bok/stall probleem AX GT carb

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

bok/stall probleem AX GT carb

Post by grietje »

Vandaag op de slalom waren de bok problemen weer lekker aanwezig en ik wil het graag toch eens oplossen....

GT carb, maar het is injectie geweest. Wel carb tank met GT vlotter (met retour en aanvoer met filter, nieuw)
Onder de kap 10 mm slangen, carb heeft maar 6mm d8 ik.
Retour tussen carb en knikarm, geen versmalling.

Hij lijkt een vaccum lek te hebben die ik niet kan vinden (fluitgeluid en bij koppeling in + remmen valt ie soms uit, zuigt ie alle vaccuum weg)

- Hij start koud zwaar slecht, pas na 3 keer doorstarten pakt ie een keer. Ik heb hem dan op klein beetje choke en geef gas.
Veel choke helpt niet want dan duurt het nog langer en loopt ie vervolgens op 3 pitten.
- Warm start ie vlot en goed.

- Stotterd over t algemeen constant, vooral op de snelweg. Bij full optrekken stallt ie volledig rond de 100. Alle vermogen valt weg, hij heeft geen benzine meer.
Na vol optrekken loopt ie ook nog 5x slechter.

- Als ik de retour flink vernauw loopt ie onderin helemaal niet meer. Dan verzuipt ie juist als ik na vol gas gas terug neem. Is dus ook zeker geen oplossing.


stomme is dat ie als die benzine krijgt echt niet langzaam is. Pas als ie gaat stotteren of stallt. Maar bijv op de slalom stotterde die niet ( niet harder als 80 he..) maar daarna op de terug weg wel weer heel erg na doortrekken tot de 100.

Dus ja, help........

Knikarm pomp niet goed? slangen te grote diameter? misschien wel de retour/aanvoer op vlotter verkeerd om? Wat is t toch?

De carb vlotter is iig goed en de naald die benzine invoert is ook goed en soepel. Naalden heb ik doorgeblazen. Voetpakking vernieuwd. vaccuum slangen al nagelopen maar niet zoveel kunnen ontdekken.
Ontstekingsmodule, bobine, bougies en bougie kabels vervangen/doorgemeten.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

zal ik de 14e wat testmateriaal meebrengen om mee te proberen?
ik heb nog een knikarmpompje en een GT carburator. Ik houd ze wel liever als reserve voor de GT maar ik kan ze wel missen.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

als je dat zou willen, heeel graag!! :fluffle
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Wat is de kleur van de bougies? Weet je zeker dat de ontsteking helemaal perfect getimed staat? Heb je zo'n speciale gun voor nodig...

Ik weet nog van mijn mini cooper dat ik de ontsteking moest vervroegen na een stage 1 pretpakketje... Dit was met een 1 enkele carb.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ja haha, ontsteking afstellen met die lamp is idd heel grappig in mijn auto (marc heeft een lamp)
Ze hebben me vliegwiel namelijk afgedraaid en daarmee de stelstreepjes weggedraaid, haha :D

Maar goed de snuggere vorige eigenaar heeft gelukkig op het ontstekingshuis e.d. streepjes gezet en daar liep tie met injectie prima op (die afstelling) dus ik verwacht niet dat het helemaal verkeerd staat.

Ik ga morgen/dins sowieso even naar d&o, zij hebben een lamp met rpm teller en dankan ik de carb ook meteen -weer- opnieuw afstellen...
En dan wel terwijl ik de retour versmalt heb.

Wij dachten eerst ook aan ontsteking, daarom is alles vervangen (bobine, bougies, kabels, module e.d.) Maar hij lijkt toch echt geen benzine te krijgen omdat als je de retour afknijpt stallt ie niet meer en hapert ie op de snelweg niet meer. Alleen bij lage toeren dan ;)

Enige wat ik ook nog bedenk.... Straks staat de Driem een tandje fout...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Guido_AXGT wrote:Wat is de kleur van de bougies? Weet je zeker dat de ontsteking helemaal perfect getimed staat? Heb je zo'n speciale gun voor nodig...

Ik weet nog van mijn mini cooper dat ik de ontsteking moest vervroegen na een stage 1 pretpakketje... Dit was met een 1 enkele carb.
Die ontsteking is niet zó zindelijk bij een ax. Bij mij staat die ook gewoon opt gevoel afgeregeld en die loopt zo prima.

@ Romy; komt in orde ;)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Super! :D!

Laat ik nog ff toevoegen, ik heb express de GT eerst met injectie laten lopen, pas toen dat goed liep een carb ingebouwd.

Op injectie liep tie perfect. Pas met de carb begonnen deze problemen, eigenlijk heeft ie met deze carb nooit perfect gelopen. Hij loopt wel maar met mankementen :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

En dat laatste kun je ontzettend simpel ff zelf checken door een klein inbus-sleuteltje in het vliegwiel-blokkeergat te steken, de boel net zo lang (met de hand!) door te draaien tot het sleuteltje in het blokkeergat schiet en dan kijken of het blokkeergat in de nokkenas-poelie precies voor het gat in de kop zit. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:En dat laatste kun je ontzettend simpel ff zelf checken door een klein inbus-sleuteltje in het vliegwiel-blokkeergat te steken, de boel net zo lang (met de hand!) door te draaien tot het sleuteltje in het blokkeergat schiet en dan kijken of het blokkeergat in de nokkenas-poelie precies voor het gat in de kop zit. ;)
haha ja dat hoef je mij niet te vertellen marco ;) haha

Maar het regent buiten
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hihihi... Ik wilde net nog mijn post ff editen en erbij zetten "...maar dat hoef ik jou vast niet te vertellen! ;) "

:lol:

Hier is het anders mooi weer hoor. :P
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:Hihihi... Ik wilde net nog mijn post ff editen en erbij zetten "...maar dat hoef ik jou vast niet te vertellen! ;) "

:lol:

Hier is het anders mooi weer hoor. :P
Wat ik me wel afvraag, hoe krijg ik toch dat kl*te driem kapje eraf zonder hem stuk te maken :Roll: dat lukt me nog steeds niet, hoe rustig ik ook doe t breekt af.....

:P Stuur zonnetje es terug dan!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Euh... Is gewoon 1 boutje aan de voorkant van de kop en 1 boutje aan de achterkant bovenop.

Meer is het echt niet!

Boutjes eruit en kap recht omhoog trekken. Zelfs ik kan het! ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:Euh... Is gewoon 1 boutje aan de voorkant van de kop en 1 boutje aan de achterkant bovenop.

Meer is het echt niet!

Boutjes eruit en kap recht omhoog trekken. Zelfs ik kan het! ;)
als ik er naar kijk breken die rondjes zegmaar al van die kap, echt te erg ;)

morgen is het vast droog!:P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

slecht lopen GT carb

Post by Folkert »

Hoe heb je de brandstof toevoer geregeld? Mechanische pomp? of maak je gebruik van de elektrische pomp van de injectie?

Is de druk van een elektrische pomp niet te hoog voor een carb?

Carb. werkt het beste met de originele mechanische pomp.

Bij een carb sluit de vlotter de brandstof toevoer af, en de opgebouwde druk in de leiding zorgt er voor dat de mechanische pomp buitenwerking wordt gezet en heb je geen retour nodig.

Stel dat je een originele mechanische pomp hebt gemonteerd wordt deze dan wel goed aangedreven. Gezien je een injectie blokje als basis gebruikt. ( aandrijfnok op de nokkenas )

Stel dat je een carb wilt wisselen, dan kun je er ook een monteren van een peugeot 405 is dezelfde carb maar met grotere gaskleppen. Past een op een, en loopt zeer goed.


Je had ook de vlotter gecontroleerd! heb je toen wel een nieuwe pakking in de carb gemonteerd? Want deze gaat bijna altijd lek bij demontage, of is al lek van het droog staan.

Als de motor ook onregelmatig loopt bij remmen controleer dan ook de rembekrachtiger want die krijgt vacuum vanaf het spruitstuk.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

die rembekrachtiger vind ik geen gekke gok.. ik vond die slang er ook niet zo lekker uitzien vh weekend..

verder is het een mechanische pomp, op een GTcarb cilinderkop+nokkenas, op een GTinjectie onderblok..

het zou me eigenlijk niet zoveel verbazen als er een sproeier dicht zit.. of het vlotterniveau te laag staat...
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Als de rembekrachtiger 'lek' is, doet ie dan ook zo raar fluiten? Hoe kan ik het controleren? De bekrachtiger werkt wel met remmen.

Idd bij remmen valt mijn toerental compleet weg,

En idd zoals q01z al zei tis een knikarm pomp op een carb kop met carb nokkenas.
Het stomme is, ik heb hem ook een tijdje met electrische (injectie) pomp en drukregelaar lopend gehad. Toen liep tie wél goed. En met warme motor onderin ook! Alleen met koude motor/choke en onderin liep tie k*t.

Daarom denk ik nog altijd het knikarm pompje of leidingen verkeerd om ofzo.

Vlotter nivo kan niet hoger in de carb. Pakking is niet vervangen, ik had geen andere, maar de pakking waar die door zweet is nog steeds die daar onder (voetpakking). Zelfs nadat ik die vervangen had.

Maar 1 inspuit naaldje is verstopt (die lange kronkel) en ik heb er nog 1 van maar die is ook verstopt.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Folkert
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 55
Joined: TueMay09, 2006 11:42:34 AM
Location: sneek
Contact:

carb

Post by Folkert »

Als de motor met elektrische pomp en druk regelaar wel goed loopt dan zit hier een groot deel van het probleem? Is de mechanische pomp wel goed!

een carb is natuurlijk een verouderd systeem en kun je niet vergelijken met de huidige injectie systemen. Daarom zal een carb bij koude motor altijd wat gevoeliger zijn, op een bepaald moment weet je precies hoe ver de choke uit moet staan en dergelijke. maar een carb loopt koud nooit zo goed al een modern injectie systeem.

De buisjes die je bedoelt zijn volgens mij de acceleratie sproeiers, er zijn speciale doorprik naaldjes en ruimers voor om die weer gangbaar te krijgen.
Ik maakte de acceleratie sproeiers altijd wat groter en plaatste ook altijd een groter acceleratie nok op de carb. Deze nokjes kun je ook zelf uit een dun plaatje zagen en vijlen.
De vijlen die je nodig hebt zijn sproeier vijlen en verkrijgbaar bij b.v. Bus handelsmaatschappij ( worden gebruikt bij de gaswacht en dergelijke voor het afstellen van gaskachels en ketels)

Wat je kunt doen met de rembekrachtiger is het volgende, plaats gewoon een griptang op de vacuum slag en sluit deze slang af. En dan eens het rempedaal indrukken, blijft de motor dan wel goed lopen maar zonder de tang niet, dan heb je in ieder geval een indicatie waar het mee te maken heeft.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: carb

Post by grietje »

Folkert wrote:Als de motor met elektrische pomp en druk regelaar wel goed loopt dan zit hier een groot deel van het probleem? Is de mechanische pomp wel goed!
Ik tijwfel daar dus inderdaad aan. Maar een lief medeclublid neemt zondag een pompje mee!
een carb is natuurlijk een verouderd systeem en kun je niet vergelijken met de huidige injectie systemen. Daarom zal een carb bij koude motor altijd wat gevoeliger zijn, op een bepaald moment weet je precies hoe ver de choke uit moet staan en dergelijke. maar een carb loopt koud nooit zo goed al een modern injectie systeem.
mee eens mee eens! Maar met die electrische pomp lieptie echt helemaal niet koud en viel de carb niet aftestellen omdat ie veelste veel benzine kreeg. Koud (de eerste 15 min) bleef tie niet stationair lopen, choke of geen choke en met optrekken liep tie op 3 pitten

Momenteel loopt ie wél heel mooi, ook koud. Alleen stallt ie dus bij de 100 en op de snelweg hikt ie. Maar daaronder loopt ie heel erg mooi, pakt ook heel gretig op in toeren.

Van die rembekrachtiger ga ik eens proberen, en die sproeiers moet ik idd doorprikken.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

oke, er zit schot in de zaak!!

Complete andere carburateur gemonteerd, en ondanks dat deze nog niet eens lekker is afgesteld, GEEN BOK PROBLEMEN MEER :D:D

Dus het ligt 300% zeker weten aan de carb

Daarnaast is de vaccum vervroeger van mijn ontsteking wel lek dus die vervang ik sowieso ook.

Benzine geur in de auto blijft ook, dus misschien toch ook die tank er weer onder vandaan. Hij heeft die 2 ontluchtingsslangen nieuw en ook de benzine leidingen heb ik vervangen voor nieuwe, dus gaar mogen ze niet zijn, maar miss niet goed aangedraaid bij aansluitingspunten?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Ik wilde net heel sarcastisch gaan roepen: "Is dat nu nog niet opgelost!!!"

ben ik weer te laat
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply