stuk makkelijker en gaat de auto vanzelf een hoop jaartjes langer mee.

Wederom een praktijkvoorbeeld: De 1.1 die ik een half jaar geleden kocht was eigenlijk voor tijdelijk, tot de APK waar hij waarschijnlijk niet doorheen zou komen. Inmiddels rijdt ie als een tierelier, en het zal in de toekomst waarschijnlijk alleen maar beter worden ;-)
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

MNM(tm) wrote:Onderhoudsbeurten hoeven niet verplicht door/bij een garage uitgevoerd te worden (hoewel dat voor een flink aantal weggebruikers nog niet eens zo'n slecht idee is, al is het alleen maar vanwege de correcte afstelling van de koplampen! :roll:)
Afstelling van de koplampen is een APK-punt
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Mastenhose wrote:
MNM(tm) wrote:Onderhoudsbeurten hoeven niet verplicht door/bij een garage uitgevoerd te worden (hoewel dat voor een flink aantal weggebruikers nog niet eens zo'n slecht idee is, al is het alleen maar vanwege de correcte afstelling van de koplampen! :roll:)
Afstelling van de koplampen is een APK-punt
Ja maar word daarmee maar 1x per jaar gecontroleerd

En ze stellen dit vervolgens af met een kast die aangepast word aan de hoogte van de lamp, waardoor SUVs alsnog verblinden :P Als ze elke lamp nu bijv op 3 meter voor de auto afstellen is alles t zelfde:P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

grietje wrote:Ja maar word daarmee maar 1x per jaar gecontroleerd

En ze stellen dit vervolgens af met een kast die aangepast word aan de hoogte van de lamp, waardoor SUVs alsnog verblinden :P Als ze elke lamp nu bijv op 3 meter voor de auto afstellen is alles t zelfde:P
Maar ze worden wel op de wettelijke bepaalde instelling afgesteld.
Dat de wetgever niet nagedacht heeft over een verschil in hoogte van voertuigen etc. kan ik niet helpen! ;)

Vanmorgen om half 5 haalde ik een tractor in, toen ik voor 'm reed had ik ook vol die pitten in m'n spiegel...Gewoon ff doorrijden en je hebt er geen last meer van! :D
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Oplossing met flitskans dus? Misschien niet zo snel met een tractor, maar wel met zo'n SUV...
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Pgoddijn wrote:Oplossing met flitskans dus? Misschien niet zo snel met een tractor, maar wel met zo'n SUV...
Dan moet jij zo langzaam gaan rijden dat die SUV je inhaalt...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

warnette
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 43
Joined: TueJun02, 2009 2:06:41 PM

Post by warnette »

Nog maar een keer mijn lijstje gemaakt :)
En er komt steeds meer bij :shock:

Elektrische ramen en centrale deurvergrendeling.

Radio inbouwen

Achterruiten blinderen lichtste folie

Achterbank er helemaal uit halen

Mooie constructie maken voor waar achterbank eerst zat of over een jaar zo'n mooie ijzeren constructie zien te scoren die komen uit ax'jes met grijs kenteken

Sportfilter inbouwen

Spoiler achterop zetten

Mistlampen voor inbouwen (moet ik daarvoor een andere bumper kopen of kun je dat in de originele doen?)

Iedereen met toevoegingen post ze maar hoor :D
Gaat vooral om zuiniger, mooier/stoerder/luxer en betrouwbaarder maken van ax

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Tja, ik had ooit een Clio met grijs kenteken, dus geen achterbank. Kon ik een heleboel vrouwen meenemen, maar gezien dat vrij strafbaar is ivm ontbreken van gordels heb ik dat maar niet gedaan (en ik had een vriendin :?)...

Ben eigenlijk wel heel erg blij met m'n achterbank! Scheelt ook een hoop herrie van de weg. Mocht je daar last van hebben/krijgen, bituumplaten erin, helpt wel een beetje.
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

elektr. ramen, radio en cv. gebruiken allen stroom, je wilt een zuinige ax toch? dan zou ik dat alles niet inbouwen.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Post Reply