Een setje vragen ;)
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Een setje vragen ;)
Er zijn nog een aantal dingen die ik opgemerkt heb aan de auto, namelijk:
- Schakelaartje in deur bestuurderskant werkt niet (die het lampje aanstuurt, en zorgt voor het signaal wanneer ik mijn (hoofd)lichten nog aan heb staan. Passagierskant werkt wel ) Is dit schakelaartje dan kapot, of is deze apart gezekerd? Het laatste lijkt me stug, maar ja, het is frans hè?
- Vaak krijg ik een schok (statische elektriciteit?) wanneer ik de deur aanraak van de buitenkant. Hebben meer mensen dit, en kan ik er wat aan doen?
- Stationair loopt de motor onregelmatig (om de halve seconde even sneller, en dan weer even langzamer stationair draaien, en weer sneller, enz... Valt niet uit, maar vind het geluid gewoon irritant.) Is dit normaal? Ik heb de HOWTO's voor het reinigen van het injectiehuis en voor het stellen van de kleppen wel gevonden (omdat ik denk dat het aan deze ligt), maar ik durf me er niet aan te wagen omdat ik bang ben dat ik mijn blokje om zeep help
- En heb nog wel wat meer vragen, maar daar kan ik op dit moment even niet meer op komen . Deze volgen zodra ze me te binnen schieten
- Schakelaartje in deur bestuurderskant werkt niet (die het lampje aanstuurt, en zorgt voor het signaal wanneer ik mijn (hoofd)lichten nog aan heb staan. Passagierskant werkt wel ) Is dit schakelaartje dan kapot, of is deze apart gezekerd? Het laatste lijkt me stug, maar ja, het is frans hè?
- Vaak krijg ik een schok (statische elektriciteit?) wanneer ik de deur aanraak van de buitenkant. Hebben meer mensen dit, en kan ik er wat aan doen?
- Stationair loopt de motor onregelmatig (om de halve seconde even sneller, en dan weer even langzamer stationair draaien, en weer sneller, enz... Valt niet uit, maar vind het geluid gewoon irritant.) Is dit normaal? Ik heb de HOWTO's voor het reinigen van het injectiehuis en voor het stellen van de kleppen wel gevonden (omdat ik denk dat het aan deze ligt), maar ik durf me er niet aan te wagen omdat ik bang ben dat ik mijn blokje om zeep help
- En heb nog wel wat meer vragen, maar daar kan ik op dit moment even niet meer op komen . Deze volgen zodra ze me te binnen schieten
To do:
Ooit een AX GTI kopen
Ooit een AX GTI kopen
Hoi!
1) deurschakelaartje: meestal een kwestie van slecht contact/ aarde.
Doe je deur open en mor een beetje met het schakelaartje, eventueel kun je hem demonteren als je de bekleding iets wegtrekt.
2) Statische schok: heb ik ook.
Komt door een stoffen bekleding en wrijven van stoffen (instappen, bewegen).
Als je uitstapt helpt het om de deur vast te houden terwijl je uitstapt.
3) zoals je zelf al aangeeft; injectiehuis schoonmaken.
Succes!
1) deurschakelaartje: meestal een kwestie van slecht contact/ aarde.
Doe je deur open en mor een beetje met het schakelaartje, eventueel kun je hem demonteren als je de bekleding iets wegtrekt.
2) Statische schok: heb ik ook.
Komt door een stoffen bekleding en wrijven van stoffen (instappen, bewegen).
Als je uitstapt helpt het om de deur vast te houden terwijl je uitstapt.
3) zoals je zelf al aangeeft; injectiehuis schoonmaken.
Succes!
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
2) je hebt mensen die in van die stripjes voor achter je auto geloven; ik heb daar echter zelf nooit merkbaar voordeel van gehad.
3) een niet-invasieve manier is het resetten van je ECU. Misschien helpt het, en het schaadt in ieder geval niet. In de technische FAQ staat hoe dat moet, onder "ECU-vragen". Maar uit ervaring weet ik dat die injectiehuizen niet de vrolijkste vriendjes onder je motorkap zijn, ik ben volgens mij binnenkort ook weer aan een nieuwe/schoongemaakte toe...
Succes!
3) een niet-invasieve manier is het resetten van je ECU. Misschien helpt het, en het schaadt in ieder geval niet. In de technische FAQ staat hoe dat moet, onder "ECU-vragen". Maar uit ervaring weet ik dat die injectiehuizen niet de vrolijkste vriendjes onder je motorkap zijn, ik ben volgens mij binnenkort ook weer aan een nieuwe/schoongemaakte toe...
Succes!
Kijk uit, een Cactussssss
Die stripjes geloof ik niet zo in...
Heb de ECU gereset, en nu blijkt dat hij helemaal niet wisselt in toerental, maar dat de dynamo niet goed vast zat en dat deze regelmatig trilde wanneer de motor stationair liep Daardoor leek het net of de motor hoger stationair liep
Maar ja, heb dan in ieder geval de ECU gereset
Wat de statische schok betreft. Ik was er (nog) niet opgekomen, maar het klinkt idd logisch. En anders schoenen met dikkere zolen aandoen Maar ja, als ik mn werkschoenen aan doe wordt mn rechtervoet ook anderhalve kilo zwaarder
Zijn er vrijwilligers die mij willen assisteren bij het schoonmaken van het injectiehuis, en/of het stellen van de kleppen (evt. bij de meeting?)
Heb de ECU gereset, en nu blijkt dat hij helemaal niet wisselt in toerental, maar dat de dynamo niet goed vast zat en dat deze regelmatig trilde wanneer de motor stationair liep Daardoor leek het net of de motor hoger stationair liep
Maar ja, heb dan in ieder geval de ECU gereset
Ik ga het deur schakelaartje eens demonteren en ff doormetenPascal wrote: 1) deurschakelaartje: meestal een kwestie van slecht contact/ aarde.
Doe je deur open en mor een beetje met het schakelaartje, eventueel kun je hem demonteren als je de bekleding iets wegtrekt.
2) Statische schok: heb ik ook.
Komt door een stoffen bekleding en wrijven van stoffen (instappen, bewegen).
Als je uitstapt helpt het om de deur vast te houden terwijl je uitstapt.
3) zoals je zelf al aangeeft; injectiehuis schoonmaken.
Wat de statische schok betreft. Ik was er (nog) niet opgekomen, maar het klinkt idd logisch. En anders schoenen met dikkere zolen aandoen Maar ja, als ik mn werkschoenen aan doe wordt mn rechtervoet ook anderhalve kilo zwaarder
Zijn er vrijwilligers die mij willen assisteren bij het schoonmaken van het injectiehuis, en/of het stellen van de kleppen (evt. bij de meeting?)
Last edited by Habo on TueJun09, 2009 7:41:48 PM, edited 3 times in total.
To do:
Ooit een AX GTI kopen
Ooit een AX GTI kopen
Ik krijg sindskort een rotschok van de hele GT, snap er niets van. Ik denk aan lekstroom, want had het vroeger echt niet!!
En die deursensor, misschien is het draadje er gewoon vanaf gevallen
En die deursensor, misschien is het draadje er gewoon vanaf gevallen
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Oke, de deursensor:
Deursensor doorgemeten, is goed
Waarschijnlijk zat het draadje los, maar ik weet niet hoe ik deze weer kan vinden heb al wat dingen losgehaald (links naast de pedalen) maar volgens mij zit het draadje in de metalen koker waar de deur aan vast zit. Hoe kom ik hier bij?
Deursensor doorgemeten, is goed
Waarschijnlijk zat het draadje los, maar ik weet niet hoe ik deze weer kan vinden heb al wat dingen losgehaald (links naast de pedalen) maar volgens mij zit het draadje in de metalen koker waar de deur aan vast zit. Hoe kom ik hier bij?
Last edited by Habo on TueJun09, 2009 7:10:13 PM, edited 1 time in total.
To do:
Ooit een AX GTI kopen
Ooit een AX GTI kopen
Een stroom gaat pas lopen bij een gesloten circuit.grietje wrote:Ik krijg sindskort een rotschok van de hele GT, snap er niets van. Ik denk aan lekstroom, want had het vroeger echt niet!!
Daarnaast is de boordspanning van een auto 'maar ' 12V, en derhalve niet eens een béétje genoeg om vonken te trekken.
Waar je die schokken van krijgt, is statische elektriciteit.
Deze kan o.a. worden opgebouwd door het rollen van de banden.
Heb je de aarde-stekkertjes wel bovenop de voorpoten geprikt?
Daarnaast zijn bepaalde stoffen van kleding (icm. de stoelbekleding) een zeer sterke opwekker van statische elektriciteit.
En is de ontstoor-condensator van de bobine goed gemonteerd?
Daarvoor moet je het zijscherm boven het voorwiel los maken.Habo wrote:Oke, de deursensor:
Deursensor doorgemeten, is goed
Waarschijnlijk zat het draadje los, maar ik weet niet hoe ik deze weer kan vinden heb al wat dingen losgehaald (links naast de pedalen) maar volgens mij zit het draadje in de metalen koker waar de deur aan vast zit. Hoe kom ik hier bij?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Wat moet ik verstaan onder het zijscherm? (sorry, beginner )MNM(tm) wrote:Heb je de aarde-stekkertjes wel bovenop de voorpoten geprikt?
Daarnaast zijn bepaalde stoffen van kleding (icm. de stoelbekleding) een zeer sterke opwekker van statische elektriciteit.
En is de ontstoor-condensator van de bobine goed gemonteerd?
Daarvoor moet je het zijscherm boven het voorwiel los maken.
Denk dat het bij mij komt door de stoelbekleding. Maar de deur vasthouden bij het uitstappen helpt ook al
To do:
Ooit een AX GTI kopen
Ooit een AX GTI kopen
Dat wordt dan een hele verbouwing, of niet?MNM(tm) wrote:Da's aan de buitenkant van de auto: die plaat boven het voorwiel. Waar dus ook je oranje zij-knipper in zit.
Maar waar moet ik die dan loshalen?
Denk dat dat werk voor morgenvroeg wordt... Het promillage bloed in mn alcohol begint te dalen....
To do:
Ooit een AX GTI kopen
Ooit een AX GTI kopen
Als ik het me goed herinner:
- 4 moertjes bovenop in de watergoot (onder de motorkap dus)
Het moertje dat het dichtst bij de voorruit zit, is voor de bevestiging van de parafaan (die plastic rand/rooster dat onderlangs de voorruit loopt). Daaronder zit nóg een moertje!!
- 1 of 2 boutjes bij het portier (dus aan de kant waar het portier scharniert!)
- 4 moertjes bovenop in de watergoot (onder de motorkap dus)
Het moertje dat het dichtst bij de voorruit zit, is voor de bevestiging van de parafaan (die plastic rand/rooster dat onderlangs de voorruit loopt). Daaronder zit nóg een moertje!!
- 1 of 2 boutjes bij het portier (dus aan de kant waar het portier scharniert!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Hmmm, dat wordt zeker werk voor morgenvroeg (om krassen te voorkomen )MNM(tm) wrote:Als ik het me goed herinner:
- 4 moertjes bovenop in de watergoot (onder de motorkap dus)
Het moertje dat het dichtst bij de voorruit zit, is voor de bevestiging van de parafaan (die plastic rand/rooster dat onderlangs de voorruit loopt). Daaronder zit nóg een moertje!!
- 1 of 2 boutjes bij het portier (dus aan de kant waar het portier scharniert!)
In ieder geval hartstikke bedankt
To do:
Ooit een AX GTI kopen
Ooit een AX GTI kopen
Schroef gewoon de sensor los. Draadje loopt niet echt in die holle ruimte!
Voorscherm losmaken gaat je niet helpen iig.
Draadje gaat vanaf je dash meteen de deurspijl in en zit daar op die deur sensor, dus zit hoogstens 5 cm in die holle ruimte
Gewoon sensor ff losdraaien (2 torx) en of dat niet helemaal beschadigd is.
Hoe heb je uberhaupt die deursensor doorgemeten trouwens?
Als dat werkt werkt die sensor toch ookgewoon?
MNM: Ik zal het allemaal eens checken die condensator heeft vooral last van een beschadigt draadje en de aarde stekkers van de veerpoten kunnen wel eens loshangen.
T was ook dit weekend voor t eerst, en echt mega rotschokken, en van de hele auto, motorkap e.d. En iedereen kreeg ze, niet alleen ik
Voorscherm losmaken gaat je niet helpen iig.
Draadje gaat vanaf je dash meteen de deurspijl in en zit daar op die deur sensor, dus zit hoogstens 5 cm in die holle ruimte
Gewoon sensor ff losdraaien (2 torx) en of dat niet helemaal beschadigd is.
Hoe heb je uberhaupt die deursensor doorgemeten trouwens?
Als dat werkt werkt die sensor toch ookgewoon?
MNM: Ik zal het allemaal eens checken die condensator heeft vooral last van een beschadigt draadje en de aarde stekkers van de veerpoten kunnen wel eens loshangen.
T was ook dit weekend voor t eerst, en echt mega rotschokken, en van de hele auto, motorkap e.d. En iedereen kreeg ze, niet alleen ik
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
De sensor zit vast met 1x philips (kruis), en kan er geen draadje in terugvinden. (Het gaatje waar de schakelaar in zit is hooguit 10mm in doorsnede. Daar kom ik niet met mn vingers in ) Hoe kan ik er anders bij komen?grietje wrote:Gewoon sensor ff losdraaien (2 torx) en of dat niet helemaal beschadigd is.
Hoe heb je uberhaupt die deursensor doorgemeten trouwens?
Als dat werkt werkt die sensor toch ookgewoon?
En het doormeten heb ik gedaan met mn duspol tussen de contacten van de schakelaar (zeg maar tussen massa en contact), en dan de schakelaar bedienen.
Als ik dat draadje niet aangesloten heb, dan komt het signaal van de schakelaar dus nooit door
To do:
Ooit een AX GTI kopen
Ooit een AX GTI kopen
ooooh nu snap ik je!
Je had getest of de schakelaar wel werkt!
Dat draadje moet je opzich idd eerst ff zoeken in die holle ruimte, door dat kleine gaatje :P
Met je pink ofzo (schroevendraaier??), als je hem niet voelt zal je vanaf binnen (dashbord zijde) op moeten zoeken of het draadje daar dan uberhaupt wel de holle ruimte in gaat...
Het gat van dasbord naar holle ruimte zit vrijwel op deezlfde hoogte als de sensor en echt maar 3/4cm ervan verwijderd.... Bij type 1 iig....
Je had getest of de schakelaar wel werkt!
Dat draadje moet je opzich idd eerst ff zoeken in die holle ruimte, door dat kleine gaatje :P
Met je pink ofzo (schroevendraaier??), als je hem niet voelt zal je vanaf binnen (dashbord zijde) op moeten zoeken of het draadje daar dan uberhaupt wel de holle ruimte in gaat...
Het gat van dasbord naar holle ruimte zit vrijwel op deezlfde hoogte als de sensor en echt maar 3/4cm ervan verwijderd.... Bij type 1 iig....
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).