koelvloeistof komt er uit als hij warm wordt
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 264
- Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
- Location: Texel
kijk dat ga ik woensdag ff checken mocht dat allemaal goed zijn, dan de termostaat maar eens der af halen en in een pannetje mikken.MNM(tm) wrote:ff voor de duidelijkheid: de grote fan heeft z'n eigen thermoschakelaar!!
Da's die grote blauwe die rechts in de radiator zit, onder de dikke slang die naar het thermostaathuis gaat!
Trek daar de stekker eens af en verbind de contacten in de stekker eens met een draadje (wel het contact aan zetten!). Als de fan gaat draaien, weet je in ieder geval zeker dat èn de fan het doet, èn het relais dat de stroom voor de fan schakelt, goed is. Het relais zit onder een zwart plastic kapje achter de accu, links van de veerpoot. (Onder dat kapje zitten twee relais. De rechter is die voor de fan.)
-
- AX liefhebber
- Posts: 264
- Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
- Location: Texel
de druk komt er pas op op het moment dat de KVS te warm word. dan pas spuit ie t er ook uit.... maja vaag is het sowieso wel en alstie te warm is geweest is de kans op doorgeslagen koppakking sowieso groot. Maar dat hoeft geen probleem te zijn..... is makkelijk zelf te doen
Ennuh als de thermoswitch van de fan het niet doet, slaat je fan niet aan, maar daar word je auto opzich niet te heet van zolang als je rijd
Vervang de thermostaat van het KVS systeem, als die stuk is oververhit je auto altijd die zit op je blok daar waar die dikke slang van je radiator naar je blok gaat. 2 dopjes 10 (onder en boven) en je hoeft de slang er niet eens vanaf te halen
Ennuh als de thermoswitch van de fan het niet doet, slaat je fan niet aan, maar daar word je auto opzich niet te heet van zolang als je rijd
Vervang de thermostaat van het KVS systeem, als die stuk is oververhit je auto altijd die zit op je blok daar waar die dikke slang van je radiator naar je blok gaat. 2 dopjes 10 (onder en boven) en je hoeft de slang er niet eens vanaf te halen
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX liefhebber
- Posts: 264
- Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
- Location: Texel
ja idd,grietje wrote:de druk komt er pas op op het moment dat de KVS te warm word. dan pas spuit ie t er ook uit.... maja vaag is het sowieso wel en alstie te warm is geweest is de kans op doorgeslagen koppakking sowieso groot. Maar dat hoeft geen probleem te zijn..... is makkelijk zelf te doen
Ennuh als de thermoswitch van de fan het niet doet, slaat je fan niet aan, maar daar word je auto opzich niet te heet van zolang als je rijd
Vervang de thermostaat van het KVS systeem, als die stuk is oververhit je auto altijd die zit op je blok daar waar die dikke slang van je radiator naar je blok gaat. 2 dopjes 10 (onder en boven) en je hoeft de slang er niet eens vanaf te halen
hij is echt maar 2 sec zo warm gweeest dat het lampje ging branden, verder echt niet boven de 100 geweest
Re: koelvloeistof komt er uit als hij warm wordt
Jongens en meiskes: jullie kunnen natuurlijk 1001 oorzaken aandragen maar hij geeft in z'n openingspost al aan dat het water niet door de radiateur loopt....homiethomie wrote:hej,
m'n AX wordt sinds gister te warm bij rijden, en gooit dan z'n koelvloeistof er uit bij het vultankje.
temperatuurmetertje in de auto doet het wel, maar vin gaat niet draaien als hij warm wordt. vin doorgemeten en die is goed. (temperatuur meter ook goed als het metertje het doet??)
iemand idee wat het is?
(termostaat laat het water niet meer door radiateur lopen?)
Een motor aan de kook heeft twee oorzaken:
- de thermostaat zit vast en gaat niet open (zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf) of
- de ventilator(en) slaan niet aan, dat merk je in stadsverkeer of file.
Een koppaking kan echt wel wat hebben, maar als de motor aan de kook komt heb je meestal pech...
Dat hoeft dus niet!
Vervang nou maar eerst de thermostaat, is vrij simpel en goedkoop +/- €10,-
Vul dan het koelsysteem weer af en start de motor, goed ontluchten (kachel open!) en wees er zeker van dat de thermostaat nu opengaat -> radiateur wordt warm.
Wachten totdat uiteindelijk je ventilator aanslaat, eventueel wat morren aan de bekabeling van de schakelaar in je radiateur voor beter contact en de motor af laten koelen.
Vul koelvloeistof bij en rijden maar!
Kind kan de was doen...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Re: koelvloeistof komt er uit als hij warm wordt
Jochie, een motor heeft zoveel meer oorzaken om aan de kook te gaanPascal wrote:
Jongens en meiskes: jullie kunnen natuurlijk 1001 oorzaken aandragen maar hij geeft in z'n openingspost al aan dat het water niet door de radiateur loopt....
Een motor aan de kook heeft twee oorzaken:
- de thermostaat zit vast en gaat niet open (zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf) of
- de ventilator(en) slaan niet aan, dat merk je in stadsverkeer of file.
:
Daarbij kunnen zoveel mensen dingen zeggen maar er staat niet bij hoe het geconstateerd is dus ook niet hoe betrouwbaar die informatie is.
Ennuh, thermostaat was al veel vaker genoemd dussuh, beetje zinloze reactie
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
en daarom maak ik altijd een gaatje in de thermostaat.
Zo kan er altijd nog iets door ook lucht!
Verders als we toch mogelijkheden aan het opperen zijn.
Wie weet is je waterpomp versleten en pompt hij geen/te weinig kvs.
Uit ervaring een pakking kan veel hebben.
Zowel planken als hitte. Ik heb met één blok zeker 2 keer een kook auto gehad.
Zo kan er altijd nog iets door ook lucht!
Verders als we toch mogelijkheden aan het opperen zijn.
Wie weet is je waterpomp versleten en pompt hij geen/te weinig kvs.
Uit ervaring een pakking kan veel hebben.
Zowel planken als hitte. Ik heb met één blok zeker 2 keer een kook auto gehad.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Re: koelvloeistof komt er uit als hij warm wordt
Het spijt me als de laatste post wat denigrerend of belerend overkomt; het is zéker niet m'n bedoeling om andere meningen weg te cijferen Romy....grietje wrote:
Jochie, een motor heeft zoveel meer oorzaken om aan de kook te gaan
Daarbij kunnen zoveel mensen dingen zeggen maar er staat niet bij hoe het geconstateerd is dus ook niet hoe betrouwbaar die informatie is.
Ennuh, thermostaat was al veel vaker genoemd dussuh, beetje zinloze reactie
dacht dat alleen kerel's een kort lontje hadden...
Kusje..zand erover goed?
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
deal
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX liefhebber
- Posts: 264
- Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
- Location: Texel